tasapainoakseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

tasapainoakseli?

Viesti Kirjoittaja himmee »

Onko alkuperäisen 1.7 koneen tasapainoakseli erillaane kuin 1.5 koneen?
Viimeksi muokannut himmee, Pe Heinä 28, 2006 07:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tallilla tehtiin viime talvena yksi V4 moottori uusilla 92 mm männillä alkuperäiseen Ford:in lohkoon ja muistelimme, että akselin ulkonäkö on vastaava ja että Saabin tasapainoakselin laakerit kävivät siihen suoraan.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8103
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ohjekirjassa

Viesti Kirjoittaja mestari »

muistaakseni fordin ohjekirjanen varoittaa voimakkaasti sekoittamasta keskenään 1,5 ja 1,7 litran koneiden tasapainoakseleita. 1,5 on merkitty vihreällä ja 1,7 punaisella vai miten se nytt oli?
käytännössä ei ole koskaan edes vilkaistu moista asiaa, kanki tupaan tasap perään ja koppa kinni ja savut koneesta ja aina on pelannut.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: ohjekirjassa

Viesti Kirjoittaja himmee »

mestari kirjoitti:muistaakseni fordin ohjekirjanen varoittaa voimakkaasti sekoittamasta keskenään 1,5 ja 1,7 litran koneiden tasapainoakseleita. 1,5 on merkitty vihreällä ja 1,7 punaisella vai miten se nytt oli?
käytännössä ei ole koskaan edes vilkaistu moista asiaa, kanki tupaan tasap perään ja koppa kinni ja savut koneesta ja aina on pelannut.
Siis mitä tasapainoa oot käyttänyt kuupan 1.7 tehdyssä koneessa?
VW transporter 2.5tdi vm.99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8103
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

VASTAUS

Viesti Kirjoittaja mestari »

siis ihan mitä vaan. tietysti kunnossa olevaa. olin ymmärtävinäni ford korjausmanuaalista että värillä olisi fordilla merkitty aikoinaan eri akselit liekkö valuraudassa eroa vai mitä ken tietää.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohjekirjassa

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:
mestari kirjoitti:muistaakseni fordin ohjekirjanen varoittaa voimakkaasti sekoittamasta keskenään 1,5 ja 1,7 litran koneiden tasapainoakseleita. 1,5 on merkitty vihreällä ja 1,7 punaisella vai miten se nytt oli?
käytännössä ei ole koskaan edes vilkaistu moista asiaa, kanki tupaan tasap perään ja koppa kinni ja savut koneesta ja aina on pelannut.
Siis mitä tasapainoa oot käyttänyt kuupan 1.7 tehdyssä koneessa?
Sitä akselia mikä siinä lohkossa on, jonka otat käyttöön. :!:

Kampiakseli tai mäntien koko (eli onko kone 1.5 l vai 1.9 l) ei vaikuta millään tavoin tasapainoakseliin. Tasapainoakselin laakerit kannattaa vaihtaa jos vaihtaa kampiakselin/kierokankien laakerit ja tasapainoakselin fiiberipyörä kannattaa tarkastaa ja vaihtaa parempaan (jos löytyy nurkista), sillä se tapaa menettämään hampaansa. 8)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Teorian mukaan tasapainoakseleiden pitäisi olla erilaisia, eli niiden epätasapaino hieman erilainen riippuen miten siitä miten painavan kampikoneiston ja mäntien värinöitä tasapainoakselin halutaan tasapainottavan. Todennäköisesti ero ei ole merkittävän suuri, jos on niin vaikutus näkyy moottorin tärisevämpänä käyntinä.
Kyseessä on ns. toisen kertaluvun massavoimien tasapainotus, voimien joiden taajuus on suurempi kuin kampiakselin kierrosnopeus. Kampikoneisto täristää moottoria omalla tavallaan ja tasapainotusakseli "lyö vastaan" ja lopputulos on parempi kuin ilman tasapainoakselia.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8103
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

niinpä

Viesti Kirjoittaja mestari »

ehkä juuri siksi ford kirja suosittaa sekoittamaan tasapainoakselit varauksin keskenään.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

kostape kirjoitti:Teorian mukaan tasapainoakseleiden pitäisi olla erilaisia, eli niiden epätasapaino hieman erilainen riippuen miten siitä miten painavan kampikoneiston ja mäntien värinöitä tasapainoakselin halutaan tasapainottavan. Todennäköisesti ero ei ole merkittävän suuri, jos on niin vaikutus näkyy moottorin tärisevämpänä käyntinä.
Kyseessä on ns. toisen kertaluvun massavoimien tasapainotus, voimien joiden taajuus on suurempi kuin kampiakselin kierrosnopeus. Kampikoneisto täristää moottoria omalla tavallaan ja tasapainotusakseli "lyö vastaan" ja lopputulos on parempi kuin ilman tasapainoakselia.
Ja vielä jos jälkeenpäin laitetut männät ovat eripainoset niin varmasti lisää värinöitä, jolloin suositeltava akseli olisi tuo 1.7 oma.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:
kostape kirjoitti:Teorian mukaan tasapainoakseleiden pitäisi olla erilaisia, eli niiden epätasapaino hieman erilainen riippuen miten siitä miten painavan kampikoneiston ja mäntien värinöitä tasapainoakselin halutaan tasapainottavan. Todennäköisesti ero ei ole merkittävän suuri, jos on niin vaikutus näkyy moottorin tärisevämpänä käyntinä.
Kyseessä on ns. toisen kertaluvun massavoimien tasapainotus, voimien joiden taajuus on suurempi kuin kampiakselin kierrosnopeus. Kampikoneisto täristää moottoria omalla tavallaan ja tasapainotusakseli "lyö vastaan" ja lopputulos on parempi kuin ilman tasapainoakselia.
Ja vielä jos jälkeenpäin laitetut männät ovat eripainoset niin varmasti lisää värinöitä, jolloin suositeltava akseli olisi tuo 1.7 oma.
Jos männät on eripainoiset, niin se tuottaa aina värinöitä ja ne vaikuttavat suoraan kampiakselin ja kiertokankien laakereihin, jolloin ne rikkoontuvat erittäin nopeasti. Virittämisen yhteydessä (modifioidut männät tai kiertokankien kiillotus tai molemmat yhdessä) suositellaan aina, että mäntä-kiertokanki -yhdistelmät punnitaan riittävän tarkalla vaakalla ja jokainen pitäisi olla "grammalleen" saman painoisia juuri näiden värinöiden johdosta. Värinät siirtyy kampiakselita sen teräksiseen hammasrattaaseen, mikä väristää laakereiden lisäksi tasapainoakselin ja nokka-akselin fiiiberipyöriä kuluttaen niitä. En usko, että tasapainoakseli auttaa yhtään tuollaisessa tapauksessa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Sorry epäselvyydestä...meinasin siis että jos uusi mäntä on painavempi kuin vanha. Eli mulla on kyllä uus mäntä+kiekka kaikki samanpainosia.

Eli toki on tehty tuohon mun koneeseen kaikki mahdollinen uutta++uutta ja niin hiottu+hiottu. Tää on nyt vaan tällästa pilkun viilausta.

Saisi koneen niin mahdollisen värinättömäksi ja hyvin käyväksi. :?
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:Sorry epäselvyydestä...meinasin siis että jos uusi mäntä on painavempi kuin vanha. Eli mulla on kyllä uus mäntä+kiekka kaikki samanpainosia.

Eli toki on tehty tuohon mun koneeseen kaikki mahdollinen uutta++uutta ja niin hiottu+hiottu. Tää on nyt vaan tällästa pilkun viilausta.

Saisi koneen niin mahdollisen värinättömäksi ja hyvin käyväksi. :?
Ei siinä silloin mitään ongelmaa ole. En tunne 1.5 ja 1.7 tasapainoakseleiden eroja. Meillä on kaikki 1.7 kampiakselilla tehdyt koneet on tullut tehtyä Saabin omaan lohkoon ja sen omaan tasapainoakseliin. Uusissa laakereissa ei kannata säästää tasapainoakselinkaan kohdalla. Jos vauhtipyörää keventää, niin sen tasapainotus on oma hommansa. Itse en ole tasapainottanut kampiakselin kanssa, mutta hyvähän se olisi.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jep. Painin edelleen tuon kytkin nypytyksen kanssa ja kaikki mahdollinen pitää nyt käydä läpi. Mikään ei enää ole mahdotonta.

Jos tuo olisi jokin jokkisauto niin sillä niin väliä, mutta kun pitäisi kakkosautoksi/käyttöautoksi niin kaikki on mentävä tarkasti läpi.

Epäilen kyllä itse ettei tuolla kampiakselin toisella puolella tapahtuvalla ole merkitystä tuon kanssa, mutta mahdollista silti, kun on plarattu jo parit kytkimet ja laatikot lävitte. Vanhoissa osissa tietty kaikki on aina mahdollista.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:Jos tuo olisi jokin jokkisauto niin sillä niin väliä, mutta kun pitäisi kakkosautoksi/käyttöautoksi niin kaikki on mentävä tarkasti läpi.
Kytkin ongelmia saattaa tulla myös uusilla osilla - siitä kyselin täällä foorumilla joskus keväällä Sonett:n kytkimen kanssa painittuani. No selvishän se ja torstaina uusi kone säädetään. Toivottavasti sulla selviää ongelmat ja pääset nauttimaan ajelusta.

Kyllä ne jokkisautotkin ovat täydessä iskussa ja kone kun avataan niin laakerit ja vähintään männärenkaat vaihdetaan (+ tietysti kisaöljyt, suodatin ja tiivisteet). Maksaa aina 150-200 euroa + se aika jonka taas tallilla viettää. Ja on sitä tehty koko jokkisauton konekkin uusilla osilla. Keväällä tuli koneistettua varoille uusi satsi tallin nurkkaan odottamaan jotakin käyttöä todennäköisesti ihan harrastepuolelle: uudet Mahlen 92,3 mm Ford OHC:n männät, laakerit, tiivisteet, kampiakseli särötarkastettu, uusi nokka-akseli jne yht 700 euroa. 8)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Niin siis tottakai uusilla osilla varmasti ajelette, mutta tuskin pieni kytkinnypytys haitaksi on? Normaaliajossa se vaan ärsyttää pahasti vaikkakin periaatteessa toimii aivan normaalisti.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin