Tyhjäkäynti laskee...?
Tyhjäkäynti laskee...?
Koitin etsiä täältä vastaavaa ongelmaa, mutta en löytänyt keneltäkään.
Eli ongelma olisi seuraava. Auto on 9-5 Wagon -99, ajettu n.190tkm. Kierrokset tippuu todella alas tyhjäkäynnillä ja oljyvalo syttyy palamaan, kun käyttää jotain sahkölaitetta, esim. ikkunoita, ilmastointia tai kun kääntää rattia ihan ääriasentoihin. Jos auto on paikallaan, eikä tee mitään, niin kierrokset pysyvät paikallaan ihan normaalisti, mutta jos tekee jotain näistä edellä mainituista, tippuu kierrokset niin alas, että meinaa kone sammua.
Osaisiko joku sanoa mistä tämä johtuisi ja onko se helppo fiksata?
Onko muuten 9-5:ssa sähköinen ohjaustehostin?
-Jore-
Eli ongelma olisi seuraava. Auto on 9-5 Wagon -99, ajettu n.190tkm. Kierrokset tippuu todella alas tyhjäkäynnillä ja oljyvalo syttyy palamaan, kun käyttää jotain sahkölaitetta, esim. ikkunoita, ilmastointia tai kun kääntää rattia ihan ääriasentoihin. Jos auto on paikallaan, eikä tee mitään, niin kierrokset pysyvät paikallaan ihan normaalisti, mutta jos tekee jotain näistä edellä mainituista, tippuu kierrokset niin alas, että meinaa kone sammua.
Osaisiko joku sanoa mistä tämä johtuisi ja onko se helppo fiksata?
Onko muuten 9-5:ssa sähköinen ohjaustehostin?
-Jore-
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: Tyhjäkäynti laskee...?
Toimiiko kone muuten ok? Ei savuta käynnistyksessä, ei rahise tyhjäkäynnillä?Jore79 kirjoitti:Koitin etsiä täältä vastaavaa ongelmaa, mutta en löytänyt keneltäkään.
Eli ongelma olisi seuraava. Auto on 9-5 Wagon -99, ajettu n.190tkm. Kierrokset tippuu todella alas tyhjäkäynnillä ja oljyvalo syttyy palamaan, kun käyttää jotain sahkölaitetta, esim. ikkunoita, ilmastointia tai kun kääntää rattia ihan ääriasentoihin. Jos auto on paikallaan, eikä tee mitään, niin kierrokset pysyvät paikallaan ihan normaalisti, mutta jos tekee jotain näistä edellä mainituista, tippuu kierrokset niin alas, että meinaa kone sammua.
Osaisiko joku sanoa mistä tämä johtuisi ja onko se helppo fiksata?
Onko muuten 9-5:ssa sähköinen ohjaustehostin?
-Jore-
Tippuuko kierrokset hetkellisesti?
Millä koneella auto on?
Onko autossa ilmastointi?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Huoltoon asap, Tehc2:lla varmaankin näkevät vian.Jore79 kirjoitti:Ei olla huomattu muuta ihmeellistä koneessa. Yleensä ollaan heti painettu kaasua kun kierrokset tippuvat, koska öljyvalo syttyy. Pelätty, että käy koneelle jotain jos on liian pitkää niin alhaalla kierrokset.
Kone on 2.0t ja autossa on ilmastointi, mutta ei automaattinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Öljyvalon syttyminen ei kyllä ole hyvä merkki, sillä tällöin on vaarana että koneessa ei öljyt kierrä. Luulisi että öljypumppu saa paineet nostettua vaikka kone kiertäisikin normaalia hitaammin.Jore79 kirjoitti:Ei olla huomattu muuta ihmeellistä koneessa. Yleensä ollaan heti painettu kaasua kun kierrokset tippuvat, koska öljyvalo syttyy. Pelätty, että käy koneelle jotain jos on liian pitkää niin alhaalla kierrokset.
Kone on 2.0t ja autossa on ilmastointi, mutta ei automaattinen.
Palstalla on ollut juttua anturivioista, mutta niissä ei ole kylläkään kirjoitettu siitä että kierrokset laskisivat.. Paitsi jos kone leikkaa kiinni

Itse veisin auton ensitilassa huoltoon, jossei joltain viisaammalta tule parempaa tietoa ongelmasta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Syttyyhän se öljyvalo jos tyhjäkäynti laskee liian alas, siis jos huopaa niin alas että meinaa sammua.eklunto1 kirjoitti:
Öljyvalon syttyminen ei kyllä ole hyvä merkki, sillä tällöin on vaarana että koneessa ei öljyt kierrä. Luulisi että öljypumppu saa paineet nostettua vaikka kone kiertäisikin normaalia hitaammin.
Palstalla on ollut juttua anturivioista, mutta niissä ei ole kylläkään kirjoitettu siitä että kierrokset laskisivat.. Paitsi jos kone leikkaa kiinni![]()
Itse veisin auton ensitilassa huoltoon, jossei joltain viisaammalta tule parempaa tietoa ongelmasta.
Ei tarkoita että moottorissa olisi mitään vikaa, meidän juuri koneremontoitua miniäkin pitää käyttää kylmänä noin 10-15s ennenkuin öljyvalo sammuu

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tyhjäkäynti säädetään 9-5:ssa paljon parjatulla läppäkotelolla ja voihan se olla syyllinen noihinkin ongelmiin. Kannattaisi ihan aluksi kurkata sen sisälle ja putsata jos mönjää löytyy. Toinen vaihtoehto (teoreettinen) voisi olla se, että huollossa ovat testanneet jotain ja unohtaneet sitten laittaa joutokäynnin säädön takaisin päälle Techillä.
Tyhjäkäyntiä säädetään myös sytytysennakkoa muuttamalla. Jos tuo toinen vaihtoehto ei ole mahdollinen, niin olisikohan niin että sytkäkasettikin voisi moisia ongelmia aiheuttaa?
Tyhjäkäyntiä säädetään myös sytytysennakkoa muuttamalla. Jos tuo toinen vaihtoehto ei ole mahdollinen, niin olisikohan niin että sytkäkasettikin voisi moisia ongelmia aiheuttaa?
Itselläni melkein sama homma tuon ilmastoinnin kanssa tyhjäkäynnillä. Jos oikein kuuma päivä ja täräyttää ilmastoinnin käyntiin, tipahtaa kierroksen jonkin verran mutta palaa nopeasti sitten normaaliin. Mutta ei käy missään nimessä koneen sammumisen rajoilla. Ymmärrettävää minusta, sillä täytyyhän kompuran jostain voimansa saada. Myös ikkunoita nostettaessa huomaa ihan pikkuisen kierrosten laskun tyhjäkäynnillä.Jore79 kirjoitti:Tosiaan mikä musta tuntuu tässä todella oudolta on tuo, että tämä kierroksien tippuminen tapahtuu ainoastaan kun käyttää jotain sähkölaitetta, tai kun kääntää rattia ääriasentoon...
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Aika johdonmukaiselta tuntuis tuo vika juuri ajatellen läppäkoteloa ja/tai syttypuolta. Moottorinohjaus ei pysty reagoimaan kasvaneeseen kuormitukseen, eli ei pysty avaamaan kaasuläppää tai lisäämään syttyennakkoa tyhjäkäynnillä. Toiminta sulla tuntuis olevan hiukan samanlaista kuin mulla kun auto oli limp home tilassa. Auto pysyi käynnissä(noin 400rpm) vain kun ilmastoinnit sun muut oli pois päältä.Jore79 kirjoitti:Tosiaan mikä musta tuntuu tässä todella oudolta on tuo, että tämä kierroksien tippuminen tapahtuu ainoastaan kun käyttää jotain sähkölaitetta, tai kun kääntää rattia ääriasentoon...
Korjauksena vois ehdottaa tosiaan tuota kaasuläppäkotelon putsaamista esim. jarrucliinerillä. Mömmöt voi jumittaa läpän. Ehjällä syttykasetillakin kannattaa koittaa. On helppo vaihtaa. Tämän jälkeen saabille tai jollekkin jolla on Tech2. Vikakoodeista tai trionic7 arvoista voi vian löytää....
Yleensä kuitenkin jos on jokin vikakoodi päällä palaa myös check engine valo. Mutta jos sulla olisikin siellä yhtenä vikakoodina että check engine valo palanut....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Vietiin sitten Olarin Länsiautoon ja äsken soitti asentaja. Kaiken näköistä letkua oli poikki, alipaineletku, huohotinletkujärjestelmästä ja jokin o-rengas kaasuläppäkotelo juttu. No siitä tuli onneksi "vaan" 213€ homma. Mutta kun tuohon lisää kytkinrempan(joka sovittiin jo aiemmin) ja sitten ikävän yllätyksen, eli oli kytkinlevy haljennut(585€), niin aika paljon tulee maksua.
Noh pääasia, että saa auton kondikseen ja onpahan aika paljon uutta osaa taas autossa, kun lisää jo aikaisemmin moottoriin vaihdetut osat ja ahtimen vaihto.
Olisi vielä edessä vuosihuolto tässä syksyllä. Onko joku käynyt jossain muualla pk-seudulla tekemässä huollot kuin Länsiautossa tai Laakkosilla, esim Torrek Espoossa? Vai onko parempi käydä näissä virallisissa merkkihuoloissa pelkästään tekemässä määräaikaishuollot?
Noh pääasia, että saa auton kondikseen ja onpahan aika paljon uutta osaa taas autossa, kun lisää jo aikaisemmin moottoriin vaihdetut osat ja ahtimen vaihto.
Olisi vielä edessä vuosihuolto tässä syksyllä. Onko joku käynyt jossain muualla pk-seudulla tekemässä huollot kuin Länsiautossa tai Laakkosilla, esim Torrek Espoossa? Vai onko parempi käydä näissä virallisissa merkkihuoloissa pelkästään tekemässä määräaikaishuollot?
Taitaa minorissa olla vääränlainen öljynsuodatin paikallaan jos ei öljyvalo sammu tai anturi vika.ng900aero kirjoitti: Ei tarkoita että moottorissa olisi mitään vikaa, meidän juuri koneremontoitua miniäkin pitää käyttää kylmänä noin 10-15s ennenkuin öljyvalo sammuu
Öljyvalon pitäisi sammua jo startattaessa jos paikat on kunnossa (jopa lämpimällä koneella). Eikä valon pitäisi syttyä vaikka kierrokset olis 4-500rpm lämpimälläkään koneella. Jos syttyy niin joku paikka holvaa öljyä läpi ihan reippaasti. IMHO
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Itse käytän lähes pelkästään Torek-Autoa.Jore79 kirjoitti: Olisi vielä edessä vuosihuolto tässä syksyllä. Onko joku käynyt jossain muualla pk-seudulla tekemässä huollot kuin Länsiautossa tai Laakkosilla, esim Torrek Espoossa?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79