Pommari hankittu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Pommari hankittu

Viesti Kirjoittaja sarka »

Opel meni vihdoin viimein! Tilalle tuli Saab 9000i 2.0 16v -86 CC :oops:
(no ainakin se on parempi kuin tuo pakkelikasa...)

Ajotietokone kaiketi pelittää oikein, kulutukseksi näytti 6,5l satasella ja polttoainemittarin perusteella yläkanttiin laskettuna abaut 7l/100km.
Kyyti on aivan mahtavan loistavaa, kiihtyy ku tykki (vrt. og900/vectra) ja tavaraakin mahtuu kivasti :)
Mittarissa hiukkasen vajaat 380kkm ja sisusta yllättävänkin siisti, mitä nyt joitakin osia on edelliset omistajat särkeneet, jotta mulla ois enempi tekemistä :D
Ai niin, ja kylläpäs on hyvä lämmityslaite!


Muttajoo, tästä lähti pommarin rassaus.

Vedätettäessä/tasakaasulla ajaessa kuuluu kahinaa jostain edestäpäin (vasemmalta?), kytkin pohjassa tai moottorilla jarrutettaessa ääntä ei kuulu. Pyöränlaakeria ehdotettiin, mutta mielestäni se on epätodennäköistä, kun ääni häviää auton rullatessa. :?:

Palaneita prkleen johtoja! Ajovalot eivät pelanneet, ja edellinen dorka (=omistaja) on tehnyt kunnon ranetukset (jopa minun mielestä). Ei siinä mitään, ratkaisu on jo käsillä, kun vaan tietäis miten noita kojelaudan osia saa irti, hanskalokero lähti jo forumilta löytyneiden ohjeiden avulla, mutta sitä kuskinpuoleista alaosaa en saa irti millään? Mistä kaikista paikoista se sitten oikein on kiinni? Pitäs päästä käsiksi purkamaan niitä kärynneitä johtoja sieltä... :roll: Kaikenlaiset kytkentäkaaviot ois kanssa kivoja ja johtojen värikoodit myös, kun tuolla näkyi olevan kaiken maailman ihmeellisiä rosvoliitinvirityksiä...

Ja sitten, sähkölaseissa on onkkelmaa, takalasit ei pelitä (moottori kyllä nyksähtää kun painaa nappia) ja kuskin lasi pelittää mutta väärin päin, ja mitä nyt vetää vähän kieroon. Lasit nyt on viimeisin suru, pääasia että etulasit pelittää jotenkuten.

Lisäksi on pintaruostetta siellä täällä, yksi pahimmista paikoista on A-pilarissa apukuskin puolella ulkona, pitäisi se tuulilasin lista jotenkin irroittaa että pääsee korjaamaan?

Kuvia tulee kunhan jaksan kuvailla, olin nytkin niin tohkeissaan, että piti heti mennä rassaamaan :D Täällä kuitenkin kuvia myynti-ilmoituksista: http://koti.mbnet.fi/sarka/pics/9000/

Kiitän jo etukäteen kaikesta mahdollisesta avusta :D

(Projektit-osioonhan tämä _periaatteessa_ kuuluisi, jospa täällä saisi nopeammin vastauksia (ennenkuin ehdin särkeä paikkoja))

Edit: Tosiaan, unohtui ihan, että semmoinenkin ominaisuus löytyy, että vaihdekepakko menee vitosesta ja pakista "ohi" oikealle päin, onko tuo kovin tavallista ja vaikea korjata?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pommari hankittu

Viesti Kirjoittaja jpjk »

sarka kirjoitti:Opel meni vihdoin viimein! Tilalle tuli Saab 9000i 2.0 16v -86 CC
(no ainakin se on parempi kuin tuo pakkelikasa...)

*klip*

Edit: Tosiaan, unohtui ihan, että semmoinenkin ominaisuus löytyy, että vaihdekepakko menee vitosesta ja pakista "ohi" oikealle päin, onko tuo kovin tavallista ja vaikea korjata?
Onnea ostosta, kannattaa alkaa niitä lottonumeroita tuijottamaan; rahaa meinaa tarvitaan =)

Mutta tuo kepin säätö on helppo ( http://saab.jkr.fi/kuvia/vaihdetanko.jpg ) ::
- Tarvitset muistaakseni 10mm hylsyn+räikän (kiintolenkki varmuuden vuoksi), sekä 4mm poranterän tms pyöreän esineen.
- Sitten kannattaa motonetistä ostaa uusi vaihteensiirtäjän liitoskumi.
- Avaa vaihdekepin juuresta se muovinen suojalevy (neliskanttinen) ja myös suojapalje irti kolostaan.
- Vaihde pakille.
- Siirry konehuoneen puolelle ja vaihda liitoskumi (kuvassa #26).
- Avaa liitoskumin ja tulipellin välissä olevaa mutteria hieman.
- Loikkaa takaisin penkille ja kepin juuressa pitäisi näkyä 2 kohdistusreikää. Joko kepin yläpuolella tai sitten oikeassa alakulmassa. Kohdistus tapahtuu työntämällä poranterä reikien läpi (kannattaa laittaa pala teippiä tms poranterän päähän, jottei holahda rei'istä läpi).
- Sitten vain takaisin konehuoneen puolelle (poranterä on siis vielä rei'issä) ja kiristämään yllä löysätty kiristinruuvi.
- Palika takaisin kiinni ja kovaa ajoa.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tulipas paikkailtua autoa :O Pikkuruostetta oli hyvinkin paljon, ja odotettavissa on että parin vuoden sisään pitää tehdä etupyöränkaaret sekä ovien helmat uusiksi, tai vaihtaa osat kokonaan uusiin.
Maali oli vähän vääränlaista, kun ei mastonin kirjasta löytynyt mitään koodilla 172H, mutta ei siinä mitään, loppui vain hiukan kesken (siellä täällä piti käyttää sinkkispraytä) :D
Vielä jäi huomisellekin vähän hommia tuolla saralla.

Sähköpuolella ei ole edistytty, palaneet johdot on kyllä vaihdettu jo. Jostain syystä edellisellä omistajalla oli kova hinku nykkiä sähköjohtoja irti joka paikasta ja kytkeä omine keinoinensa johtoja. Ilman sähköasentajan ohjeistusta en tohdi noihin enää koskea, akku saa lojua tallissa siihen asti, kun on varmaa ettei auto pala.

- Josta tulikin mieleeni, etteihän akun irtiolo pistä noita tietokoneita sekaisin?

Sisustan osia löytyi vähän vaikka mistä, ilmainen wunderbaumkin löytyi. Iloisia yllätyksiä on ollut enemmän kuin ikäviä, eikös toi autokauppa mennyt sitten ihan oikein päin :)
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Viesti Kirjoittaja aero »

sarka kirjoitti: - Josta tulikin mieleeni, etteihän akun irtiolo pistä noita tietokoneita sekaisin?
Meinannet EDUa? Ei, mutta kulutuslukemat yms. nollautuvat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Joo niin vähän arvelinkin.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Dodiih, tänään sain kaikki sisävalot/ovikytkimet pelaamaan ja cruisen takaisin toimivaksi (ainakin teoriassa) ynnä muuta ynnä muuta. Sähkölasitkin pelittää (toistaiseksi) :)
Happamia paikkoja ei ole pahemmin löytynyt lisää, jatkamme ruosteen puhdistusta ja pakkelointia vielä kuitenkin :)
Ajovalotkin pelittää, kun ranetin satkun osista ja uudemman tyylisestä valoviiksestä sähköasennuksen konehuoneeseen (siististi kuitenkin) :lol:

Mutta niin. Onko väliä, onko pakoputkessa sitä joustavaa pätkää? Se kun näet vuotaa, eikä budjetti soisi kuin suoraa putkenpätkää tilalle...

Tuulilasin välistä kuuluu humina kun ajelee 80+kmh, silikoonia väliin vai? Taisin itse aiheuttaa tuon korjatessani ruosteita sieltä tiivisteen välistä :( :oops:

Takakontin lukko ei pelitä vielä, kyselen myöhemmin, vastaus ehkä löytyi jo :)

Eipäs tässä sen kummempia raportointeja tässä vaiheessa, auto näyttää ihmeenkin mukavalta (hintaansa ja ikäänsä nähden)... Kuvia ottaisin, vaan kun avovaimo varasti taas kameran :D

Jos jollain on toimiva CC:n 5-vaihteinen laatikko niin ostan edullisesti :!: :wink: :lol:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Päivitelläänpäs välillä tätä minun ja nykyisen avovaimoni tilannetta kokonaisuudessaan.

Voivoi... Kaikkea sitä tuleekin tehtyä :P

Elikkästä:
Ajovalot, suuntavilkut ja rekisterikilven valot korjattu
Sisävalot ja niiden kytkimet sekä takakontin valo korjattu
Cruise korjattu
Sähkölasit korjattu pariinkin kertaan (takalasit pakkaavat jumiutumaan),
Pakosarja ja tiiviste korjattu, pakoputki paikattu (olihan se melko toivoton tapaus puoleen väliin asti) ja kylläpäs muuten löytyi voimaa autosta 8O
Tuulilasia tiivistetty ulkoa sekä tiivisteen että pellin puolelta, ja sisäpuolelta...
Sisustaa ehosteltu kaikin keinoin...
Avustavan ja päätoimisen kuskin lattiat korjattu (myös tunkinkorvakkeet ja helmat) tarkoitus oli tehdä tien liukkauden tarkastusluukku, mutta asentaja pikku kaljoissaan hitsasi sen vahingossa umpeen.
Ovien käyttöikää nostettu :oops:
Takapenkin istuinosat pysyvät nyt paikoillaan
Penkinlämmittimet korjattu
Puhaltimen "pitkä nolla" korjattu
Raitisilmansuodatin vaihdettu (oli aika kamalassa kunnossa)
Ruostunut "takakaiutinteline" hiottu ja maalattu
Bensaluukun takana lokasuojassa reikä paikattu (ei ollut kovin hauskaa)
Apukuskin ikkuna vaihdettu kokonaiseen kappaleeseen (tuli kaljapullo läpi)
Moottoritilaa siivottu _huomattavasti_
Vaihdelaatikosta poistettu tippa ATF:ää ja tilalle vaihdettu oikeat öljyt, näkee ny kauanko laatikko kestää ja pitääkö öljyä ollenkaan.
Vaihteensiirtimen yhdyskumi todettu ehjäksi -> vaihdelaatikko todettu vielä enemmän sudeksi
Pientä maalipinnan parantelua ja pakkelointia tapahtunut siellä täällä, välissä tuli kyllä vain maalattua ruosteet viikon ajaksi piiloon josko olisi uutta puhtia sitten :P Tätä hommaa löytynee vielä rutkasti lisää ensi kevääksi...
Niin joo, ja kaikki kytkimet toimii nyt oikeinpäin eikä "väärinpäin" kuten joku valopää oli ne uudelleenasentanut... :D
Renkaat vaihdettu ;)
Ja mikä tärkeintä, takakonttiin asennettu järjettömän iso subbari :D
Mitähän muuta vielä...
Edittiä väliin ku meinasi unohtua: Käyttö- ja seisontajarrut korjattu, jarrupalat vaihdettu ja siinä sivussa yksi satulakin rapattu kuntoon :P

Kaikkinensa oikein mukava proggis, vaikka tämä meikäläisen menopeli onkin todnäk yksi rumimmista tonnareista mitä pommareiden pohjamudissa rypee :P

Rahaa on kulunut yllättävän vähän, joskin vaihdelaatikko ja jostain kummallisesta paikasta tuleva "roiskevesi" kuskin jalkatilan vasemmassa reunassa vaivaavat vielä. Puhumattakaan korista joka ei piakkoin enää maalia kaipaa :P Kuvia en ole saanut vieläkään aikaiseksi kuin yhden ainoan joka löytyy täältä http://irc-galleria.net/view.php?nick=s ... d=47592595

Oi voi. Jospa tästä tulee aikanaan "Saabastu" ja tilalle tulee vähän valoisammassa kunnossa oleva laitos ;)

Ja joku fiksu mode voisi heittää tämän sinne projektiosioon :roll:
Viimeksi muokannut sarka, La Marras 25, 2006 06:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

joo-o. Näkkyypä olevan samanlainen tonnari kuin minulla, väriltään ja sisustukseltaan. Laittoahan aina riittää, Onnea ostoksellesi!
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Beagle kirjoitti:joo-o. Näkkyypä olevan samanlainen tonnari kuin minulla, väriltään ja sisustukseltaan. Laittoahan aina riittää, Onnea ostoksellesi!
Toivottavasti oma vaimosi ei ole yhtä pahansisuinen :wink:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Pakarin jouston saat Biilhelveettenistä jollain 15 öröllä, joten ehkä tuohon kannattais säästää... oli tuohon juuston tarpeellisuuteen joku "tärkeä" syykin mutta en nyt jaksa muistaa.... joku täydentäköön! Poikittain oleva moottorihan heiluu honkun verran edestakas, ja sitä enemmän mitä huonommassa kunnossa padan tukikumit ovat.... varmaan alkaa jo kummasti vääntämään pakosarjaa ja putkea jossain vaiheessa.

Niin ja onneksi olkoon! Tontulla on mukava päästää...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

sarka kirjoitti:
Beagle kirjoitti:joo-o. Näkkyypä olevan samanlainen tonnari kuin minulla, väriltään ja sisustukseltaan. Laittoahan aina riittää, Onnea ostoksellesi!
Toivottavasti oma vaimosi ei ole yhtä pahansisuinen :wink:
Se on vähän kuin mun tonnarikin, ei pahansisuinen vaan kova vittuilemaan :D
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Vastaa Viestiin