yleisesti turbon öljykierrosta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

yleisesti turbon öljykierrosta

Viesti Kirjoittaja axtec »

nyt tulee turboista tietäville hankalasti esitetty kysymys!

omassa ahtimessa on tämän hetken suunnitelmassa öljynpaluuseen tarkoitettu isompi reikä ylöspäin, ja pienempi alas!
eli jos laittaa noin ne letkut niin ahdin "ui" öljyssä.
mutta toimiiko jos laittaa öljyn menemään sisään isommasta reiästä?
luulisi toimivan?

tarkoitus olisi tehdä öljypohjaan paluu, ja öljy otetaan paineanturilta.
kiitoksia tulevista neuvoista!

Anteeksi kysymys joka ei koske saapasta :oops:
mutta ajattelin saavani asiantuntevia vastauksia
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Ei valitettavasti onnistu .miksi näin pitää tehdä kerrotko turbon mallin . Imu ja pakopesää pystyy pyörittämään eri asentoon jolloin nuo ahtimen paineöljy ja paluu öljyputki tulee oikeaan asentoon. Hukkaportin kellon jalkaa joutunee vähän muuttelemaan jos ei portti toimi oikein. Ahtimen paluu öljyn tulee olla öljynpinnan yläpuolella ja vielä niinkin että misään ajotilanteessa ei paluu öljyputkea pitkin ei nouse ölju turbon akselille muuten tulee turbosta "vainaa" nimemerkillä kokemusta on. Paluu putki tulee olla aina suurempihalkaisialtaan kuin paineöljyputki. ja paine öljyn voi ottaa tuolta anturin juuresta ainakin camryssä se toimii oikein hyvin . Kannattanee ottaa paineöly lähelta öljynsuodattimelta lähtevästä pääöljykananavasta jos vaan on mahdollista
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

ahdin on KKK-K03
jos imu-ja pakopesiä "kääntää" eri asentoihin niin hukkaportin aukaisumekanismit tulee ahtoputken eteen, jos niitä ei modifioi.

ja paineputki on sisämitaltaan n.6mm
paluu putki n.12mm
joten paluuputki on selvästi isompaa.
eli voisiko toimia jos turbon isompaan reikään laittaisi tuolla n.6mm letkulla öljyä ja pienemmästä reiästä (ahtimen alapuolella) n.12mm letkulla öljypohjaan.
turbon pienempi reikä n.9mm
ja isompi n.12,5mm
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ei toimi.Tuuppaa öljyt pakoputkeen tolla.Nimimerkillä kokemusta..Ei tosin samasta ahtimesta.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Joo ei toimi, ei kannata edes yrittää. Ahtimen öljynkierto on aika herkkäjuttu. Öljyä pitää päästä sopiva määrä/paine ahtimeen ja öljyn päästä virtaamaan täysin vapaasti pois. "Öljylinjan" tulisi olla mielellään pystysuorassa, olisiko joku 30-40 astetta ollut maksimi kulma kuinka vinoon rungon saa laittaaa.

Suosittelisin rakentamaan sen hukkiksen ohjauksen vaan uudestaan, tai tekemään muutokset muualle. Onko kuvaa tästä vaikeasta setupista?
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

axtec kirjoitti:ahdin on KKK-K03
jos imu-ja pakopesiä "kääntää" eri asentoihin niin hukkaportin aukaisumekanismit tulee ahtoputken eteen, jos niitä ei modifioi.
Minkälainen rakenne siinä oikein on? Yleensä kyllä ahtimen runkoa eli sitä keskiosaa pystyy kääntämään ilman että se vaikuttaa pesien keskinäiseen asentoon ja hukkaporttiin.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
antonmies
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 22:12
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antonmies »

Pelkkää keskiötä pystyy kääntämään, myös K03:ssa . Jos se on pakopesän liitoksesta jumissa, sitä pitää vähän avittaa kumivasaralla ja rostoffilla. Voit myös tuhauttaa hiilidioksidisammuttimesta, jos semmoinen löytyy...

Ja ei toimi väärinpäin koonollakolmonenkaan!
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

pakopesän liitos ON tiukassa, mutta saan sovellettua sen oikeinpäin.
Vastaa Viestiin