OG900i 8v käyntihäiriöt ja määränsäädin
OG900i 8v käyntihäiriöt ja määränsäädin
No niin - liityin käyntihäiriöisten joukkoon . OG900i 8v käy ontuen tyhjäkäyntiä reilun kuukauden seisotuksen jälkeen sekä kakoo oikein kunnolla tasakaasulla ja kevyesti vedätettäessä. Rajummin poljettaessa kulkee kuin viimeistä päivää . Mielenkiintoinen lisähavainto on, että kierroslukumittari väpättää (paitsi silloin, kun vetokin on hyvä).
Tsekkasin/vaihdoin vakiokohteet eli tulpat, johdot ja virranjakajan pyörijän + kannen + alipainesäätimen. Ilmanputsari on uusi. Polttoainesuodattimen voisi tietysti vaihtaa varmuuden vuoksi.
Muistelen, että määränsäätimen jumiintumisesta on ollut joskus jossain topicissa puhetta, mutta haku ei tärpännyt. Veivasin ilmamassamittarin lautasta ja se tuntui liikkuvan jäykästi verrattuna edelliseen kertaan, jolloin putsasin kartion. Onko kellään kokemuksia aiheesta ja onko joku purkanut määränsäädintä?
Tsekkasin/vaihdoin vakiokohteet eli tulpat, johdot ja virranjakajan pyörijän + kannen + alipainesäätimen. Ilmanputsari on uusi. Polttoainesuodattimen voisi tietysti vaihtaa varmuuden vuoksi.
Muistelen, että määränsäätimen jumiintumisesta on ollut joskus jossain topicissa puhetta, mutta haku ei tärpännyt. Veivasin ilmamassamittarin lautasta ja se tuntui liikkuvan jäykästi verrattuna edelliseen kertaan, jolloin putsasin kartion. Onko kellään kokemuksia aiheesta ja onko joku purkanut määränsäädintä?
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
Ja sen uuden sytkän pääteasteen lisäksi kannattaa laittaa sytytystulppien kärkiväli korjauskirjan 0,6mm ohjeen vastaisesti 0,8mm, niin toimii paljon paremmin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuo sytytyksen ohjainyksikkö kävi kyllä mielessä. Ehkä se kannattaa 346 tkm kohdalla vaihtaa vaikka varmuudeksi...
NGK-tulppien kärkivälinä on nyt 0.7 mm, joka on tuntunut pelaavan mukavasti. Täytyy kokeilla vielä tuota 0.8 mm:aa.
Kävin vielä veivaamassa ilmamassamittarin lautasta. Sen pitäisi "vastustaa" tasaisesti ylös nostettaessa. Kun lautasen päästää irti ja nostaa uudelleen, vastusta ei tunnu. Viittaa siis siihen, että jossain jumittaa. Eihän sitä tiedä, vaikka purkaisin määränsäätimen aikani kuluksi
NGK-tulppien kärkivälinä on nyt 0.7 mm, joka on tuntunut pelaavan mukavasti. Täytyy kokeilla vielä tuota 0.8 mm:aa.
Kävin vielä veivaamassa ilmamassamittarin lautasta. Sen pitäisi "vastustaa" tasaisesti ylös nostettaessa. Kun lautasen päästää irti ja nostaa uudelleen, vastusta ei tunnu. Viittaa siis siihen, että jossain jumittaa. Eihän sitä tiedä, vaikka purkaisin määränsäätimen aikani kuluksi
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Jollei määränsäätimen läppää ylösnostaessa tunnu vastusta, se on merkki että järjestelmässä ei ole painetta.
Omien kokemusten mukaan, jos kaikki on kunnossa, on melkeinpä sama että onko tulppien kärkivälinä 0.5mm, 1.5mm tai jotain siltä väliltä. Tietty jos joku krakaa, niin virheellinen kärkivälihän pahentaa oireilua..
Omien kokemusten mukaan, jos kaikki on kunnossa, on melkeinpä sama että onko tulppien kärkivälinä 0.5mm, 1.5mm tai jotain siltä väliltä. Tietty jos joku krakaa, niin virheellinen kärkivälihän pahentaa oireilua..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
En siis ole purkanut aikaisemmin määränsäädintä omin käsin, vaan vilkuillut olan yli...
Millaiset tiivisteet kansien välissä on eli menevätkö vaihtoon? Polttoaineputkissa lienee o-renkaat myös määränsäätimen päässä. Voihan olla, että päädyn tarjoamaan hommaa enemmän asiaa tuntevalle sepälle... Täytyy kuitenkin ensin poissulkea muut mahdollisuudet. Minulla on edelleen muistikuva, että foorumilla pohdittiin määränsäätimen jumiintumista jossain topikissa (ettei vain liittynyt jäänestoainekeskusteluun).
Millaiset tiivisteet kansien välissä on eli menevätkö vaihtoon? Polttoaineputkissa lienee o-renkaat myös määränsäätimen päässä. Voihan olla, että päädyn tarjoamaan hommaa enemmän asiaa tuntevalle sepälle... Täytyy kuitenkin ensin poissulkea muut mahdollisuudet. Minulla on edelleen muistikuva, että foorumilla pohdittiin määränsäätimen jumiintumista jossain topikissa (ettei vain liittynyt jäänestoainekeskusteluun).
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Jään estoaineeseen taisi liittyä. Olen kuullut, että pahimmillaan luisti voisi jäädä jumiin ja esim. tasakaasulla ajon jälkeen se tarkoittaisi, että moottori saa edelleen bensaa kaasupolkimen nostosta huolimatta ja tukehtuu lopulta... Vasara taisi olla yksi hätäapu tuohonkin.
En ole kylläkään kuulut moisesta tapauksesta, keneltäkään kasvotusten, vaan tietoni on peräisin suuresta ja "luotettavasta" internetistä.
En ole kylläkään kuulut moisesta tapauksesta, keneltäkään kasvotusten, vaan tietoni on peräisin suuresta ja "luotettavasta" internetistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juu, voisin suositella tuota myös, muutta älä osta mitään tarviketta, ne ei välttämättä toimi edes uutena. Aito Bosch motonetissä ei ole niin kallis etteikö sen hankkiminen olisi kannattaavaa. Suosittelisin myös tarkistamaan noita sähköjohtojen päitä. Hall anturilta lähtevä piuhat on usein niin tiukalla mutkalla liittimenpäästä, että aikojen saatossa tuppaa johtimet katkeilemaan. Liittimet, ne pienet on hellan liittimiä 50kpl alle 15€ Örumilta ja merkkiliikkeessä muistaaksen 5€ kpl HEH HEH. Voin kaivaa varaosanumeron jos joku tarvitsee.Subonaattori kirjoitti:Kokeileppa sytytyksenohjainyksikön vaihtoa!
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
9-3 ss 2,0t -03
Hellan liittimen numero olisi tervetullut.IlkkaO kirjoitti:Hall anturilta lähtevä piuhat on usein niin tiukalla mutkalla liittimenpäästä, että aikojen saatossa tuppaa johtimet katkeilemaan. Liittimet, ne pienet on hellan liittimiä 50kpl alle 15€ Örumilta ja merkkiliikkeessä muistaaksen 5€ kpl HEH HEH. Voin kaivaa varaosanumeron jos joku tarvitsee.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Mulla oli tuossa omassa 8-venasessa ruisku-satkussa hieman samanlaisia ongelmia, tasakaasulla ajettaessa nypytti todella ikävästi, kylmänä ei tahtonut ottaa kierroksia, kulutus aika reilua jne. Osia olin vaihdellut jonkin verran (tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi + pyörijä, ilmansuodatin, bensansuodatin), muttei vika parantunut. Kävin äsken korjaamolla näyttämässä pirssiä ja sytkäennakko oli n. 15astetta sekä ruiskussa seos-säätö + tyhjäkäynti vähän pielessä. Nypytys ainakin tuntui loppuvan, johtui luultavasti tuosta väärästä ennakosta. Täytyy nyt vielä ajella lisää ja tarkkailla käyntiä ja kulutusta, toivottavasti pahimmat ongelmat häipyivät näinkin pienellä korjauksella.
Oli muuten yllättävän hyvää ja mukavaa palvelua Hepo-autossa (Tampereella), marssein sisään ilman mitään ajanvarausta ja auto saatiin saman tien työn alle. Myös korjaaja antoi vinkkejä lähes kädestä pitäen, mitä kannattaa katsoa, jos ongelmat jatkuvat. Ja koko lysti maksoi vain 20euroa, ihan opiskelijaystävälliset hinnat mun mielestä.
Oli muuten yllättävän hyvää ja mukavaa palvelua Hepo-autossa (Tampereella), marssein sisään ilman mitään ajanvarausta ja auto saatiin saman tien työn alle. Myös korjaaja antoi vinkkejä lähes kädestä pitäen, mitä kannattaa katsoa, jos ongelmat jatkuvat. Ja koko lysti maksoi vain 20euroa, ihan opiskelijaystävälliset hinnat mun mielestä.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Juu, säädöt pitää olla kohdillaan. Oikea sytytysennakko on tärkeää, samoin ruiskun perussäädöt. Minä olen säädättänyt omani hiljakkoin paikallisella Saab-gurulla. Korjaamon tuntitaksa on luonnollisesti kova, mutta huippuammattilaiselta aikaa ei kulunut juuri nimeksikään.
Minulla ongelmana ei ole nypytys vaan aivan kunnon rykiminen. Kun koneeseen saa kierroksia (>3000 rpm), niin vetoakin alkaa löytyä. Vika vaivaa sekä kylmää että lämmintä konetta ja se ilmaantui kuukauden seisonnan jälkeen, joten vesi- ja jumiintumisongelmat tulivat ensimmäisenä mieleen. Onhan toki lukuisia muitakin vaihtoehtoja .
Vaihdan viikonloppuna polttoainesuodattimen ja tarkistan nuo IlkkaO:n mainitsemat johdot.
Minulla ongelmana ei ole nypytys vaan aivan kunnon rykiminen. Kun koneeseen saa kierroksia (>3000 rpm), niin vetoakin alkaa löytyä. Vika vaivaa sekä kylmää että lämmintä konetta ja se ilmaantui kuukauden seisonnan jälkeen, joten vesi- ja jumiintumisongelmat tulivat ensimmäisenä mieleen. Onhan toki lukuisia muitakin vaihtoehtoja .
Vaihdan viikonloppuna polttoainesuodattimen ja tarkistan nuo IlkkaO:n mainitsemat johdot.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Ei muuten kannata olla ykköset päällä, kun vaihtaa bensansuodatinta. Itsellä roiskahti bensaa hihoille aika paljon, kun irrotin letkua suodattimen päästä. Tuli sitten vasta siinä vaiheessa mieleen, että siellä on se painevaraaja No onneks oli remppavaatteet päällä.
Itsellä oli vähän ongelmia tuon suodattimen ostamisessa, hain aluksi Motonetistä tälläisen:
900i 86--93 (Ø74mm/0.4Litraa/Bosch-nro...5401). . . . . . . 19-0105 16.48 ???
Mutta autossa ollut oli hieman isomman kokoinen, joten takaisin Motonettiin, josta tarjosivat tätä:
900i/16V 81--93 (Ø80mm/0.6Litraa/Bosch-nro...5601). . . . . 19-0104 14.13 ???
Tuo oli halkaisijaltaan sama kuin vanha autossa oleva suodatin, vaikkakin hivenen pitempi. Tiedä sitten, kumpi siihen olisi pitänyt laittaa ja oliko se vanha suodatin oikean kokoinen? Kyllä tuo uusi 16-venaseen tarkoitettu silti tuntuisi toimivan...
Itsellä oli vähän ongelmia tuon suodattimen ostamisessa, hain aluksi Motonetistä tälläisen:
900i 86--93 (Ø74mm/0.4Litraa/Bosch-nro...5401). . . . . . . 19-0105 16.48 ???
Mutta autossa ollut oli hieman isomman kokoinen, joten takaisin Motonettiin, josta tarjosivat tätä:
900i/16V 81--93 (Ø80mm/0.6Litraa/Bosch-nro...5601). . . . . 19-0104 14.13 ???
Tuo oli halkaisijaltaan sama kuin vanha autossa oleva suodatin, vaikkakin hivenen pitempi. Tiedä sitten, kumpi siihen olisi pitänyt laittaa ja oliko se vanha suodatin oikean kokoinen? Kyllä tuo uusi 16-venaseen tarkoitettu silti tuntuisi toimivan...
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Taitaa olla helpointa laittaa tämä viesti tännekin luettavaksi.
Multistecker MDK 0,3-0,6 2,8 x 0,8L 8KW 054 942-003
Näin myös ohimennen saabin korjaamokirjasta sivun missä on nuo liittimet lueteltu numeroineen. Käyn sen jokupäivä kopsaamassa kirjasta, mutta se myöhemmin. Muuten tuo linkki on varsinaisesti 99 Saabin liittimiä, mutta ne on hyvin pitkälti samoja liittimiä.
Toivotan onnea ja menestystä.
Örum ei muuten myy suoraan, mutta mene paikalliseen varaosaliikkeeseen ja anna tuo koodi, niin he kyllä löytävät sen hellan kirjasta, ainakin oma paikallinen löysi ja tilasi paketillisen Örumilta. Wyrtillä on myös liitin mikä sopii noihin, mutta hinta on moninkertainen hellan liittimiin verrattuna(muistaakseni firman alennuksineen 25/30€ 25kpl +alv). Saan muuten myös tuon wyrtin numeron tarvittaessa, mutta se hinta...
Tossa malliksi. Näiden mukaan jotojen koot on aikas pieniä, mutta ei hätää. Todistettavasti elossa.
Klikkaa aukeavan sivun yläreunasta ELECTRICS ja sitten vasemmasta yläreunasta BUILDING WIRESHOES ja sitten oikeassa reunassa on osittain yahoon mainoksen alla HELLA WIRESHOES niin pitäisi aueta kuvatus missä saabissa käytettyjä liittimiä.
http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm
Multistecker MDK 0,3-0,6 2,8 x 0,8L 8KW 054 942-003
Näin myös ohimennen saabin korjaamokirjasta sivun missä on nuo liittimet lueteltu numeroineen. Käyn sen jokupäivä kopsaamassa kirjasta, mutta se myöhemmin. Muuten tuo linkki on varsinaisesti 99 Saabin liittimiä, mutta ne on hyvin pitkälti samoja liittimiä.
Toivotan onnea ja menestystä.
Örum ei muuten myy suoraan, mutta mene paikalliseen varaosaliikkeeseen ja anna tuo koodi, niin he kyllä löytävät sen hellan kirjasta, ainakin oma paikallinen löysi ja tilasi paketillisen Örumilta. Wyrtillä on myös liitin mikä sopii noihin, mutta hinta on moninkertainen hellan liittimiin verrattuna(muistaakseni firman alennuksineen 25/30€ 25kpl +alv). Saan muuten myös tuon wyrtin numeron tarvittaessa, mutta se hinta...
Tossa malliksi. Näiden mukaan jotojen koot on aikas pieniä, mutta ei hätää. Todistettavasti elossa.
Klikkaa aukeavan sivun yläreunasta ELECTRICS ja sitten vasemmasta yläreunasta BUILDING WIRESHOES ja sitten oikeassa reunassa on osittain yahoon mainoksen alla HELLA WIRESHOES niin pitäisi aueta kuvatus missä saabissa käytettyjä liittimiä.
http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
9-3 ss 2,0t -03
Polttoainepumpun sulake irti. Sitten starttaat auton. Se käy muutaman hetken. Sen jälkeen muutama starttaus ja paine p.a. järjestelmässä on huomattavasti pienempi, jollei nolla. Helpottaa vaihtotyötä kummasti.iku kirjoitti:Ei muuten kannata olla ykköset päällä, kun vaihtaa bensansuodatinta. Itsellä roiskahti bensaa hihoille aika paljon, kun irrotin letkua suodattimen päästä. Tuli sitten vasta siinä vaiheessa mieleen, että siellä on se painevaraaja No onneks oli remppavaatteet päällä.