Muotoletkun teettäminen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Muotoletkun teettäminen

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Onko arvon harrastajilla kokemuksia / tietoa muotoletkun teettämisestä?

Tarve olisi Sonett III:n uudelle alavesiletkulle, joka on lyhyehkö muotoletku ja joka tekee kulman. Tilaa on vähän (kuten Sonett:ssa aina). Kokeilin sopivan mittaista haitariletkua, mutta menee ikävästi luttuun.

Toinen probleema on kytkimen kanssa. Ammoin tuli vaihdettua uusi Sachs:n levy + asetelma + painelaakeri. Nyt kun sain taas kerättyä asennusinnon rippeitä, laittelin autoa sen verran kasaan, että sain kokeiltua kytkimen tomintaa. Kytkin irrottaa ja pitää, mutta kun polkimen painaa aivan loppuun saakka, käy poljin täristämään ja kuuluu ikävä ääni. Soitto Saab guru Juhalle Vantaalle auttoi ja pähkäilimme, että työsylinterin akselia olisi hyvä lyhentää. Kokeilin myös säätöä säätöruuvilla, mutta välys on olematon, vaikka ruuvin kääntäisi aivan auki (ohjearvo välykselle lienee 4 mm).

Olisiko kenelläkään ylimääräistä?!? V4:n kytkimen työsylinteriä (ilmeisesti kaikki 96 V4 ja Sonett IIV4 & III työsylinterit ovat samanlaisia)? Meinaan, jos tulee lyhennettyä tappi susiksi (todennäköistä, kun meikäläinen on asialla).

Sori tyhmistä kysymyksistä!
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33226

Tuossa on pohdittu jonkun verran tärinää kytkimessä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

himmee kirjoitti:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33226

Tuossa on pohdittu jonkun verran tärinää kytkimessä.
Kiitos, mutta tuosta ei tässä tapauksessa ole kyse. Kytkinsylinterin liikkeen kuolokohdassa irrotushaarukka ottaa kiinni kytkinasetelman paininvipuihin. Ikään kuin asetelma tulisi liian kauas ts. olisi liian paksu.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tuossa mun tapauksessa voisi olla samasta asiasta kyse. Saman tyyppisiä oireita.
VW transporter 2.5tdi vm.99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8103
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

olisiko

Viesti Kirjoittaja mestari »

apua siitä että siirrät konetta kauemmaksi lootasta vaikkapa 1,3 milliä niin silloinhan sen ei pitäisi ottaa kiinni kun poljin on pohjassa? eli siis rikat koneen pulttien kohdalle lootan ja koneen väliin.
mutta jos kuitenkin haluat lyhenellä niin ota mieluummin työsylinterin perseestä rautasahalla voinapin verran pois niin tuleehan se sylinteri kauemmaksi sitä liikettä tekemään.sitten vuosien saatossa laittelet rikkoja väliin sitää mukaa kun levy kuluu.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eikös tuohon ongelmaan pitäisi periaatteessa auttaa myös prikkojen lisäys sinne sylinterin väliin?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

himmee kirjoitti:Eikös tuohon ongelmaan pitäisi periaatteessa auttaa myös prikkojen lisäys sinne sylinterin väliin?
Prikkojen lisääminen pahentaa tilannetta entisestään, irrotushaarukka alkaa ottamaan jo aikaisemmin kiinni paininvipuihin.
Olin aikanaan tyhmä, kun mitannut uutta ja vanhaa asetelmaa ennen asennusta. Oli sokea usko Sachsin laatuun.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Painin täysin vastaavan ongelman kanssa viime syksynä ja useampaankin "V4+kytkin" -aiheiseen juttuun siitä huutelin. Mulla tuli Sonett 3:een samainen uusi Sachin kytkin ja ei edes irrottanut. Sachin kytkin levy on liian paksu jolloin paksu levy painaa paininlevyn liian pohjaan (eli asetelman irroitusjoudet kassan) ja työliikettä ei enää tule asetelmalta riittävästi. Laitoin vauhtipyörän ja asetelman väliin mr mestarin vinkistä ohuet prikat (löysin 1.2 mm paksut) ja jo alko toimimaan.

Toinen ongelma oli irrotushaarukan osuminen laatikon runkoon siinä kohdassa, mistä sen työntötanko tulee kiinni työsylinteriin. Kytkin toimi autossa vanhalla kytkimellä, mutta uudella satsilla reikä laatikossa oli liian pieni tai todennäköisemmin joku asennuksessa oli osunut irrotushaarukkaan ja se oli vinossa. Sen reuna osui laatikonkuoreen estäen tangon kokonaan pääsemästä alkuasentoonsa. Vinkulla tavaraa pois eli reikää laatikossa isommaksi ja työliikettä tuli kummasti. Tämän tarkastaisin ensiksi ja sen jälkeen pitää varmaan kone ottaa pois.

Jos koneen joutuu ottamaan pois niin mieti vaihdatko kytkimen pääsylinteriin tiivisteet, sillä on hankala (mutta ei mahdoton) vaihtaa Sonett:n koneen ollessa paikalla nokkapalan ollessa irroitettuna. Siitä kirjoittelin tänne: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Ti Elo 01, 2006 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

KeijoAnnikki kirjoitti:Painin täysin vastaavan ongelman kanssa viime syksynä ja useampaankin "V4+kytkin" -aiheiseen juttuun siitä huutelin. Mulla tuli Sonett 3:een samainen uusi Sachin kytkin ja ei edes irrottanut. Sachin kytkin levy on liian paksu jolloin paksu levy painaa paininlevyn liian pohjaan (eli asetelman irroitusjoudet kassan) ja työliikettä ei enää tule asetelmalta riittävästi. Laitoin vauhtipyörän ja asetelman väliin mr mestarin vinkistä ohuet prikat (löysin 1.2 mm paksut) ja jo alko toimimaan.

Toinen ongelma oli irrotushaarukan osuminen laatikon runkoon siinä kohdassa, mistä sen työntötanko tulee kiinni työsylinteriin. Kytkin toimi autossa vanhalla kytkimellä, mutta uudella satsilla reikä laatikossa oli liian pieni tai sitten joku asennuksessa oli lyönyt irrotushaarukkaa vinoon. Vinkulla tavaraa pois eli reikää laatikossa isommaksi ja työliikettä tuli kummasti. Tämän tarkastaisin ensiksi ja sen jälkeen pitää varmaan kone ottaa pois.

Jos koneen joutuu ottamaan pois niin mieti vaihdatko kytkimen pääsylinteriin tiivisteet, sillä on hankala (mutta ei mahdoton) vaihtaa Sonett:n koneen ollessa paikalla nokkapalan ollessa irroitettuna. Siitä kirjoittelin tänne: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Kohtalotoveri, lohduttavaa :wink:

Ai saamari, jos levy on liian paksu... Toisaalta kytkin tuntuu kyllä irroittavan hyvin, kun kokeilin vaihde päällä ja kytkintä painaen pyörittää konetta startilla.
Toivottavasti konetta ei joudu ottamaan pois/laittamaan paikalleen, sekään ei ollut yksin pusatessa mikään hauska homma. Ennen kokeilen kaikkia vippaskonsteja.
Pääsylinterin tiivisteet on vaihdettu. Sylinterin vuotamat kytkinnesteet on irrottanut maalit polkimien alta lattiasta. Sekin kohta tulee puhellettavaksi / maalattavaksi, kunhan ehtii ja viitsii.
Tsekkasin tuon kytkinkopan aukon irrotushaarukan kohdalla, sitä on näköjään avarrettu jo aikaisemmin jenkkipojan toimesta. Sattumaako ?!?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tuossa mr himmeen linkittämässä jutussa on tuo mun ongelma kerrottuna ekalla sivulla: moottori käy ja kytkin pohjaan - loppuosalla poljin alkaa pompottaa ja siitä vähän eteenpäin tulee kunnon metallinen "sorvaamisääni"moottoritilasta. Vaihteen sai päälle moottorin ollessa sammutettuna, mutta siitä kun starttasi kytkin pohjassa niin auto lähti liikkeelle eli ei irrottanut.

Muotoletkusta Sonettiin. Ota letku mukaan ja pyydä päästä varaosaliikeeseen katsomaan niiden vesiletkuja. Varmasti löytyy jonkun toisen auton vesiletkusta sopiva mutka, jonka muotoilet vastaavaksi. Vai onkohan nykyajan liikkeissä mitään enää hyllyssä ? Itsellä juuri sama letku valskasi vanhuuttaan ja meillä oli miljoonaletkulaatikossa sopiva aihio.

Sonettiin nokkaosan ollessa irti kannattaa tarkaan syynätä kaikki letkut ja liitokset, sillä siitä lasikuituisesta 50 cm x 70 cm luukusta ei voi vaihtaa yhtikäs mitään. Itsellä lähtee toivottavasti torstain säätämisen jälkeen nokkapala kiinnittymään takaisin päin.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tässä setissä pitäis olla saaputtimen letkujakin mutta en tiedä mitkä noista? Mutta onko tuossa soppelia?

http://kotinetti.suomi.net/enkenberg/Os ... t_002.html

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

V-M kirjoitti:Tässä setissä pitäis olla saaputtimen letkujakin mutta en tiedä mitkä noista? Mutta onko tuossa soppelia?

http://kotinetti.suomi.net/enkenberg/Os ... t_002.html

V-M
Ylävesiletkua lähellä oleva saattaa tuossa olla, sen tosin sain Motonetista mallailemalla. Tarvinee oikein mitata tuo vanha alavesiletku, ulkonäön perusteella voi mennä pieleen.

KeijoAnnikki: Joo, ei tosiaan ole hirveä kiire asetella kuomua nokalle. Mietin tuossa eilen esim. millaista on vaihtaa tulpat tai kiilahihna pikkuluukusta. Katteeks käyp Sonett II harrastajia, tosin on kai Sonett III:seenkin saanut Jack Ashcraftilta flippikeulan
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Muotoletkun teettäminen

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Jyrki73 kirjoitti:Onko arvon harrastajilla kokemuksia / tietoa muotoletkun teettämisestä?
Tietoa ei ole mutta esim. Korja-kumi:sta Tampereelta vois kannattaa tiedustella.
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

KeijoAnnikki kirjoitti:Painin täysin vastaavan ongelman kanssa viime syksynä ja useampaankin "V4+kytkin" -aiheiseen juttuun siitä huutelin. Mulla tuli Sonett 3:een samainen uusi Sachin kytkin ja ei edes irrottanut. Sachin kytkin levy on liian paksu jolloin paksu levy painaa paininlevyn liian pohjaan (eli asetelman irroitusjoudet kassan) ja työliikettä ei enää tule asetelmalta riittävästi. Laitoin vauhtipyörän ja asetelman väliin mr mestarin vinkistä ohuet prikat (löysin 1.2 mm paksut) ja jo alko toimimaan.
Niinhän siinä kävi, että kone ja laatikko ovat nyt tallin lattialla... Nyt kun homman tekee, tekisi mielellään laakista kuntoon. Mikä olisi optimi prikkojen paksuus, mistä sä hankit prikat? Riittääkö tuollainen reilu milli ?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Itse hain paikallisesta pulttiliikkeestä mahdollisimman ohuita ja löysin nuo 1.2 mm prikat. Paksumpia en uskaltais laittaa kytkimen luistamisen pelossa (viritetty V4). Heti kun sain koneen kiinni, niin kokeilin kytkimen toiminnan polkimelta, säädin irrotushaarukan välyksen ja mittasin työsylinterin liikkeen. Sen jälkeen laiton vain välttämättömät asiat kiinni ja käynnistin koneen noin 5 sec ajaksi todetakseni vain että prikkajuttu oli auttanut (hirveä ääni hävisi + kytkinpoljin ei tärissyt kytkin polkimen pohjaan painaessa ja kytkin irrotti). Tämän jälkeen laitoin vasta esim pakoputket, syylärin, laturin jne.

JohnnyV4 senior oli kuullut Hämeenlinnan Klubi päivillä (Härkätieajo), että väki olisi purkanut uusia Sachin asetelmia, sorvauttanut jotakin pois asetelmasta ja koonnut uudestaan. Onko tälläisestä tietoa ?
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin