Premium.. Prestige.. Mikä audio??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Termos
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

TjK kirjoitti:Joo, noiden kojelaudan kaiuttimien vaihdon aion kyllä suorittaa. Ovista en vielä tiedä.
Mutta mistä saan kätevimmin signaalin erilliselle vahvistimelle?
Ei ihan helppo homma, koska originaalisoitin antaa ulos balansoitua signaalia, jota "normaalit" vahvistimet eivät ymmärrä.

Hommaa on kierretty galvaanisella erottimella (lisätietoa allaolevassa linkissä), mutta itse etsin jotain parempaa ratkaisua, koska nuo erottimet leikkaavat signaalia, varsinkin matalilla taajuuksilla.

Audiocontrol tarjoaa tuohon ongelmaan vimpan päälle vehkeitä (Audiocontrol EQS tai LC6), mutta hinta on suolainen 8)

Tuolla on tarkat tiedot 9-5:n audiosysteemistä: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

Näillä vehkeillä erillisen vahvistimen lisääminen onnistuu, mutta äänenlaadusta en sano mitään:

http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=1766

http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=6534
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mikan
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikan »

Termos kirjoitti:
Ainakin as-kakkosen kojelautakaiuttimet ovat alta arvostelun, jotku 3" pahvikartiot, jotka siis yrittävät toistaa myös diskanttielementille tarkoitetut taajuudet :evil:

As-2:n parantaminen lähtee IMO siitä, että nakkaa kojelaudan kulmiin asialliset 3,25" - 3,5" koaksiaalikajarit. Pikku homma, mutta toisto paranee vähintään potenssiin 2. Vasta sitten kannattaa pähkäillä jatkotoimenpiteitä, jos siltä tuntuu.

Nimim. kokemusta asiasta on :wink:

Muuttuu muuten toisto muutenkin muhkeammaksi, alkuperäiset pahvikartiot eivät edes toista läheskään niin alas, mitä as-2:n vahvari niille tarjoaa.
En ole testilevyllä testannu, mutta perstuntumalta veikkaan, että alaraja on jopa 100hZ:n kieppeillä.

Pitäisköhän lähteä talliin testaamaan... :lol:
Mitkä kajarit laitoit AS2-pahvien tilalle sinne kojelautaan? Voisi itsekin harkita tuota päivittämistä jos on järkevän hintalaatusuhteen omaavat ja asentaminen suhteellisen plug and play. Mites se keskikajari?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itsellä on "hieman paranneltu tuota AS2:sta ja ainakin itsellä nuo bilteman 10€ galvaaniset erottimet toimivat hyvin ja en ole mitaan taajuuksien leikkaamisia huomannut.

Tällä hetkellä autossa on kiinni hattuhyllyllä DLS:n B6 erkkasarja ja etuoviin on vaihdettu DLS MS6 6" bassot, näitä käskee SPL dynamicsin 6-kanavainen vahvistin.

Eli orkkista on etupään kojetaulun kajarit, mitkä kylläkin vaihtuvat Audaxin 3" keskiääniin ja 1" Seasin diskantteihin(kunhan kerkiä :oops: )

Eli tällä kokoonpanolla etupäästä tulee ns. puoliaktiivinen 3-tie 8)

Itse voin ainakin suositella kunnon kajareiden laittamista hattuhyllylle+pieni vahvistin ja repii ne aivan onnettomat takaovien kaijuttimet pellolle.

Orkkiskajareiden korvaaminen on aika vaikeaa ilman myös vahvistimen vaihtoa/lisäämistä. Tuo AS2:N vahvistin on niin onneton, että eipä se juuri jaksa kunnon kajareita soitella ja myös imbedansiltä sopivia voi olla vaikea löytää.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

Piti kans vaihtaa koksu tuohon keskikaiuttimen paikalle, mutta 3,5" ei mahtunut sinne, WISin tiedoista huolimatta (väittää, että etukaiuttimet on kaikki 87mm). Pitäs jotakin keksiä siihen, kun ei oikein puukollakaan saa tuota uutta elementtiä mahtumaan. Nurkissa on nyt kohtuulliset koksut ja Nextin midit ovissa, ihan ok soundi noin autokäyttöön jo noillakin, ehkä subbaria kaipaa hieman.
BMW 320dA Coupe LCI
miklaa
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Omassa Saabissani on AS2. En ole varmaan ikinä ollut autossa, jossa on hifiasiat laitettu vimpan päälle. Muihin perheen tai ajamiini autoihin oma radio on kyllä kirkkaasti parempi sellaisenaankin (varsinkin isän C5:een verrattuna). Treble (tai mikäseoli) pitää tosin olla lähes täysillä ja bassoa vähän säätää tarpeen mukaan. Jopa kaverini ovat kehuneet äänentoistoa. Täytyisi joskus kokea tuo AS3, mutta pidin jo tätä AS2:ta vähän kalliina (muistaakseni jotain 1300 euroa).
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Termos
"Hölösuu"
Viesti:

mikan kirjoitti: Mitkä kajarit laitoit AS2-pahvien tilalle sinne kojelautaan? Voisi itsekin harkita tuota päivittämistä jos on järkevän hintalaatusuhteen omaavat ja asentaminen suhteellisen plug and play. Mites se keskikajari?

t. Mika
Laitoin nuo pitkään käytössä olleet MTX 3521e 3,25" - käkättimet, kohtuullisen laadukkaat ja menivät heittämällä paikoilleen.

Noita voi olla hankalaa uutena löytää, mutta kyllä hyviä uusia pieniä (3,25" - 3,5") koksuja löytyy kohtuuhinnalla.

Keskikajaria (se on 2,5" elementti, tiedoksi "AC") en katsonut tarpeelliseksi vaihtaa. Sille kun ei ole soittimessa mitään säätöä, niin sotkii vain toistoa, jos se soi identtisesti muiden kojelautakajareiden kanssa.
Sehän on alunperinkin pienempi, mahdollisesti kaistaltaan rajoitettu "filleri".

Testailin tuota AS2 systeemiä testilevyllä, ainoa muutos vakioon nuot MTX:t

Kojelaudalle tulee kaista 100Hz - 14kHz, siniaaltoa pistetaajuuksilla. Yläpäästä loppuu kajareiden tai korvien ominaisuudet :lol:

Saattaa vahvarin kojelautakanavien kaista mennä alle 100 hertsin, mutta tarkempi testaaminen ois vaatinut etuovien elementtien irtikytkemistä, nyt tuo 100Hz kuului myöskin ovikajareista, häiriöksi asti.

Etuovista "kuuluu" 30Hz:in siniaalto ja 40Hz:in bassopurske, "kuuluu" sikäli, että ovipahvien pärinää ääni käytännössä on :roll:

Enivei, kyllä soitin ja vahvistin periaatteessa mahdollistavat tasaisen soundin maltillisella voluumilla, rämisevät ovet ja surkeat kojelaudan kartiot pilaavat koko homman.

PS. Mistä voi tökätä 50mm2 kaapelin akulta konttiin?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

Konehuoneen sulakeboksin takana on kaksi läpivienti kumia, nuo näkee myös kuskin jalkatilasta, kun ottaa kojetaulun alasuoja pois.
Termos
"Hölösuu"
Viesti:

Frostgrey kirjoitti:Konehuoneen sulakeboksin takana on kaksi läpivienti kumia, nuo näkee myös kuskin jalkatilasta, kun ottaa kojetaulun alasuoja pois.
Kiitoksia taas :).
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

On vaan aika tiukkoja, voi olla aika tiukkaa saada tollanenkin kaapeli sieltä menemään(kyllä piukka hyvä on :lol: )

Itse työsn ensin mamman sukkaouikon sieltä läpi johon sitten teippasin kaapelin kiinni, näin sain sen vedettyä kabiinin puolelle. Tosin ekalla kerralla sain ABS anturin piuhan särjettyä(ABS valo syttyi) :roll: :(
KARELPA
"Aero"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

AS3:ssa etupää on ilmeiseti toteutettu alkup. soittimessa jotenkin surround systeemillä.

Oon vienyt takaboksiin molemmat etu- ja takapään signaalit ja etuoviin oon vaihtanut keskiäänien tilalle hiukan laadukkaammat elementit ja niille oma vahvistin. Niin olen huomannut, että signaali ei ole puhtaasti stereo. Eli balansen kun kääntää vasemmalle niin silti oikealla on hiukan elämää. Koelauta kaiuttimet on orkkis kamaa ja löyly tulee orkkis vahvarilta . Jos ottaa keskikajarin pois pelistä stereokuva muuttuu aika rajusti.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Sairas95
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Termos kirjoitti:Kojelaudalle tulee kaista 100Hz - 14kHz, siniaaltoa pistetaajuuksilla. Yläpäästä loppuu kajareiden tai korvien ominaisuudet
Etuovista "kuuluu" 30Hz:in siniaalto ja 40Hz:in bassopurske, "kuuluu" sikäli, että ovipahvien pärinää ääni käytännössä on
Niinpä samoin tuntuu kuuluvan alkuperäisilläkin kaiuttimilla. Tuosta räminästä en vaan tiedä, oma auto -99/00. Voi tosin olla kuunteluvoimakkuuksissa eroa. Olen joskus miettinyt, että kuinka paljon sitä tehoa oikeasti tarvitsee, kun monista kaiuttimista lähtee 85 dB 1:llä watilla. Toisaalta jos 30Hz-14kHz taajuusalue ei autossa riitä, niin sitten parantamaan. Millähän musiikilla (soittimella) menee noiden alueiden yli. Ennen kiroiltiin kun tuli CD, että menetetään äänessä ja nyt ollaan tyytyväisiä MP3:siin. Olemmekohan pilanneet korvamme liian kovilla äänenpaineilla?
9-5 2.3 MY2008
Termos
"Hölösuu"
Viesti:

KARELPA kirjoitti:AS3:ssa etupää on ilmeiseti toteutettu alkup. soittimessa jotenkin surround systeemillä.

Oon vienyt takaboksiin molemmat etu- ja takapään signaalit ja etuoviin oon vaihtanut keskiäänien tilalle hiukan laadukkaammat elementit ja niille oma vahvistin. Niin olen huomannut, että signaali ei ole puhtaasti stereo. Eli balansen kun kääntää vasemmalle niin silti oikealla on hiukan elämää. Koelauta kaiuttimet on orkkis kamaa ja löyly tulee orkkis vahvarilta . Jos ottaa keskikajarin pois pelistä stereokuva muuttuu aika rajusti.
Tuskin tuossa mistään surroundista on kyse, keskikanavaan syötetään oikean ja vasemman kanavan summasignaali monona. Luulisin :roll: .

Ennenkin olen törmännyt soittimiin, joissa balanssisäätö ei ole 100% oikea/vasen, vaan säätö päästää ääriasennoissakin läpi vaimennettavan kanavan signaalia. Eikä balanssi vaikuta tuohon summattuun keskikanavaan, koska se on mono.

Viisaammat saa korjata jos olen ihan pihalla... :wink:
KARELPA
"Aero"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Termos kirjoitti:
KARELPA kirjoitti:AS3:ssa etupää on ilmeiseti toteutettu alkup. soittimessa jotenkin surround systeemillä.

Tuskin tuossa mistään surroundista on kyse, keskikanavaan syötetään oikean ja vasemman kanavan summasignaali monona. Luulisin :roll: .

Ennenkin olen törmännyt soittimiin, joissa balanssisäätö ei ole 100% oikea/vasen, vaan säätö päästää ääriasennoissakin läpi vaimennettavan kanavan signaalia. Eikä balanssi vaikuta tuohon summattuun keskikanavaan, koska se on mono.

Viisaammat saa korjata jos olen ihan pihalla... :wink:
Tod näk. näin. On sen verran halppis kamaa noi Saabin rokkikoneet, että tuskimpa mitään monikanava juttuja. Ja varmasti olis asiaa mainostettu
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
TjK
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja TjK »

Aiheesta kolmanteen...

Olikos -04 mallissa jo tarjolla navigointi? On käynyt nimitäin mielessä, josko audion voisi päivittää naviin. Hirvee homma tietty ja kallis ja ei ehkä järkevä, kun erillisiä navigaattoreita löytyy, mutta silti...

Entäpä onnistuisikohan jenkkiläisen Delcon (Delphi)navi-radion istuttaminen Saabiin.. Hinta jenkeissä vajaa tonni... Ainakin laite on tyyliltään samanlainen ja koko passaa. Ettei jopa tota olis saabillakin ensiasennuslaitteena?! Onko kellään tietoa kenen valmistama saabin navi on?

http://delphi.com/manufacturers/auto/audio/ans/tnr/
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
JouniH
"Aero"

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Jos navia haaveilee niin eikö olis parempi ostaa vaikka tämmönen? Kuitenki paremmat ominaisuudet ku jossain alkuperäisessä navissa ja hinta halvempi. Kuva on 9-3 saabista mutta sopiihan tuo 9-5 kojelautaanki.
Audi A4 2.0TFSIq
Vastaa Viestiin