Vesikonelentämistä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Vesikonelentämistä

Viesti Kirjoittaja Firon »

Hauhon fly-in:ssä oli jälleen ilmailutunnelmaa!

http://vacc.fi/df/viewtopic.php?t=5179

Kuva

Firon
#1899
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kerokaapas lentävät saabistit:
Koneiden rekisteritunnus muodostunee maatunnuksesta OH ja koneen tyypistä? Esim OH-Cxx olisi vissiin Cessna.

Onko tuossa kirjainosassa muuta logiikkaa? Ultrakevyissä lienee U ja numerosarja, purjekoneissa pelkkä numero?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

että kun pääsis tuota hommaa tekemään....
Missähän harrastus kannattaisi aloittaa ja lupakirja lentää. Kiva kerhokin pitäisi varmaan löytää.
9000CS 2,3
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Onneksi, tai onnettomuudeksi ei voi itelle lupakirjaa saada kun syvyysnäkö puuttuu. Haaveena oli joskus päästä lentämään, mutta se tyssäsi sitten näkötarkastuksessa, harmittaa kyllä kun muuten kaikki on ihan kunnossa mutta toi "yksisilmäisyys" prkl.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Svc kirjoitti:Kerokaapas lentävät saabistit:
Koneiden rekisteritunnus muodostunee maatunnuksesta OH ja koneen tyypistä? Esim OH-Cxx olisi vissiin Cessna.

Onko tuossa kirjainosassa muuta logiikkaa? Ultrakevyissä lienee U ja numerosarja, purjekoneissa pelkkä numero?
Kyllä OH on suomen maatunnus. Rekisteritunnuksen U tarkoittaa ultrakevyttä ja C cessnaa, aivan oikein. Purjekoneissa tietääkseni maatunnus ja numerosarja perässä. Mukavaa hommaahan tuo lentäminen on :P Itsellä ei vielä ole lupakirjaa mutta moottoripurjelento koulutuksessa olen. Ehkä lupakirja tänä syksynä.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tosin ei C ole Cessnassa ihan automatiks, on niitä jokunen eri 'alku'kirjaimella, mutta pääosin C, samoin kuin pääosa ainakin vanhempien Piperien tunnuksista alkaa P:llä. Joskus näkyvä X-alkuinen tunnus (experimental) on monissa rakennussarjoista tehdyissä koneissa tai joissakin lentävissä/lentäneissä prototyypeissä.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hangon lentokerho järjesti tänä keväänä lupakirjakurssin ultrakevyelle. Hintaa olisi tullut vajaa 3000 euroa. Olin kovasti menossa mutta homma tökkäsi kahteen "pikkujuttuun":

Kerhon Eurostar EV-97 -koneen kantavuus on huikeat 180 kiloa. 85 kiloinen opettaja ja 95 kiloinen oppilas ovat vähän liikaa. Bensaakin olisi hyvä olla tankeissa... :oops:

Toinen juttu on sitten hieman liikaa kohollaan oleva verenpaine. No onpahan motivaatiota painonpudotukseen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Svc kirjoitti:Hangon lentokerho järjesti tänä keväänä lupakirjakurssin ultrakevyelle. Hintaa olisi tullut vajaa 3000 euroa. Olin kovasti menossa mutta homma tökkäsi kahteen "pikkujuttuun":

Kerhon Eurostar EV-97 -koneen kantavuus on huikeat 180 kiloa. 85 kiloinen opettaja ja 95 kiloinen oppilas ovat vähän liikaa. Bensaakin olisi hyvä olla tankeissa... :oops:
Anopin voisin lähettää tuollaiselle kurssille, pääsisi aika halvalla eroon... :twisted:

No ei sentään, minulla on mukava anoppi. Lennokkeja ohjaan silti mieluummin maasta kuin niiden kyydissä istuen :o
Vaarallisia vekottimia nuo kevytilmailuhärpättimet.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ultrat ovat nykyään kyllä mainettaan parempia, mutta en silti itse uskaltaisi historian valossa kyytiin / kurssille. :-)

Purjelentäjän pahvit on taskussa, tosin en ole ollut yksin lentämässä kohta kymmeneen vuoteen. :-/ Muut harrastukset (ja 3v lomaton kausi aikanaan) vieneet ajan. Purjelento, jos mikä, on sellainen harrasteilmailun haara, jota pitää harrastaa "täysillä" lomat kentän laidalla viettäen.

Vaan kyllä tatsi on vielä tallessa. Faija on purjelento/mopu-opettaja, joten hänen kanssaan on tullut täältä Turusta lennettyä jokunen keikka Grob 109:llä. (tuosta tyypistä on matkustajatiimaa kyllä aivan tarpeeksi). Faija kehui, että lennän yhä paljon paremmin, kuin moni hänen kurssilaisensa soololennolle lähdettäessä. :-D Nyt pakko huomauttaa, että hän ei päästä lentämään sooloa, jos ei taidot ole oikeasti vielä riittävät, mutta monilla se on vielä vähän haparointia siinä vaiheessa.. Puhutaan lentokäsialasta ja sen hienoudesta. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin