Ei se systeemi toimi ihan noin yksinkertaisesti. Jokainen joustaminen ns. "nopeampien-kiireisempien" hyväksi innostaa perääntunkemiseen, painostuikseen, ym. Systeemi toimii parhaiten kun jokainen pitää kiinni omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan eikä jousta epäsosiaalisten mukaan.
Voi olla, mutta en ala pitämään oikeuksitani kiinni sillä perusteella, että jonkun henki menee siinä samalla, enkä etenkään sillä perusteella, että kyseinen kuljettaja on saavuttanut nimenomaan minut.... Kyllä, olen se vässykä, joka väistää. Saanen vielä huomauttaa, etttä jos joku minusta reippaasti ohi haluaa, niin hänen matkavauhtinsa on huomattavasti rajoitusta suurempi, enkä pidä autokoulussa saamaani opastusta riittävänä siihen että voisin opastaa muita.
Tiedän myös sen, että tonnarini näyttää 105km/h satasen alueella, siksi pidän mitttarissa. n. 110kmh/h, jos joku minusta ohi haluaa, niin soromnoi ja antaa kaverin mennä. Tiedän myös sen, että Saabini huippunopeus on 278km/h, kovempaa tää katiska ei kulkenut. Minusta ei kenenkään tarvitse ajaa alinopeuden takia ohi, en edelleenkään ota sitä itseeni, että joku ajaa minust vaikkapa Kadetilla ohi. Valitsen itse sotani, ja ne sodat on yleensä jossain muualla, kuin kadulla.
Havaintoja kesäliikenteessä
Systeemi toimii parhaiten kun päästellään nutaajista mahdollisimman äkkiä ohi. Näin säästyy huomattava määrä adrenaliinia tuleviin koitoksiin. Nutaajat ei kuitenkaan opi mitään, niin turha on jäädä opettamaan. Keskisormet viuhuu edelleen ja valot vilkkuu kun ohittelee nutaajia, sama se. Usvaa putkeen.wesku kirjoitti:Systeemi toimii parhaiten kun jokainen pitää kiinni omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan eikä jousta epäsosiaalisten mukaan.
Ajelen myös päivittäin työmatkaa, Länsiväylä - Kehä II - Turunväylä. Kesä on ollut vähän rauhallisempaa, mutta syys - toukokuussa ei juuri päivää ole, etteikö verenpaine nousisi. Eniten v***ttavat nuo kiilaajat. Lähes joka iltapäivä tilanne on se, että pohjoiseen Kehä II:n vasen kaista on melko täynnä jo heti Mankkaan liittymän jälkeen ja etenee oikeaa kaistaa hitaammin, Turunväylän ylittävällä sillallahan nopeusrajoitus laskee kuutenkymppiin. Pääasiassa vasemman kaistan hitaus johtuu kuitenkin oikean kaistan kiilaajista, ajetaan talla pohjassa oikeaa viime hetkeen asti ja juuri ennen kuin kaistat haarautuvat Turunväylän Helsinkiin vievään ramppiin ja Turunväylän ylittävään siltaan, kiilataan vasemmalle kaistalle. Lähes viikottain näkee ko. kohdassa myös peltikolareita. Kehä II on kyllä oikein liikennesuunnitelun kukkanen, nelikaistatie, joka molemmissa päissä kapenee kaksikaistaiseksi. Muutamakin kiilaaja saa tolkuttomasti hämmennystä ja vaaratilanteita aikaan. Liikenne sujuisi paljon paremmin, jos Kehä-II olisi koko matkan kaksikaistainen. Samaa tapahtuu Länsiväylällä Kirkkonummen suuntaan kaikissa niissä liittymissä, jossa kaistojen lukumäärä vähenee.wesku kirjoitti:Ei siinä kehä kakkosella ole mitään tarvetta vaihtaa oikealle, ainakaan jos on itse poistumassa vasenta ramppia (pohjiosessa Turkuun tai tunneliin, etelässä Maitnkylään tai Länsiväylälle). Tärkeintä olisi valita mahdolisimman ajoissa se kaista johon ollaan poistumassa, nykyään on ihme pelleilyä esim. iltapäiväruuhkassa pohjoiseen kun osa porukasta tunkee viime tipassa väkisin väliin vasemman kaistan jonoon. Ruuhkassa kannattaa ajaa mahdollisimman samaa nopeutta kuin viereinen kaista niin etteivät puikkelehtijat pääse toteuttamaan itseään.
Mielenkiintoista on myös havainnointi Turunväylän moottoritiellä. Ajelen yleensä aika rauhallisesti oikeaa kaistaa, pääasiassa vain kuorma-autot ym. selvästi hitaammat ohittaen ja stressiä välttäen. Ohituksissa käytän kyllä nopeusrajoitukset hieman ylittävää nopeutta. Turunväylähän on aika mutkainen, joten vasemman kaistan yleinen nopeus ei ole se 140 mittarinopeus kuten Lahden- ja Hämeenlinnanväylillä. Jos joku vasenta kaistaa ajava saa minut kiinni ohittaessani, eivät valot yleensä silti vilku jos ajan omalla Saabillani. Sen sijaan vilkkuvat varmasti, jos olen liikkeessä vaimon Cliolla (sama nopeus ohitettaessa), varsinkin jos vaimo on ratissa. Varsinkin bemarikuskit vilkuttelevat ja ajavat puskuriin kiinni ennenkuin hiljentävät selvän ylinopeutensa 125:een.
=> Pääosa vilkkupoliiseista ajaa Bemareilla, Volvoilla ja Audeilla . Volvoja on kuitenkin niin paljon liikenteessä, että suhteellisesti suurin osa vilkkupoliiseja on Bemarien ja Citroen C5:n kuljettajista.
=> Vilkkupoliiseista 99,9 % on 30 - 45 -vuotiaita miehiä. En muista koskaan nähneeni kenenkään naisen vilkuttaneen valoja, edes aiheesta, saati aiheetta.
=> Vilkkupoliisit osoittavat mieltään 3 kertaa todennäköisemmin naiskuljettajalle kuin mieskuljettajalle, vaikka kohteen ajokäyttäytyminen olisi sama.
=> Pienellä/halvalla/vanhalla autolla on suurempi todennäköisyys joutua vilkkupoliisin uhriksi kuin suurella/kalliilla/uudella.