Laatikkoko?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti:Satkun välityksistä löytyy taulukkoa tuolta:
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm

Offtopic:
Mertmi kirjoitti:3000rpm:llä mennään noin 105km/h.
Kylläpä kiertää. Tuosta kuvasta laskemalla 3000 rpm menisi minulla jo 130 km/h. Saab 99 -82 5 Speed, vaihteisto G45705. http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/300tkm.jpg
Tihee perä tekee ton... Onhan se vähän erilaista ajaa tolla 99:llä, kun on enempi rundia koneessa verrattuna tuohon 900i:ssä olevaan harvaperäiseen 7:n enskalla varustettuun lootaan. Siinä on samat välityssuhteet, kuin tuossa Jus:n 99:ssä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

No nyt putosin jo kärryiltä noitten välityssuhteitten kanssa.

Mutta varaosa-auto on nyt pihassa. Auto on 900 2.0l kaasari 8v -89 ja 5 lovinen. Kyllä oli reilu myyjä. Autossa on verhoilut ja sisusta todella hyvässä kunnossa. Saan tosi paljon osaa vaihdettua tuosta...puskuria umpioita ja tietenkin se laatikko! ym. ym. Anto mukaan myös ruiskun tekniikkaa ja tankin jossa on ruiskun pumppukin. Ja kolme viimetalvena ostettua laatu talvirengasta (jotka olisin joutunut hankkimaan).

Mutta sitten pari kysymystä tästä. Autossa on myös ihan uusi syyläri mutta käykö se tohon 16 tappiseen turboon??? Motonetissä luki 2.0l syylärin kohdalla ei turbo! Miksi ei kävisi??? Autossani ei myöskään ole vielä lohkolämmitintä...johto sarjat nyt varmaan ainakin käy mutta entäs vastus???
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

high velocity kirjoitti: Autossa on myös ihan uusi syyläri mutta käykö se tohon 16 tappiseen turboon??? Motonetissä luki 2.0l syylärin kohdalla ei turbo! Miksi ei kävisi???
Oma jykevä veikkaukseni on, että kyllä se sopii. Turboissa vaan on alunperin ollut kaksirivinen syyläri, iivarin/kaasarin syylärissä on vain yksi rivi, siksi Motonetin "varoitus". Parempi jäähdytysteho tuossa uudessa yksirivisessä lienee, kuin ikälopussa kaksirivisessä, eikä tuosta mitään lämpöongelmia siis pitäisi tulla, ellet meinaa lähteä ajelulle Kuoleman Laaksoon tms. suola-aavikoille :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mikä tuossa varaosa satkussa on laatikon se gm alkuinen numerosarja? eikö ne syylärit ole 2 ja 3 rivisiä?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tuota tuota... tosta oli jo aiemmin juttua.. Itsellä on kyllä nyt T16 tekniikka ja keulilla on i8:n flekti+syyläri ja ei oikeastaan kyllä ole ahdasta..

Tuohon vissiin riippuu aika paljon flektin paksuudesta.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin tuosta lämppäristä että sitä ei tiedä sopiiko vastus, on jotka sopii ristiin ja toiset ei, lohko on autoissa ihan sama mutta toisessa voi olla pakosarja, moottorinkorva tai tehostimenpumppu tiellä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

En ole kerennyt varaosa-autoo vielä nykimään...aika homma näin äkkiä alkaa tämmösen pertti joka kodin perusinsinöörin tuota konetta irrottamaan.
No nyt kone roikkuu jo kuitenkin nosturissa ja enää yksi tehostajalle menevä putki kiinni...eikä irtoo :) pitää asiakseen lähtee käymään huoltsikalta ostaa 16mm kiintoavain...

Turbosta löytyi kyllä yllätys kun sen irti revin. Ensiksikin auto on käynyt aika laihoilla seoksilla ja taisi syy löytyä. Imupuolelta turbolle tuleva letku oli ihan irti ja hajonnut alhaalta. Turbossa siivet ottanu aika hyvin osumaa ja taitaa uusiksi mennä koko vehje. No naapurista löytyy onneksi vesijäähdytetty malli tilalle.

Kyllä mäkin luulen että tuo syyläri käy. Ei tuo 200€ kyllä paha hinta ollut tuosta varaosa-autosta. Kunhan laatikko nyt kestäs. Kyllä minä sillä ajoin että toimii se ainakin...
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Tässä pari kuvaa turbon siivistä. Kuvat hieman kehnoja mutta rikki ne on :)
Vaikuttaakohan tuo kuinka paljon ahtimen toimintaan?

http://www.esnips.com/doc/4734acd2-a936 ... e6f/t1.jpg

http://www.esnips.com/doc/2b1d020b-5b46 ... 20f/t2.jpg

http://www.esnips.com/doc/ab5078b0-ab11 ... 0/irti.jpg


Näinkin voi käydä kun harkitsee asiat loppuun asti! kuka arvaa mitä kuvassa on tapahtunut :evil:

http://www.esnips.com/doc/32166480-241e ... xident.jpg

Niin ja voi olla niin ja näin ens kesänä tuon nurmikon kanssa että kasvaako tuossa kohti missä auto on pukeilla. On valunut vaikka minkälaista litkua maahan...vaikka pönttöö olen alle aina yrittäny laittaa :D
Viimeksi muokannut high velocity, Pe Heinä 28, 2006 19:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

En ajais tuon näköisellä ahtimella metriäkään. Siivet on ottanu osumaa oikeen huolella, osia saattaa lohkeilla irti todella helposti. Hyvä tuuri käynyt, että ei aiemmin lohjenneet osat ole VIELÄ ainakaan tehneet suurempaa tuhoa koneelle...Olisivatko jääneet jonnekin cooleriin kolisemaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

V.J.S kirjoitti:En ajais tuon näköisellä ahtimella metriäkään. Siivet on ottanu osumaa oikeen huolella, osia saattaa lohkeilla irti todella helposti. Hyvä tuuri käynyt, että ei aiemmin lohjenneet osat ole VIELÄ ainakaan tehneet suurempaa tuhoa koneelle...Olisivatko jääneet jonnekin cooleriin kolisemaan.
Samaa minäkin mietin että minnekkähän noi palaset on matkanneet :) Jospa ne sieltä sitten löytyy kun saan laatikon paikalleen ja koneen taas kasaan. Sitten levii koko lotjake :wink:
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Tämä ei nyt varsinaisesti liity tähän aiheeseen, mutta lueskelin noita foorumeita ja siellä oli että dumppia ei vois asentaa jos on ilmamassamittari??? Ittellä on tuossa 900 16v turbossa -88 ainaskii dumppi
asennettuna. Sotkeeko tämä sitte seoksia?

Huoltomies sanoi kyllä että auto kulkee pyhällähengellä eli pirun laihalla. Mutta epäilen että vika löytyi tänään tuosta turbolle menevästä imuputkesta joka oli ihan löysällä ja rikki!

Dumppia pitäisi vissiin kyllä hiukka säätää koska se tuntuu sulkeutuvan aika hitaasti...ikään kuin jumisi :)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no jos tuntuu että dumpin kanssa hyvin toimii niin eiköhän se sitten toimi :wink:
A/F mittarin kyllä dumpin kanssa hommaisin... katkaiseeko muuten lh syötön kokonaan moottori jarrutuksessa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Onkos tuolla koneessa jotain paikkaa mihin tuon A/F (air/fuel???) anturin sais suoraan? Niin minkä katkaiseeko moottorijarrutuksessa???
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

high velocity kirjoitti:Tässä pari kuvaa turbon siivistä. Kuvat hieman kehnoja mutta rikki ne on :)
Vaikuttaakohan tuo kuinka paljon ahtimen toimintaan?

http://www.esnips.com/doc/4734acd2-a936 ... e6f/t1.jpg

http://www.esnips.com/doc/2b1d020b-5b46 ... 20f/t2.jpg

http://www.esnips.com/doc/ab5078b0-ab11 ... 0/irti.jpg


Näinkin voi käydä kun harkitsee asiat loppuun asti! kuka arvaa mitä kuvassa on tapahtunut :evil:

http://www.esnips.com/doc/32166480-241e ... xident.jpg

Niin ja voi olla niin ja näin ens kesänä tuon nurmikon kanssa että kasvaako tuossa kohti missä auto on pukeilla. On valunut vaikka minkälaista litkua maahan...vaikka pönttöö olen alle aina yrittäny laittaa :D
Oravako tuosta ahtimesta on läpi mennyt? Älä helvetissä vaan edes koekäytä autoa tuollaisella ahtimella, tekee höpöä männän päällä ahtimen siiven palaset ja kehnolla tuurilla tuossa on akseli jo niin vääntynyt että se käytännössä "räjähtää" kun ekan kerran kierroksia antaa.. sit voidaan vain arvailla tuhoja, jotka on pahimmillaan laakerivaurio koneeseen öljynpaineiden kadottua/metallisilpun joutuessa öljynkiertoon.


Niin.. kaatuko kenties moottorinostin kuorma päällä?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

aukeeko nuo kuvat muilla hyvin? mulla älyttömän hitaasti, parissa minuutissa tullut sentti kuvan yläosasta...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin