Nokian Hakkapeliitta 4 - kokemuksia?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Pitääpä tarkistaa tuo kotimaisuus noiden nelosten suhteen, kun olivat yllättävän halvat.

Onko kellään kokemusta Micheleneistä? Onko sitten kotimaisissa ja venäläisissä nelosissa laatueroja?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

No michelinit ostin tuossa viime talvena tuohon uudempaan farmariin, kun alkutalvesta hyvältä näyttäneistä hakkapeliitoista lähti sadan kilometrin matkalla pinta sliksiksi (oli kaikki nastat tallella, 5mm pintaa, mutta rengasmiehen mukaan käykin juuri noin talvirenkaille, että ohuen pintakumiseoksen alla oleva kovempi kumiseos kuluu sitten kertalaakista kun pinta on poissa. Rengas on silti siinä vaiheessa vielä tosi käyttökelpoisen näköinen)

No kuitenkin asiaan, Hakkapeliittojen jälkeen nuo Michelinit ovat mahdottoman paljon hiljaisemmat. Michelineissä on pito mielestäni erittäinkin hyvä, mutta pahapa tuota on verrata mihinkään, vaikka onkin HKPL2/4:lla tullut ajeltua viimeiset 5 talvea kun aina kuitenkin renkaanvaihdossa renkaat vaihdetaan vanhoista uusiin. Varmasti mistään ei löydy minkäänmerkkistä yhtä huonosti pitävää uutta rengasta kuin se vanha, jonka on juuri vaihtamassa pois.

Eli siis summa summarum, itse en hakkapeliittaa enää autooni laittaisi syystä että muut tarjoavat vastaavan pidon (Ainakin uutena) mutta ainakin tuo Michelin on pirun paljon hiljaisempi ja sitä kautta talven yleisimmillä keleillä huomattavasti mukavampi rengas.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Pitäisi itsekin ostaa talvirenkaat lähiaikoina ja michelinit ovat vahvoilla (ja ehkäpä lähinnä vain sen takia koska kesänakkeina löytyy michelin energyt). Hakkapeliitta 5:sta juttelin myyjän kanssa, joka kertoi eroksi 4:n olevan nastan erilainen muoto sekä parempi kiinnitys.
Se mitä renkailta haen on tietysti pito ja toiminta ääritilanteissa, mutta jonkun verran maanteitä kuluttavana kaipaan myös sitä hiljaisuutta matka-ajossa. (ja jos joku ihmettelee miksi en osta kitkoja, niin liikun lähinnä itä-suomen alueella ja mielestäni kitkat toimivat vain helsingin alueella jossa tiet ovat lähes 100% ajasta suolattu sulaksi. Tämä on tietysti vain yksi mielipide.)
#2633
Tomaatti9000
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Entäs "Hakkapeliitta 2"

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Rengascenter ketju on tuomassa markkinoille "Hakkapeliitta 2", mutta eri nimellä. Eli rengas tulisi Nokian tehtaalta vanhalla H2 muotilla. Olisi pikkuisen edullisempi kuin merkkirenkaat. Pitäisi toiseen tonnariin ostaa uudet talvikiekot ja auto olisi pääosin emännän ajossa (itse jatkan kitkoilla).

Itsellä oli aikoinaan hakkapeliitta 1, jonka jälkeen olen ajanut Misukan kitkoilla (Maxi-Ice ja X-Ice) ja muistikuvat Hakkapeliitoista eivät ole kovin negatiiviset, mutta mites tuo kakkosmalli :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ei noista kakkosista pahaa sanottavaa ole, ikähän mallia alkaa painaa, mutta hyvä perusrengas varmasti ja pieksee vielä ominasuuksillaan uudemmat halpismerkit. Ero ykkösiin on ainakin selvä, hkpl 1 oli minusta 185/65/15 koossa pirun horjakka ja vetelän tuntuinen rengas, joka onneksi korjautui hkpl 2:n myötä. Nelonen ei ainakaan huonompaan suuntaan mennyt, takavetoisessa toiminut ainakin hyvin ja pitoa löytynyt. Rengasvalinta onneks itellä ollut aina helppoa, muuta ei autoon tule talvirenkaiksi kuin Nokian tekeleitä ja Suomessa tehtyjä.

Tuo halpismerkki voi olla ihan ok, jos on vaan varmasti sama kumiseos/rungon rakenne yms. kuin alkuperäisessä. Pelkkä nokian kuvio ei paljoa pelasta huonossa rungossa, se on nähty jo pinnatuissa renkaissa.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jusau kirjoitti:
Tuo halpismerkki voi olla ihan ok, jos on vaan varmasti sama kumiseos/rungon rakenne yms. kuin alkuperäisessä. Pelkkä nokian kuvio ei paljoa pelasta huonossa rungossa, se on nähty jo pinnatuissa renkaissa.
Pitäisi olla ihan Suomessa Nokialla tehty sarja pohjoismaiselle Rengascenter ketjulle. Pitää vielä varmistaa tai sitten ostaa Misukat. Hakkapeliiitan 5 ovat jonkin verran kalliimmat :(
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla oli aikanaan 9-3:ssa Nokian HKPL2:set ja olivat ensimmäisen talven ihan hyvät, jolloin renkailla ajettiin suunnilleen 10K. Renkaat oli päälle päin kuin uudet ja nastat tallessa, mutta jo toisena talvena selvästi liukkaammat. Kumi kovettui ikääntyessään ja neljäntenä talvena renkaat oli pakko vaihtaa, kun niillä ei enää uskaltanut ajaa...

Itse en säästäisi talvirenkaissa. Continentalin WinterViking2:set oli todella hyvät ainakin ekan talven, saa nähdä miten ensi talvena toimivat...

Eski
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Eski kirjoitti:Minulla oli aikanaan 9-3:ssa Nokian HKPL2:set ja olivat ensimmäisen talven ihan hyvät, jolloin renkailla ajettiin suunnilleen 10K. Renkaat oli päälle päin kuin uudet ja nastat tallessa, mutta jo toisena talvena selvästi liukkaammat. Kumi kovettui ikääntyessään ja neljäntenä talvena renkaat oli pakko vaihtaa, kun niillä ei enää uskaltanut ajaa...

Eski
Tämän takia olen ajanut pääsääntöisesti kitkoilla, koska ne tulee vaihdettua joka toinen talvi. Suola kovettaa kumin aika kiitettävästi.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9000LPT kirjoitti: Tämän takia olen ajanut pääsääntöisesti kitkoilla, koska ne tulee vaihdettua joka toinen talvi. Suola kovettaa kumin aika kiitettävästi.
Jep, säälittää vain laittaa vähän ajetut ja hyvännäköiset renkaat vaihtoon, mutta tosiasia on, että turvallisin ratkaisu olisi ostaa uudet gummit joka talveksi.

Eski
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Eski kirjoitti:
9000LPT kirjoitti: Tämän takia olen ajanut pääsääntöisesti kitkoilla, koska ne tulee vaihdettua joka toinen talvi. Suola kovettaa kumin aika kiitettävästi.
Jep, säälittää vain laittaa vähän ajetut ja hyvännäköiset renkaat vaihtoon, mutta tosiasia on, että turvallisin ratkaisu olisi ostaa uudet gummit joka talveksi.

Eski
Eipä ne nyt enää niin hyvä kuntoiset ole, kun ajaa toisena keväänä pikkuisen pitempään, kunnes on tien pinta pikkuisen tasoittunut. Lisäksi ne tulee laitettua alle aikaisemmin, kuin nastat
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Nuo Hakkapeliitta2:set eivät minua miellytä kovinkaan paljon. Ihan järjettömät rengasäänet (jyrinää ja ulinaa) ja pitokaan ei ole mitenkään erikoisen hyvä. Viime talvi oli ensimmäinen kokemus noista.
"Pakko" ajella kuitenkin noilla kun tulivat tuon pommin mukana ja olivat ajamattomat.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Viime talvena tuli ostettua pitkästä aikaa nastarenkaat autoon (7 vuotta eri merkkisillä kitkoilla :lol: ). Valinta osui Gislavedin NordFrostiin ja yllätys oli aikamoinen, kun huomasin ettei niistä lähde ääntä juuri sen enempää kuin ylivuotisista Nokian RSi-kitkoista.... NordFrostin ainoa huono puoli on, että runko on Q-luokan eli varsin lötkö. Hakkis 4:t ovat käsittääkseni hieman tukevampia.
Nythän sekä Gislavedilta että Nokialta on tullut kummaltakin uusi rengas, joten on mielenkiintoista nähdä miten ovat onnistuneet kehityksessä...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kun vaihdoin keväällä Contin nastagummien tilalle Dunlopin 17-kesäkiekot, rengasmelu kasvoi selvästi. Eli Contit ainakin on melko hiljaiset nastarenkaat... Dunlopin SportMaxxeissa ei ollut muuta hyvää, kun että kuluivat onneksi nopeasti loppuun :D

Eski
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Viime syksynä ostin Michelinin X-ice Northit, mutta piti kesken talven vaihtaa pois. Jopa välillä alla käyneet ikivanhat hkpl 1:set oli paremmat ajettavat. Puhumattakaan uusista hkpl 2:sta. Michelinit olivat yksinkertaisesti suuntavakavuudeltaan niin huonot, ettei niillä jaksanu ajaa pitkiä matkoja maantiellä. Jatkuvasti joutui ohjailemaan kun auto luikerteli tien laidasta laitaan ja lumivallit tempoi joka suuntaan. Eri rengaspaineet ei auttanu yhtään. Aluksi epäilin jopa auton alustaa ja rengaskulmatkin tuli tarkistettua kun en uskonut, että renkaat voi tehdä noin suuren muutoksen.

Pito niissä oli kyllä tautisen hyvä, mutta kun suurin osa ajosta on matka-ajoa niin ei se kauheasti lohduttanu. Nokian hkpl 2 häviää sen suhteen, mutta on muuten paljon parempi ajettava.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

JuHem kirjoitti:Viime syksynä ostin Michelinin X-ice Northit, mutta piti kesken talven vaihtaa pois. Jopa välillä alla käyneet ikivanhat hkpl 1:set oli paremmat ajettavat. Puhumattakaan uusista hkpl 2:sta. Michelinit olivat yksinkertaisesti suuntavakavuudeltaan niin huonot, ettei niillä jaksanu ajaa pitkiä matkoja maantiellä. Jatkuvasti joutui ohjailemaan kun auto luikerteli tien laidasta laitaan ja lumivallit tempoi joka suuntaan. Eri rengaspaineet ei auttanu yhtään. Aluksi epäilin jopa auton alustaa ja rengaskulmatkin tuli tarkistettua kun en uskonut, että renkaat voi tehdä noin suuren muutoksen.

Pito niissä oli kyllä tautisen hyvä, mutta kun suurin osa ajosta on matka-ajoa niin ei se kauheasti lohduttanu. Nokian hkpl 2 häviää sen suhteen, mutta on muuten paljon parempi ajettava.
Tontussa noi misukat pelas ainaki ihan hyvin. 195/65/15. Ja pitää.
Vastaa Viestiin