Automaatista kyssäriä
Automaatista kyssäriä
Matolaatikon jouset vaihdettu. Kaikki haku toiminnolla löydetty info luettu. Vika lootassa on ja pysyy. Olenkohan uusavuton?
Eteenpäin kaikki toimii, niinkuin pitääkin, pakki ei vaan kytkeydy päälle
Kuljinhan olis 87 turbotonnari.
Eteenpäin kaikki toimii, niinkuin pitääkin, pakki ei vaan kytkeydy päälle
Kuljinhan olis 87 turbotonnari.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Luulis, että keskipakoissäätäjän tiiviste vaikuttais laatikossa olevaan öljynpaineeseen noin yleensä. Eli jos vika ois keskipakosäätäjässä, niin ei vaihtais eteenkään päin?9000cst kirjoitti:Eli pakki vika oli jo ennen jousien vaihtoa ? Seuraavaksi vaihda keskipakosäätäjän tiivisteet eli O-renkaat. Haku toiminnolla löydät ohjeet tähän.
Olenko jälleen hakoteillä?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Noinhan se kyllä taitaa olla. Vuosimallista riippuen säätäjiä on kaksi tai kolme pykäläisiä, joten teoriassa voisi kait olla mahdollista, että aiheuttaisi ko. ongelman. En haluaisi maalata piruja seinille, mutta pahimmassa tapauksessa ei taida auttaa kuin laatikon avaaminen, jos vaikka jokin pakkiin vaikuttavista kytkimistä kärsisi tiivistevuodoista... Hyvällä tuurilla matolaattikkoa putsaamalla voisi saada tuloksia.peinu kirjoitti:Luulis, että keskipakoissäätäjän tiiviste vaikuttais laatikossa olevaan öljynpaineeseen noin yleensä. Eli jos vika ois keskipakosäätäjässä, niin ei vaihtais eteenkään päin?9000cst kirjoitti:Eli pakki vika oli jo ennen jousien vaihtoa ? Seuraavaksi vaihda keskipakosäätäjän tiivisteet eli O-renkaat. Haku toiminnolla löydät ohjeet tähän.
Olenko jälleen hakoteillä?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Onkohan noissa matolaatikoissa vuosimallieroja? Mulla pitäis olla yksi"tiettävästi" toimiva matolaatikko hinaamalla luistavaksi saadun laatikon sisällä. Siinä olis muuten loistava aihio jollekin jota kiinnostaa laatikon remppaaminen. Itellä kestää kyllä tovi ennen kuin muut projektit on sillä mallilla että jaksaa alkaa ylimääräistä laatikkoa huvikseen kunnostamaan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
On niissä eroja, en nyt millään muista, että olivatko ratkaisevia. Kirjojakaan ei ole nyt käsillä (pitäisivät tulla klubilaisen toimesta pdf:ksi, kunhan saan aikaiseksi ne toimittaa).peinu kirjoitti:Onkohan noissa matolaatikoissa vuosimallieroja? Mulla pitäis olla yksi"tiettävästi" toimiva matolaatikko hinaamalla luistavaksi saadun laatikon sisällä. Siinä olis muuten loistava aihio jollekin jota kiinnostaa laatikon remppaaminen. Itellä kestää kyllä tovi ennen kuin muut projektit on sillä mallilla että jaksaa alkaa ylimääräistä laatikkoa huvikseen kunnostamaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Käsittääkseni matolaatikoissa on eroja.
ZF:n mukaan 9000 Saabeissa on 15 erillaista ZF-4HP-18 laatikkoa käytetty.
Itsellä ei pakki toiminut mutta eteenpäin toimi vaihteet kun tiivisteitten kanssa oli ongelmia, eli uskon että tiivisteitte vaihdolla pitäisi korjaantua tuo pakkiongelma, luvata en voi.
ZF:n mukaan 9000 Saabeissa on 15 erillaista ZF-4HP-18 laatikkoa käytetty.
Itsellä ei pakki toiminut mutta eteenpäin toimi vaihteet kun tiivisteitten kanssa oli ongelmia, eli uskon että tiivisteitte vaihdolla pitäisi korjaantua tuo pakkiongelma, luvata en voi.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Ainakin varaajien jousia valitessa oli tarjolla eri jousia vuosimallin ja moottorikoon mukaan.Henkka #2283 kirjoitti:On niissä eroja, en nyt millään muista, että olivatko ratkaisevia.
http://www.thesaabsite.com/images/9kdelayedshiftpg1.gif
http://www.thesaabsite.com/images/9kdel ... pg2gif.gif
Todennäköisesti muitakin eroja on. Osaluettelosta vertailemallahan tuota voisi selvitellä.
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/ZF1050000032.pdf (~9000 2,0T -87)
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/ZF1050000116.pdf (~9000 2,3T -91)
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/ZFJousitaulukko.pdf
Mm. tuolla on pohdiskeltu keskipakosäätimen O-renkaita vaihtamalla auton liikkuvaksi saamista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17865
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
No niin, ruiskujen ja turbojen matolaatikot ovat erilaisia.
Ruiskun laatikko EI käy turbo malliin kun taas turbon laatikko KÄY ruiskuun.
Eri vuosimalleissa on mm..suuttimissa erilaisia vaihteluita, nämä suuttimen
erilaiset reikäkoot vaikuttavat nimenomaan näihin painevaraajien toimintaan.
Painevaraajat löytyvät laatan takaa johon turbon paineputki
menee ( todella kenkku irrotettava, paine putki menee luokille todella
helposti )
( kun laatikkoa puretaan niin OLE TARKKANA ETTET SOTKE SUUTTIMIEN
PAIKKAA, MUISTA ETTÄ REIKÄLEVY VEDETÄÄN PAIKALTAAN POIS
ÄLÄ NOSTA.....nostaessa suuttimet putoavat varmasti pois paikaltaan-
JA REIKÄLEVY AINA YLHÄÄLLÄ PÄIN )
Ja jos suuttimet sekovat niin erilaisilla poranterillä voi mittailla reikien
kokoja, niitä on ainakin 0,4mm 0,7mm 0,8mm 1.4mm, ja suuttimen
suora pinta aina EHJÄÄ tasopintaa vasten, ymmärrät viimeisen lauseen
kun näet suuttimen )
Nämä painevaraajat taas tekevät ajamisesta hiukan siedettävämpää.
Jos nämä reiät menevät tukkoon ( esim 0.4mm ) niin tällöin ei myöskään
nämä painevaraajat toimi.
Huomatkaa että kyseiset suuttimet toimivat ns..takaiskuventtiilin periaatteella.
Toiseen suuntaan ne kuristavat ja toiseen suuntaan öljy pääsee vapaammin
kulkemaan.
Jos taas matolaatikon osia sotketaan, esim se reikälevy vaihtuu ruisku
mallin laatikosta, tällöin häviää mm..pakki, johtuu taas siitä että turbon
laatikossa on erilaisia kanavia joita taas ei ruisku mallissa ole.
Aloittaisin kuitenkin korjaustoimenpiteet matolaatikon pesulla,
matolaatikon voi huoletta pestä ( laittaa kylpyyn ) esim polttoöljyllä.
Jos tämä ei auta niin sitten vasta purkaminen ja jousien tarkastelu ja
mittaaminen, ( tarvitset ehdottomasti tähän hommaan ZF:n jousi taulukon
ja laatikon hajoituskuvat...ja nimenomaan OIKEAN laatikon )
ZF:n jousitaulukko antaa mitat mm..langan vahvuus, keskihalkaisija,
mitta kuorimttamattomana, sekä kuormitettuna.
Ruiskun laatikko EI käy turbo malliin kun taas turbon laatikko KÄY ruiskuun.
Eri vuosimalleissa on mm..suuttimissa erilaisia vaihteluita, nämä suuttimen
erilaiset reikäkoot vaikuttavat nimenomaan näihin painevaraajien toimintaan.
Painevaraajat löytyvät laatan takaa johon turbon paineputki
menee ( todella kenkku irrotettava, paine putki menee luokille todella
helposti )
( kun laatikkoa puretaan niin OLE TARKKANA ETTET SOTKE SUUTTIMIEN
PAIKKAA, MUISTA ETTÄ REIKÄLEVY VEDETÄÄN PAIKALTAAN POIS
ÄLÄ NOSTA.....nostaessa suuttimet putoavat varmasti pois paikaltaan-
JA REIKÄLEVY AINA YLHÄÄLLÄ PÄIN )
Ja jos suuttimet sekovat niin erilaisilla poranterillä voi mittailla reikien
kokoja, niitä on ainakin 0,4mm 0,7mm 0,8mm 1.4mm, ja suuttimen
suora pinta aina EHJÄÄ tasopintaa vasten, ymmärrät viimeisen lauseen
kun näet suuttimen )
Nämä painevaraajat taas tekevät ajamisesta hiukan siedettävämpää.
Jos nämä reiät menevät tukkoon ( esim 0.4mm ) niin tällöin ei myöskään
nämä painevaraajat toimi.
Huomatkaa että kyseiset suuttimet toimivat ns..takaiskuventtiilin periaatteella.
Toiseen suuntaan ne kuristavat ja toiseen suuntaan öljy pääsee vapaammin
kulkemaan.
Jos taas matolaatikon osia sotketaan, esim se reikälevy vaihtuu ruisku
mallin laatikosta, tällöin häviää mm..pakki, johtuu taas siitä että turbon
laatikossa on erilaisia kanavia joita taas ei ruisku mallissa ole.
Aloittaisin kuitenkin korjaustoimenpiteet matolaatikon pesulla,
matolaatikon voi huoletta pestä ( laittaa kylpyyn ) esim polttoöljyllä.
Jos tämä ei auta niin sitten vasta purkaminen ja jousien tarkastelu ja
mittaaminen, ( tarvitset ehdottomasti tähän hommaan ZF:n jousi taulukon
ja laatikon hajoituskuvat...ja nimenomaan OIKEAN laatikon )
ZF:n jousitaulukko antaa mitat mm..langan vahvuus, keskihalkaisija,
mitta kuorimttamattomana, sekä kuormitettuna.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Automaatista kyssäriä
Ei tarvitse laskea. Tosin kun hommaan ryhtyy niin samalla vaivalla vaihtaa kyllä öljyt vielä pisteeksi i:n päälle.
Re: Automaatista kyssäriä
Joo ajattelin vaan sillä kysyä kun eilen tuli uudet öljyt ostettua ja jouset eivät ole vielä saapuneet, niin ajattelin vaihtaa heti nuo ölpät jos vain mahdollista. Tosin en tiedä mitä öljyä siellä tällä hetkellä on mutta ostin Mobil ATF 220, mitähän siitä tulee jos siellä on synteettiset sisällä ja laitan tuota 220?Minuteman kirjoitti:Ei tarvitse laskea. Tosin kun hommaan ryhtyy niin samalla vaivalla vaihtaa kyllä öljyt vielä pisteeksi i:n päälle.
Saab 9000 2.3i -92
Re: Automaatista kyssäriä
Mobil ATF 220 on juuri se öljy millä tuo laatikko on suunniteltu toimivaksi kitkalisäaineistuksensa ja muiden speksiensä puolesta. Jos et ole varma mitä öljyä laatikossa ennestään on, kannattaa lyhyellä ajalla vaihtaa pariinkin otteeseen sinne oikeat öljyt.
Kerrallahan vaihtuu ohjeen mukaan vain 3,5l reilun kahdeksan litran öljytilavuudesta, tosin auton etupää matalilla rampeilla sain viimeksi vaihdettua 4,5l.
Kerrallahan vaihtuu ohjeen mukaan vain 3,5l reilun kahdeksan litran öljytilavuudesta, tosin auton etupää matalilla rampeilla sain viimeksi vaihdettua 4,5l.