Naputus oven suunnalla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Trooper_75
"Turbo"

Naputus oven suunnalla

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Nyt olisi ärsyttävien äänien metsästäjille arvoitus:

Vänkärin oven suunnalta (käsittääkseni) kuuluu naputtava ääni, jonka tiheys ja kovuus vaihtelee hyvin satunnaisesti. Ääni ei kuulu alle 40km/h nopeuksissa, ei edes mukulakivikadulla. Ärsyttävimmillään naputus on 60-80 km/h, jolloin se ei vielä peity rengasmeluun. Mitään yhteyttä tienpinnan tasaisuuteen en ole havainnut, esiintyy siis sileilläkin pinnoilla kunhan nopeutta on tarpeeksi. Ovipaneelin käytin auki alaosasta enkä havainnut oven sisällä mitään irtonaista, silikoonia olen suihkinut minne vaan voi, ei auta. On prkl kumma tapaus :evil: Ehdotuksia otetaan vastaan ennen kuin pyyhe lentää kehään.
Jorma
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Joo mulla on kans samanlainen naputusongelma. Kovenee kun nopeus kasvaa. Toistaiseksi ainut konsti on ollut jättää vaimo pois kyydistä.

Oisko konehuoneen puolella jotain siinä vänkärin paikan lähettyvillä?
9-3 SC 1.8t -06
JKen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JKen »

Saattaa olla off-topic, mutta kerronpa kuitenkin: Kävi saapas eilen kuskinpuoleinen etulaakerin vaihdossa, hyvä tuli ja ongelma poistui. Noh, kaikkihan alkoi siitä kun, vaihdatin kitkat kesärenkaisiin toukokuun puolella. Siinä heti alkuun sitten kuului sellainen pieni naputus "jostain", ajattelin, että oiskohan renkaat vaihtaneet pyörimissuuntaa, kun ei tullut syksyllä merkittyä paikkoja renkaisiin. Ääni kuului vain 40-60 km/h välillä, jonka jälkeen se häipyi. Eipä sitä tullut sen enempää mietittyä.

Itse ei tullut autolla ajeltua, vaan vaimo kävi sillä töissä, kunnes tuli infoa, että "vasemmalta edestä kuuluu jotain ihmeellistä", ei kun kokeilemaan ja ei ...kele mikä tässä nyt on, ratti ei tärise, auto kulkee ihan suoraan, mutta kiva jumputus kuuluu. Voimakkaimmillaan se oli edellee 40-60 km/h, 0-40 välillä ei mitään, ja sitten 60 km/h => naputus/jumputus oli nopeuden funktio, mutta suht. hiljaa.

Käytin renkaat tasapainotuksessa, vasen eturengas oli aika pahasti pielessä, mutta ei vaikuttanut ongelmaan. Ei siinä sitten, kun pajalle ja testilenkin kautta nosturille, ja renkaan pyörittelyssä jopa minä huomasin, että, laakerihan se on hajalla.

Sitten kun aloin tarkemmin muistelemaan sitä renkaan vaihtoa, niin teboilin mieshän sanoi, että vasen eturengas oli oikein kunnolla jämähtänyt kiinni, että jouduttiin kakkosnelosella hakkaamaan se irti ... sillä lailla.

Oisko saanut siinä sitten laakeri siipeensä sen verran, että loppu oli lähellä. Oikein muutakaan selitystä en ole keksinyt, 140 tkm ajettu ennen vaihtoa.

Ko. teboilille en enää mene renkaiden vaihtoon. Positiivista on se, että tuo saappi on nyt todella hiljainen auto! Ehti jo tottua siihen ihmeelliseen sivuääneen.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Trooper_75
"Turbo"

Itse asiassa minulla oikean puoleinen etulaakeri ääntää hieman, juuri ja juuri sen kuulee sileällä asfaltilla. Ja lasissa vasta 136tkm mutta eipä osakaan onneksi maksa kuin reilu 30e Motonetissä...

Tänään tuo napse oli välillä muuten kateissa taas jonkun aikaa. Liekö auttoi kun laitoin eilen silikonia ovitiivisteisiin. Pitäisi koittaa löytää joku pidempikestoinen aine, jolla tiivisteet pysyisi rasvattuina pitkään, niin näkisi tuleeko ääni sieltä. Tosin luulisi, että tiivisteet natisisivat tienpinnan epätasaisuuksien mukaan, niin kuin parissa bemarissa olen huomannut tapahtuvan.
Trooper_75
"Turbo"

Naputus sitten poistui. Ilmeisesti syynä oli alahelman muovin suikale, joka on joskus irronnut muovista osuessaan johonkin.
Vastaa Viestiin