himmee kirjoitti:
Ainakin jotkut varaosaliikkeet myyvät putkia ja niiltä löytyy myöskin valmiit mitat, jotta saat aivan valmiin putken. Eikä pitäis maksaa hirviästi.
Taivuttelun vaatii kyllä.
"Ongelma" vain on, että ei taida joka liikkeltä löytyä tahtarin jarruputkien mittoja (en ole tosin tutkinut). Mutta onneksi on yksipiirijärjestelmä niin ei ole niin paljon mitattavaa ja taivuteltavaa. Ei ole välttämättä rautalangan tai narun kanssa kovin vaikea mitata.
Näyttäisi ainakin biltemasta saavan kuparinikkelistä jarruputkea viiden metrin pituisena ja liittimiä. Jos nuo liittimet ovat kuparinikkeliseosta niin en ihmettele kun menee pyöreäksi ja ruostuu kiinni valurautaiseen jarrusylinteriin...
Muokkausta: Missäs voisi vaihdattaa (rumpujarrujen) jarrupalat (vai mitä hihnaa ovatkaan) vai kannataako tehdä itse? Mistäs tällöin osat?
Viimeksi muokannut MindW, Ti Heinä 25, 2006 19:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Myynnissä olevassa Koneviestissä No 10 on selitystä levyjarrujen korjaamisesta, ydinkohtia:
- laahaamisen estävä muutaman sadasosamillin välys syntyy kun nestepaineen lakattua jarrusylinterin männän kimmoisuus nykäisee sylinteriä hieman paloista poispäin
- se että nykäiseekö, riippuu mekaanisista kitkoista, koska tuo nykäisyvoima ei ole kovin suuri
- sylinterin pitää liikkua herkästi
- jarrupalojenkin pitää liikkua, jarrupalojen tila pitaa puhdistaa, tarvikepalojen välys pitää tarkastaa ja tarvittaessa maalia ym raaputtaa niin että syntyy hieman välystä, ohjainkarojen/tappien suhteen sama eli reikien ja tappien puhdistus
- jarrusylinterien ruostumista vähentää jarrunesteen vaihto eli siihenliuenneen veden poisto parin vuoden välein
- jumittamista lisää myös putkistoihin kertynyt selvä lika, sen vuoksi letkuja ja putkia pitäisi availla ja systeemiä huuhdella silloin tällöin
- edelleen on hyvä jarrupalojen vaihdon yhteydessä liikutella sylinterejä niiden herkistämiseksi
- kuparipitoista rasvaa suositellaan jarrun ulkoisten osien voiteluun
lahdessa vanhalla helsingintiellä oli aikoinaan kitkapinta niminen yritys johon vein 1 rummun ja hiekkapuhalletut jarrikengät. liimaus ja pintojen hionta rummun halkaisijan mukaan, asennus kotona ja pam. laakista jarrut leimasta läpi.
ei ollut muistaakseni edes kallista 230mk koko hoito. siis markkaaikaan.
Nyt on melkein kaikki jarruletkut ja -putket irti, takapää jäljellä. Mutta kun nostin toisen takakulman ja yritin irrottaa jarrurumpua niin rajoitinhihna mukavasti poikkesi. No otin sen irti ja uutta pitäisi saada tilalle nopeasti (uusin myös toisen puolen). Nyt ei pysty hyvin nostamaan toista takakulmaa niin että pyöräkin nousisi. Mistäs kannattaisi lähtemään etsimään hihnaa vai käynkö kylmästi hankkimassa rautakaupasta kuormaliinan yms. ja leikkaan siitä?
Etupäästä olen irrottanut jarrusylinterit, männät jumissa. Lisäksi toisen puolen rumpuun oli bonuksena pyöränlaakeri päästänyt rasvaa. Takapään sylinterit ovat ilmeisesti samanlaisia kuin V4:ssa, pitää vain yksi reikä porata niin ne saa kiinni.
P.S. Jarrurummut (edestä olen irrottanut) lähtevät irti ilman ulosvetäjää. Nostetaan etukulma ilmaan, otetaan kruunumutteri irti, mennään istumaan pyörän viereen, jalka tapille (josta irrotettiin mutteri) ja vedetään renkaasta samalla kun painetaan jalalla. Kuitenkin mieluummin käyttäisi ulosvetäjää...
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Jäi yksi sana pois tärkeimmästä kohdasta:
eli se mäntää palauttava voima syntyy männän tiivisteen kimmoisuudesta, männän liikkuessa tiiviste ikäänkuin venyy mukana ja sitten vetäytyy takaisin ja tuo mäntääkin hieman mukanaan.
Ite hommasin omaan rojektiini eteen pääsylinteriltä molemmille etujarruille menevät ja taakse siitä läpiviennin kohdalta takarumpuihin menevät jarruputket paikallisesta varaosaliikkeestä. Vein vanhat, tai mitä jäljellä oli, näytille ja niistä otettiin mitat langalla ja arvioitiin loput. Pätkittiin ja laitettiin uudet päät.
Hintaa tuli siis neljälle putkelle yhteensä 20e eli ei kallista...
Helposti ne vääntelee just esim. polvea vasten sopivaan muotoon.
mestari kirjoitti:lahdessa vanhalla helsingintiellä oli aikoinaan kitkapinta niminen yritys johon vein 1 rummun ja hiekkapuhalletut jarrikengät. liimaus ja pintojen hionta rummun halkaisijan mukaan, asennus kotona ja pam. laakista jarrut leimasta läpi.
ei ollut muistaakseni edes kallista 230mk koko hoito. siis markkaaikaan.
Jarruletkuun lukkopihdit -> linja kiinni, putki poikki rautasahalla,
mutteri (jossa helmiliitos on) irti KUNNOLLISILLA lukkopihdeillä.
Sen jälkeen tee uusi jarruputki Bilteman jarrutyökalulla, laita paikalleen, ilmaa (tätä ennen edellisenä päivänä olethan laittanut hyvälaatuista ruosteenirroitusöljyä mm. ilmausruuviin)
That's it!
No ei lähde takarumpu samalla tavalla kuin eturummut... Ja ei, käsijarru ei ole päällä. Täytynee hankkia ulosvedin, mutta kun ainakaan bilteman ulosvedin ei käy kuuppaan. Luulen, että tämä johtuu ainakin pulttijaosta. Eli pitänee porata uudet reiät, missä on luultavasti hirveä homma.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen