Kortti hyllyllä?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
metallivihreä
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 17:16

Viesti Kirjoittaja metallivihreä »

9-5T kirjoitti:
Jussi kirjoitti:
9000CS... kirjoitti:Toki on väärin ajaa tuollaista vauhtia, mutta onko oikein viedä siitä hyvästä leivän saantiin oikeuttava kortti yli vuodeksi?
Tuossa on toinenkin puoli: Eikö töikseen ajavan pitäisi ymmärtää noudattaa sääntöjä ainakin siinä määrin että kortti pysyy taskussa.
Saman kaavan mukaan työtapaturmia ei pitäisi sattua. Me ihmiset olemme heikkoja kiusauksille kuten lehdistä voi lukea, edes autonkuljettajat ei ole virheettömiä kuten ei piispat, poliisit ja ym.
En osaa sanoa kuuluisiko ammattikuskin saada kortti aikaisemmin takaisin mutta jos aika on sama kaikilla joutuu ammattikuskit kärsimään huomattavasti kovemman tuomion.
Hmm... Ammattikuskit kyllä näyttäisivät osaavan varoa rattijuopumuksesta johtuvaa kortinmenetystä keskivertokuskia enemmän. Jos itsekontrolli siinä asiassa toimii, niin miksei sitten muussakin liikennekäyttäytymisessä. Huomattavat tai toistuvat ylinopeudet eivät ole mitään vahinkoja, vaan osoitus asennoitumisesta liikennesääntöihin. Siinä mielessä en näe mitään syytä antaa jonkun päästä ilman rangaistusta vain siksi, että hän ajaa työkseen. Ja jos jotain erivapauksia ruvettaisiin antamaan, johonkinhan se raja olisi kuitenkin pakko vetää ja siinäkin olisi sitten omat probleemansa...

Vaikea kuvitella, että täällä keskusteltaisiin yhtä hilpeästi siitä kuinka usein itse kullakin on ollut kortti hyllyllä rattijuopumuksen vuoksi. :wink:
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Puhuvat muuten että ois 3-tie Jalasjärvi-Tampere väli yksi Suomen valvotuimmista tieosuuksista. Voipi olla että on vähentymään päin kun tolppia ovat pystytelleet.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pistää sen kortittoman kuskin terminaalille hommiin niin eipähän tarvi kotona lorvia. Ja pysyy hallissa kuljetettava tavara hyvässä järjestyksessä, kun kuskeilla on enemmän pelisilmää ja käytännön tuomaa kokemusta :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

9-5T kirjoitti: Jos piispa, päällikkö yms. saa rangaistuksen/mokaa eikä pysty/anneta hoitamaan työtään on palkintona sairasloma työkyvyttömyyden ajaksi.
Liikenteessä ei ole helppoa ajaa yli 100000km/v nätisti ja syynä on ajotaidottomat autoilijat.
Jos piispa tai päällikkö mokailee töissä, ei kyseessä useimmiten ole muiden ihmisten henki... Sitähän tällä käsittääkseni ajetaan takaa, kun rajoitetaan nopeuksia. :?
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
metallivihreä
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 17:16

Viesti Kirjoittaja metallivihreä »

Juu, no minä luin sen verran hätäisesti tämän ketjun läpi, etten tiedä mistä tapauksesta on kyse tai sitten muuten vaan putosin kärryiltä. Tarkoitin lähinnä vapaa-ajalla tapahtuvia kovia (tai toistuvia) ylinopeuksia. Toki ymmärrän sen, että työn takia ammattikuskille tietysti kertyy enempi riskitilanteita ja munauksiakin kuin vaikka meikäläiselle, joka huruuttelen vain 6 km päivässä ja aina samaa reittiä. :wink:

Vaikka itsestänikin periaatteessa tuntuisi oikealta päästää työtilanteessa kaahaileva kuski vähän helpommalla kuin tavallinen autoilija, ei kai se voi olla oikein, koska muiden turvallisuudestahan tässä on kyse, kuten joku jo tuossa taisikin todeta. Sille auton alle jäävälle on ihan sama, oliko kuski ammattiautoilija vai joku muu. Kai tämä on niitä asioita, jotka täytyy ottaa huomioon, kun kuljetusalalle lähtee. Kyllä mulla on sellainen kuva, että myös muilla aloilla (esim. terveydenhuolto) voi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen tunaroinneistaan. Sitä en sitten tiedä, onko seurauksena työn menetys, sairasloma vai mikä.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Eipä ole ollut kertaakaan eikä tule olemaan! Jos on kortti hyllyllä ,niin silloin on viimeistää syvän itsetutkistelun paikka.Liikennesäännöt on tehty SINUN ja MINUN ,eli tienkäyttäjien turvaksi.
Muistan ,kun sain painaa kaasupoljinta 60-luvulla isän ajaessa .Silloin ei vielä Suomessa ollut kaikilla teillä kattonopeutta.Helsingistä Mikkeliin mentiin kahdessa tunnissa ,eikä ollut moottoriteitä.
Ymmärän nyt,miksi en voita lotossa --- sillä olen käyttänyt voittonumerot jo lapsena.
Viimeksi tultiin sama matka poikani kanssa moottoritietä pitkin kuuteen tuntiin.
Jos ette halua elää.niin lopullinen täytäntöönpano kannattaa tehdä muualla kuin liikenteessä .
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Nämä korttien pois ottamiset ja sen myötä koituva työttömyys olisi mielestäni katsottava löysemmällä kädellä, riippuen toki rikkomuksesta.
30km/h ylinopeus voi tulla joissain tilanteissa huomaamatta. En tarkoita, että nopeus kaupungin keskustassa nousee huomaamatta 50 -> 80km/h, mutta riski tahattomaan ylinopeuteen kasvaa ajettaessa pidempää matkaa. Ajat satasen alueella vaikka parikymmentä kilometriä ja sitten rajoitus laskee yhden risteyksen takia ensin 80km/h ja sitten perään 60km/h. Tässä on erittäin helppo tilanne rullata tutkaan 90-95km/h.
Murphyn lain mukaan se tutka on juuri tuossa kohdassa, vaikka kyseessä onkin valoisa kesäyö eikä muuta liikennettä. Jos poliiseja ei sinun naamasi tuossa vaiheessa miellytä ja kortin nappaavat pois, niin onko kyseisen auton kuljettaja tehnyt niin suuren rikkomuksen, että hänen pitää olla ilman työtä vähintään kuukauden verran?
Mutta kuten sanoin, niin nämä ovat toki paljon riippuvaisia rikkomuksesta. Se lippispäinen teinipelle voi polttaa kumia supermarketin parkkipaikalla suojatiemaalausten päällä ja tehdä kaikki kevätjuhlaliikkeet omalla Toyotallaan, vaikka parkkipaikalla on myös lapsia, vanhuksia ym. Sellaiselle nyt lätkäistään korkeintaan rikesakko, vaikka vaaratilanteita on satakertaisesti tuollaiseen ensin mainitsemaani rikkomukseen nähden. Ehkä tilanteet olivat vähän kärjistettyjä, mutta ei tämä Suomen oikeuslaitos ihan oikeuslaitokselta aina tunnu.
AnttiR kirjoitti:Viimeksi tultiin sama matka poikani kanssa moottoritietä pitkin kuuteen tuntiin.
Helsinki - Mikkeli = 228km / kuusi tuntia. Tuo varmaan sisälsi jo muutaman pysähdyksen?
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Kyllä tämän aamun teksti-tv:n uutisoima vkl:n saldo korttien pois ottamisista pk-seudulla hieman ihmetytti että missä mennään. Jos kaupunki alueella otetaan kortteja normaalin liikennevalvonnan myötä (ei siis tehoratsioita) normaalin 20 sijaan 50 niin on kyllä on asenteissakin jotain mätää. En väitä olevani itsekkään enkeli tienpäällä, päinvastoin, mutta kaupunki alueelle tuo poikkeava luku on aika suuri. Riski teloa muita on kumminkin mielestäni huomattavasti suurempi taajamissa kuin maantiellä oli sitten ammattikuski tai tavallinen taatelin tallaaja.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Jos ammattikuskeille suotaisi löysemmät rangaistukset liikennerikkomuksista, niin mitäs luulette, lisääntyvätkö esim. törkeät ylinopeudet ammattikuskien osalta?

Jos joku työelämässä oleva tietotekniikkakaveri warettaa ja jää kiinni, hän luultavasti jopa menettää työpaikkansa. Jos taas työtön heppu tekee samaa ja jää kiinni, ketä kiinnostaa? Kumman päätä pitäisi silitellä? Riippuu siitä, kummalta kysytään.

Samat säännöt kaikille. Ammatinvalinta on jokaisen oma asia. Jos haluaa olla ammattikuski, on myös syytä olla koheltamatta liikenteessä vaikka muut koheltaisivatkin. Kenenkään ei ole esim. pakko ajaa ylinopeutta. Virheitä toki sattuu, mutta se on voi voi. Jos ajelee keskustassa 50km/h-alueella "vahingossa" 90km/h sen takia että joku ärsytti tai kuski sattui räpläämään mankkaa eikä huomannu nopeuttansa ja kortti lähtee, turha vikistä.
metallivihreä
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 17:16

Viesti Kirjoittaja metallivihreä »

9-5T kirjoitti:
metallivihreä kirjoitti: Vaikka itsestänikin periaatteessa tuntuisi oikealta päästää työtilanteessa kaahaileva kuski vähän helpommalla kuin tavallinen autoilija, ei kai se voi olla oikein, koska muiden turvallisuudestahan tässä on kyse, kuten joku jo tuossa taisikin todeta. Sille auton alle jäävälle on ihan sama, oliko kuski ammattiautoilija vai joku muu. Kai tämä on niitä asioita, jotka täytyy ottaa huomioon, kun kuljetusalalle lähtee. Kyllä mulla on sellainen kuva, että myös muilla aloilla (esim. terveydenhuolto) voi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen tunaroinneistaan. Sitä en sitten tiedä, onko seurauksena työn menetys, sairasloma vai mikä.
Mistä ihmeestä tempasitte kuolleet mukaan keskusteluun ajokiellon vaikutuksesta eri henkilöille. Kuolleita ei myöskään lohduta saiko kuljettaja sekunnin tai 10 vuoden ajokiellon.
No miten sen nyt selittäisi... Liikenneturvallisuudestahan tässä on kyse ja kortin menetys toimii pelotteena. Mitä käy, jos se pelote poistetaan niiltä, jotka ovat tien päällä eniten? Mutta tämänpä voi varmaan nähdä niin monella tapaa.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

9-5T kirjoitti:
karg kirjoitti:Jos ammattikuskeille suotaisi löysemmät rangaistukset liikennerikkomuksista, niin mitäs luulette, lisääntyvätkö esim. törkeät ylinopeudet ammattikuskien osalta?
Nythän olikin kyse ammatikseen ajavien kovemmasta rangaistuksesta.
Jos samatuloiset herrat "tavallinen autoilija" ja "taksikuski" tekevät saman rikkeen, poliisin langettama rangaistus on kai sama (esim. kortti pois 3kk ja 200€ sakkoa)? Se, että taksikuski menettää tämän takia työnsä on eri juttu. Sitä just laitoinkin, että jos on valinnu itelleen autoilun ammatikseen, on syytä olla törttöilemättä liikenteessä kun kerran leipä on siitä kiinni. Ihan sama kuinka paljon ajaa vuosittain. Jos ajotyyli on koheltava ja aggressiivinen, jossain vaiheessa luultavasti napsahtaa kuitenkin. Ja yleensä on turha syyttää muita, jos tuli tehtyä hölmöyksiä.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Kaverin kokemukset 100 alueella keskinopeus x matkalta 136 ja 1kk kortti pois. Pari kk kortin saannin jälkeen 125@80 ja kortti 2kk ja 5 päivää pois. Tarttee korttia työssään.

Onhan noi aika kovia, kun miettii, että ite paukutteli "vanhaan hyvään aikaan" (vuos pari sitten) paljon kovempia ja parissa viikossa aina kortti takaisin. Tosin eipä ole edes 4kk rangaistus muuttanut ajotapaani. Ihmetellyt suorastaan, kuinka kauan tässä on nyt tullut ajettua ilman ongelmia. "kopkop".

Ja noista pk-seudun ylityksistä ja kortinpoistoista. En ole artikkelia lukenut, mutta oliko kyse taajamanopeuksista? Koska täällä on usein tutkat, turtsalla, kehällä ja länärillä, joka on taas aivan eri asia, kuin se 40 alue kouluineen.
STCF #3
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Psychocowboy kirjoitti:Kyllä tämän aamun teksti-tv:n uutisoima vkl:n saldo korttien pois ottamisista pk-seudulla hieman ihmetytti että missä mennään. Jos kaupunki alueella otetaan kortteja normaalin liikennevalvonnan myötä (ei siis tehoratsioita) normaalin 20 sijaan 50 niin on kyllä on asenteissakin jotain mätää. En väitä olevani itsekkään enkeli tienpäällä, päinvastoin, mutta kaupunki alueelle tuo poikkeava luku on aika suuri. Riski teloa muita on kumminkin mielestäni huomattavasti suurempi taajamissa kuin maantiellä oli sitten ammattikuski tai tavallinen taatelin tallaaja.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135220876749

Pelkästään Itiksen poliisi saanut viikonloppuna 12 rattijuoppoa kiinni. 8O

Kivalta kuulostaa, ei voi muuta sanoa. :(
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

9000CS... kirjoitti:Tuo rangaistuksen pituus nyt vaan on mielestäni aika kohtuuton. Puoli vuottakin töistä poissa varmaan riittäisi.
Unohtuiko mahdollisesti kertoa ettei kyse ollut vain yhdestä teosta tullut ajokielto ?
http://www.oikeus.fi/32020.htm
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2005/20050132
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

wesku kirjoitti:
9000CS... kirjoitti:Tuo rangaistuksen pituus nyt vaan on mielestäni aika kohtuuton. Puoli vuottakin töistä poissa varmaan riittäisi.
Unohtuiko mahdollisesti kertoa ettei kyse ollut vain yhdestä teosta tullut ajokielto ?
http://www.oikeus.fi/32020.htm
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2005/20050132
Tuota en tiennyt. Ihan oikeasti :D
En tiedä mitä on törttöillyt vähän yli kolme vuotta ennen tätä tuomiota (en tuntenut kaveria silloin sen vertaa), mutta silti kyse on työn menettämisestä yli vuodeksi.
En puolustele kaahaajaa mitenkään, vaikka hänet tunnenkin.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Vastaa Viestiin