Kattoverhous
Kattoverhous
Vm -79 ysiysin kattoverhouksen nukkapinta irtoaa alustastaan sisäpeilin ympäristöstä. Onko vinkkejä miten/millä liimata/korjata fiksusti ettei tulis museoauton omistajalle suru puseroon pilalle menneestä kattoverhouksesta. On vielä alkuperäinen Ukissa asennettu kattoverhous...
Haulla löytyy aiheesta paljon juttua tältä foorumilta, esim. tuossa threadissa on linkit kahteenkin kuvitettuun työselostukseen
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... toverhoilu
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... toverhoilu
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hirsch"
Nyt täytyy kyllä taas höpistä jonnijoutavia... Olen omistanut puolenkymmentä 99:iä ja samanverran 900:sia sekä istunut varmaan parinkymmenen tuollaisen kyydissä enkä ole KOSKAAN nähnyt roikkuvaa kattoverhoilua. (Ja nyt kun menin mölisemään niin todennäköisesti pihamaalta muutamasta autosta humahtaa verhoilut alas?)
Lucky bastard...?
Lucky bastard...?

# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Ongelmana taitaa vaan olla se että vaikka saisitkin sitä liimaa jollain sinne väliin, ei pysy kovin kauaa koska tuo alla(yllä16850 kirjoitti:Niin, minun pulma on se että pitäisi se alkuperäinen roikkuva kangas liimata takasin kun se on niin vähän irti ja muuten katto on ihan priima. Olisiko tuo 3M sprayliima 80a siihen sopivaa? Ei se roikkuva kohta ole kuin noin 50mmx50mm, ei huvittaisi tempaista koko verhousta pois sen takia.

en tiedä, onko lordofgreed istunut unissa niissä satkuissa, mutta....
tosiasia on, että roikkuva kattoverhoilu on satkujen tyyppivika..
Ja vanhoissa autoissa on yleensä ongelmana se, että se vaahtomuovi, joka on kangaan ja katon välissä on irronnut siitä kangaasta ja on ihan vapaasti siinä välissä. Kun rupeat liimaamaan sitä kangasta takaisiin, niin en usko, että huvää jälkeä tulee .. 80M on kyllä sopiva liima, koska se okestää lämpöä ainaskin 90 astetta muistaakseni. Itse erhtyin käyttämään halvempaa liimaa talvella(jota oli muuten todella hyvä käyttää, paljon parempaa kun 80M) ja keväällä se putos taas alas.
Kangas maksaa täällä Virossa 75 kruunua metri, niin että itse laittaisiin kyllä uuden kangaan-museoauto tai ei, kyllä se katto voi näyttää kauniilta ja uudelta.
Jos joku tarvii, niin tulkaa hakemaan, samalla otetaan pienet
Ja vanhoissa autoissa on yleensä ongelmana se, että se vaahtomuovi, joka on kangaan ja katon välissä on irronnut siitä kangaasta ja on ihan vapaasti siinä välissä. Kun rupeat liimaamaan sitä kangasta takaisiin, niin en usko, että huvää jälkeä tulee .. 80M on kyllä sopiva liima, koska se okestää lämpöä ainaskin 90 astetta muistaakseni. Itse erhtyin käyttämään halvempaa liimaa talvella(jota oli muuten todella hyvä käyttää, paljon parempaa kun 80M) ja keväällä se putos taas alas.
Kangas maksaa täällä Virossa 75 kruunua metri, niin että itse laittaisiin kyllä uuden kangaan-museoauto tai ei, kyllä se katto voi näyttää kauniilta ja uudelta.
Jos joku tarvii, niin tulkaa hakemaan, samalla otetaan pienet

Ongelmahan noissa katoissa on sen kankaan taustalla olevan vaahtomuovin hapertuminen, pintakangas irtoaa siitä. Vaikka vanhan kankaan saisikin hetkeksi liimattua vaahtomuoviin, se irtoaa hetken päästä uudestaan uusine liimoineen. Vaahtomuovi menee ihan jauhoksi, ei siihen saa liimattua kangasta pysyvästi ellei jotenkin onnistu kyllästämään koko vaahtomuovin liimalla sinne kiinteään puristevillataustaan asti.
Pintakangas on todella ohut, vaikea saada paikkaliimauksia tehtyä ilman että jää päällepäin näkyviä jälkiä.
Eli: katto uusiksi vaan.
Pintakangas on todella ohut, vaikea saada paikkaliimauksia tehtyä ilman että jää päällepäin näkyviä jälkiä.
Eli: katto uusiksi vaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=314
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=315
Toivottavasti noista näkyisi jotain, itselläni on 15" putkinäyttö josta saa juuri ja juuri selvää teksteistä.
Jos joku kokee nuo kuvat jollain tavalla hyödyllisiksi niin kannattaisi kopioida ne asap itselleen, tuolla köppäisellä msn:llä ei ole kuin 3 megan tallennuskapasiteetti ja tarvitsen tilaa muille kuville.
Ja sisäkaton irrotuksessa koskien 4-ovista autoa sanotaan vain seuraavaa:
1. Irrotetaan kuljettajan istuin, ohjauspyörä ja vaihdevipu. Käännetään oikean tuolin selkänoja taakse.
2. katso kohdat 3, 4, 5 ja 6 2-ovisen katon irrotuksen selostuksesta.
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=315
Toivottavasti noista näkyisi jotain, itselläni on 15" putkinäyttö josta saa juuri ja juuri selvää teksteistä.
Jos joku kokee nuo kuvat jollain tavalla hyödyllisiksi niin kannattaisi kopioida ne asap itselleen, tuolla köppäisellä msn:llä ei ole kuin 3 megan tallennuskapasiteetti ja tarvitsen tilaa muille kuville.
Ja sisäkaton irrotuksessa koskien 4-ovista autoa sanotaan vain seuraavaa:
1. Irrotetaan kuljettajan istuin, ohjauspyörä ja vaihdevipu. Käännetään oikean tuolin selkänoja taakse.
2. katso kohdat 3, 4, 5 ja 6 2-ovisen katon irrotuksen selostuksesta.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Elo 01, 2006 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hirsch"
Kuullut ja lukenut olen tuosta mutta enpä tosiaan ole itse roikkuvaa verhoilua tavannut, onko täällä susirajalla niin paljon pienempi ilmankosteus ettei nuo verhoilut märänny irti? Tällä hetkellä pihassa on kolme varaosaautoa (kaikilla ajettu yli 450tkm) eikä yhdessäkään roiku tuo verhoilu.mart96 kirjoitti:en tiedä, onko lordofgreed istunut unissa niissä satkuissa, mutta....
Tuossa viimeisessä hankinnassa on uudelleen verhoiltu katto mutta se ei olekaan täältäpäin...
Ei pitäisi höyrytä liikaa liikenteessä tai kannattaisi edes välillä aukoa ikkunoita että pahin kosteus pääsee pois...

# 2569
Kuulemma kattoverhous siirrettynä hyvin ilmastoituun tilaan (kuten navetan ylisille), alkaa kuivumaan sen verran että liimaus alkaa pettämään normaalia nopeammin, eli kun ostat ehjältä vaikuttavan verhoilun ja laitat sen paikalleen, saattaa kangas alkaa roikkumaan kosteuden lisääntyessä sen autoon asennuksen jälkeen.
Tähänastisista 99/90/900:seistani joka ikisessä on ollut jotain huomauttamista kattoverhouksessa, eli ihan selkeä ongelmahan tuo on.
Tähänastisista 99/90/900:seistani joka ikisessä on ollut jotain huomauttamista kattoverhouksessa, eli ihan selkeä ongelmahan tuo on.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Lähti se katto ulos neliovisesta 99:stä ihan vaan selkänojat alas kääntämällä. Mankkaa pitelevän keskikonsolin siirsin vaihdekepin etupuolelta jalkatilaan, A- ja B-pilariverhouksien ja katossa olevien kahvojen ja muiden nippelien ruuvaamisessa on ihan tarpeeksi hommaa.ng900aero kirjoitti:Ja sisäkaton irrotuksessa koskien 4-ovista autoa sanotaan vain seuraavaa: 1. Irrotetaan kuljettajan istuin, ohjauspyörä ja vaihdevipu. Käännetään oikean tuolin selkänoja taakse.
Ratin, kepin ja penkin toki saa irrottaa jos haluaa

http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... _4318.html
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 16, 2009 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Siun pitää tulla kattomaan. Meillä on kaks paalin menevää autoa, joissa molemmissa kattoverhous roikkuu. Lisäksi paalattiin tässä vajaan vuoden sisällä kaksi satkua, joissa molemmissa roikkui verhous. Hyvää tuuria siulla vaan on ollut, kun et ole edes nähnyt sellaista verhousta. Tonnareitakin olen nähnyt, joita vaivaa sama ongelma.lordofgreed kirjoitti:
Kuullut ja lukenut olen tuosta mutta enpä tosiaan ole itse roikkuvaa verhoilua tavannut, onko täällä susirajalla niin paljon pienempi ilmankosteus ettei nuo verhoilut märänny irti? Tällä hetkellä pihassa on kolme varaosaautoa (kaikilla ajettu yli 450tkm) eikä yhdessäkään roiku tuo verhoilu.
Tuossa viimeisessä hankinnassa on uudelleen verhoiltu katto mutta se ei olekaan täältäpäin...
Ei pitäisi höyrytä liikaa liikenteessä tai kannattaisi edes välillä aukoa ikkunoita että pahin kosteus pääsee pois...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
..sekä myös muunmerkkisiä autoja, viimeksi -95 dodge ram.Mertmi kirjoitti:Siun pitää tulla kattomaan. Meillä on kaks paalin menevää autoa, joissa molemmissa kattoverhous roikkuu. Lisäksi paalattiin tässä vajaan vuoden sisällä kaksi satkua, joissa molemmissa roikkui verhous. Hyvää tuuria siulla vaan on ollut, kun et ole edes nähnyt sellaista verhousta. Tonnareitakin olen nähnyt, joita vaivaa sama ongelma.lordofgreed kirjoitti:
Kuullut ja lukenut olen tuosta mutta enpä tosiaan ole itse roikkuvaa verhoilua tavannut, onko täällä susirajalla niin paljon pienempi ilmankosteus ettei nuo verhoilut märänny irti? Tällä hetkellä pihassa on kolme varaosaautoa (kaikilla ajettu yli 450tkm) eikä yhdessäkään roiku tuo verhoilu.

-
- "Hirsch"
Tarkoitus ei ollutkaan kyseenalaistaa tuota ongelmaa, uskon kyllä. Päivittelinkin vaan tuota miksei ole omalle kohdalle sattunut. Parempi kyllä niin. Muunmerkkisissä kinnereissä olen kyllä tuohonkin vaivaan törmännyt!Mertmi kirjoitti:
Siun pitää tulla kattomaan. Meillä on kaks paalin menevää autoa, joissa molemmissa kattoverhous roikkuu. Lisäksi paalattiin tässä vajaan vuoden sisällä kaksi satkua, joissa molemmissa roikkui verhous. Hyvää tuuria siulla vaan on ollut, kun et ole edes nähnyt sellaista verhousta. Tonnareitakin olen nähnyt, joita vaivaa sama ongelma.
# 2569