Bensapumppu
Bensapumppu
Eipä auto startannut tuossa yksi aamu joten hinattiin korjaamolle. Siellä ilmoittivat että bensapumppu on sökö, ainoa saatavilla oleva on saabin orkkis varaosa ja hintaa 460 + työt. Ja kyseessä ei ole edes merkkiliike. Haun kautta katselin muiden kokemuksia ja nyt ilmeni tietovaje, kun en älynnyt itse takapenkin alle ajoissa kurkkia. Eli paljon kehuttu Motonetin pumppu (Walbro), sopiiko Saab 9-5 vm -98:een, niihin ekoihin jota markkinoille tuli? Motonetin sivuilla kun tuntuu olevan useampiakin pumppuja Saabiin tarjolla. Kone on 125 kw/170 hv 2,3t. Houkuttelisi tuo hinta aika lailla, ekat kolmekin vois olla ihan susia ja tulisi silti halvemmaksi kuin alkuperäisosa...
Valaise vielä tietämätöntä
Eli: sopiiko heittämällä vaikka 2,3 kone. Ja tarvitseeko vaihdella antureita yms vai riittääkö pelkkä pumppu ja pätkä putkea?
Kokeillaan
Kiitoksia neuvoista. Taas... Valitettavasti majailen Jämsässä asti, vaikka eihän tuo pitkä matka olisi hakea, jos vaan auto toimisi
Jyväskylän Procarservice on lähempänä Jämsää ja sieltäkin löytyy edullisia bensapumpun sisäosia... PCS:n pumpun mukana tulee myös kuminen kaulus, jota ei välttämättä saa vanhasta pumpusta irti ja Motonetin pumpun mukana sitä ei ole.
Tuosta ketjusta löytyy kuvia 9-5:n bensapumpun vaihdosta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29719
Eski
Tuosta ketjusta löytyy kuvia 9-5:n bensapumpun vaihdosta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29719
Eski
PCS
Joo, yritin mennä tonne PCS:n sivuille muutamaan otteeseen eilen muttei suostuneet aukeamaan. Hommasin sitten jo Motonetistä pumpun, että saa ton saabikkaan liikkeelle edes joskus, on seisonut jo sen verran että vaimo on kurkussa kiinni. Kun eihän täältä korvesta pääse pois ilman autoa
Re: Bensapumppu
vm. 98:ssa näyttäisi olevan jotain poikkeavuuksia pumpun liittimen halkaisijassa. Täällä saamien vinkkien mukaan kuvittelin että kanisterissa olisi 8mm walbro, mutta eipä vaan ollutkaan . Liittimen halkaisija on 6mm jossa kolme kaulusta. Olettaisin että 9000 mallin 6mm sopii täytyy tänään käydä motonetissa tarkistamassa.
Re: Bensapumppu
Voipi olla, mutta silloin on varmaan koko kanisteri vaihdettu. Tai sitten GM:llä on ollut tonnareista yli jääneitä kannuja ja enismmäisiin on laitettu tuo vanhempi malli. No kävin kuitenkin vaihtamassa tuohon 9000 mallin 6mm:een. Rungot näyttävät olevan samat 8mm kanssa. Olisihan tuon 8mm voinut vaihtobensaletkulla saada sovitettua mutta tässä maailmassa ei vaan näytä olevan letkua joka kestää painetta ja bensaa myös ulkopuolelta (paitsi tietysti alkuperäisen tapainen 8mm koppuraletku jota ei klemmareilla kiristellä).
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re:
Pari tuollaista Motonetin pumppua olen vaihtanut ja ongelmia ei ole ollut tuon kauluksen irrottamisessa. En epäile, etteikö se kaulus teoriassa voisi jumittaa siihen pumppuun, mutta itsellä ei vaan ole ongelmia ollut. Se kaulushan on kumiosa ja pumpun runko on metallia, joten ei se myöskään ihan helposti hajoa, jos vain normaalilla varovaisuudella toimii.Eski kirjoitti:Jyväskylän Procarservice on lähempänä Jämsää ja sieltäkin löytyy edullisia bensapumpun sisäosia... PCS:n pumpun mukana tulee myös kuminen kaulus, jota ei välttämättä saa vanhasta pumpusta irti ja Motonetin pumpun mukana sitä ei ole.
Tuosta ketjusta löytyy kuvia 9-5:n bensapumpun vaihdosta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29719
Eski
Enempi epäluuloinen olo tulee siinä niitä bensaletkujen "pikaliittimiä" irrottaessa, kun tuntuu, että ihan varmasti kohta ne katkeaa käsiin... No, kyllä nekin on kärsivällisyydellä ja liotusaineella saatu ehjänä irti.
Samoin epäuskoinen olo tulee hakiessa sitä yhtä ja ainoaa asentoa, jossa se hemmetin ämpäri sieltä tulee ulos. Tosin tässä auttaa se looginen tosiasia, että se on siitä sinne pistetty, niin sen on pakko tulla uloskin.
E
Re: Bensapumppu
Jep juuri samat fiilikset oli vaihdossa.
Omatekoinen taivutettu lattarauta-avain jossa neliöreikä ja siihen moukaroitu hylsykara kestivät myös kiinnitysrenkaan kiristämisen.
Alkuperäinen pumpun muoviletku tuntui nöyrtyvän kuumailmapuhaltimella ja mitään uusia putkia ei siis tarvittu.
Nyt on siis 9000:n 6mm pumppu vaihdettu 9-5:een ja hyvin tuntuu toimivan.
Omatekoinen taivutettu lattarauta-avain jossa neliöreikä ja siihen moukaroitu hylsykara kestivät myös kiinnitysrenkaan kiristämisen.
Alkuperäinen pumpun muoviletku tuntui nöyrtyvän kuumailmapuhaltimella ja mitään uusia putkia ei siis tarvittu.
Nyt on siis 9000:n 6mm pumppu vaihdettu 9-5:een ja hyvin tuntuu toimivan.