Laatikkoko?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Laatikkoko?

Viesti Kirjoittaja high velocity »

900 t16 -88 saabista vaihteet jumittaa pahemman kerran. Ollaan rassattu
siirtäjää ja välillä vaihteet menee silmään ja välillä taas kaikki jumii.
Pitäisikö laatikosta saada käsin liikuteltua vaihteita jos irroittaa sen siirtäjän mikä tulee kepiltä lootaan? Ei tuossa ainakaan käsin liiku mihinkään. Liekkö sitten laatikko rämä? Vai voiko siinä siirtäjässä olla jotain vikaa?

Mistähän löytäisi jotain peruskorjattuja laatikoita ja missä hinnoissa ne tahtoo pyöriä? kattelin noita käytettyjä laatikoita täällä niin taitaa jollain satkulla jo saada mutta aika sika säkissä voi olla...

Entinen laatikko on viisi lovinen mutta olisiko neli loviset mahdollisesti kestävämpiä?
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

luultavasti nelivaihteinen on kestävämpi kovassa käytössä.
kyllä omassa laatikossa jotkin vaihteet saa päälle käsin, kaikki ei mene.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos on mahdollista ottaa purkuauto vastaan, niin mie suosittelen halvan varaosa-auton ostoa, joka liikkuu omin voimin. Siitä pääset testaamaan henkilökohtaisesti vaihteiden toiminnan. Sit vaan padat pois luovuttajasta ja potilaasta, lootanvaihto ja baanalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Laatikkoko?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oletko tarkistanut ne kolme pulttia jotka pitävät itse vaihdekepin kupissa? löytyvät kepin kumipalkeen alta.
ei saa käsin kovinkaan helpolla uudemmissa sisäisenkeskityksen laatikossa vaihteita silmään, kyllä siitä akselista tongeilla melkein vääntää pitää....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Joo tarkistin kolme kuusiokolopulttia...viimeksi takkusi kakkonen ja johtui juuri noista kolmesta pultista kun olivat löystyneet. Varaosaautoa olen katsellut...mutta saisi olla saman mallinen/värinen niin voisi hyödyntää paremmin.

Käykö saab 900 2.0l kaasarikoneesta vm-89 laatikko tuohon??? 30km päässä olis varaosina yks tollanen...
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

high velocity kirjoitti: Käykö saab 900 2.0l kaasarikoneesta vm-89 laatikko tuohon??? 30km päässä olis varaosina yks tollanen...
Kyllä tuon pitäis käydä, jossain vaiheessa vaihtuu siirtäjän tangon pituus. En muista kyllä milloin. Mutta välitykset ovat sitten ihan erillaisia, suosittelen enskan vaihtoa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Turbo16 kirjoitti:
high velocity kirjoitti: Käykö saab 900 2.0l kaasarikoneesta vm-89 laatikko tuohon??? 30km päässä olis varaosina yks tollanen...
Kyllä tuon pitäis käydä, jossain vaiheessa vaihtuu siirtäjän tangon pituus. En muista kyllä milloin. Mutta välitykset ovat sitten ihan erillaisia, suosittelen enskan vaihtoa.
Anteeksi tietämättömyyteni mutta mikä on enska? Kuinkahan paljo noi välitykset muuttuu ja onko tuo laatikko kestävyydeltään poikkeava vai onko molemmat yhtä heikkoja rakennelmia? varmaan viisi lovinen tuossa 2.0 litrasessa kaasarissa?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oliko se nyt 13 numerosta vai 12 eteenpäin kun tuli vahvemmat laakerit, käytännössä joku 91vm..
250 nousevat kierrokset satasen vauhdissa tuolla kaasarin laatikolla, jos siinä siis 6 enska, joissan kaasareissa on myös 7 niinkuin sinulla.
enska=ensiövälitys, löytyy etukannen alta jossa on myös moottorin etukiinnitys.

lue tämä niin tiedät mistä puhutaan, viiminen postaus http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33080
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja JuAn »

high velocity kirjoitti:Käykö saab 900 2.0l kaasarikoneesta vm-89 laatikko tuohon??? 30km päässä olis varaosina yks tollanen...
Vuoden -89 malleis on kolmea eri vaihteistoa, yleisin niistä on toi M5N, niinku ohjekirjan tyyppi on, eli siis normaali välitys... Se löytyy 900, 900c, 900i, 900 Turbo 8, 900 Turbo 16 katalysaattori malleista... Sit oli olemas M5L hidas välitys, joka löyty 900i katalysaattori, 900i 16 ilman katalysaattoria olevasta mallista... Sit on viel tää M5E, eli nopea välitys joka löyty 900 Turbo 16 ilman katalysaattoria olevasta mallista.... Et jos tosta on apua...
900 GL 3D -83
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja poikkeuksia tietysti saabin tapaan löytyy...
ikinä en vielä 5 enskaan ole-89 i16 törmännyt, mutta tulipahan tuossa jonkun aikaa sitten törmättyä 8 enskalla olevaan -91 i8 katilla, ollut yhdellä omistajalla uudesta eikä varmasti laatikkoa vaihdettu ja ajettu oli alle 200tkm... ja nuo 7 enskan c:t ovat aika yleisiä ainakin special malleissa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

-89:ssä tihee välitys on varmaakin nro 6:n enska. Sit se perusmalli olisi nro 7 ja aavikkomalli vastaavasti 8. Pitää sitten muistaa, että -89:stä lähtien perävälitys vaihtui 3,67:sta 3,89:iin, joten ei se 7:llä oleva aski ole mikään niin pitkävälitteinen, kuin tuon harvemman perän kera varustettuna.

Mullahan on 99:ssä toi -89 vuosimallin aski, GM45612. Jotenkin vaan meni muisti, että miten olin laskevinani siinä olevan 7:n enskan rattaiden perusteella? 3000rpm:llä mennään noin 105km/h.

edittiä: oli väärä välityssuhde...
Viimeksi muokannut Mertmi, Pe Heinä 28, 2006 06:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no juu, eipä siitä oikeen ota selvää mikä enska on hidas/normaali/nopea..
t8 kun on kumminkin ollut lähes aina 6 enskalla, t16 ja 900C olen nähnyt 7:lla, en ikinä i8 tai i16 7:lla. 5 enskaakaan en muualla ole kuin 99 nähnyt. olikohan 2.1 koneissa älyttömän lyhyet välitykset? muistaisin kuulleeni...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Mertmi kirjoitti: -89:stä lähtien perävälitys vaihtui 3,76:sta 3,89:iin
Sori, mut pitäisköhän sen verran viilata tota, et vetopyörästön suhde tosiaan muuttui 3,89:n, mut niinhän se oli ollu jo seitkytseittemän vuoden tupliksen neljälovises toi sama ja sit tos välil se ilmeisesti ainakin tupliksien loppu vuosina oli 3,67... Satkuista minulta ei löydy noin vanhoja opuksia sattuneesta syystä... :? Joku muu kyl varmaan pystyy tarkentaa viel lisää...
900 GL 3D -83
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Satkun välityksistä löytyy taulukkoa tuolta:
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm

Offtopic:
Mertmi kirjoitti:3000rpm:llä mennään noin 105km/h.
Kylläpä kiertää. Tuosta kuvasta laskemalla 3000 rpm menisi minulla jo 130 km/h. Saab 99 -82 5 Speed, vaihteisto G45705. http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/300tkm.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

JuAn kirjoitti:
Mertmi kirjoitti: -89:stä lähtien perävälitys vaihtui 3,76:sta 3,89:iin
Sori, mut pitäisköhän sen verran viilata tota, et vetopyörästön suhde tosiaan muuttui 3,89:n, mut niinhän se oli ollu jo seitkytseittemän vuoden tupliksen neljälovises toi sama ja sit tos välil se ilmeisesti ainakin tupliksien loppu vuosina oli 3,67... Satkuista minulta ei löydy noin vanhoja opuksia sattuneesta syystä... :? Joku muu kyl varmaan pystyy tarkentaa viel lisää...
Painovirhe oli mulla. 3,67 on oikea välityssuhde. Sitä on siis ollut 80-luvun alusta, tuonne -88 asti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin