T16 vaihteistoöljyn vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

T16 vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Olis tarkoituksena viikonloppuna vaihtaa öljyt tuohon mun ässään, niin paria vinkkiä kaipaisin. Kaikki miljoona opustakin mitä löytyy niin käsittelee vaan vanhempia...

Tuossa kun ei ole enää öljytikkua, kuten 8-venasissa niin ilmeisesti täyttöreikä on kumminkin samassa paikassa?

Mites sitten arvotaan öljyn oikea määrä?

Kyselee Teemu paimiosta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Tikun pitäisi olla siinä täyttötulpassa(ruuvissa).

Onko tuossa omassasi tyhjennystulpaa?
Tuossa -93 ssa ei ole mutta -90 kyllä
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

En ole kerenny pukille vielä katteleen, siksi kysyinkin.
Mulla on takakannen tiiviste valmiina, että ei silleen oo väliä onko propua vai ei. Saa samalla katottua onko suodattimeen jääny jotain.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mistä vuosimallista lähtien tai laatikon koodista lähtien niissä on suodatin siellä peräkopan takana?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Tuossa kun ei ole enää öljytikkua, kuten 8-venasissa niin ilmeisesti täyttöreikä on kumminkin samassa paikassa?
Pitäisi olla siinä täyttötulpassa asteikko kun otat sen pois. Omasta -92 Saabista kun otin "mutterin" vaihdeaskista pois niin huomasin siina olevan mittatikun...kuivan sellaisen. Ei ollut öljyroppua, joten imimme vanhat pois, mitä kuitenkin vielä oli, vaikkei tikkuun asti ja uudet tilalle, jotain vaihteistoöljyä se oli. Toimii, niinkuin aina ennenkin.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

En tiiä tuosta suodattimesta sen kummemmin, mutta edellinen manuaali mihin öljyjä vaihtelin oli vuodelta -89.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Kyllä mun -90 ässässä ainakin tyhjennystulppa löytyy. Ja siinä mistä öljyt tungetaan sisään on mittatikku, se on vaan aika pirun lyhyt.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mertmi kirjoitti:Mistä vuosimallista lähtien tai laatikon koodista lähtien niissä on suodatin siellä peräkopan takana?
Ilmeisesti 90 ja eteenpäin, löytyy se suodatin sieltä peräkannesta.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Öljyt tuli vaihdettua, nesteen hypoidi 75w.
Vaihtaminen keveni huomattavasti.

Pohjaproppua ei tuossa mun -92:ssa ollut, vaihdoin takakannen irroittamalla. Hyvin tilaa ruuvata kansi auki, ens kerralla kyl löysään ensiks pultteja vähän ja kampeen kannen auki.
Jossei tarttis heittää taas takkia roskiin. :D

Mittatikku löytyi täyttöpropusta, tosin tuoreilla öljyillä ei siitä näe kuin että tikku kastuu.

Suodatin ja magneetti löytyi tuostakin takakannesta.

Vielä pitäis käydä toi kytkimen työsylinteri läpi, jos vaikka sais kytkimen liikeradan mielekkäämmäksi.
Tosin Mikon ehdottama rutiini pakille vaihtoon toimii...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

tetammi kirjoitti:Öljyt tuli vaihdettua, nesteen hypoidi 75w.
Vaihtaminen keveni huomattavasti.

Pohjaproppua ei tuossa mun -92:ssa ollut, vaihdoin takakannen irroittamalla. Hyvin tilaa ruuvata kansi auki, ens kerralla kyl löysään ensiks pultteja vähän ja kampeen kannen auki.
Jossei tarttis heittää taas takkia roskiin. :D

Mittatikku löytyi täyttöpropusta, tosin tuoreilla öljyillä ei siitä näe kuin että tikku kastuu.

Suodatin ja magneetti löytyi tuostakin takakannesta.

Vielä pitäis käydä toi kytkimen työsylinteri läpi, jos vaikka sais kytkimen liikeradan mielekkäämmäksi.
Tosin Mikon ehdottama rutiini pakille vaihtoon toimii...
Herätelläänpä tätä taas henkiin.
Eli saako tuota tiivistettä takakanteen tarvikeosana vai pitääkö käydä tiskillä, ja mitä kustansi? Kannattaisiko hankkia myös tuo suodatin vai saako sen putsailtua "uuden" veroiseksi?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tiivisteen hain motonetista
Vaihdelaatikon takakannen tiiviste. . . . . . . . . . . . . 27-3605 6.05 ???

Suodatin on vain metalliverkko jonka sisällä magneetti, helppo putsata.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Vaihdoin juuri äsken itsekin öljyt T16:seen. Tässä mallissa oli kyllä mittatikku kyljessä. Kone lienee jotain 80-luvun lopulta tai 90-luvun alusta. En tiedä ihan tarkkaan. Vaihtaminen keveni ja täsmällistyi huomattavasti. Edes pakki ei kolahtele.

Eräs kysymys tosin heräsi. Laitoin nimittäin Nesteen 80w-90 hypoidi öljyä, API GL-5. En löytänyt 75w ollenkaan. Onko sama/vastaava öljy vai tuliko tehtyä paha moka?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:Se 75 on TILAUStavaraa ja myydään vain 20 litran pänikässä tai 200 litran tynnyrissä. Laatikosta tulee jäykempi talvella 80-90 öljyllä. GL-5 on periaatteessa "väärää" öljyä laatikkoon, se kun on tarkoitettu perään.
Luin veljen OG900 käyttöohje kirjaa, jossa laatikkoon suositeltiin paria moottoriöljyä (sinänsä hullua, sillä moottoriöljy ei kestä korkeita pintapaineita) ja SAE 75W Api GL-4 tai SAE 80W-90 Api GL-5 luokituksen omaavia vaihteisto- ja peräöljyjä. Eli, ei se pahaa ole laatikkoon tuo SAE 80W-90 Api GL-5 luokituksen öljy, mutta tekee tosiaan tuon minkä "sanoit", että talvella on laatikko jäykempi. Mutta kyllä se siitä notkistuu ku se lämpiää :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Kiitos. Pitääkin sitten ens talvena kattoo onko kohtuuttoman jäykkä vai meneekö siedettävästi. Ajotarve tosin painottuu enemmän satunnaiseen pitempään ajoon joten tuskinpa se sen enempää haittaa. Mites sen 75W hinnan laita? Joku haukkui kalliiksi, mutta ainakin toi 80W-90 oli ihan siedettävän hintaista.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vastaa Viestiin