kuuppaan bensaletkuja?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

kuuppaan bensaletkuja?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tervehdys
Mistäs kannattaisi ostaa mielellään pk-seudulta kuuppaan bensaletkut? Kannattaisi mun varmaan ne vaihtaa kun jostain kyllä vuotaa koska kabiinissa tuoksahtaa välillä reilustikin bensan katku. Ja onko jollain heittää hinta-arviota paljonko kustantaisi?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8103
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

stekkaappa enste

Viesti Kirjoittaja mestari »

kiihdytinpumpun kalvo ja silmämääräisesti pensaletkut ja heti siis välittömästi perään ettei vaan neulavena vuoda..eli käykö siisti tyhjäkäyntiä.?
sen jälkeen jos vastaus on nou kävele ripeästi peräkontille ja tarkasta pensantäyttöletku ja ettei tankki ole ruostunut puhki. vasta sen jälkeen paneudu letkustoihin.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Käy hyvin tyhjäkäyntiä. Tosin välillä kun painaa vähän kaasua niin saattaa yrittää hyytyä. Taitaa olla vähän liian pienet kierrokset ehkä tyhjäkäynnillä. Kiihdytinpumpun kalvon vaihdoin ja muut kaasarin tiivisteen, kun oli rikki KP:kalvo ja ostin sen korjaussarjan. Sitten on semmoista että kun kone on lämmin ja ajanut pidemmän matkan vähän lujempaa niin kun nostaa kaasun vauhdissa niin rupee välkyttämään öljynpainevaloa, samaa voi tehdä jarrutettaessa, taikka jos lämpimän koneen sammuttaa ja pistää uudestaan käyntiin. Juttelin vähän parin kaverin kanssa tuolla kesäpäivillä ja ne sano että tasapainoakselin laakerit? tai jotkut stefat? on siellä vaihtokunnossa. Ajattelin nyt ensin kuiteskin vaihtaa öljyt ja pestä konehuoneen koska se on falskannu jonkun verran öljyä. Taitaa vähän venakopan tiivisteet vuotaa ainakin. Mitkäs öljyt kannattaa ostaa? Ajattelin ihan jotain halpaa synteettistä laittaa tyyliin 10W40. Mitäs muuten pitäis laatikkoon laittaa jos ne samalla vaihtais?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8103
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

jölyt

Viesti Kirjoittaja mestari »

lootaan suosittelemme vain HD 75W 2 litraa. koneeseen pane jäykkää öljyä jos rupeaa olemaan painevikoja. ota laturin hihna irti ja tunnustele onko klappia ylös alas suunassa tasap. siipapyörässä. jos havaitaan liiallista väljyyttä kallistumme luonnollisesti korjauksen puoleen jos koneessa on muuten vielä toivoa.
tarkista myös vielä että kiihdp. messinki putki on auki eli kaasua kääntäessä se kusee pensaa kaasariin, eikä vain tyydy vuotamaan laippojen välistä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kiitos neuvoista.
Koneessa pitäisi olla toivoa koska sillä on ajettu alle 130 tkm. Tosin viimeisen 10 vuoden aikana todella vähän joten uusittavia letkuja varmaan löytyy ja muuta näpräiltävää.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Minä en kyllä laittaisi vanhaan, avaamattomaan koneeseen synteettistä.
Hyvälaatuista 10W-40 mineraaliöljyä suosittelen.
Sitten kun on vanhat pikeentymät siivottu ja tiivisteet uusittu, voi aloittaa synteettisten käytön, ei yhtään ennen.
Jos öljyvaloa vilkuttelee ja määrä on riittävä, niin ihan ensimmäiseksi tarkistetaan, että öljy ei ole mennyt liian ohueksi, sitten oikealla mittarilla ja uusilla öljyillä öljynpaineet tyhjäkäynillä ja kierroksilla ja vasta sitten aletaan miettiä mitäköhän kannattaisi tehdä, jos vaikka öp-anturin vaihdolla selviäisi. :roll:
96 V4 -75
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

jep. Kävi ajatuskatko kun kirjoitin öljystä. Piti tieteskin sanoa että mineraalia oon ostamassa. Se vois kyllä olla että on liian ohutta sisällä koska aika juoksevan näköistä on öljy kun kattoo mittatikusta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Hyvä niin.
Jos kaasari on ollut rikki tai pitkään säädettynä kohtalaisen rikkaalle (kulkee paremmin, käynnistyy helpommin) on öljyn sekaan mennyt bensaa ja sen on lämpimänä liian ohutta.
Vanhuuttaan myös öljypumpun kyky pitää paineita heikkenee ja tämä tulee ensimmäisenä esiin juuri pienillä kierroksilla, ohuilla öljyillä ja etenkin kesäkuumilla öljyillä. Öljynpaineen merkkivalon anturikin voi oikkuilla tai myös kulunut johto voi antaa haamuhälyytyksiä tai (mikä on pahempi vaihtoehto) olla antamatta oikeita hälyytyksiä, vaikka sammutetulla koneella kiiluisikin. Siksi olisi hyvä käydä jollain pajalla, missä on ehjä mekaaninen öljynpainemittari, tarkistuttamassa ne todelliset paineet ja vetää niistä johtopäätöksiä korjausten suhteen.
Puhtaat öljyt ja uusi suodatin on aina hyvä sijoitus vanhan koneen hyvinvointiin. :wink:

Niin, tästä on muilla ollut hyviä kokemuksia.
Itse en ole vielä ehtinyt kokeilla. (Vastahan tämä on ollut markkinoilla viitisen vuotta)
96 V4 -75
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Huomasin tänään että bensan haju tulee kuin tuleekin takakontista joten huomenna ehkä kerkeän bensantäyttöletkun ja tankin tarkastamaan. Mistäs kannattais hakea uutta bensantäyttöletkua, jos se vuotaa? Luultavasti se on se täyttöletku joka vuotaa, koska tankkasin eilen ihan täyteen sen tankin enkä osannut arvata että vuotais jostain :?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Käytetyn voit saada minulta, uuden voit tilata
http://biphome.spray.se/rolf.jensen/ssr ... spares.htm hinta vain 150:-sek + rahti Ruotsista.

Ehdotan kuitenkin, että tarkastat auton alta vanhaa letkua ensin, jolloin selviää onko klemmari ruostunut helkkariin ja mikä pää, tankin vai täyttö vuotaa. Klemmari on orginaalina viheliäinen, tyyppiä teräslanka jota levennetään ja voi tongin lipsuessa aiheuttaa kipinän: eli jos joudut irroittamaan tiedosta bensan läheisyys ja käyttäydy sen mukaisesti!

Ja mitä öljypaineen vilkkumiseen tulee: vaihda mineraaliöljyyn tyyppiä vähän paxumpi (10-40) ja seuraa varoitusvalon käyttäytymistä.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nonii. Nyt on tutkittu ja hutkittu.
Öljyt, suodatin, ilmanputsari ja bensansuodatin on vaihdettu. Kontista löytyi tankinpäältä täyttöputken suuntaan lähtevä ilma?putki irti ja näytti että se olisi sieltä pukannut ulos bensaa kun laitoin tankin ihan piripintaan :oops: Täytyy tarkkailla josko bensankatku pikkuhiljaa häviäis. Täytyy ajella vähän pidempi matka niin näkee oliko öljyjen vaihdolla vaikutusta öljyvalon vilkkumiseen pidemmmän matkan jälkeen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin