9000 2.0t -97 Lähtökiihtyvyys...Onko sitä??? ....On On.
9000 2.0t -97 Lähtökiihtyvyys...Onko sitä??? ....On On.
Moikka,
Olen yrittänyt tutkia vanhoja threadeja ja FAQ/UKT listoja, mutta monet termit tahtoo sekoittaa minua, kun en tunne omaa pirssiä riittävän hyvin.
Eli auto on 9000 CS 2.0t -97, automaattilaatikolla ja automaattiilmastoinnilla (ACC muistaakseni).(kait tuo t tarkoittaa matalapainemallia).
Onkos moottori sitten B204L?
Haynes kirja sanoo 110kW/210Nm koneen olevan ilman välijäähdytintä, mutta semmoinen näyttäisi olevan tässä yksilössä. Tämä on kyllä valtion entinen, joten voi olla jotain spesiaalijuttuja.
Threadejä lukiessani tulin siihen päätelmään, että tässä olisi DI/APC (yksi boxi)
Eli varsinainen kysymys kuuluu, että millainen kiihtyvyys autolla tulisi olla 0-40kmh nopeuksissa. Tällä hetkellä yksilö ei todellakaan sudi edes soralla/hiekalla liikkeelle lähdettäessä, eli pientä epäilystä on ahtojen suhteen, kun mittariakaan ei ole. Sitten kyllä mennään ihan riittävästi.
Minkäslaiset ahtopaineet tässä matalapainemallissa pitäisi olla?? Käytkö tämä ohje 2.0t:lle:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30462
Lisäksi kovissa kiihdytyksissä n.4000 rpm kohdalla kone saattaa tehdä terävän "rykäisyn". Arvelu on, että hukkaportti jumittaisi ja paineet nousisi shutoff rajalle. Kuulostaako järkevältä.
Haynes kirja antaa pari tyyppiä turboille, vedellä ja ilman. Kumpaahan mallia täällä mahtaa olla, jos vaikka käyttää turbon irti ja huollossa ja herkistää tuota hukkaportin liikettä.
En lähde tuota kickdown säätöä tarkastelemaan, ennenkuin tuo turbon seudun toiminta on valjennut ja kunnossa.
Kuskin penkin läämitys ja säätöjutut jo löysinkin threadesitä.
Kiitokset jo suuresta määrästä hyvää infoa.
T.Jussi
Olen yrittänyt tutkia vanhoja threadeja ja FAQ/UKT listoja, mutta monet termit tahtoo sekoittaa minua, kun en tunne omaa pirssiä riittävän hyvin.
Eli auto on 9000 CS 2.0t -97, automaattilaatikolla ja automaattiilmastoinnilla (ACC muistaakseni).(kait tuo t tarkoittaa matalapainemallia).
Onkos moottori sitten B204L?
Haynes kirja sanoo 110kW/210Nm koneen olevan ilman välijäähdytintä, mutta semmoinen näyttäisi olevan tässä yksilössä. Tämä on kyllä valtion entinen, joten voi olla jotain spesiaalijuttuja.
Threadejä lukiessani tulin siihen päätelmään, että tässä olisi DI/APC (yksi boxi)
Eli varsinainen kysymys kuuluu, että millainen kiihtyvyys autolla tulisi olla 0-40kmh nopeuksissa. Tällä hetkellä yksilö ei todellakaan sudi edes soralla/hiekalla liikkeelle lähdettäessä, eli pientä epäilystä on ahtojen suhteen, kun mittariakaan ei ole. Sitten kyllä mennään ihan riittävästi.
Minkäslaiset ahtopaineet tässä matalapainemallissa pitäisi olla?? Käytkö tämä ohje 2.0t:lle:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30462
Lisäksi kovissa kiihdytyksissä n.4000 rpm kohdalla kone saattaa tehdä terävän "rykäisyn". Arvelu on, että hukkaportti jumittaisi ja paineet nousisi shutoff rajalle. Kuulostaako järkevältä.
Haynes kirja antaa pari tyyppiä turboille, vedellä ja ilman. Kumpaahan mallia täällä mahtaa olla, jos vaikka käyttää turbon irti ja huollossa ja herkistää tuota hukkaportin liikettä.
En lähde tuota kickdown säätöä tarkastelemaan, ennenkuin tuo turbon seudun toiminta on valjennut ja kunnossa.
Kuskin penkin läämitys ja säätöjutut jo löysinkin threadesitä.
Kiitokset jo suuresta määrästä hyvää infoa.
T.Jussi
Viimeksi muokannut piethein2, Su Elo 13, 2006 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: 9000 2.0t -97 Lähtökiihtyvyys...Onko sitä???
Melkein kaikki 9000 turbot on ollut varustettu välijäähdyttimellä ja mielestäni uudemmat turbot kaikki (94->)piethein2 kirjoitti:Moikka,
Olen yrittänyt tutkia vanhoja threadeja ja FAQ/UKT listoja, mutta monet termit tahtoo sekoittaa minua, kun en tunne omaa pirssiä riittävän hyvin.
Eli auto on 9000 CS 2.0t -97, automaattilaatikolla ja automaattiilmastoinnilla (ACC muistaakseni).(kait tuo t tarkoittaa matalapainemallia).
Onkos moottori sitten B204L?
Haynes kirja sanoo 110kW/210Nm koneen olevan ilman välijäähdytintä, mutta semmoinen näyttäisi olevan tässä yksilössä. Tämä on kyllä valtion entinen, joten voi olla jotain spesiaalijuttuja.
Trionic 94-> eli viripotentiaalia löytyypiethein2 kirjoitti:
Threadejä lukiessani tulin siihen päätelmään, että tässä olisi DI/APC (yksi boxi)
Ainakin oma automaatti yksilö on viritettynäkin aika laiska liikkeelle lähtijäpiethein2 kirjoitti: Eli varsinainen kysymys kuuluu, että millainen kiihtyvyys autolla tulisi olla 0-40kmh nopeuksissa. Tällä hetkellä yksilö ei todellakaan sudi edes soralla/hiekalla liikkeelle lähdettäessä, eli pientä epäilystä on ahtojen suhteen, kun mittariakaan ei ole. Sitten kyllä mennään ihan riittävästi.
0.4-0.45 bar, säätö tapahtuu samalla tavalla.piethein2 kirjoitti: Minkäslaiset ahtopaineet tässä matalapainemallissa pitäisi olla?? Käytkö tämä ohje 2.0t:lle:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30462
87-> aina vesijäähdytteinen turbo. Pitäisi olla Garret T25. Hukkaportin toiminna pystyy testaamaan ilman turbon irroitusta. Helpoin tapa on paineilma ja tarkka mittari. Syöttää hukkaportin kellolle painetta ja tarkkailee avautumiskohdalla painetta mittarista.piethein2 kirjoitti: Lisäksi kovissa kiihdytyksissä n.4000 rpm kohdalla kone saattaa tehdä terävän "rykäisyn". Arvelu on, että hukkaportti jumittaisi ja paineet nousisi shutoff rajalle. Kuulostaako järkevältä.
Haynes kirja antaa pari tyyppiä turboille, vedellä ja ilman. Kumpaahan mallia täällä mahtaa olla, jos vaikka käyttää turbon irti ja huollossa ja herkistää tuota hukkaportin liikettä.
Jos menee fuelcut:iin asti, niin pitäisi kyllä kulkeakin.
Meneekö hukkaportin letku suoraan turbon jälkeen olevalle liittimelle vai onko siinä magneettiventtiiliä välissä. Ruotsista tuodut saattavat olla myös täyspaine versioita.
PS. Haulla ja oikeilla hakusanoilla löytyy paljon tietoapiethein2 kirjoitti: En lähde tuota kickdown säätöä tarkastelemaan, ennenkuin tuo turbon seudun toiminta on valjennut ja kunnossa.
Kuskin penkin läämitys ja säätöjutut jo löysinkin threadesitä.
Kiitokset jo suuresta määrästä hyvää infoa.
T.Jussi
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Kiitokset vastauksesta.
Suora letku hukkaportille.
Eikös mankkuventtiili tule esim Stage 1 lisäyksessä?
Mites tuon automaattilaatikon kanssa, rupeaako se heti poikimaan, jos laittaa Stage 1 tai suurempaa, vai pitäisikö kestää OK?
Onkos säätöyksikössä vääntöjä rajoitettu laatikon säästämiseksi jotenkin? Voikos tällainen toiminto olla jäänyt päälle? Jostain threadista luin maininnan k.o toiminnasta, mutta tarkempaa tietoa ei ole.
Ei nyt vielä mitään viriä tartte, varsinkin, jos tuo lähtökiihtyvyys paranisi säädöillä.
Täytyy laittaa dataloggeri painelinjaan kiinni, kun saan anturin tehtyä. Siitähän ne paineet rupeaa selviämään.
T. Jussi
Juu, kyllä kulkeekin, mutta liikkeellepääsy on tahmeaa. Eipä auton koko potentiaalia tarvinnut kokeilla.Jos menee fuelcut:iin asti, niin pitäisi kyllä kulkeakin.
Meneekö hukkaportin letku suoraan turbon jälkeen olevalle liittimelle vai onko siinä magneettiventtiiliä välissä. Ruotsista tuodut saattavat olla myös täyspaine versioita.
Suora letku hukkaportille.
Eikös mankkuventtiili tule esim Stage 1 lisäyksessä?
Mites tuon automaattilaatikon kanssa, rupeaako se heti poikimaan, jos laittaa Stage 1 tai suurempaa, vai pitäisikö kestää OK?
Onkos säätöyksikössä vääntöjä rajoitettu laatikon säästämiseksi jotenkin? Voikos tällainen toiminto olla jäänyt päälle? Jostain threadista luin maininnan k.o toiminnasta, mutta tarkempaa tietoa ei ole.
Ei nyt vielä mitään viriä tartte, varsinkin, jos tuo lähtökiihtyvyys paranisi säädöillä.
Täytyy laittaa dataloggeri painelinjaan kiinni, kun saan anturin tehtyä. Siitähän ne paineet rupeaa selviämään.
T. Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Tarkasta
piethein2 kirjoitti:Kiitokset vastauksesta.
Juu, kyllä kulkeekin, mutta liikkeellepääsy on tahmeaa. Eipä auton koko potentiaalia tarvinnut kokeilla.Jos menee fuelcut:iin asti, niin pitäisi kyllä kulkeakin.
Meneekö hukkaportin letku suoraan turbon jälkeen olevalle liittimelle vai onko siinä magneettiventtiiliä välissä. Ruotsista tuodut saattavat olla myös täyspaine versioita.
Suora letku hukkaportille.
Eikös mankkuventtiili tule esim Stage 1 lisäyksessä?
Mites tuon automaattilaatikon kanssa, rupeaako se heti poikimaan, jos laittaa Stage 1 tai suurempaa, vai pitäisikö kestää OK?
Onkos säätöyksikössä vääntöjä rajoitettu laatikon säästämiseksi jotenkin? Voikos tällainen toiminto olla jäänyt päälle? Jostain threadista luin maininnan k.o toiminnasta, mutta tarkempaa tietoa ei ole.
Ei nyt vielä mitään viriä tartte, varsinkin, jos tuo lähtökiihtyvyys paranisi säädöillä.
Täytyy laittaa dataloggeri painelinjaan kiinni, kun saan anturin tehtyä. Siitähän ne paineet rupeaa selviämään.
T. Jussi
Katso muuten paineletkun kunto hukkaportille, koska tekee saman ilmiön.
Kyllähän ne automaattilaatikotkin vissiin aika hyvin kestää.
Omassa on tällä hetkellä viriboksi paikallaan ja hyvin tuntuu toimivan. Katsotaan sitten, kun kyselen automaattikorjaajia

Viritysbokseissa on vääntörajoituksia automaattiversioissa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Ei tota ZF:ää saa kyllä Tonnarissa paikaltaan ruopimaan muuten, kuin jarrun kanssa, (en suosittele).
Ilman jarrun apua lähtee kuin lehmä makuultaan, kunnes tuo painemittari jäpittää 1,5bar:issa.
Puolentoista baarin paineilla tuo kylläkin menee ihan kivasti 20-200km/h välin. Ja kummirinkula jopa hieman narskuu välillä 30-80km/h.
Eikä oo vielä loota oireillut.

Ilman jarrun apua lähtee kuin lehmä makuultaan, kunnes tuo painemittari jäpittää 1,5bar:issa.

Puolentoista baarin paineilla tuo kylläkin menee ihan kivasti 20-200km/h välin. Ja kummirinkula jopa hieman narskuu välillä 30-80km/h.

Eikä oo vielä loota oireillut.

Huomasin automaatti-tonnarini kanssa semmosen, että jos lähti liikkeelle suoraan talla pohjassa, ni ainaskin 2.3TA (vakio) poistui kuin hauki kaislikosta. Jos taas lähti ensin hiljaa liikkeelle ja runttas sitten kaasua, niin kiihtyvyys oli aika heikkoa varmaankin just siihen 40km/h asti.
Ja märällä asfaltilla suti
Ja märällä asfaltilla suti

Olen huomannut saman, jalka jarrulta kaasulle ja suoraan aivan pohjaan.karg kirjoitti:Huomasin automaatti-tonnarini kanssa semmosen, että jos lähti liikkeelle suoraan talla pohjassa, ni ainaskin 2.3TA (vakio) poistui kuin hauki kaislikosta. Jos taas lähti ensin hiljaa liikkeelle ja runttas sitten kaasua, niin kiihtyvyys oli aika heikkoa varmaankin just siihen 40km/h asti.
Ja märällä asfaltilla suti
Piirtää viivaa kuivallekin asfaltille. Ei varmaan kyllä kannata kovin useen harrastaa....


Kiitoksia tiedoista.
Olen kokeillut molemmanlaisia kiihdytyksiä, mutta molemmat ovat aika tehottoman tuntuisia.
Innostuksissani kytkin sitten 0...10bar mittarin kiinni ja kävin ajelemassa.
Vapaalla kierrätettynä ei tapahdu mitään.
Onkos se ahtopaineen säätösolenoidi juuri tätä varten?? Pakotetaan hukkaportti auki? Vai miksi ei paineita näy vapaalla??
Noh. Sitten kun on pykälää silmässä ja kiekat yli 4000rpm, rupeaa jo tuo mittarikin vipattaan ja lähellä kiekkamittarin punaista lähestytään jo sitten varmaan sitä 0.4bar, eli roottori ainakin pyörii ja jotain ahtaa. Ja silloin kun tuo mittari alkaa vipatella, rupeaakin myös nopeusmittarissa tapahtumaan, mutta se kestää aika kauan.
Eli nyt varmaan ruetaan metsästämään vuotopaikkoja, joista nyt ensimmäisenä tulee mieleen hukkaportti, josta jo sanottiin, jotta se saattaa jumittaa. Tietenkin ensin hommataan kunnon mittari ja apumies, jotta kuski pystyy pitään silmät tiessä.
Pikkasen hirvittää nuo ohjeen täysteho 3vaihteella ja jarrusäännöstely 3000rpmään, mutta kait ne paikat kestää.
Tuon lyhyen testin perusteella sanoisin, että peruspaineet on aikalailla hukassa.
Tutkimuksia jatketaan...
Kiitokset JouniCSE vinkistä.
Tämä on vaan emännän kauppakassi, joten jos sais vaikka ne kaikki perusahdot mukaan niin sekin varmaan riittää sille. Voi olla taas talviajossa jännempää...
Tuota Hauki rannasta vertausta olen kuullut muiltakin, mutta siihen on vielä matkaa.
Mites paljon hevosia ja vääntöö tuolla 1.5bar paineella jo tulee?
T.Jussi
Olen kokeillut molemmanlaisia kiihdytyksiä, mutta molemmat ovat aika tehottoman tuntuisia.
Innostuksissani kytkin sitten 0...10bar mittarin kiinni ja kävin ajelemassa.
Vapaalla kierrätettynä ei tapahdu mitään.
Onkos se ahtopaineen säätösolenoidi juuri tätä varten?? Pakotetaan hukkaportti auki? Vai miksi ei paineita näy vapaalla??
Noh. Sitten kun on pykälää silmässä ja kiekat yli 4000rpm, rupeaa jo tuo mittarikin vipattaan ja lähellä kiekkamittarin punaista lähestytään jo sitten varmaan sitä 0.4bar, eli roottori ainakin pyörii ja jotain ahtaa. Ja silloin kun tuo mittari alkaa vipatella, rupeaakin myös nopeusmittarissa tapahtumaan, mutta se kestää aika kauan.
Eli nyt varmaan ruetaan metsästämään vuotopaikkoja, joista nyt ensimmäisenä tulee mieleen hukkaportti, josta jo sanottiin, jotta se saattaa jumittaa. Tietenkin ensin hommataan kunnon mittari ja apumies, jotta kuski pystyy pitään silmät tiessä.

Pikkasen hirvittää nuo ohjeen täysteho 3vaihteella ja jarrusäännöstely 3000rpmään, mutta kait ne paikat kestää.
Tuon lyhyen testin perusteella sanoisin, että peruspaineet on aikalailla hukassa.
Tutkimuksia jatketaan...
Kiitokset JouniCSE vinkistä.
Tämä on vaan emännän kauppakassi, joten jos sais vaikka ne kaikki perusahdot mukaan niin sekin varmaan riittää sille. Voi olla taas talviajossa jännempää...

Tuota Hauki rannasta vertausta olen kuullut muiltakin, mutta siihen on vielä matkaa.
Mites paljon hevosia ja vääntöö tuolla 1.5bar paineella jo tulee?
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Vapaalla ei koneen kuorma (=poistuvat pakokaasut) riitä pyörittämään ahdinta juuri lainkaan, eli eipä ne ahdot vapaalla juuri nouse.piethein2 kirjoitti: Vapaalla kierrätettynä ei tapahdu mitään.
Onkos se ahtopaineen säätösolenoidi juuri tätä varten?? Pakotetaan hukkaportti auki? Vai miksi ei paineita näy vapaalla??
Noh. Sitten kun on pykälää silmässä ja kiekat yli 4000rpm, rupeaa jo tuo mittarikin vipattaan ja lähellä kiekkamittarin punaista lähestytään jo sitten varmaan sitä 0.4bar, eli roottori ainakin pyörii ja jotain ahtaa
Tuommoinen kunnossa oleva matalapainetonnari ahtaa kyllä täydet (perus)paineet n. 2000-2500rpm alkaen ja ahtojen pitäisi pysyä just eikä melkeen samana (n. 0,4bar) aina punarajalle asti. Se, että ahdin heräilee vasta 4000rpm jälkeen kertoo jostain viasta; joko ahdin vetelee viimeisiään, ahtoputkissa on vuotoa tai hukkaportti häröilee.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Moikka,
Kovasti rupeaa viittaamaan hukkaportin jumimiselle.
Nyt paikalla -1...+2bar mittari ja ensimmäisellä ajelulla ahdot seuraili aika lineaarisesti kierroslukua, eli n.2000rpm - 4500rpm olivat 0.1 - 0.45. Peruspainetta kun yritin selvittää, sain sen arvoksi n.0.3bar. Missään vaiheessa ei menty ylli 0.5bar.
Kävin sitten auton alla suihkuttelemassa irroitusöljyä hukkaportin säätövarren mutterin seudulle ja samalla voitelin hukkaportin akselin seutua. Liikuttelin myös käsin niin paljon, kuin voin. Tästä kun lähdettiin tutkimaan, seurailivat taas ahdot kierroslukuja, mutta nyt huiput nousikin jo yli 0.5 ja täyskiihdytyksessä laatikon vaihtaessa 3->4 tuli edellämainittu rykäisy, kun ahto näytti n.0.7bar. Voikos olla, että tuo 0.7 onkin sitten se shutoff raja vai miten se käyttäytyy?? Tuo yllämainittu ohje taitaa antaa shutoffille paineen 1.15bar.
Viisaammat ovat sanoneet, että peruspaineet pitäisi nousta noin sekunnissa kaasun survomisesta lattiaan. Nyt tuo 0.4bar tulee noin 5 sekunnin kohdalla. Onkos muilla samoja tuntoja??
Niin ja se mun höpötys ahtopaineen säätösolenoidista... Sehän taitaa olla lambda-anturi siinä turbon hukkaportin lähellä, kun oikein tarkkaan katsoo.
Voi olla, että viikonloppuna otan koko turbon irti ja laitan samalla 200tkm huoltoon.
T:Jussi
Kovasti rupeaa viittaamaan hukkaportin jumimiselle.
Nyt paikalla -1...+2bar mittari ja ensimmäisellä ajelulla ahdot seuraili aika lineaarisesti kierroslukua, eli n.2000rpm - 4500rpm olivat 0.1 - 0.45. Peruspainetta kun yritin selvittää, sain sen arvoksi n.0.3bar. Missään vaiheessa ei menty ylli 0.5bar.
Kävin sitten auton alla suihkuttelemassa irroitusöljyä hukkaportin säätövarren mutterin seudulle ja samalla voitelin hukkaportin akselin seutua. Liikuttelin myös käsin niin paljon, kuin voin. Tästä kun lähdettiin tutkimaan, seurailivat taas ahdot kierroslukuja, mutta nyt huiput nousikin jo yli 0.5 ja täyskiihdytyksessä laatikon vaihtaessa 3->4 tuli edellämainittu rykäisy, kun ahto näytti n.0.7bar. Voikos olla, että tuo 0.7 onkin sitten se shutoff raja vai miten se käyttäytyy?? Tuo yllämainittu ohje taitaa antaa shutoffille paineen 1.15bar.
Viisaammat ovat sanoneet, että peruspaineet pitäisi nousta noin sekunnissa kaasun survomisesta lattiaan. Nyt tuo 0.4bar tulee noin 5 sekunnin kohdalla. Onkos muilla samoja tuntoja??
Niin ja se mun höpötys ahtopaineen säätösolenoidista... Sehän taitaa olla lambda-anturi siinä turbon hukkaportin lähellä, kun oikein tarkkaan katsoo.
Voi olla, että viikonloppuna otan koko turbon irti ja laitan samalla 200tkm huoltoon.
T:Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Eipä tarvinnut turboa irrottaa.
Aamutuimaan tunkkasin auton ylös ja kävin käsiksi kunnolla hukkaportin työntötankoon. Ilmeni, että työntötangon silmä oli juminut kiinni hukkaportin varren akseliin.
Ruiskuttelin aikani ruosteenirrottajaa ja sitten yritin käsin saada sitä liikkumaan, mutta ei inahtanutkaan. Koska linkki on aika ikävässä paikassa, päädyin etsimään sopivaa työkalua.
Lopulta keksin tehdä 8mm täkkipultista ja teräsputkesta "sorkkarauta" työkalun, jossa pultin lierireunan sai tangon pään ja hukkaportin varren väliin. Siitä varovasti nitkutellen erilleen ja taas irrottajaa kehiin, sitten putkella varovasti naputellen takaisinpäin ja muutaman syklin jälkeen portti rämähtikin kiinni. Lisää irrottajaa ja paineilmakompuran regun asetus alle yhden baarin. Pistoolilla sitten pöhäyksiä kelloon ja kas kummaa tanko alkoi liikahdella ja portti avautua. Tosin vielä hieman takerrellen.
Tässä vaiheessa taas lisättiin irrottajaa ja nyt tankoa pystyi jo liikuttamaan käsin. Noin sata edestakas avausta, c-klipsi paikalleen ja letkut kelloon kiinni ja testiin.
Johan rupesi näkymään mittarissa eloa myös vapaalla konetta kierrätettäessä. Pikatestin perusteella peruspaineet on aikalailla kohdallaan, joten ei muutakun kovaa ajoa. Nyt peruspaineet hyppää ylös heti kaasun tirvasun jälkeen eikä 5sec päästä.
Ihmettelin tuota FuelCut toimintoa, joka käsittääkseni pitäisi tulla 1.15bar kohdalla, ainakin tuon ohjeen mukaan. Olisikohan, että se onkin 0.75bar yli peruspaineen, koska 0.4 +0.75 =1.15? Omassa testissänihän tuli tuo äkillinen rykäys n.0.70 bar kohdalla. Eli järjestelä oli sopeuttanut peruspaineeksi 0bar ja sitten 0.75bar päälle. Viisaammat kommentoikaa.
Kiitokset kaikille vinkeistä. Toivittavasti tästä on joskus muille apua.
Nyt etsimään lisää tietoa tasapainoakselista ja ketjusta, jotta pitääkö niille tehdä jotain meidän tapauksessa? Tieto tuo tuskaa.
T.Jussi
Aamutuimaan tunkkasin auton ylös ja kävin käsiksi kunnolla hukkaportin työntötankoon. Ilmeni, että työntötangon silmä oli juminut kiinni hukkaportin varren akseliin.
Ruiskuttelin aikani ruosteenirrottajaa ja sitten yritin käsin saada sitä liikkumaan, mutta ei inahtanutkaan. Koska linkki on aika ikävässä paikassa, päädyin etsimään sopivaa työkalua.
Lopulta keksin tehdä 8mm täkkipultista ja teräsputkesta "sorkkarauta" työkalun, jossa pultin lierireunan sai tangon pään ja hukkaportin varren väliin. Siitä varovasti nitkutellen erilleen ja taas irrottajaa kehiin, sitten putkella varovasti naputellen takaisinpäin ja muutaman syklin jälkeen portti rämähtikin kiinni. Lisää irrottajaa ja paineilmakompuran regun asetus alle yhden baarin. Pistoolilla sitten pöhäyksiä kelloon ja kas kummaa tanko alkoi liikahdella ja portti avautua. Tosin vielä hieman takerrellen.
Tässä vaiheessa taas lisättiin irrottajaa ja nyt tankoa pystyi jo liikuttamaan käsin. Noin sata edestakas avausta, c-klipsi paikalleen ja letkut kelloon kiinni ja testiin.
Johan rupesi näkymään mittarissa eloa myös vapaalla konetta kierrätettäessä. Pikatestin perusteella peruspaineet on aikalailla kohdallaan, joten ei muutakun kovaa ajoa. Nyt peruspaineet hyppää ylös heti kaasun tirvasun jälkeen eikä 5sec päästä.
Ihmettelin tuota FuelCut toimintoa, joka käsittääkseni pitäisi tulla 1.15bar kohdalla, ainakin tuon ohjeen mukaan. Olisikohan, että se onkin 0.75bar yli peruspaineen, koska 0.4 +0.75 =1.15? Omassa testissänihän tuli tuo äkillinen rykäys n.0.70 bar kohdalla. Eli järjestelä oli sopeuttanut peruspaineeksi 0bar ja sitten 0.75bar päälle. Viisaammat kommentoikaa.
Kiitokset kaikille vinkeistä. Toivittavasti tästä on joskus muille apua.
Nyt etsimään lisää tietoa tasapainoakselista ja ketjusta, jotta pitääkö niille tehdä jotain meidän tapauksessa? Tieto tuo tuskaa.
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
LPT mallissa fuelcut tulee 0.65:ssapiethein2 kirjoitti:Eipä tarvinnut turboa irrottaa.
Ihmettelin tuota FuelCut toimintoa, joka käsittääkseni pitäisi tulla 1.15bar kohdalla, ainakin tuon ohjeen mukaan. Olisikohan, että se onkin 0.75bar yli peruspaineen, koska 0.4 +0.75 =1.15? Omassa testissänihän tuli tuo äkillinen rykäys n.0.70 bar kohdalla. Eli järjestelä oli sopeuttanut peruspaineeksi 0bar ja sitten 0.75bar päälle. Viisaammat kommentoikaa.