Kuraläpätkö muka tarpeettomat?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Kuraläpätkö muka tarpeettomat?

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Tonnarin vanteiden keskiömuovikiekkojen maalaus sujui niin hyvin, että olihan sitä sitten vastapainoksi jotain inhottavampaa tultava esiin.

Tarkoitus oli ottaa tänään kiinni oikean takakaaren etuosan ruosteenalkua, kaaren muovilistan alta puski vähän ruosteen väriä. Maalit sun muut tykötarpeet oli kaikki hommattu. Listan irroituksen jälkeen selvisi, että ei tätä "ruosteenalkua" ihan hiekkapaperilla ja hienopakkelilla kuntoon laitetakaan:

Kuva

Kuva

Lista oli kuin Kinder-muna, sisälsi yllätyksen :evil:

Eipä tuota taida ilman hitsailua saada kuntoon. Haun perusteella en ole ainoa yllätetty, tuo listanalunen näyttää olevan melko tyypillinen ruostekohta. Lisäbonuksena kyse ei ole pelkästä kaaresta, vaan kaaren ja sisälokasuojan pellin liittymäkohta/sauma on ruostunut läpi (kuvassa yksi reikä näkyykin).

Tämänkin ruosteen oli todennäköisesti aiheuttanut etukuraläppien puuttuminen. Kaaren listan etuosasta puuttui paloja ja siitä välistä sitä kaikenlaista moskaa on sitten päässyt kompostoimaan peltiä.

Äh, harmittaa niin s..asti, jonnekin oli pakko purkaa pahaa oloa.
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kun ruoste on näkyvissä, niin sitä on piilossa perkeleesti.

Muutaman lähes ruosteettoman 90/900 palastelleena voin todeta että sitä ruostetta on limisaumoissa lähes Aina. Ja kun näistä limisaumoista se sitten tulee näkösälle asti niin ae ae.

Auto on kulutushyödyke ja tämän perusteella ne myös valmistetaan.


Ja noista sinun kuvista päätellen, niin suosittelen että ruosteet vaan pois, paljaalle pellille pohjamaali ja reiät tukkoon korikitillä -> pintakäsittely -> lista takas. Kun noihin edes joskus puuttuu, niin lisävuosia tulee paljon. Mites se meni, 10% duunilla 80% hyöty. :P

T. Pasi
99T-museopeli
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Jotain tällaista pakkeli-/massakikkaa itsekin ajattelin, kai sillä aikansa ruoste pysyy kurissa. Ehkä tuo menisi sellaisellakin, lista kyllä peittää ongelmakohdan. Ruosteen leviäminen jatkossa vaan arveluttaa.
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Kun noita kuraläppiä kuitenkin välillä tonnareissa näkee, niin mistä sellaisia voisi kysellä? Onko niitä oikein valmistettu vai porukka tehny ite?
"SaabAna"
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

ajakaa kirjoitti:Kun noita kuraläppiä kuitenkin välillä tonnareissa näkee, niin mistä sellaisia voisi kysellä? Onko niitä oikein valmistettu vai porukka tehny ite?
Itse ostin tuohon omaan PCS:ltä ihan alkuperäiset eteen. Taakse en laittanut - iski nuukuus.
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Alkuperäisten muoviosien hinnat ovat aikamoisia. Läpät maksavat kai n. 100e/pari. Alkuperäisosana hintaa on myös CS/CSE:n etupuskurissa olevalla pienellä luukulla, joka kätkee taakseen hinauskorvakkeen. 46 euroa :) Eiköhän sen vanhan saa pysymään jollain konstilla kiinni, vaikka kiinnikkeet ovatkin katkenneet.

Kuraläpät olisi suunnitelmissa tehdä itse. Aihiona ajattelin käyttää vaikkapa rautakaupasta saatavaa isoa mustaa laastinsekoitusastiaa (hintaa muutama euro ja raaka-ainetta saa sen kyljistä varmaankin riittävästi). Kuumailmapistoolilla olisi tarjoitus väännellä muoviin sopivat kulmat, hyvillä peltisaksilla oikea muoto ja akkuporakoneella reiät. Katsotaan, miten riekaleiksi hermot tuolla tapaa saa :)

Olisiko kellään muuten hyvää kuvaa noista alkuperäisistä läpistä? Voisi ottaa vähän mallia niistä. Etenkin kiinnitys paikoilleen voi vaatia erikoisratkaisuja. EPC:n kuva läpistä on lähinnä suuntaa antava.
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Roiskeläppien rakentamisesta on kirjoitettu tuolla, jotain kuviakin on:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12462
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Kiitokset, jus:n arkistoistahan se kuva löytyi :)

Samaista viestiketjua oli joskus tullut luettuakin, mutta en ollut huomannut tuota kuvaa orginaaliläpistä.

Jotenkin ajatus jämäkämmästä muovista tehdyistä läpistä viehättää enemmän kuin löysemmästä kumista väännetyt.
Viimeksi muokannut Bamse, Ma Elo 07, 2006 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Bamse kirjoitti:Jotain tällaista pakkeli-/massakikkaa itsekin ajattelin, kai sillä aikansa ruoste pysyy kurissa. Ehkä tuo menisi sellaisellakin, lista kyllä peittää ongelmakohdan. Ruosteen leviäminen jatkossa vaan arveluttaa.
Jos auton meinaa pitää pitempään kuin 3kk, niin ehdottomasti EI kannata ruveta leikkimään pakkeleiden kanssa. Oikea hitsilöinti, happomaali pohjalle, hiomaväri ja pintamaali (+lakka metallivärissä), niin ei tarvitse pelätä lähimpään 2-3 vuoteen mitään, ellei muualta sitten taas irvistä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Tobbana kirjoitti:
Bamse kirjoitti:Jotain tällaista pakkeli-/massakikkaa itsekin ajattelin, kai sillä aikansa ruoste pysyy kurissa. Ehkä tuo menisi sellaisellakin, lista kyllä peittää ongelmakohdan. Ruosteen leviäminen jatkossa vaan arveluttaa.
Jos auton meinaa pitää pitempään kuin 3kk, niin ehdottomasti EI kannata ruveta leikkimään pakkeleiden kanssa. Oikea hitsilöinti, happomaali pohjalle, hiomaväri ja pintamaali (+lakka metallivärissä), niin ei tarvitse pelätä lähimpään 2-3 vuoteen mitään, ellei muualta sitten taas irvistä.

-Sami
Samaa mieltä olen. Jos jostain löytäisi kohtuuhintaisen ja osaavan hitsarin täältä Helsingin tienoilta niin saisi tuonkin kuntoon.

Tee se itse -hitsausmahdollisuudet ovat vähän kehnot, kun mig seisoo vanhempien autotallissa vajaan 200 km:n päässä :( Itsellä ei myöskään olisi hirveästi intressiä hieroa saumaa peltiin, 12 vuotta sitten koetut lukuisat tuskaisat ja pitkäkestoiset hitsaussessiot maailman ehkä ruosteisimman Golfin kanssa tulevat edelleen liian hyvin mieleen. Enkä ole edes varma riittäisivätkö taidot näkyviin jäävän pellin hitsaukseen..
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Vastaa Viestiin