Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Kylmäainetta ei ainakaan pitäisi puuttua, kun huollossa täyttivät ja tsekkasivat tiiveyden. Jos kuitenkin vuotaa, niin miten voi todeta. Menen kyllä liikkeeseen itkemään, jos on vuotanut.

Mistä tuo jäätymissuoja löytyy ja miten tarkastetaan?

Mistä kannattaa metsästää mahdollista sähkökatkosta / mittailla, jos hyppylangalla saa kuitenkin kompuran käyntiin?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

Viesti Kirjoittaja vemuli »

Puu:

Helpottaisi jos löytyisi kytkentäkaaviot, mutta ei tunnu kenelläkään ko. sivuja olevan...
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Sain viimeinki kaikki tiivisteet kylmästöintiin ja tänään kävin täyttämässä järjestelmän. Kylmäainetta laitettiin reilu kilo ja hyvin rupesi pysymään aineet sisässä. Ilmastointi ei kuitenkaan ihan jääkylmää ilmaa vielä puhalla. Ilmastoinnin täyttäjä meinasi, että termostaatti voisi olla osittain jumissa, tai jotain vastaavaa. Kompura lähtee pyörimään kuten pitääkin ja sammuu myös.

Pitäisikö flektin muuten pyöriä samalla kun ilmastointi on päällä auton ollessa paikalla?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Mimmi kirjoitti:Flekti pyörii painekytkimen ohjaamana.
Termostatti ei voi olla osittain jumissa, koska se on vain ON/OFF. Ennemmin epäilen kylmäaineiden paineita (R134A 950g, R12 1100g) tai höyrystinventtiilin osittaista tukkeutumista.
Elikkäs siis tuota höyrystinventtiiliä sitten epäilisin syylliseksi. Kylmäainetta kyllä tuli tarpeeksi, eli vika ei sen määrässä ainakaan ole.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Paljonkos sitä paisuntaventtiiliä kannattaa yrittää putsailla kun uusi venttiili maksaa ~30 eur. Ehkä sitten jos uusintatäyttöyritykset ei tuota lisäkustannuksia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Juu en minä tuota enään mihin auottavaksi, tai puhdistettavaksi rupea tälle kesälle viemään. Ihan tarpeeksi paloi jo rahaa tuohon kuntoon saamiseen.
täyttö 80e
tiivisteet 24e
kuivain 34e
remmi 6e
yläletku 10e
kiristinrulla+kannatin 22e
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Meikällä maksoi Tampereen Autokylmässä 245€. Luulisi sillä hinnalla nyt toimivan. Jos on joku muu kuin sähkövika, niin saavat kyllä laittaa kuntoon. Ihan asiallisen oloinen liike kyllä, ei siinä mitään.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
oldhouse
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2006 21:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oldhouse »

Joo-o, 3 kk rahattomuuden jälkeen päästiin vihdoin aloittamaan operaatio ilmastointi muutama viikko sitten. (9000 CD TA -90)

Ensiksi vaihdettiin

lauhdutin
kuivain
venttiili -> 287€ työ itse tehden

Yksi letku/putki "luovutti" irroituksen yhteydessä, uutta tarjottiin Metro-Autosta 160€. Setä rutisteli liikkeessä uuden letkun, 40€.

Puhaltimen läppäkotelo availtiin tässä yhteydessä, kun läppä tuntui säätävän ihan mitä sattuu. Ja olihan se läppiä yhdistävä tankojupina aivan tolkuttoman jäykkänä siellä. MUTTA se isompi läppä sitten otti ja hajosi lopullisesti irroituksen aikana, kampi + nipsut molemmista päistä, 50€ Metro-Autosta, kun ei purkaamoilta löydetty.

Eikun pajalle kokeilemaan/rukoilemaan jotta toimisikos nyt.

Juu ei, ensimmäiset 15 min paineen alaisena kaikki näytti menevän ok, sitten petti kompura. Tiivisteet alkoivat vuotaa täyttöventtiileistä (no problem) JA hihnan puoleisesta laippapäädystä (big problem). Vauhtikin oli mittarien mukaan kova, 5kg/10min
----
Muutama kompura tuli haettua purkaamoilta ja vietyä ilmastoitipuljuun (auttoivat etsimään käytettyä vaihtoehtoa) tutkittavaksi, mutta ei oikein sitten loppujen lopuksi iskenyt laittaa 200€ ruosteista mötköä, joka vuotaa akselista jo valmiiksi (saa vaihdettua, muttei takuuta) ja laakerit laulaa ...

Kompura tilattu, hinta 730€ ja torstaina menossa pajalle kompuran vaihtoon ja kokeilemaan onnea.

Tässä kohtaa otetaan sitten vastaan esirukouksia :P

Ilmastointipuljuhan on sitten tämä Tre Autokylmä ja mitään muuta kuin positiivista ei ole heistä sanottavaa, apua on saatu, ja eka hallipyrähdys siellä maksoi 10€.

Paljonhan siellä ei ole enään hajoavaa, kun painekytkinkin toimi, mutta onhan siellä vielä ainakin höyrystinkenno ...

Tarinan moraali:

Ei ole ihan paskapuhetta, kun sanotaan että kannattaa pitää ilmastointi toimivassa kunnossa.
----

Minähän sain tämän auton käyttöön vuoden alkupuolella ja ilmastointi on ollut pois pelistä muutaman vuoden. Pannaan se nyt kuntoon, mutta kulutusluoton puolelle tämä menee, vaikkei siihenkään olisi varaa. Periksi ei anneta!
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

uhuh, mulla meni vaan noin 650e, että sain oman pelittämään. Taisin päästä aika halvalla...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

peinu kirjoitti:uhuh, mulla meni vaan noin 650e, että sain oman pelittämään. Taisin päästä aika halvalla...
Jep, tuota luokkaa oli minullakin rahallinen satsaus, lisäkustannuksia tuli toki yhdestä ylimääräisestä täytöstä, ja uusi kuivainkin piti hankkia kahdesti, kun en älynnyt ensimmäistä "tulpata", kun paineet karkasivat ensimmäisen korjausyrityksen ja täytön jälkeen...Alkuperäisiä osia kylmäpiirissä enään termostaattikytkin, höyrystinkenno ja pari letkua.

Tuo 730€ kompurasta on jo silkkaa ryöväystä. Jenkeistä saa n. $200 tehdaskunnostettuja kompuroita, siihen rahti ja verot niin liikutaan vieläkin alle 500€:n summissa...Itse uskalsin laittaa käytetyn kompuran, takuupurkaamolta täysin toimivasta systeemistä purettu. Jos se edes muutaman vuoden jaksaisi louskuttaa :roll:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Mistä tämä jäätymissuoja löytyy?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jani03 kirjoitti:Mistä tämä jäätymissuoja löytyy?
Höyrystinkotelon päältä akvaariosta. Tuo mihin menee kaksi johtoa:
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... ousing.jpg

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/9 ... tointi.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Tsekkasin nyt tuon jäätymissuojan. Sinne ei tullut jännitettä. Vedin uuden piuhan kojelaudan paneelihässäkältä (toivottavasti oikea, oli ainakin saman värinen), ja kompura lähti pelittämään normaalisti.

Siltikään ei vielä tule kylmää. Painetta kyllä tuntuu olevan systeemissä. Kokeilin painaa vähän täyttöaukosta, ja sieltä pihahti äkäisesti. Paisuntaventtiilikin pihisee iloisesti.

Olisikohan se höyrystinpatteri sitten? Voiko sen jotenkin tarkastaa? Ajattelin nyt kuitenkin mennä sinne Autokylmään katsastuttamaan, jos vain saisi ajan, kun on tämä inttikin hankaloittamassa. Sähköpuoli on nyt kuitenkin aika hyvin tutkittu.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

puu kirjoitti:Tsekkasin nyt tuon jäätymissuojan. Sinne ei tullut jännitettä. Vedin uuden piuhan kojelaudan paneelihässäkältä (toivottavasti oikea, oli ainakin saman värinen), ja kompura lähti pelittämään normaalisti.
89-autossa ACC-ohjausyksiköltä menee liittimen navasta 23 kelta-valkoinen johto 407 painekatkaisijalle napaan 2 yläpainekatkaisijan kontaktiin. Painekatkaisijan liittimen navasta 1 alapainekatkaisijalta lähtee vihreä-valkoinen johto 408A jäätymissuojatermostaatille, josta lähtee vihreä-valkoinen johto 406 kompressorin releelle.

Kytkentä näyttäisi siis olevan samanlainen kuin 88-autossa, pdf:n sivulla 9 keskellä: http://kotisivu.mtv3.fi/jus/SAAB9000sah ... a87-88.pdf

ACC-ohjausyksikkö 216, painekatkaisija 166, jäätymissuojakytkin 171, kompressorin rele 156.

Jos vedit hyppyjohdon ACC:n ohjausyksikön vihreä-valkoiselta johdolta jäätymissuojatermostaatille, taisit ohittaa painekatkaisijan ja vieläpä sotkea ilmanjakomoottorin kytkennän, ei hyvä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Joo sen hyppyjohdon poistin kokeilun jälkeen, kun en ollut varma, menikö oikein. Jäätymissuojalle ei tule siis ollenkaan jännitettä, joten tarkoittaako se, että painekatkaisija on rikki? Kuinka se mitataan? Pitääkö asennuttaa liikkeessä?

Toi kompura muuten pitää semmoista laahaavaa ääntä, joka lisääntyy, kun magneettikytkin kytkeytyy.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Vastaa Viestiin