Puolet moottorista vaihtoon...
Puolet moottorista vaihtoon...
Elikkäs seuraavanlainen tapaus. Vuosimallin 2001 93:nen 2,0t ja ajettu 105 tkm ja yllätten öljynpaine valo alkaa palaa ja moottori pitää aikas pahaa ääntä. Hiukan lisää täyssynteettistä koneeseen ja valo lakkaa palamasta mutta ääni jää. Ei muuta kuin lähimmälle merkkikorjaamolle toteamaan karmea tilanne. Kampiakselin laakerit ovat sökönä ja edessä moottoriremontti. Onneksi on Saabin myöntämä 8 vuoden takuu moottorille, huoltokirjan pitää tosin olla kunnossa. Nettohinta ilman katetta osille muuten on vaivaiset 3500 euroa.
Kysunkin että onkos vastaavanlaisia tapauksia sattunut muille? Ja onko näissä 2 litrasissa jokin tyyppivika kun kone hajoaa jo sadantonnin jälkeen? Huollosaa olivat sitä mieltä, että öljyn imusuodin tukkeutuisi liian pitkien (20tkm) öljynvaihtovälien vuoksi, hiukan tosin epäilyttää tuo saamani pika analyysi syystä konerikkoon.
Kysunkin että onkos vastaavanlaisia tapauksia sattunut muille? Ja onko näissä 2 litrasissa jokin tyyppivika kun kone hajoaa jo sadantonnin jälkeen? Huollosaa olivat sitä mieltä, että öljyn imusuodin tukkeutuisi liian pitkien (20tkm) öljynvaihtovälien vuoksi, hiukan tosin epäilyttää tuo saamani pika analyysi syystä konerikkoon.
Kannattaa tutustua oheiseen ketjuun. Käsittelee ongelmaasi.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15138
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15138
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Jep, täydellistä selitystä tähän moottoriongelmaan ei taideta tietää edes Saabin tehtaalla. Sama ongelma koskee kaikkia B205- ja B235-koneita, eli myös 2.3-litraista ja ongelman esiintyminen vaikuttaisi olevan yleisempää nimenomaan 2.3-litraisissa automaateissa, mutta kaikkia 4-sylinterisiä moottoriversiota on paukkunut.
Saab on yrittänyt ratkaista ongelman ns. huohotinpäivityksillä, joista viimeisin tuli tänä kesänä. Pitkät öljynvaihtovälit, lyhyet ajomatkat ja kylmäkäynnistykset heikentävät öljynlaatua ja koneeseen muodostuu öljylietettä, joka lopulta tukkii voitelukanavat ja kone kuluu väljäksi. Tämäkään teoria ei ole täysin aukoton, kun sellaisiakin koneita on hajonnut, joihin on vaihdettu öljyt 5-10K välein, on ajettu vain matka-ajoa ja käytetty moottorinlämmintintä. Toinen samanlainen kone on 300K ajettuna pysynyt aivan puhtaana...
Huohotinongelmat ovat hyvin yleisiä melkein kaikissa automerkeissä, mutta tietääkseni vain Saab on myöntänyt 8-vuoden moottoritakuun, joten pisteet siitä kuitenkin Saabille.
Eski
Saab on yrittänyt ratkaista ongelman ns. huohotinpäivityksillä, joista viimeisin tuli tänä kesänä. Pitkät öljynvaihtovälit, lyhyet ajomatkat ja kylmäkäynnistykset heikentävät öljynlaatua ja koneeseen muodostuu öljylietettä, joka lopulta tukkii voitelukanavat ja kone kuluu väljäksi. Tämäkään teoria ei ole täysin aukoton, kun sellaisiakin koneita on hajonnut, joihin on vaihdettu öljyt 5-10K välein, on ajettu vain matka-ajoa ja käytetty moottorinlämmintintä. Toinen samanlainen kone on 300K ajettuna pysynyt aivan puhtaana...
Huohotinongelmat ovat hyvin yleisiä melkein kaikissa automerkeissä, mutta tietääkseni vain Saab on myöntänyt 8-vuoden moottoritakuun, joten pisteet siitä kuitenkin Saabille.
Eski
Itse olen kylllä sitä mieltä että kyllä se vika tiedetään saabilla hyvinkin mutta siitä ei isoon ääneen hiiskuta kun tuota "ongelmaa" on kerennyt vähän laajemmin tulemaan. Sehän on selvää kun huoltovälit on vetästy tappiin ja moottoreissa ei enää öljynlämmöt nouse pätkäajossa paljon paskaakaan nin selvähän se on että öljy menee liruksi ja liete ongelma tulee eteen.Osaltaa tuo huohotin päästöjen minimointi on johtanut siihen että suoraa putkea pihalle ei saa olla kun kokonaispäästöjen osalta moottorin on täytettävä normit. Onhan tätä ongelmaa lievänä ollut ja varhaimmissakin saab moottoreissa mutta haloota se ei ole nostattanut. koneet jotka alkaa vääntämään jo täysillä alhaalta niin nissä on sitä ongelmaa että voitelu ei enää toimii niinkuin sen pitäisi toimia. Esimerkiksi kun tutkiskelee saabin vuosien varrella tekemiin kannenpulttien numeroihin niin nekin vaihtuvat useammin kuin mustalaisella sukat. 80 luvulla on saabi paininut kannen tiivisteen kanssa tapahtuvista ongelmista .
Ehkä Saabilla tiedetään ongelman syy, mutta miten nämä ongelmamoottorit korjataan, sitä eivät tunnu tietävän, kun näiden erilaisten huohotinpäivitysten kanssa soudetaan ja huovataan... Saabin mukaan ongelma on saatu korjattua M2004, jolloin huohotinsysteemiä on muutettu, mutta se modifikaatio vaatisi vanhempiin lohkon vaihdon tai reijän poraamista lohkoon, joka ei taida onnistua kone paikallaan. Mielenkiintoista nähdä kestääkö M2004- myös jakopäät ja tasapainohelyt paremmin...
Eihän vanhemmissakaan Saabin moottoreissa huohotinöljyjä ole pihalle puhallettu, vaan suoraan takaisin kiertoon. B202- ja B2x4-koneissa en ole ikinä kuullut vastaavista huohotinongelmista. Mutta onhan B2x4 ja B2x5 -koneissa muutakin eroa, kuin tuo huohotinsysteemi. Yhdeksi syylliseksi on arveltu ohipuhaltavia mäntiä, joka heikentää öljyn laatua. B2x5-koneissa on kuulemani mukaan käytetty useiden eri valmistajien mäntiä, joten olisikin mielenkiintoista tietää onko hajonneissa koneissa aina tietyt männät... Miksi toinen kone pysyy puhtaana 300K ja toinen on paskaa täynnä 100K ajettuna..?
Eski
Eihän vanhemmissakaan Saabin moottoreissa huohotinöljyjä ole pihalle puhallettu, vaan suoraan takaisin kiertoon. B202- ja B2x4-koneissa en ole ikinä kuullut vastaavista huohotinongelmista. Mutta onhan B2x4 ja B2x5 -koneissa muutakin eroa, kuin tuo huohotinsysteemi. Yhdeksi syylliseksi on arveltu ohipuhaltavia mäntiä, joka heikentää öljyn laatua. B2x5-koneissa on kuulemani mukaan käytetty useiden eri valmistajien mäntiä, joten olisikin mielenkiintoista tietää onko hajonneissa koneissa aina tietyt männät... Miksi toinen kone pysyy puhtaana 300K ja toinen on paskaa täynnä 100K ajettuna..?
Eski
Taitaa olla Saabi ainoa valmistaja jonka koneet pamahtelevat tämän tästä, taitaa keskimääräinen kestoikä olla samaa luokkaa kuin aikanaan kaksitahtisissa.Eski kirjoitti: Huohotinongelmat ovat hyvin yleisiä melkein kaikissa automerkeissä, mutta tietääkseni vain Saab on myöntänyt 8-vuoden moottoritakuun, joten pisteet siitä kuitenkin Saabille.
Eski
Ilman Ruotsissa noussutta moottorikohua jokat taisi lähteä vakuutusyhtiöiden ilmoituksesta ettei Saabien moottorit kuulu lisäturvavakuutuisten piiriin, hajoamisriski liian suuri.n Eli pakon edessä ovat hieman koettaneet mainettaan paikkailla.
Tuskin noissa on ollut muita kuin Mahlen mäntiä, ihmeellistä on ettei 9 vuoden aikana olla viitsitty vaihtaa toimivia ja kunnolla suunniteltuaja/vahvoja mäntiä moottoriin vaikka taatusti ongelmista ollaan oltu selvillä jo heti ensimmäisen prototyyppimoottorin koekäyttämisestä asti, sensijaan on koetettu kehitellä mitälie turhia putkistoviidakoita muka poistamaan käryjä

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Noniin nyt taisi tulla vähän väärin kirjoitettua josta saa ymmärryksen että b 202 puhaltaa huohotin kaasut pihalle jota se ei kuitenkaan tee. Nehän imetaan ahtimen imupuolelta takaisin moottoriin .
Männät on vaihtuneet senkin takia että moottorin päästövaatimuksen on tiukentuneet . Männissä on männänrenkaat ylempänä kuin vanhemmissa että saadaan pienenpi tilavuus palotilassa tapahtuvaan puhtaasen palavan alueeseen ja turbo moottorissa tämä jos mikä on sellainen asia joka vaikuttaa sen kestävyyteen .
Pienikin ylemmän puristusrenkaan karstoittuminen lisää päittäisvälyksen pieneneminen lisää renkaan juuttumista josta alkaa moottorin ohipuhaltaminen ja se nopeuttaa öljyn pilaantumista. Ja miksi näihin mätiin on siirrytty niin osittain sekin on kustannuskysymys eri mäntä valmistajilta on otettu niin sanotusti "hyvät ja halvat männät" ja männänrenkissakin on suuresti eroa ja aina pyritään tuotanto moottori kasaamaan mahdollisimman halvoilla osilla. Kaikkihan sen tietää että pienet moottorivalmistajat joutuvat tekemään "harakirejä"osat vaihtuvat kesken vuoden moneen kertaan esimerkki taka vuosien polttoaine pumppu sekoilulta ei tiedetä edes tehtaalla mitä pumppuja autoissa on. ja saabin tilannetta ei ainakaan ole parantanut autojen vähäinen myynti kaikissa paikoissa on pyritty säästöihin kuten tässä männissä. Tekniikan ala on mennyt hurjaa vauhtia eteenpäin vuosi vuodelta ja osittain nämä ongelmat johtuvat siitäkin että aikaa ei ole enee testata samoin kuin b 202 kerettiin ajaa "salaa" muutamia vuosia ennenkuin se lanseerattiin 900 turbon moottoriksi.
Sekin asiassa ihmetytää että saabi on kehitellyt turbomoottoreita jo aika pitkän ajan jakson ja on myös tutkinut moottorin anatomiaa myös muutuvapuristeisenakin niin miksi ei saada aikaan sitten tuotantomallien ongelmia kuntoon . Saabin moottorin ohjaushan on ollut aina edellä muita valmistajia nakutuksen tunnistuksessa ja päästöissä .Taitaa sama ongelma vaivata koko touhua kuin suomen poliisinkin että on resuripulasta johtuva viivyttely. Tällä en tarkoita sitä että asialle ei olis tehty mitään mutta perusongelma on pysynyt mutta tyylejä on ollut millä koittaa saada ongelmaa poistumaan huohotinpäivityksellä.Eipä auta kuin odotella miten "äijien käy"
Männät on vaihtuneet senkin takia että moottorin päästövaatimuksen on tiukentuneet . Männissä on männänrenkaat ylempänä kuin vanhemmissa että saadaan pienenpi tilavuus palotilassa tapahtuvaan puhtaasen palavan alueeseen ja turbo moottorissa tämä jos mikä on sellainen asia joka vaikuttaa sen kestävyyteen .
Pienikin ylemmän puristusrenkaan karstoittuminen lisää päittäisvälyksen pieneneminen lisää renkaan juuttumista josta alkaa moottorin ohipuhaltaminen ja se nopeuttaa öljyn pilaantumista. Ja miksi näihin mätiin on siirrytty niin osittain sekin on kustannuskysymys eri mäntä valmistajilta on otettu niin sanotusti "hyvät ja halvat männät" ja männänrenkissakin on suuresti eroa ja aina pyritään tuotanto moottori kasaamaan mahdollisimman halvoilla osilla. Kaikkihan sen tietää että pienet moottorivalmistajat joutuvat tekemään "harakirejä"osat vaihtuvat kesken vuoden moneen kertaan esimerkki taka vuosien polttoaine pumppu sekoilulta ei tiedetä edes tehtaalla mitä pumppuja autoissa on. ja saabin tilannetta ei ainakaan ole parantanut autojen vähäinen myynti kaikissa paikoissa on pyritty säästöihin kuten tässä männissä. Tekniikan ala on mennyt hurjaa vauhtia eteenpäin vuosi vuodelta ja osittain nämä ongelmat johtuvat siitäkin että aikaa ei ole enee testata samoin kuin b 202 kerettiin ajaa "salaa" muutamia vuosia ennenkuin se lanseerattiin 900 turbon moottoriksi.
Sekin asiassa ihmetytää että saabi on kehitellyt turbomoottoreita jo aika pitkän ajan jakson ja on myös tutkinut moottorin anatomiaa myös muutuvapuristeisenakin niin miksi ei saada aikaan sitten tuotantomallien ongelmia kuntoon . Saabin moottorin ohjaushan on ollut aina edellä muita valmistajia nakutuksen tunnistuksessa ja päästöissä .Taitaa sama ongelma vaivata koko touhua kuin suomen poliisinkin että on resuripulasta johtuva viivyttely. Tällä en tarkoita sitä että asialle ei olis tehty mitään mutta perusongelma on pysynyt mutta tyylejä on ollut millä koittaa saada ongelmaa poistumaan huohotinpäivityksellä.Eipä auta kuin odotella miten "äijien käy"
Vielä on hieman kerrottava siitä että oma 87 turbon b 202 moottori sisältää je:n takomukit jotka ovat mitoiltaan 91,4 mm ja männät ovat kartiot paljon enemmän kuin saabin alkuperäiset mahlet ja siitä johtuen ne pitävät kylmänä aika kovaa meteliä mutta lämmetessään ovat hiljaiset. Öljynkulutus kylmänä on varmaa kun männät ovat mitoiltaan erinlaiset. Mutta männät ovat tosi kevyet mahleihin verrattuina . Se miksi ne tulivat koneeseeeni on se että alkuperäisiä ylikoon mäntiä en sillä hetkellä löytänyt mistään.Näillä männillä olen huomannut että öljyt pilaantuvat silmämääräistä nopeammin kuin edellisillä männillä . Toinen noisa uusissa koneissa on että pyöriviä massoja on pyritty pienentämään ja silloin männät näyttelee suurtaa osaa painossa koska nehän suurimman liikkuvan massan muodostavat. Moottori ongelmaan voisi ratkaisu löytyä siinä että teettäisi sinne uudet männät jossa männän kokonaiskorkeus olisi suurempi ja ylemmän männärenkaan uraa laskisi alemmaksi.
Korjaamasani b205:ssä ei ollut juurikaan karstaa männissä ja puristusrenkaat eivät olleet jumissa. Männänrenkaat ovat vain liian heppoiset, uusien renkaiden puristusvoima on noin puolet verrattuna vanhempiin, ja ylempi puristusrengas on tosiaan liian ylhäällä.
Mutta toivottavasti tuo uusin huohotinpäivitys toisi riitttävän ratkaisun ongelmaan yhdessä lyhyen öljynvaihtovälin ja laadukkaiden öljyjen kanssa.
Niillä kevyillä ja heppoisilla männillä on tosiaan pyritty parempaan polttoainetalouteen pienentyneen kitkan ansiosta, ja värinättömämpään käyntiin, saastearvothan ovat erinomaiset esim. vanhoilla katillisilla tonnareillakin, mutta tokihan mitä vähemmän moottori kuluttaa, sitä vähemmän saastuttaa (paitsi jos sattuu lykkäämään sinistä).
Kieltämättä ainakin B205 kuluttaakin vähän, meidän nykyinen b204 vie 0.5l enemmän vaikka on ympätty 100kg kevyemmän auton yhteyteen.
Mutta toivottavasti tuo uusin huohotinpäivitys toisi riitttävän ratkaisun ongelmaan yhdessä lyhyen öljynvaihtovälin ja laadukkaiden öljyjen kanssa.
Niillä kevyillä ja heppoisilla männillä on tosiaan pyritty parempaan polttoainetalouteen pienentyneen kitkan ansiosta, ja värinättömämpään käyntiin, saastearvothan ovat erinomaiset esim. vanhoilla katillisilla tonnareillakin, mutta tokihan mitä vähemmän moottori kuluttaa, sitä vähemmän saastuttaa (paitsi jos sattuu lykkäämään sinistä).
Kieltämättä ainakin B205 kuluttaakin vähän, meidän nykyinen b204 vie 0.5l enemmän vaikka on ympätty 100kg kevyemmän auton yhteyteen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Luulen kuitenkin että saabin mootoriongelma ei välttämättä ole ollut tiedossa alusta asti kun tekninen mootorikehitys on kovatempoista pakokaasujen ja kulutuksien kanssa . Sitten kun maailmalla on käyttäjiä yhtä monta kuin autoakin niin ongelmia alkaa tulla tällä tarkoitan öljynvaihtovälien pidentämistä ylipitkiksi . Sitä en ymmärrä että miksi 4 sylinterinen kone pitää lähteä vetämään täydellä momentilla kun voitelu kärsii helposti pienistä kierroksista ennen kaikkea turbohan lähtee laukkaamaan täysillä kun pakokaasun paine nousee ensin on turbo tulilinjalla .Sitten ihmisille opetetaan ajamaan 4 vaihteella 50 km/ h että polttoainetta kuluis vähemmän tuommoinen ajotyyli on tosi tyhmän kuuloista ja toisekseen sillä saa laatikot ja koneen paskaksi vaikka se olisi ratakiskosta tehty . Muistan sen vain mitä isäukko on opettanut että moottorin kuin moottorin oppii tuntemaan perseellä milloin se käy oikeilla kierroksilla . kerran sanoin isälle kun vetele koneella reiluilla kierroksilla että moottorikuluttaa vähemmän polttoainetta pienillä kierroksilla. Isä tokaisi että jokainen ajaa koneellaa miten ajaa mutta meidän caterpillaria ei särjetä vedättämällä. Kyllä luulen että automaattilaatikoilla päästään hyvään ajokäytökseen kun kaikki vaihteenvaihdot optimoidaan oikeille vääntöalueille. Siinäpä se sitten tuleekin että kone vetää maksimi momentilla koko ajan ja sehän tunnetusti pitää öljyt tiukilla.
Älkääpä viittikö etteikö muilla merkeillä mene koneita ja varsinkin talvella . RAnskan pastillien pikkukoneet pääsivät yksikin talvi loppumaan kun menekki oli kova.
Samoin volkkarin ahw 1,4 16v koneita menee tolkuttomasti. Huohotin ongelma siinäkin. Nekin muuttuneet joten kestää paremmin?
Samoin volkkarin ahw 1,4 16v koneita menee tolkuttomasti. Huohotin ongelma siinäkin. Nekin muuttuneet joten kestää paremmin?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Itse kun olin viimeksi ostamassa uudempaa autoa, niin katselin vähän muitakin merkkejä. Netistä luin aika paljon juttuja, niin jäi sellainen käsitys, että ongelma on aika yleistä muidenkin merkkien keskuudessa.900i kirjoitti:Älkääpä viittikö etteikö muilla merkeillä mene koneita ja varsinkin talvella.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
No uskon ainakin että japanilaisissa ei ole tämmöisiä vikoja . Olen ajanut toyota merrkkisillä "katiskoilla" ja voin sanoa että niistä puuttuvat kyllä noi huohotinongelmat sun muut jutut . Japanilaisilla on tuo tecnologia vähän paremmilla kantimilla kun muilla valmistajilla kait siellä vastaavat inssit mestataan jo homma ei toimi. Tämä saabin tapaus kuulostaa edelleenkin omituiselta