900:sta joutuu starttaamaan pitkään kun auto seissyt yön yli
900:sta joutuu starttaamaan pitkään kun auto seissyt yön yli
900i 8v -88
Voisitteko antaa hieman vinkkejä mitä pitäisi ruveta katselemaan. Olen omistanut kyseisen menopelin jo vuosia ja toiminut täysin moitteettomasti, mutta nyt tuli käynnistys ongelmia ja en tiedä mistä kiikastaa. Kun auto seisoo ajamattomana esim. yön yli, niin joutuu starttaamaan pitkään että auton saa käyntiin (käynnistyksen aikana joutuu antamaan paljon kaasua, jotta hörähtää). Muuten auto näyttäisi toimivan normaalisti (ehkä hieman alhaisempi tyhjäkäynti). Kun käyntiin on saanut, niin sen jälkeen auto lähte käyntiin normaalisti.
Mitä tälläisessa tapauksessa kannattaisi ruveta ensimmäiseksi katsomaan? Onko jollakin ollut vastaavaa probleemaa?
Olen vaihtanut ennen tämän vian ilmentymistä polttoaineen suodattimen, virranjakan kannen, pyörijän, tulpat ja ilmansuodattimen.
Voisitteko antaa hieman vinkkejä mitä pitäisi ruveta katselemaan. Olen omistanut kyseisen menopelin jo vuosia ja toiminut täysin moitteettomasti, mutta nyt tuli käynnistys ongelmia ja en tiedä mistä kiikastaa. Kun auto seisoo ajamattomana esim. yön yli, niin joutuu starttaamaan pitkään että auton saa käyntiin (käynnistyksen aikana joutuu antamaan paljon kaasua, jotta hörähtää). Muuten auto näyttäisi toimivan normaalisti (ehkä hieman alhaisempi tyhjäkäynti). Kun käyntiin on saanut, niin sen jälkeen auto lähte käyntiin normaalisti.
Mitä tälläisessa tapauksessa kannattaisi ruveta ensimmäiseksi katsomaan? Onko jollakin ollut vastaavaa probleemaa?
Olen vaihtanut ennen tämän vian ilmentymistä polttoaineen suodattimen, virranjakan kannen, pyörijän, tulpat ja ilmansuodattimen.
Mun Turbossa huonoon starttaukseen auttoi akun vaihto, polttoaineen suodattimen vaihto ja oikeanlaisten tulppien vaihto oikealla kärkivälillä. Noilla kolmella se lyheni jokaisella toimenpiteellä, kun niitä ei kerralla tehty.
Annissa startti lyheni, kun puolan kyrvähti ja ostin siihen uuden.
Annissa startti lyheni, kun puolan kyrvähti ja ostin siihen uuden.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kylmäkäynnistyssuuttimelle ei tule tod.näk. sähköä, syynä usein lämpö/aikatunnistin.
Jos omistat perinteisen autoilijan virtakynän, niin irrota kylmäkäynnistinsuuttimen pistoke, kytke virtakynä pistokkeeseen ja pyydä avustajaa starttaamaan, virtakynässä tulisi palaa valon 7-9 sekunnin ajan yhtämittaisessa starttauksessa kylmällä moottorilla. Jollei, syynä lämpö/aikatunnistin tai katkos kyseisen piirin johdotuksessa.
Jos kylmäkäynnistyspiiri toimii(virtakynällä testaten), lienee syynä järjestelmän paineiden totaalinen vuotaminen auton ollessa sammuksissa kauemmin. Toimiiko "esipumppaus" eli pyörähtääkö bensapumppu sekunnin-pari sytytysvirtoja kytkiessä? Jos, niinkuin pitääkin, niin auttaako jos kytket virtoja päälle kymmenkunta kertaa eli teet "esipumppauksen" useasti peräkkäin?
Jos omistat perinteisen autoilijan virtakynän, niin irrota kylmäkäynnistinsuuttimen pistoke, kytke virtakynä pistokkeeseen ja pyydä avustajaa starttaamaan, virtakynässä tulisi palaa valon 7-9 sekunnin ajan yhtämittaisessa starttauksessa kylmällä moottorilla. Jollei, syynä lämpö/aikatunnistin tai katkos kyseisen piirin johdotuksessa.
Jos kylmäkäynnistyspiiri toimii(virtakynällä testaten), lienee syynä järjestelmän paineiden totaalinen vuotaminen auton ollessa sammuksissa kauemmin. Toimiiko "esipumppaus" eli pyörähtääkö bensapumppu sekunnin-pari sytytysvirtoja kytkiessä? Jos, niinkuin pitääkin, niin auttaako jos kytket virtoja päälle kymmenkunta kertaa eli teet "esipumppauksen" useasti peräkkäin?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Painevaraajan täytyisi silloin vuotaa jo ulospäinkin, koska esim. minun nopassa ei sellaista ole edes asennettuna ja silti se on laakista käyntiin aamulla, ainoastaan osalämpöisenä käynnistäessä käy hetken kolmella koska yksi suutin vuotaa.hewidero kirjoitti:Painevaraaja voi kans olla syynä jos se vuotaa.
Järjestelmän ollessa edes jotakuinkin tiivis, ruiskahtaa bensaa iloisesti vielä päivän seisomisenkin jälkeen kun löysyttää kylmäkäynnistyssuuttimen banjoliitintä.
Eli painevaraajaako ei tarvitsisi asentaa ollenkaan? Olen juuri pähkäilemässä kuinka asennan 99:n bensalinjat, pumppu ja suodatin menevät ainakin alkuperäisille paikoilleen peräkonttiin, painevaraajaa kaiketi autossani ei ole koskaan ollutkaan D-jetin aikoihin, tuskin K-jettikään sitä tarvitsisi?Myrkky kirjoitti:Painevaraajan täytyisi silloin vuotaa jo ulospäinkin, koska esim. minun nopassa ei sellaista ole edes asennettuna ja silti se on laakista käyntiin aamulla, ainoastaan osalämpöisenä käynnistäessä käy hetken kolmella koska yksi suutin vuotaa.hewidero kirjoitti:Painevaraaja voi kans olla syynä jos se vuotaa.
Järjestelmän ollessa edes jotakuinkin tiivis, ruiskahtaa bensaa iloisesti vielä päivän seisomisenkin jälkeen kun löysyttää kylmäkäynnistyssuuttimen banjoliitintä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Voi käytännössä aiheuttaa hieman pidempiä startteja ja etenkin kolmella käyntiä muutaman sekunnin ajan osalämpöisenä jos ruisku ja etenkin sen suuttimet eivät ole aivan über-tiiviitä, mut kohta vuoden olen ilman ajellut ilman suurempia murheita ilman painevaraajaa.ng900aero kirjoitti:
Eli painevaraajaako ei tarvitsisi asentaa ollenkaan? Olen juuri pähkäilemässä kuinka asennan 99:n bensalinjat, pumppu ja suodatin menevät ainakin alkuperäisille paikoilleen peräkonttiin, painevaraajaa kaiketi autossani ei ole koskaan ollutkaan D-jetin aikoihin, tuskin K-jettikään sitä tarvitsisi?
Huhuja olen kuullut, että sitä ei kaikissa k-jetillisissä automerkeissä edes olisikaan.
Edit: Teurastin muuten aikani kuluksi viallisen lämpö/aikatunnistimen, kun tässä threadissa sellaisen toimivuudesta/toiminnasta puhetta oli.. tästä yksilöstä oli ainakin kosketinkärjet mustuneet sekä lämmityslanka poikki ja tämä yksilö aiheutti pitkiä startteja ja yskähtelyjä startatessa Saab87:n saabissa.
http://img.forum48.net/06/07/15/17210586255.jpg
Edit2: Kuva linkiksi kun näkyi jääneen editoidessa noinkin isoksi..
Ok, jätetään siis suosiolla pois, kuten pois jää myös bensapumpun relekin nin ainakin ehtii nostamaan paineet kunnolla kun antaa pyöriä muutamia sekunteja ennen starttia (minissä on myös näin ja aina hörähtää käyntiin kun vain vähän avanta näyttää).Myrkky kirjoitti: Voi käytännössä aiheuttaa hieman pidempiä startteja ja etenkin kolmella käyntiä muutaman sekunnin ajan osalämpöisenä jos ruisku ja etenkin sen suuttimet eivät ole aivan über-tiiviitä, mut kohta vuoden olen ilman ajellut ilman suurempia murheita ilman painevaraajaa.
Huhuja olen kuullut, että sitä ei kaikissa k-jetillisissä automerkeissä edes olisikaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Bensapumpun rele on myös turvallisuuteen liittyvä seikka, mieti esim kolaritilannetta ja pumppu vaan huutaa työntäen bensaa! Voisin kokeilla tutkia joskus tuota pumpun relettä josko sen alkupumppauksen saisi modattua hieman pidemmäksi kuin sen n.2 sekuntia..ng900aero kirjoitti:
Ok, jätetään siis suosiolla pois, kuten pois jää myös bensapumpun relekin nin ainakin ehtii nostamaan paineet kunnolla kun antaa pyöriä muutamia sekunteja ennen starttia (minissä on myös näin ja aina hörähtää käyntiin kun vain vähän avanta näyttää).
Kiitos vinkeistä!
Taas tiedetään menopelistä astetta enemmän. Kylmäkäynnistys suutinta tarkistaessa vikakin löytyi vihdoin, tosin ei kylmäkäynnistys suuttimesta. Määränsäätimeen tuleva polttoaineletku vuoti liitoksen alapinnasta hieman (aluslaatan sisäpuolella oleva kumitiiviste oli jäänyt osittain aluslaatan ja määränsäätimen väliin), jolloin letkut tyhjenivät. Pikkuruinen vika, mutta silti riittävä. Nyt taas hörähtää samantien käyntiin.
Olen omistanut menopelin jo 7 v. ja ensimmäinen 'tekniikka' murhe! Hyvä on menopeli bensan kulutusta lukuunottamatta, mutta nyt kun kehun niin varmasti kohtä levähtää..
Taas tiedetään menopelistä astetta enemmän. Kylmäkäynnistys suutinta tarkistaessa vikakin löytyi vihdoin, tosin ei kylmäkäynnistys suuttimesta. Määränsäätimeen tuleva polttoaineletku vuoti liitoksen alapinnasta hieman (aluslaatan sisäpuolella oleva kumitiiviste oli jäänyt osittain aluslaatan ja määränsäätimen väliin), jolloin letkut tyhjenivät. Pikkuruinen vika, mutta silti riittävä. Nyt taas hörähtää samantien käyntiin.
Olen omistanut menopelin jo 7 v. ja ensimmäinen 'tekniikka' murhe! Hyvä on menopeli bensan kulutusta lukuunottamatta, mutta nyt kun kehun niin varmasti kohtä levähtää..