Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo pitää kokeilla, sama tota vaivas silloin ratapäivillä, hetken ajon jälkeen ahtoi normaalisti kun sai kenkää... Tossa on turbon tulpat, nistään arvoista en tiedä mutta katottu 900 t16 kohalta listasta. Onko noi herkkiä tulpille / herkkiä rikkomaan tulpat ? Kylmänä käy kanssa tosi huonosti hetken kun laittaa käymään mutta voi myös johtua suuremmista suuttimista..että saa liikaa kylmänä kun rikastaa seosta. Tietty tollasesta ei tiedä, voihan olla että saa liikaa kun ei ahda ja sotkee tulpat, kun ilman ahtoahan toi on periaatteessa vapari missä on 9000 turbon suuttimet, ja tuplat putsaantuu kun vähän polkee.

Onko noissa ollut jotain hukkaportin takkuilua tms ? Vai luotetaanko siihen että vika ei ole ahtimessa.

Ja kyllä mua saa hihasta repiä. Kuhan sitten esittää asiansa ettei vaan revi hihoista nakkikioski jonossa :evil:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin tuossahan ei lambdaa ole? eli taitaa juu normaali ajossa aika rikkaalla käydä, saattaa hyvinkin olla vaan tulppien nokeentumista. kai niillä tulpilla yleensä 15-20tkm ajetaan, itsellä ei kyllä ikinä todella raskaassa ajossa edes ole niin pitkään kestänyt..

en kyllä uskoisi että hukkis auki voi kovin helpolla jämähtää kun se on normaali ajossa kiinni, sitä joskus on tapahtunut että se on juminut kiinni...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Muttaa.. miksi se ei nostaisi ahtoja jos tulpat on pilalla? Pikemminkin nostais ja pätkis sitten. Koita liikutella sitä hukkiksta että miten takkuilee. :)
Aki Peltola #1132
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Veikkaisin vääriä tulppia tai väärää kärkiväliä. Omaan Turboon laitoin takas edellisen omistajan ostamat platinatulpat. Kummastelin huonoa vetoa. Tarkistin kärkivälin joka oli päin honkia ja säädön jälkeen veti pirun hyvin.

Annissakin olen kokeillu 99 turbon tulppia sillä seurauksella, että melko raskaalla kaasulla sai ajaa jotta kävi nätisti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

mikkoimp kirjoitti:niin tuossahan ei lambdaa ole? eli taitaa juu normaali ajossa aika rikkaalla käydä, saattaa hyvinkin olla vaan tulppien nokeentumista. kai niillä tulpilla yleensä 15-20tkm ajetaan, itsellä ei kyllä ikinä todella raskaassa ajossa edes ole niin pitkään kestänyt..
Ei ole lambdaa, seosmittarin mukaan olisi ihan ok kokoajan mutta luulen kyllä että on tosi rikkaalla normaaliajossa. Mita luuloa tukee myös korkea kulutus. Kattoin noi tulpat eilen ja keskimmäisten sylinterien oli ihan ok mutta etummainen nokinen ja takimmaisessa kohtuupaljon karstaa..
Aksu900 kirjoitti:Muttaa.. miksi se ei nostaisi ahtoja jos tulpat on pilalla? Pikemminkin nostais ja pätkis sitten. Koita liikutella sitä hukkiksta että miten takkuilee. :)
Joo meinasin kaivaa sen kyllä esille ja tutkia asiaa. kun toi käy kuitenkin selkeesti harvemmin ahdoilla kun vakioturbot. Ja meinasin että jos se jotenkin nokee sen hukkaportin tai jotain ?
dimebak kirjoitti:Veikkaisin vääriä tulppia tai väärää kärkiväliä. Omaan Turboon laitoin takas edellisen omistajan ostamat platinatulpat. Kummastelin huonoa vetoa. Tarkistin kärkivälin joka oli päin honkia ja säädön jälkeen veti pirun hyvin.

Annissakin olen kokeillu 99 turbon tulppia sillä seurauksella, että melko raskaalla kaasulla sai ajaa jotta kävi nätisti.
Eli on herkkä tulpille ? Kun toi mun vehe tekee välillä sellai että ahdolle mentäessä rykäsee aika kovin, ei usein mutta välillä, eli siinä kohtaa kun paineensäädin reagoi ahtoon ja bensanpaineet nousee, mikä vois johtua tulpista kun rikastaa seosta niin ei jaksa sytyttää sitä ?

Millasia tulppia tossa kannattais kokeilla ? Noi turbon tulpat on kyllä toiminut ihan okei..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Uskoisin myös että "ahtamattomuuteen" vaikuttaa selkeästi suurempi turbo. Pakopesähän kokohan vaikuttaa spoolaamiseen, että kuinka iso se mahtaa olla? Kompurahan tuossa ahtimessa oli imo todella suuri (kannen ja kotelon väliin jäi n.2mm) joten olisi ymmärrettävää että pienillä kaasun asennoilla noin iso pumppu tee vielä mitään?
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

^^ totta..Alaväänto=ei todellista tehoa :wink:
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

f-19 kirjoitti:Uskoisin myös että "ahtamattomuuteen" vaikuttaa selkeästi suurempi turbo. Pakopesähän kokohan vaikuttaa spoolaamiseen, että kuinka iso se mahtaa olla? Kompurahan tuossa ahtimessa oli imo todella suuri (kannen ja kotelon väliin jäi n.2mm) joten olisi ymmärrettävää että pienillä kaasun asennoilla noin iso pumppu tee vielä mitään?
Joo, mutta kyse olikin siitä että kun alkaa ahtamaan muutaman polkaisun jälkeen normaalisti :wink:

Ja niinkun laitoin jo jossain tuolla taaempana niin auto on aika haastava ajaa kun tehoalue on aika kapea ja ei tosiaan herää kauhean alhaalta eli yli 3500-4000 kierrosta alkaa tapahtua..

Eli kerrataan vielä.. Kun ajaa matka-ajoa nätisti vaikka paripäivää ja sen jälkeen polkasee sitä niin ei nosta ahtoa kunnolla ja max ahdot jää 0,5- 0.6 mutta kun on parikertaa polkassu sitä niin ahdot nousee normaalisti ja ahtaa 0,7-0,8, eli missä vika ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Sulla ku vääntö tulee ylhäällä niin se on näkynyt myös vaihteistojen kestona?Ei oo viellä yhtään menny?
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo, yhtään laatikkoa ei ole porsinu vielä. Vetareitten sisäniveliä tuntuu menevän kokoajan, ravistaa taas aika mukavasti, tälläkertaa tosin 2 ja 3 vaihteilla. Alan oleen vähän kypsä tohon jo. Todennäköinen syy on kakkosella lähettäessä kun irtoaa pito ja lyö rajoittajaan, tai sitten se satunnainen suditttelu :oops: Pistin jo ilmotuksen nettiautoonkin että näkis mitä tarjotaan kun meinasin että myyn pois mutta taidan kumminkin pitää :roll:

Eli haen tohon uudet tulpat ja tutkin tota hukkista ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olisikohan maljoihin mahdollista laittaa paremmat voiteet? Ite olen tunkenut niihin tuota tavallista grafiittirasvaa, jota laitetaan ulompiinkin niveliin. Kai näissä rasvoissakin on eroja. Paineenkestolisäaineitahan tuossa grafiittirasvassa tietysti on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Eli jos joskus meinaan laittaa tohon omaan mutkan niin se ei ainakaan tule olemaan mikään alhaalta heräävä peruna. :wink:
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Mertmi kirjoitti:Olisikohan maljoihin mahdollista laittaa paremmat voiteet? Ite olen tunkenut niihin tuota tavallista grafiittirasvaa, jota laitetaan ulompiinkin niveliin. Kai näissä rasvoissakin on eroja. Paineenkestolisäaineitahan tuossa grafiittirasvassa tietysti on.
Samaa olen käyttäny.. Enkä kyllä ole kuullu et olis muuta käytetty. Jos nyt jaksan vielä laittaa niin vaihdan vanhan mallin kupit+vetarit ja laitan ne vielä "käännetysti" vaikka jotkut viisat sanoikin että ne ei kestä kääntöä koska ne on sopeutunut toisensuuntaiseen kuormaan ja kuorman suunnan vaihtuessa napsahtaa paskaksi..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Joo jätkät miettii nyt näitä "oikeita" turboja joissa ahdot ohjataan APC:lla, niissä huono sytkäpuoli vois häiritä sähköjä ja laskeakki ahtoja. Sulla ei vissiin APCta ole joten melekeenpä ainoaksi vaihtoehdoksi ahtojen satunnaiseksi katoamiseksi jäis ite hukkis, letkut, kello ja sillee.

Pahinta vaihdelaatikolle tuntus olevan tommonen 3000 kohdalla heräävä ahdin, nimittäin sitte kun se herää niin potkasee vähän erimalliin vääntöjä ku pilleriahtimet ikinä. 8) Kunnolla isot ahtimet särkeeki sitte nuita periä ja vetoniveliä. :)
Ei ole lambdaa, seosmittarin mukaan olisi ihan ok kokoajan mutta luulen kyllä että on tosi rikkaalla normaaliajossa. Mita luuloa tukee myös korkea kulutus. Kattoin noi tulpat eilen ja keskimmäisten sylinterien oli ihan ok mutta etummainen nokinen ja takimmaisessa kohtuupaljon karstaa..
Alkaa voima vissiin purra iivariin.. :?
Aki Peltola #1132
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Aksu900 kirjoitti:Joo jätkät miettii nyt näitä "oikeita" turboja joissa ahdot ohjataan APC:lla, niissä huono sytkäpuoli vois häiritä sähköjä ja laskeakki ahtoja. Sulla ei vissiin APCta ole joten melekeenpä ainoaksi vaihtoehdoksi ahtojen satunnaiseksi katoamiseksi jäis ite hukkis, letkut, kello ja sillee.
Ei ole APC:tä ei, mulla on edelleen vaparin vakio ruisku :lol: Joo niitä meinasin tässä katella kun kerkiän...
Aksu900 kirjoitti:
Ei ole lambdaa, seosmittarin mukaan olisi ihan ok kokoajan mutta luulen kyllä että on tosi rikkaalla normaaliajossa. Mita luuloa tukee myös korkea kulutus. Kattoin noi tulpat eilen ja keskimmäisten sylinterien oli ihan ok mutta etummainen nokinen ja takimmaisessa kohtuupaljon karstaa..
Alkaa voima vissiin purra iivariin.. :?
En voimasta tiedä mutta 350000km on aika paljon. Enkä tiedä noista tulpista toi seos ainakin varmaan syö niitä aika paljon, öljyä vie jonkun verran, ei kuitenkaan vielä huolestuttavan paljoa. Kuitenkin uskoisin että tulppiin vaikuttaa eniten toi kylmäkäynnistys kun ekan minsan käy "kolmella" ja mustaa tulee putkesta sitten tasaantuu ja käy oikeenkin hyvin. Noi vetarin ravistukset vaan v*tuttaa aika paljon. Muuten toimii kyllä :wink: ..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin