4v vaihdelaatikko ääntää nelosella
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
4v vaihdelaatikko ääntää nelosella
onkos tuolle muuten priiman oloiselle vaihdelaatikolle (4v -82) tehtävissä jotain kun 4: vaihde "ulisee" yli 60km/h nopeudessa.
laakerin/rattaiden vaihto vai jotain ihmeöljyä?
laakerin/rattaiden vaihto vai jotain ihmeöljyä?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Ensimmäinen asia on tietysti, että uliseeko se ensiovedon ketju tai ylemmän rattaan laakeri. Senhän voi vaihtaa vielä järkevästi koneen ollessa auton keulalla. Jos muissa laakereissa on vikaa, niin sitten joutuu jo nostamaan koko paketin pois ja purkamaan lootaa isommilla otteilla. Sanomattakin selvää, että sinulla on riittävästi öljyä laatikossa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
ääntää vain nelosella.Mertmi kirjoitti:Ensimmäinen asia on tietysti, että uliseeko se ensiovedon ketju tai ylemmän rattaan laakeri. Senhän voi vaihtaa vielä järkevästi koneen ollessa auton keulalla. Jos muissa laakereissa on vikaa, niin sitten joutuu jo nostamaan koko paketin pois ja purkamaan lootaa isommilla otteilla. Sanomattakin selvää, että sinulla on riittävästi öljyä laatikossa?
öljyä laitettiin 2.5l, tarpeeksi?
jos vaihtelee laatikon akseleiden laakereita tarvitaanko erikoistyökaluja säätöön tms?
onko siellä joku tietty laakeri joka aiheutaa nelosen ulinan, vai rattaat?
koeajoin lootan ennen asennusta rautapuskuriin mutta en kovilla nopeuksilla

jos saisi vähän hiljaisemmaksi jollain erikoisöljyllä niin ei tarttis heti avata.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Olikohan se 2,7litraa neliloviseen? Hitusen vähemmän kuin 5-loviseen.
Mitä tulee öljyjen eroihin, niin miehän kokeilin 80W90 viskositeetin vaihteistoöljyä 5-lovisessa. Siinä askissa vaihteiden vaihto ei ollut niin sulavaa, kuin juoksevammilla öljyillä, mutta laatikko oli kyllä selvästi hiljaisempi. Toisethan on kertoneet täälläkin foorumilla käyttävänsä tuota 80W90 öljyä, eikä vaihteiden toiminnassa ole ollut mitään ongelmaa. Hirveä hommahan tuo ei ole kokeilla vähän tönkömpää litkua öljynä, jos kokeiluhalua riittää. Jälkeenpäin ei sitten saa tulla haukkumaan tästä vihjeestä.
Mitä tulee öljyjen eroihin, niin miehän kokeilin 80W90 viskositeetin vaihteistoöljyä 5-lovisessa. Siinä askissa vaihteiden vaihto ei ollut niin sulavaa, kuin juoksevammilla öljyillä, mutta laatikko oli kyllä selvästi hiljaisempi. Toisethan on kertoneet täälläkin foorumilla käyttävänsä tuota 80W90 öljyä, eikä vaihteiden toiminnassa ole ollut mitään ongelmaa. Hirveä hommahan tuo ei ole kokeilla vähän tönkömpää litkua öljynä, jos kokeiluhalua riittää. Jälkeenpäin ei sitten saa tulla haukkumaan tästä vihjeestä.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hieman OT mutta mainitsit tuon ensiövedon rattaan ja ketjun, nekös voisi tosiaan vaihtaa tekniikan ollessa paikoillaan?
Saisikos 4v-laatikkoon jotkin superpitkät välitykset noita rattaita vaihtamalla? Tarkotus olisi ajella pääasiassa moottoritietä ja ihanteellista olisi jos kone kiertäisi satasen nopeudessa sellaiset vähän reilut 2000 rpm.
Saisikos 4v-laatikkoon jotkin superpitkät välitykset noita rattaita vaihtamalla? Tarkotus olisi ajella pääasiassa moottoritietä ja ihanteellista olisi jos kone kiertäisi satasen nopeudessa sellaiset vähän reilut 2000 rpm.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tottakai saa, mutta mie en laittais missään tapauksessa nro 6:tta isompaa enskaa, jotta sillä autolla pystyy ajamaan myös taajamassa. Satasessa tolla enskalla riippuen perästä kierrokset on 2700 tai 3000rpm. 99:n ja 900:n nelilovisissa 80-luvun puolella oli 3,67 perän kera nro 5:n enskaa. 99 turboihin ja muutamiin muihinkin taisi saada 3,89 perän kanssa nro 6:tta.ng900aero kirjoitti:Hieman OT mutta mainitsit tuon ensiövedon rattaan ja ketjun, nekös voisi tosiaan vaihtaa tekniikan ollessa paikoillaan?
Saisikos 4v-laatikkoon jotkin superpitkät välitykset noita rattaita vaihtamalla? Tarkotus olisi ajella pääasiassa moottoritietä ja ihanteellista olisi jos kone kiertäisi satasen nopeudessa sellaiset vähän reilut 2000 rpm.
Se, mitä moottori kiertää 100km/h vauhdissa ei todellakaan kerro, mitä muiden vaihteiden käyttöominaisuuksille tapahtuu harvalla ensiövälityksellä. Tähän asti kaikista ajettavuuden ja urheilullisuuden kannalta hauskin nelivaihteinen aski on ollut se miun 99:n entinen aski 3,89 (tiheällä) perällä ja 4:n ensiöllä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No on 2700-3000rpm vaan aika paljon satasen nopeudessa, melutaso ja kulutus kasvaa, etenkin kun normaali motarinopeus on jotain 135km/h. Eli suosiolla vähintään seiskan enska tilalle?Mertmi kirjoitti:
Tottakai saa, mutta mie en laittais missään tapauksessa nro 6:tta isompaa enskaa, jotta sillä autolla pystyy ajamaan myös taajamassa. Satasessa tolla enskalla riippuen perästä kierrokset on 2700 tai 3000rpm. 99:n ja 900:n nelilovisissa 80-luvun puolella oli 3,67 perän kera nro 5:n enskaa. 99 turboihin ja muutamiin muihinkin taisi saada 3,89 perän kanssa nro 6:tta.
Se, mitä moottori kiertää 100km/h vauhdissa ei todellakaan kerro, mitä muiden vaihteiden käyttöominaisuuksille tapahtuu harvalla ensiövälityksellä. Tähän asti kaikista ajettavuuden ja urheilullisuuden kannalta hauskin nelivaihteinen aski on ollut se miun 99:n entinen aski 3,89 (tiheällä) perällä ja 4:n ensiöllä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
ajoin nurkissa muutaman kilsan vähillä öljyillä.
voiko tuo loota olla rikki niin vähäisen takia?
EDIT: vonkuu kolmosellakin tietyssä nopeudessa mutta ei ehken niin lujaa kuin kolmosella.
perä?
EDIT2: vonkuu selkeästi lujempaa nelosella ja vain veto päällä.
voiko tuo loota olla rikki niin vähäisen takia?
EDIT: vonkuu kolmosellakin tietyssä nopeudessa mutta ei ehken niin lujaa kuin kolmosella.
perä?
EDIT2: vonkuu selkeästi lujempaa nelosella ja vain veto päällä.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Viis vaihteiseen toi seiska käy, mutta neliloviseen en laittaisi suurin surminkaan. Jos niin teet, voin vaan sanoa: "Onnea matkaan..."ng900aero kirjoitti:
No on 2700-3000rpm vaan aika paljon satasen nopeudessa, melutaso ja kulutus kasvaa, etenkin kun normaali motarinopeus on jotain 135km/h. Eli suosiolla vähintään seiskan enska tilalle?

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Onkohan tuossa -99:ssä sitten 7.n enska, kepissäkin killottaa pieni vihreä E- kirjain. On kyllä yksi murhe koko loota ainakin 5-vaihteen osalta. 100km/h vauhdissa kierroksia on se ~2500, joka on ihan ok, mutta kun rajoitukset vaihtelelee usein 80km/h:n pienemmillä tieosuuksilla, niin sitten 5 tuntuu olevan ihan hengetön pykälä, se siitä taloudellisuudesta ja mukavuudesta, motarilla 130 km/h on sitten 5-vaihteella oikein hyvä vauhti ja lähtee nätisti ohi kelaten vauhtia hyvin 160 korville.
Niinhän se voisi olla, on ko. vaihtoehtoa tullut puntaroitua jo aikas pitkään, tosin samointein vaihtaisi sitten vaikka T8:n, kun ruiskua miettii. Todennäköisesti kyllä käy niin, että 99 pääsee parin kk:n päästä Stenan auton kyytiin tai hyvällä tuurilla kylmään latoon pukeille toisena vaihtoehtona, melko varmaan ensimmäinen toteutuu, tosin Incat otan talteen, suottapa niitä sulattaa.Tuosta tulee ihan mukava, kun laittaa kaasarin tilalle ruiskun.
2.8 litraa neli- ja 3 litraa viisvaihteiseen.
Annissa ne peltikuoriset laakerit oli aika loppu ja jossain kohtaa apuakselia (vai onko se ryhmäakseli) oleva silmälaakeri oli hitsannut kerran kiinni. Tämä oli sitten irroittanut akselin pinnasta palan ja ääni oli melkoinen maantievauhdeissa.
Annin vaihdelaatikosta tosin tuo ääni kuului joka vaihteella. Ääni vaan nousi mitä lujempaa ajoi.
Annissa ne peltikuoriset laakerit oli aika loppu ja jossain kohtaa apuakselia (vai onko se ryhmäakseli) oleva silmälaakeri oli hitsannut kerran kiinni. Tämä oli sitten irroittanut akselin pinnasta palan ja ääni oli melkoinen maantievauhdeissa.
Annin vaihdelaatikosta tosin tuo ääni kuului joka vaihteella. Ääni vaan nousi mitä lujempaa ajoi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
kävisiköhantuollaseen vanhemman malliseen lootaan ketjuenska?
semmosen kun laittais niin sais moottorin kiinnikeasiatkin kohdalleen.
onkohan mitään keinoa tutkia irrallaan olevan laatikon kuntoa?
semmosen kun laittais niin sais moottorin kiinnikeasiatkin kohdalleen.
onkohan mitään keinoa tutkia irrallaan olevan laatikon kuntoa?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Käy, jos vaihtaa laatikon etupään kytkinkoppaa myöten. Kuntoa on vaikea arvailla avaamatta laatikkoa. Huonolla tuurilla "uusi" laatikko vinkuu ja rutisee samalla tavalla kuin entinen.saabastelija kirjoitti:kävisiköhantuollaseen vanhemman malliseen lootaan ketjuenska?
semmosen kun laittais niin sais moottorin kiinnikeasiatkin kohdalleen.
onkohan mitään keinoa tutkia irrallaan olevan laatikon kuntoa?
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis