Vetareiden pituudet?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Vetareiden pituudet?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Apparin puolen tripodi on edelleenkin liian ulkona...?
Nyt en edes yritä arvuutella mikä on vialla, nuo eiliset spekulaatiot oli senverran metsässä että aloitetaanpas alusta.

Kysyn suoraan mistä tuo voisi johtua. Vetarista en tiedä mistä se on peräisin mutta kyllä tuossa pihassa lyhyempiäkin oli joten eiköhän se ihan apukuskin puoleinen ole.

Onko 99:ssä ja 900:sessa erimittaiset vetarit? Onkos noissa olkatukien mitoissa eroja? Nyt on mittailtu ihan päivänäöllä ja ongelmana on että vetari jää edelleenkin liian ulos!

Pystyykös tuota T16:a pulttaamaan jotenkin sentin pari liikaa vasemmalle? En ole keksinyt vieläkään mistä tuo johtuu, ei huvittaisi ihan koko autoakaan purkaa tuon takia. Kohta vaihdan varmaan suutuksissani nuo uudemman malliset pesät paikalleen ja totean ettei vika silläkään korjaantunut. Pitää kait nykäistä kuskin puoli auki ja katsoa onko se liian sisällä... Argh, ei älli riitä!

Entinen viesti:
Mitenköhän syvälle tripodin pitäisi upota sinne kuppiin. 900:sessa jää tripodi syvyyssuunnassa n. kolmanneksen ulos tuolta kupista...? Kerran jo hajosi/ pomppasi sisäpäästä irti hieman rajummassa repäisyssä kakkosella. Onko noissa vuosimallikohtaisia eroja vetareiden/ kuppien pituuksissa? Itse en löytänyt kuin kahdenmittaisia vetareita, vasen ja oikea.
Mikäli tuon pitäisi mennä syvemmälle, voiko tuo heitto johtua koneen/laatikon sijoituksesta (liikaa kuskin puolella).
Auto on -85 CC ja kone T16, laatikko 5-pykäläinen (ilmeisesti -84).
Viimeksi muokannut lordofgreed, Ke Heinä 19, 2006 10:49. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Minun ymmärtääkseni tripoidin kuuluisi mennä melkolailla pohjaan asti. Itsellä ainakin yhdessä kupissa kuluma jäljet ovat aivan kupin pohjalla.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tietäisiköhän kukaan selitystä tuohon ym. ongelmaan. Perhana jos menee taas ainoat vapaapäivät vaan ihmetellessä...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Eli tuon ym. perusteella voisi kuvitella että vetareita olisi useamman pituisia?

Nyt päivitin tuon alkuperäisen viestin ajan tasalle ja edes yritin kirjoittaa sen suomeksi jos siitä nyt vieläkään mitään tolkkua saa. Helevetti kun ei vaan saa edistymään muitakaan hommia kun ei tiedä minkälainen puljaaminen tuosta syntyy...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kyllä, vetareita on erilaisia samalle puolen autoa. Itse voisin väittää nähneeni kolmea eri pituutta oikean puolen vetareista. Tarkempi fakta aiheesta puuttuu vielä (minkä vuosimallien mukaan menee, mistä erot johtuu jne...).
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Olisi kyllä ihan hauska saada tietää vähän tarkemmin... Vaikuttaneekohan auutomaattilaatikko. Onko korin mitoissa ero vai laatikoissa?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Muistan lukeneeni erästä 90:n huoltotiedotetta vuodelta -85 tai -86, jossa puhuttiin uusista 6mm pidemmistä vetareista. Vanhat lyhyemmät oli kai maksimiulosjoustossa vaarassa tulla pihalle maljasta ja ongelmien esiintyessä huollossa sitten päiviteltiin noita pidempiä tilalle. Onkohan satkuissa ollut vuosien varrella jotain vastaavia päivityksiä?
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hitto, kun on ollu kiirettä mulla. Tossa jo toisessakin topikissa kyseltiin tätä vetarijuttua. Siis miehän mittailin niitä ja 90:n ja 900:n vetareissa oli ihan selvä pituusero. Se oli kymmeniä millejä. Tarkkaa mittaa ei saanut, mutta en ite menis sekottamaan niitä jokatapauksessa. Tuo mainittu vetoakselin pois plopsahtaminen ulosjoustossa on ihan tosijuttu ja 7mm pidennys kuulostaa ihan loogiselta. Vuosimalli, jossa se on korjattu jossakin -86 -87 vaiheilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itsellä kaikki uudemmat vetarit (isommalla tripodilla) on muutaman sentin vanhoja lyhyempiä. Pitäisi vaan tietää löytyykö vielä pitempiä "vanhanmallisia", tämänhetkiset on n.51cm pitkät (suojakumien sisempien kiinnitysurien väli n.31cm, tuo helpottaa jos mittaa paikallaan, ero uusiin ~5cm joten huomaa kyllä selvästi).
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie otin nyt ne mittaustulokset. Mittasin vetarien ollessa kiinni navoissa. laitoin vain karkeesti metrimitan koukun siihen suojakumin reunan ja pyörätuennan väliin ja vetäsin mitat:
90:
vas 445mm
oik 500mm

900:
vas 510mm
oik 470mm

Muistilapun mitoissa on näköjään vieläpä virhe. Jommassa kummassa mitat väärinpäin.
Tässä voi karkeesti sanoa, että jotakuinkin 20mm pituusero niissä voi olla. Mittaukseni oli niin epätarkka. Ei ne saman mittaiset jokatapauksessa ole. Sen uskallan sanoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Elätelläänpäs vielä (turhia?) toiveita...
Olisikohan jollakin likimain vm.-85 satkun apparin puoleista vetaria irrallaan josta voisi ottaa tarkan mitan...?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

900:n karkea mittaus 62 ja 57 cm uloimpien nivelten kanssa.
900C -86
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itsekin tuossa mittailin noita vetareita ja huomasin että uudemmat on n.1,5cm lyhyempiä kuin vanhat. Laakeripesät ovat ilmeisesti tuonverran pidemmät uudemmissa?
Mittaustulokset suurinpiirtein:
Vanha:
52cm ja 47cm
Uusi:
50,5cm ja 44,5cm
Uloimpien nivelten kanssa mitatessa n.10cm pitempi. Ilman niveliä tuon pitemmän vanhan pituus taisi olla melko tarkalleen 51,5cm. Noissa muissa mitoissa on helposti se 5mm heittoa...
Pitää huomenna ottaa tarkat mitat ilman niveliä, kannattanee mitata noiden lukkorenkaiden urien välit?

Eli jos meikäläisellä on oikean mittaiset vetarit niin missäköhän vika ettei apparin puoleinen mene tarpeeksi syvälle... Voiko pyöräntuennoissa tms. olla "vääränlaisia" osia? Miten saisin järkevästi mitattua koneen sijoituksen/pyöräntuentojen sijainnit tms?

EDIT:
Mitenkäs nuo olkatuet, onko niitä useampaakin sorttia? Ihmettelin tuossa satkussa kun apparin puolella ei ole ylätukivarren välissä lainkaan säätöpaloja, pyörä näyttäisi silmämääräisesti olevan samassa kulmassa kuin kuskin puoleinen. Renkaiden alalaidasta mitattuna raideleveys on edessä n. 1cm:n (ehkä enemmänkin, rullamitalla mitattu) enemmän kuin takana... Taitaa johtua pyörien kallistuksesta.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Vastaa Viestiin