Erikoinen kytkinvika
Erikoinen kytkinvika
Auto on sigussa mainittu Audi 100, eli vääränmerkkinen tälle foorumille, mutta vastaava vika on täysin mahdollinen Saabissakin.
Audin kytkin lakkasi yllättäen irrottamasta. Vika oli kuitenkin ajottainen. Liikkeellelähdön jälkeen kytkin irrotti ensin normaalisti mutta viimeistään ensimmäisen tai toisen vaihdon jälkeen irrottaminen muuttui vajaaksi. Ts auton saattoi käynnistää vaihde päällä, kun kytkin luisti poljin pohjaan painettuna. Ajon aikana vaihtaminen onnistui kaasulla sopivat kierokset hakemalla. Mitään ylimääräistä mekkalaa kytkinkopasta ei kuulunut eikä kytkin myöskään luistanut.
Audin kytkin on hydraulinen, kuten Saabissakin, eli ensimmäinen oletus oli työ- tai pääsylinterin tiivisteet. Näiden vaihto ei kuitenkaan auttanut.
No lopulta piti ottaa vaihteisto irti, ja vikakin löytyi:
Kytkinlevyn keskiöstä oli lohjennut n. 6 cm pitkä pala yhden jousen vierestä. Tämä pala on sitten vaellellut asetelman sisällä estäen kytkimen normaalin toiminnan.
http://koti.mbnet.fi/svc/kuvia/Audi/kytkin2.jpg
http://koti.mbnet.fi/svc/kuvia/Audi/kytkin3.jpg
Audin kytkin lakkasi yllättäen irrottamasta. Vika oli kuitenkin ajottainen. Liikkeellelähdön jälkeen kytkin irrotti ensin normaalisti mutta viimeistään ensimmäisen tai toisen vaihdon jälkeen irrottaminen muuttui vajaaksi. Ts auton saattoi käynnistää vaihde päällä, kun kytkin luisti poljin pohjaan painettuna. Ajon aikana vaihtaminen onnistui kaasulla sopivat kierokset hakemalla. Mitään ylimääräistä mekkalaa kytkinkopasta ei kuulunut eikä kytkin myöskään luistanut.
Audin kytkin on hydraulinen, kuten Saabissakin, eli ensimmäinen oletus oli työ- tai pääsylinterin tiivisteet. Näiden vaihto ei kuitenkaan auttanut.
No lopulta piti ottaa vaihteisto irti, ja vikakin löytyi:
Kytkinlevyn keskiöstä oli lohjennut n. 6 cm pitkä pala yhden jousen vierestä. Tämä pala on sitten vaellellut asetelman sisällä estäen kytkimen normaalin toiminnan.
http://koti.mbnet.fi/svc/kuvia/Audi/kytkin2.jpg
http://koti.mbnet.fi/svc/kuvia/Audi/kytkin3.jpg
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Enpä ole tuollaisesta viasta ennen kuullut
. Sellaisen tapauksen tosin tiedän, jossa Volvosta (440) loppui veto rampissa, sen jälkeen kaikki pykälät menivät ilman kytkintä päälle kuin tyhjää vain, mutta auto ei liikahtanutkaan. Paljastui, että kytkinlevyn keskiö oli täysin irti levystä ja pyöri aivan vapaasti.

#1970
Sama tapahtui töissä kerran, auto -96/-97 vito 110d.ah79 kirjoitti:Enpä ole tuollaisesta viasta ennen kuullut. Sellaisen tapauksen tosin tiedän, jossa Volvosta (440) loppui veto rampissa, sen jälkeen kaikki pykälät menivät ilman kytkintä päälle kuin tyhjää vain, mutta auto ei liikahtanutkaan. Paljastui, että kytkinlevyn keskiö oli täysin irti levystä ja pyöri aivan vapaasti.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Minulla voi olla juuri tämä kyseinen vika autossani....
Tsekkaa tuolta...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43239
.
Tsekkaa tuolta...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43239
.
Re: Erikoinen kytkinvika
Joo, täysin mahdollista SaabissakinSvc kirjoitti:Auto on sigussa mainittu Audi 100, eli vääränmerkkinen tälle foorumille, mutta vastaava vika on täysin mahdollinen Saabissakin.
No lopulta piti ottaa vaihteisto irti, ja vikakin löytyi:
Kytkinlevyn keskiöstä oli lohjennut n. 6 cm pitkä pala yhden jousen vierestä. Tämä pala on sitten vaellellut asetelman sisällä estäen kytkimen normaalin toiminnan.

Edellisessä tontussa teki ihan saman homman, pala vain oli puolet lyhyempi. Olis penteleen pala tippunut pois, niin ei olis ollut mitään haittaa (kai), mut tietysti sinne levyjen väliin...
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Re: Erikoinen kytkinvika
Kytkimen valmistaja oli muuten LuK. Valmistuspäivämäärää en löytänyt.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21