Ritinä
Ritinä
Olisiko kellä tietoa että millä saisi sen avaimen kotelon ritinän pois. Näyttää olevan sellainen että kun vaihtaa niin aina ritisee. Olisi edes yksi hälyääni pois. Otetaan kyllä myös muiden ritinöiden "hoito-ohjeita" vastaan mielellään.
Niin siitä vaihde- ja avain kotelosta että näyttää painamalla vasta saada oikein
kunnon ritinän aikaiseksi.
Niin siitä vaihde- ja avain kotelosta että näyttää painamalla vasta saada oikein
kunnon ritinän aikaiseksi.
Sitä virta-avaimen alustaa josta vaihdekeppi tulee ulos myös. Sehän on siitä virta-avaimen puolelta löysemmin siinä alustassaan kuin sieltä edestä. Kokeiles painaa hieman sitä avaimesta taakse päin kohtaa niin tiedät varmaan mitä tarkoitan. Se pääsee siinä hieman liikkuman ja siitä se ääni tulee. Koko auton muoviosat on mielestäni tehty liian kovasta muovista.On kyllä ihmeellisesti tehty auto. Kun siihen ei auta silikonikaan kuin hetkeksi. Hermot menee tämän ritinä pelin kanssa. Ei kait siinä kuin volumit kaakkoon.
Eräs helinä tulee mittariston takaa ja poistuu kun painaa kojelautaa. Pajalla on käytetty vaikka kuin monesti mitään tapahtumatta. Vaikea vain tottua tämmöiseen peliin kun koskaan ei ole tullut muissa autoissa vastaan.
Eräs helinä tulee mittariston takaa ja poistuu kun painaa kojelautaa. Pajalla on käytetty vaikka kuin monesti mitään tapahtumatta. Vaikea vain tottua tämmöiseen peliin kun koskaan ei ole tullut muissa autoissa vastaan.
Kokeilin painella siitä takaosasta, mutta tuntui ainakin omassa saabissani olevan rakenne "kuin yhtä puuta" - eikä se kyllä ole nitissytkään.
Voisiko olla niin, että autossasi on koko keskikonsolin verhoilut hieman kampeuksissa - olen pari tapausta nähnyt ja niissä nuo sivumuovit oli paikoillaan hieman miten sattuu ja konsoli nitisi kovin.
Jos sieltä kojelaudasta (siis syvemmältä) kuuluu nitinää ja se ei tule keskikaiuttimen johdosta tai sen irrallaan olevasta liittimestä (SS1), niin se onkin siten hankalampi juttu. Saabcentralin foorumilla ainakin parista autosta oli käytetty kojelauta irti ja kiristetty/voideltu/laitettu eristystä aivan niihin pultteihin, joilla koko kojelauta kiinnittyy koriin. Omakohtaista kokemusta minulla ei tästä ole, mutta jutut löytyvät kyllä "sitkeästi" hakemalla Saabcentralin foorumilta.
Usko tai älä - omassa autossani ei kyllä kuulu mitään kitinöitä eli kyllä ne saa pois.
Voisiko olla niin, että autossasi on koko keskikonsolin verhoilut hieman kampeuksissa - olen pari tapausta nähnyt ja niissä nuo sivumuovit oli paikoillaan hieman miten sattuu ja konsoli nitisi kovin.
Jos sieltä kojelaudasta (siis syvemmältä) kuuluu nitinää ja se ei tule keskikaiuttimen johdosta tai sen irrallaan olevasta liittimestä (SS1), niin se onkin siten hankalampi juttu. Saabcentralin foorumilla ainakin parista autosta oli käytetty kojelauta irti ja kiristetty/voideltu/laitettu eristystä aivan niihin pultteihin, joilla koko kojelauta kiinnittyy koriin. Omakohtaista kokemusta minulla ei tästä ole, mutta jutut löytyvät kyllä "sitkeästi" hakemalla Saabcentralin foorumilta.
Usko tai älä - omassa autossani ei kyllä kuulu mitään kitinöitä eli kyllä ne saa pois.
Siinähän sitä työtä riittääkin.Keskikonsolin osat ja levyt kitisi ja ritisi vm.-03 mallissakin nyt -05 ja sama homma. Autoja on ollut uusiakin jo 6 kappaletta mutta tämmöistä ei koskaan. Hyvä auto ajaa mutta ne hälyäänet rassaa.
On muuten kaksi kertaa otettu mittaristokin pois mutta ei löydy kuin johtonippuja mutta ei se niissä ole. Kun sais ne konsoli äänet pois niin vähän helpottais. Kiitos kuitenkin osanotosta. Årsyttää kun liikennevaloista tai vaihtaessa niin aina sama ritinä. Kohta otan auki ja vedän silikoniliimalla kinni ja teipit vielä väliin. Jos vielä sitten niin luovutan.
On muuten kaksi kertaa otettu mittaristokin pois mutta ei löydy kuin johtonippuja mutta ei se niissä ole. Kun sais ne konsoli äänet pois niin vähän helpottais. Kiitos kuitenkin osanotosta. Årsyttää kun liikennevaloista tai vaihtaessa niin aina sama ritinä. Kohta otan auki ja vedän silikoniliimalla kinni ja teipit vielä väliin. Jos vielä sitten niin luovutan.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 06:41
- Paikkakunta: Oulu
Re:
Moi vaan saabistit! Aloitan kirjoitushistoriani tällä palstalla lainaamalla pätkän kolme vuotta vanhasta keskustelusta. Autoni on 9-3 SS Aero vuosimallia 2004.agios kirjoitti:Eräs helinä tulee mittariston takaa ja poistuu kun painaa kojelautaa. Pajalla on käytetty vaikka kuin monesti mitään tapahtumatta. Vaikea vain tottua tämmöiseen peliin kun koskaan ei ole tullut muissa autoissa vastaan.
Ongelmani on mittaristosta tai mittariston takaa kuuluva helinä. Ääni kuulostaa ikään kuin mittaristossa jokin viisari/osa löysällä. Ääni kuuluu ainoastaan mukulakivikadulla, terävissä tärähdyksissä tai soratiellä.
Käytin autoni juuri 90tkm huollossa ja pyysin samalla korjaamaan vian. Vikaa ei paikallistettu, laskuun sain lisää hintaa kylläkin.
Onko kenelläkään nykyisistä palsta-aktiiveista ollut vastaa ongelmaa?
Saab 9-3 Aero 2.0T MY2004
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Re: Ritinä
Tuttu ääni oli minullakin -05 SS:ä. Mittaristo otettiin monta kertaa pois ja tukittiin kaikki mahdolliset paikat mutta ääni palasi aina. Sitten huomasin kun veti koelautaa tai paremminkin kampesi hieman vasemmalle niin ääni hävisi. Oletan että se tulee
koelaudan vasemmanpuoleisesta kiinnityksestä. Siitä on jossain täällä juttuakin. Jokin rikka tai vastaava siellä pitää ääntä. Lopulta "hatutti" niin paljon että vaihdoin auton. Sitten on vielä tämä mukitelineen jousi jos sellainen teline sinulla on. Nosta kynnellä hieman sitä niin ääni pitäisi hävitä.
koelaudan vasemmanpuoleisesta kiinnityksestä. Siitä on jossain täällä juttuakin. Jokin rikka tai vastaava siellä pitää ääntä. Lopulta "hatutti" niin paljon että vaihdoin auton. Sitten on vielä tämä mukitelineen jousi jos sellainen teline sinulla on. Nosta kynnellä hieman sitä niin ääni pitäisi hävitä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 06:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ritinä
Kiitos vastauksesta. Täytyypä tutkailla, jospa kojelaudan vääntely auttaisi. Sinullakin siis helinä tuli suoraan mittariston takaa? Tarkennatko vielä, miten kiinnityspisteisiin pääsee käsiksi.agios kirjoitti:Tuttu ääni oli minullakin -05 SS:ä. Mittaristo otettiin monta kertaa pois ja tukittiin kaikki mahdolliset paikat mutta ääni palasi aina. Sitten huomasin kun veti koelautaa tai paremminkin kampesi hieman vasemmalle niin ääni hävisi. Oletan että se tulee
koelaudan vasemmanpuoleisesta kiinnityksestä. Siitä on jossain täällä juttuakin. Jokin rikka tai vastaava siellä pitää ääntä. Lopulta "hatutti" niin paljon että vaihdoin auton. Sitten on vielä tämä mukitelineen jousi jos sellainen teline sinulla on. Nosta kynnellä hieman sitä niin ääni pitäisi hävitä.
Mukitelinettä ei autossani ole. Joskus olen sen puuttumista harmitellut, mutta tarkemmin ajatellen, ompahan yksi räminän ja nitinän lähde vähemmän. Auto on niin mieluisa, etten viitsisi mokoman takia alkaa autoa vaihtaa.
Saab 9-3 Aero 2.0T MY2004
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Re: Ritinä
Olenko kuuro vai onkohan 07vm muutettu sisustusta jotenkin.
Ei vieläkään minkäänlaisia nitinöitä eikä räminöitä mistään paikasta
Ei vieläkään minkäänlaisia nitinöitä eikä räminöitä mistään paikasta
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Ritinä
Minulla ainut ritinä tai nitinä on tuo taustapeilin lasi. Se on alkanut pitämään ääntä jatkuvasti. Nyt siinä on läjä sormenjälkiä kun sillä saa mielen hetkeksi rauhoitettua. Pitää kaiketi parantaa auton varustelutasoa ja ostaa automaattisesti himmentävä taustapeili PFS:ltä. Kun eihän sitä ikinä halvempaan voi vaihtaa...
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Ritinä
Cabbessa samaa ritinää ja nyt on sitten takuuhuollossa, jossa huolto yrittää saada senkin ääntelyn pois
Kävin ajolenkillä huoltopäällikön kanssa, joka paineli sitä muoviosaa vaihteenvalitsimen ympärillä ja kitinä vaimeni heti.
Samalla löytyi ongelma katon ääntelyyn. Yksi katon pulteista oli irronnut ja pyöri katon sisällä antaen metallista kilinää kovissa nopeuksissa. No, vika löytyi ja homma ok.
Samalla löytyi syy ajoittaiseen sivuikkunan temppuiluun. Joskus katon kiinnilaiton yhteydessä, ikkuna lähti uudelleen aukemaan. Katto ei siis ollut aivan oikeassa asennossa tuon pultin irtilähdön takia ja se tunnistin antoi signaalin ikkunan välissä olevasta "esineestä" ja aukesi automaattisesti uudelleen puoliväliin asti.
Lisäksi sadetunnistin temppuili, mutta siitä uusi topicci tulee kohta, kuinkas siinä kävikään...
Kävin ajolenkillä huoltopäällikön kanssa, joka paineli sitä muoviosaa vaihteenvalitsimen ympärillä ja kitinä vaimeni heti.
Samalla löytyi ongelma katon ääntelyyn. Yksi katon pulteista oli irronnut ja pyöri katon sisällä antaen metallista kilinää kovissa nopeuksissa. No, vika löytyi ja homma ok.
Samalla löytyi syy ajoittaiseen sivuikkunan temppuiluun. Joskus katon kiinnilaiton yhteydessä, ikkuna lähti uudelleen aukemaan. Katto ei siis ollut aivan oikeassa asennossa tuon pultin irtilähdön takia ja se tunnistin antoi signaalin ikkunan välissä olevasta "esineestä" ja aukesi automaattisesti uudelleen puoliväliin asti.
Lisäksi sadetunnistin temppuili, mutta siitä uusi topicci tulee kohta, kuinkas siinä kävikään...
agios kirjoitti:Olisiko kellä tietoa että millä saisi sen avaimen kotelon ritinän pois. Näyttää olevan sellainen että kun vaihtaa niin aina ritisee. Olisi edes yksi hälyääni pois. Otetaan kyllä myös muiden ritinöiden "hoito-ohjeita" vastaan mielellään.
Niin siitä vaihde- ja avain kotelosta että näyttää painamalla vasta saada oikein
kunnon ritinän aikaiseksi.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Re: Ritinä
Ääni tuli mittariston takaa ja painamalla koelautaa siitä kohtaa niin loppui. Epäiltiin että lämmitysputket ottaisivat kiinni mutta ei auttanut teipit eikä "fyllit".
Ääni tuli aina auton hieman lämmittyä.
Joku kirjoitti aikoinaan että koelauta on molemmista päistä pulteilla kiinni ja sitten lepää muovien varassa muuten. Ymmärtääkseni siinä pultissa on jonkinlainen rikka joka pitää ääntä. Näin minulle annettiin ymmärtää ja täytyy ottaa koetaulu irti ennen kuin voi laittaa jotain sinne väliin.
Painas ajon aikana kynsi vaikka siihen koetaulun ja sivupilarissa A olevan turvaverhon kotelon ja koetaulun väliin ja pitäisi loppua. Siitä minä tein johtopäätöksen että kiinnityksessä se ongelma on.
Keskikonsolin avain/vaihdekeppi levyn ritinä on minulla ikävä kyllä ollut joka mallissa.
Kosteus vaikuttaa ja kuivuus tietenkin. On niin ohutta muovia ja siksi myös herkkä
ilmanvaihteluille. Pieni vaiva mutta ikävä. Silikoni suihku auttaa hetkeksi mutta samalla sotkee sitten autoa.
Ääni tuli aina auton hieman lämmittyä.
Joku kirjoitti aikoinaan että koelauta on molemmista päistä pulteilla kiinni ja sitten lepää muovien varassa muuten. Ymmärtääkseni siinä pultissa on jonkinlainen rikka joka pitää ääntä. Näin minulle annettiin ymmärtää ja täytyy ottaa koetaulu irti ennen kuin voi laittaa jotain sinne väliin.
Painas ajon aikana kynsi vaikka siihen koetaulun ja sivupilarissa A olevan turvaverhon kotelon ja koetaulun väliin ja pitäisi loppua. Siitä minä tein johtopäätöksen että kiinnityksessä se ongelma on.
Keskikonsolin avain/vaihdekeppi levyn ritinä on minulla ikävä kyllä ollut joka mallissa.
Kosteus vaikuttaa ja kuivuus tietenkin. On niin ohutta muovia ja siksi myös herkkä
ilmanvaihteluille. Pieni vaiva mutta ikävä. Silikoni suihku auttaa hetkeksi mutta samalla sotkee sitten autoa.
Re: Ritinä
Cabbe tuli huollosta ja kitinät ja ritinät oli poissa ainakin toistaiseksi.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 06:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ritinä
Kojelautaa en uskalla alkaa kahdella vasemmalla kädelläni sen kummemmin purkamaan. Onnistun 100% varmuudella särkemään jotain, ja sitten harmittaa kaksinkerroin. Täytynee viedä auto taas huoltoon.
Tänään ajattelin laittaa sähköteippiä keskikonsolin muoviosien väliin. Tuskin se auttaa, mutta sama se.
edit. lisätty "taas"
Tänään ajattelin laittaa sähköteippiä keskikonsolin muoviosien väliin. Tuskin se auttaa, mutta sama se.
edit. lisätty "taas"
Saab 9-3 Aero 2.0T MY2004
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 06:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ritinä
Päivitystä tilanteeseen. Kilinä on poissa!
Kolme tuntia kiristelin, tsekkailin, teippailin ja sain keskikonsolin narinat pois. Kuitenkin se häiritsevämpi ääni, eli helinä/kilinä oli edelleen olemassa. Kuskin puolen lattialta työkaluja kerätessäni huomioni kiinnittyi penkin alla olevaan muoviseen suojalistaan. Listan toinen pää oli irronnut ja kiinnitysklipsi kilisi metalliseen tankoon.
Ristus että sai helppoa vikaa etsiä pitkään. Ajoasennossa kuulosti, aivan siltä kuin ääni olisi tullut mittariston takaa. Akustiikka teki siis tepposet. Toivottavasti tästä olisi joskus jollekin apua.
Uusia hälyääniä odotellessa...
Kolme tuntia kiristelin, tsekkailin, teippailin ja sain keskikonsolin narinat pois. Kuitenkin se häiritsevämpi ääni, eli helinä/kilinä oli edelleen olemassa. Kuskin puolen lattialta työkaluja kerätessäni huomioni kiinnittyi penkin alla olevaan muoviseen suojalistaan. Listan toinen pää oli irronnut ja kiinnitysklipsi kilisi metalliseen tankoon.
Ristus että sai helppoa vikaa etsiä pitkään. Ajoasennossa kuulosti, aivan siltä kuin ääni olisi tullut mittariston takaa. Akustiikka teki siis tepposet. Toivottavasti tästä olisi joskus jollekin apua.
Uusia hälyääniä odotellessa...
Saab 9-3 Aero 2.0T MY2004
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005