Uusi työmatka vaatii ehkä ostamaan dieseliauton. Matkaa tulee n. 120km päivässä.
Hieman olen katsonut eri vaihtoehtoja, mieli tekisi pysyä Saabissa. Tuo 2.2Tid maf: ongelmat kuitenkin hieman mietityttävät sekä "suuri" kulutus. Mutta ennenkaikkea hinta, en tiedä kannattaako ottaa lainaa sen 15 tuhatta euroa, kun 1000-2000e saa muun merkkisen pieni kulutuksellisen dieselin.
Onhan noissa VAG:ssa kauheasti jakohihna hommia ja vesipumppu kikkailuja.
Mitä mieltä raati on, Opel, VW vai joku japski? Vai velkavangeus ja saab
Vanhemmissa 850-V70 ( 2002 asti ) Volvoissahan on VAG -diesel ja niissä noita hihna ja vesipumppujutskia on.
Pumpun vaihto on 90.000 km välein, hihna ja sen kiristimet useammin.
Olen teettänyt huollot Volvolla.
Muuten kone on kyllä pelannut moitteettomasti. Kulutus on ajosta riippuen 5,5 - 8 litraa satasella. Talvella pelkässä nurkkapielissä palaa tuo kasi. Kone on siis Audin käyttämä 2,5 tdi, muista Vokkeloista en tiedä.
Turbo16 kirjoitti:Uusi työmatka vaatii ehkä ostamaan dieseliauton. Matkaa tulee n. 120km päivässä.
Ei se työmatka mitään dieseliä vaadi. Se on vain massa-ajattelua Oma työmatkani on 165km/päivä, mutta 2.3L bensakoneella se hoituu edelleen. Dieseleistä puuttuu se jokin, oli sitten turbo tai ei.
Meinaatko ostaa uuden vai katseletko käytettyjä? Ymmärtääkseni vanhemmissa dieselautoissa japanilaiset ovat jälkijunassa eurooppalaisiin verrattuna, mutta uusissa ollaan varmasti kutakuinkin samalla tasolla. Käytetyissä Opeleissa ainakin on sama 2.2 DTI moottori kuin Saabissa käytetty 2.2Tid, joten eikös niissäkin sitten ole samat ongelmat?Omegaan on saanut lisäksi BMW:n 2.5 -litraisen suoran kutosdieselin.
VW:llä ei tietääkseni ole käytössä tuota Volvon käyttämää viisipyttyistä dieseliä muuta kuin T4:ssa ja ehkä muissa pakuissa/kuorma-autoissa. Käytetyissä Volkkareissa on käytännössä aina nelipyttyinen 1.9 TDI, 2.5 V6 TDI on jäänyt harvinaiseksi ja ilmeisesti se on vikaherkempi laite. Itse ajelen 1.9 TDI:n nuhaisimmalla 66kw versiolla ja siinä hihna sekä vesipumppu vaihdetaan 90tkm välein. Monista 1.9 TDI-moottoreista menee MAF-niminen osa (taitaa olla jokin ilmamassamittari) vaihtoon ennen pitkää, mutta muista yleisistä tyyppivioista/ominaisuuksista en ole vielä kuullut. Omaani olen ollut tyytyväinen, 30tkm huoltovälillä olen hieman lisäillyt öljyä. 1.3 litraa sitä on 17tkm ajossa mennyt, mutta se ilmeisesti kuuluu tässä tapauksessa asiaan. Kiinteällä huoltovälillä jotkut sanovat öljynkulutuksen lakkaavan, tiedä siitä sitten... Uusissa on saatavilla 2.0 TDI, joka mielestäni on aika voimakas ja ärhäkkään tuntuinen ainakin Skoda Octaviassa. Siinä voisi olla Saabiin tottuneelle kuljettajalle tarpeeksi potkua.
Uusissa autoissa farmari Avensis diesel maksaa melkein yhtä paljon kuin Passatin 1,9 TDI variant, muista en niin tiedä. Itse ainakin tutustuisin Toyotaan hyvinkin tarkoin, koska laatu lienee tasaisempaa kuin VW:ssä...
Moukarimies kirjoitti:Monista 1.9 TDI-moottoreista menee MAF-niminen osa (taitaa olla jokin ilmamassamittari) vaihtoon ennen pitkää, mutta muista yleisistä tyyppivioista/ominaisuuksista en ole vielä kuullut. Omaani olen ollut tyytyväinen, 30tkm huoltovälillä olen hieman lisäillyt öljyä. 1.3 litraa sitä on 17tkm ajossa mennyt, mutta se ilmeisesti kuuluu tässä tapauksessa asiaan.
Ilmeisesti Volkkareissa on pantu huohotus kerralla kuntoon kunnon rööreillä kun tuota öljyä noin kuluu Sitä huohotusta ei varmaankaan tuoda ilmamassamittarin taakse, vai pääseeköhän ne huohotushöyryt likaamaan sen ilmamassamittarin mikä sitten lakaa toimimasta?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Joo, tuo "hieman" johtuu siitä, että varsinkin 2.0 TDI:n on raportoitu kuluttavan rajusti öljyä uutena. Kulutus tapaa rauhoittua myöhemmin, kun kone "hioutuu yhteen". Mulla tuli 100tkm täyteen 1.9:llä, saa nähdä vähentyykö öljynkulutus. Yleisesti väitetään, että kyseinen (2.0 TDI) öljynkulutus johtuu moottorin valmistusmenetelmästä, jossa osat työstettäessä jätetään karkeammiksi. Tämän pitäisi parantaa pitkän aikavälin kestävyytä. Tuohon on vaikea sanoa mitään, itsekin olen nähnyt, että uudessa 2.0 TDI-Audissa oli autokaupassa jo öljypullo tavaratilassa valmiina.
Minä mistään mitään tiedä...mutta n. 200tkm vanhalla turpotiisseli Volvolla ruuvanneena, voin semmosta suositella. 6,5-7,5 l/100km se vei. Huoleton pitää ja helppo huoltaa. Vahva ku peijjakas.
Eikös se legendaarinen ikiliikkuja W124-Mersu kelpaa? Parilla tonnilla voi saada jo jokseenkin toimivan vehkeen. Eikä se kulutuskaan niin mahdoton ole, maantiellä pääsee kutosella alkaviin lukemiin. Suorituskyvyltään ei päätähuimaava ole, joskin huomattavasti vanhempaa 123-korista pirteämpi
Makuasioita mutta itselleni diesel-auto tarkoittaa automaattisesti Mersua
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Turbo16 kirjoitti:Uusi työmatka vaatii ehkä ostamaan dieseliauton. Matkaa tulee n. 120km päivässä.
Ei se työmatka mitään dieseliä vaadi. Se on vain massa-ajattelua
Joskus hyvinkin samaa mieltä.. Eihän se vanha bensaauto siinä matkaajossa kauheasti kuluta, vaan kaupunkipyörittelyssä. Laske sitten mukaan myös sen uudemman dieselauton arvon laskeminen, koko homman armoton tylsyys vannoutuneelle saabistille jne.
Tuossa naapuri laittoi uuden harmaan Corollan... siinä se täysin persoonaton harmaa pylpyrä seisoo parkkipaikalla meikäläisen mustan kiiltävän Aeron vieressä. Ei voi ymmärtää toisten mielitekoja...