Reiluhkot kärkivälit

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Reiluhkot kärkivälit

Viesti Kirjoittaja supo »

Tässä viimeaikoina reilummin kiihdyteltäessä oli autoa vaivannut nykiminen ja nytkyminen. Tämä ilmeni ahtopainemittarin kivutessa oranssin ja punaisen rajalle ja siitä ylöspäin.
Kun nyt riittää jo valoisaa aikaa vähän enemmän, niin kaverin kanssa katseltiin tulppia joita syypäiksi epäiltiin. Ja löytyhän sitä kärkiväliä: pienin 1,5mm ja suurin 1,7mm! Ei ihmekkään jos vähän nyki. Kärkivälit kuntoon ja baanalle. Tältä varmaan tuntuu kun laittaa lastun paikoileen. Kulkua löyty ihan erilailla ja rajotin tuli salakavalasti vastaan(tai sitten olen hidas :lol: ).

Sitten vielä muutama kyssäri:paljonko on ahdot oranssin ja punasen rajalla ja kuinka paljon punasen puolelle vakiossa ahtojen pitäisi nousta?
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Mulla oli samaa ongelmaa joululomalla, auto rupes nykiin kun ahdot alko nouseen keltaselle alueelle eli 0.4bar ylöspäin.
Epäilin di kasettia kun oireet ilmeni yhtäkkiä kesken ajon. Tai oli kai se muutaman kerran aikasemminkin nytkähtänyt kunnon kiihytyksessä.
Onneks en saannu uutta di kasettia vaan aloin tulppia vaihtaan, yllätys, yllätys entinen omistaja ei ollu tulppia vaihtanu viime huollossa.
Kärkiväli luokkaa aivan vi... iso 2mm.
Keltaisen ja punaisen rajalle tuo oma menee, joskus pikkasen punasen puolelle.
Suurinpirtein 0.8 pitäs olla ahtoja siinä rajan kohdalla.
Mutta huom. alkuperäinen mittari ei oo mikään erittäin tarkka.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Punanen alkaa yhdestä baarista ja loppuu noin 1.4bar.
Kärkiväli kasvaa tulppien kuluessa.
#1730
500whp.net member
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Itsekin olen ajatellut katsoa nuo tulpat. Lahden Laakkosella kun huollossa varmistin, että kärkiväli oli tulppien vaihdon yhteydessä tarkistettu, kerrottiin tulppien kärkivälin olevan kohdallaan ja tarkistukseen ei ole nykyisin syytä...näinköhän...?
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

tevisu kirjoitti:... ja tarkistukseen ei ole nykyisin syytä...näinköhän...?
Itse tarkistin kärkivälin 97tkm kohdalla. Tulpat ilmesesti vaihdettu 50/60tkm huollon yhteydessä. Eli teiden sulattua on päässyt antamaan enemmän kaasua koneeseen, niin ihmettelin kulkupuolen rauhallisuutta ja sitä, että joko näihin tehoihin on tottunut? Eipä vaiskaan, tulppien kärkiväli oli jotain 1,5mm millin sijaan. Säädön jälkeen taas kulkee :)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tyhmä kysymys taas... :oops:

Mikähän se oikea kärkiväli sitten on?
Vakiotulpat (huollossa vaihdettu) ja ei ole viripalikoita kiinni.
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

1.1 mm on alkuperäinen kärkiväli mihinkä tulpat on säädetty.
Näkyy tulppien tyypistä BCPR7ES-11 jossa 11 tarkoittaa 1.1mm
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

1.1 mm on alkuperäinen kärkiväli mihinkä tulpat on säädetty.
Näkyy tulppien tyypistä BCPR7ES-11 jossa 11 tarkoittaa 1.1mm
Kiitoooos! 8)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Pakkohan nuo oli itsekin tsekata kun naapuri 185hv:llään väitti, että silä on parempi alavääntö. 105tkm ajetussa autossa ollut ainakin huolto-ohjelman mukaan samat tulpat 50tkm huollosta asti. Seuraava vaihto olisi 110tkm kohdalla. Olihan tuo rako kivunnut jonnekin 1,5mm lähelle.

Otin punaisen narun irti akusta ja säädin kärkivälit vajaaseen milliin. Naru takaisin kiinni akkuun ja Trionic 5:n opetusajoon. Oli se kai opetettava kun tuli tuossa viikolla vapaavirtaussuodinkin vaihdettua.

Alkoihan se alavääntö korjaantumaan. Aikasemmin alkmoi hyökkäämään vasta vähän ennen 3000rpm. Nyt jo heti 2000rmp jälkeen. Ahdotkin nousivat parhaimmillaan pari milliä punaisen oikeasta reunasta (kun sain Jounilta oikeat opetusajo-ohjeet - on se muuten kumma miten nopeesti vanha ihminen unohtaa). Kakkosella ahdot nousi parhaimillaan noin neljänneksen punaiselle.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin