VAROITUS: Kumiosat Motonetista ja harakireistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Eli eiköhän nuo tarvikeniveletkin mahtaisi kestää jos niihin vaivautuisi poraamaan rasvanipat?
Melko usein tarvikkeista on ensin korkannu kumi jolloin nippa ei paljoa auta.
Noita kumejahan saa onneksi erikseen, mutta onko noiden Motonetissä kaupattavien irrallisten kumien laadusta mitään tietoa?
Kajakkiin vaihdoin joskus tarvikemalliset nivelet joihin laitoin alkuperäisten nivelten suojakumit, ja ne tieetty täyteen rasvaa.

Nyt homma ei onnistunut kun vanhojen nivelten kaikki suojakumit olivat riekaleina, liekö joku ulkoiluttanut kanadanmajavaansa auton lähistöllä :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Löytyykös jostain 99:n käsijarruvaijereihin niitä suojakumeja jotka estävät veden pääsyn vaijerin sisään (siis satulan päähän)?
Ei viitsisi vaihtaa muten ehjiä ja hyväkuntoisia vaijereita noiden suojakumien vuoksi, eikä jäätyvä käsijarrukaan kuulosta miellyttävältä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

ng900aero kirjoitti:Löytyykös jostain 99:n käsijarruvaijereihin niitä suojakumeja jotka estävät veden pääsyn vaijerin sisään (siis satulan päähän)?
Ei viitsisi vaihtaa muten ehjiä ja hyväkuntoisia vaijereita noiden suojakumien vuoksi, eikä jäätyvä käsijarrukaan kuulosta miellyttävältä?
Itse olen noita napsinut varaosapommeista. Aivan irto-osa ja irtoaa ilman työkaluja. Ruuvimeisselillä saattaa joutua avittamaan että saa vaiherin siitä satulan silmukasta eka irti.

T. Pasi
99T-museopeli
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä varaosiksi kannattaa napata niistä väljiksi kuluneista trw-nivelistä ne suojakumit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lisätään vielä tähän ellei jo mainittu

motonetin listalta

Huohotinputken tiiviste imusarjaan 24mm. . . . . . . . . 27-1721 2.02 eur

eli siis jarrutehostimelta tulevan putken tiiviste.

harkitse tarkkaan ostamista jos ajat autollasi paljon.

omassa käytössäni nuo kestävät alle 20tkm eli ei vuottakaan. kävin juuri hakemassa merkkiliikkeestä vastaavanlaisen, hinta oli 4.40 eur ja materiaali selvästi jämäkämpää tavaraa ainakin sormissa puristeltuna
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

lucaf kirjoitti:Huohotinputken tiiviste imusarjaan 24mm. . . . . . . . . 27-1721 2.02 eur

eli siis jarrutehostimelta tulevan putken tiiviste.
Onkos tuo nyt jarrun "huohotinputken" eli alipainetehostimen putken tiiviste, vai oikea huohottimen tiiviste venakopasta ilmanputsarille?

Go go Motonet, onneksi mulla on tuo pulju jonkinmoisessa karanteenissa :). Esim. juuri noiden kumiosien takia, oli kyllä kamalan näköinen ylävesiletku tai paisarin korkki tai silmälaakeri tai "hydraulinen" moottorinkannake tai ... :x
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

f-19 kirjoitti: tai ... :x
jakopään ketju, jäi hyllylle.. En viitsinyt sellaista laittaa, näytti niin häiveröiseltä.

Alavesiletkun ostin turboon ja näytti hyvältä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

f-19 kirjoitti:
lucaf kirjoitti:Huohotinputken tiiviste imusarjaan 24mm. . . . . . . . . 27-1721 2.02 eur

eli siis jarrutehostimelta tulevan putken tiiviste.
Onkos tuo nyt jarrun "huohotinputken" eli alipainetehostimen putken tiiviste, vai oikea huohottimen tiiviste venakopasta ilmanputsarille?
se korkeampi, eli ensiksimainitsemasi. en minä sitä huohottimen tiivistettä ole joutunut useinkaan vaihtamaan vaikka muistan johonkin autoon laittaneeni sen motonet-mallisenkin, siitäkin on niin kauan etten muista mihin autoon.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

lucaf kirjoitti: se korkeampi, eli ensiksimainitsemasi. en minä sitä huohottimen tiivistettä ole joutunut useinkaan vaihtamaan vaikka muistan johonkin autoon laittaneeni sen motonet-mallisenkin, siitäkin on niin kauan etten muista mihin autoon.
Tässä luultavasti vaikuttaa se, että tuossa imusarjassa tuo kumi on suoraan bensan kanssa tekemisissä. Huonolaatuinen pehmeni mulla siinä paikassa melkein purukumiksi.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Vaihoin tuossa joskus keskitalvella tonnikalaani käsijarruvaijerin. Motonetistä. Vilkaisin sitten tuossa muutama viikko sitten auton alle, ja vaijerin loppupään suojakumihaitari oli jo mennyt rikki! :(
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tyrkkäsin samalla tapaa tosta 900i:stä rikkimenneen käsijarruvaijerin suojakumin sisään vaseliinia. Tämän jälkeen on kestänyt vajaan viisi vuotta ja reilut 100tkm ajo, eikä ole vieläkään jumahtanut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Kyllä mulla on kaikki Motonetista ostetut osat toimineet paremmin ku rikkinäiset alkuperäiset. :roll:
No ei, jos asiassa pysytään niin pääasiassa hyviä kokemuksia Motonetin osista. Autoja on ollut monia ja sanotaanko että 10 % osista orkkiskamaa ja 90 % Motosta. Muutaman kerran tullut epäsopiva/vääränmallinen osa vietyä tallille ja takaisin, aina kyllä mukisematta hyvitetty tai vaihdettu sopivaan. Nuo jäävät kuitenkin ehkä 1-2 % osien kokonaismäärästä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

okaalto kirjoitti:
lucaf kirjoitti: se korkeampi, eli ensiksimainitsemasi. en minä sitä huohottimen tiivistettä ole joutunut useinkaan vaihtamaan vaikka muistan johonkin autoon laittaneeni sen motonet-mallisenkin, siitäkin on niin kauan etten muista mihin autoon.
Tässä luultavasti vaikuttaa se, että tuossa imusarjassa tuo kumi on suoraan bensan kanssa tekemisissä. Huonolaatuinen pehmeni mulla siinä paikassa melkein purukumiksi.
nyt muuten ekaa kertaa vaihdoin huohottimen tiivisteen uuteen, ihan huvikseni. yllätyin kun kiskoin vanhan tiivisteen irti. tiiviste oli kasvanut pituudeltaan melkeni kaksinkertaiseksi, ja oli sellaista pehmeätä lörtsyä koko matkalta, pystyi venyttämään kuin purukumia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Joku kirjoitteli aikaisemmin että käytetty kierrätysmateriaalia ...
Jos raakakumi on paistettu niin sitä ei voi enään käyttää edes seassa kun tehdään esim uusia kumiosia.
Työnpuitteissa olen tutustunut paljon kumin ihmeelliseen maailmaan ja se tuntuu olevan melkoista tiedettä ja taidetta. Silikoni-kumi olisi hyvää materiaalia lämmön ja pakkasen ja UV- valon kestolta mutta ei tahdo kestää kaikkia rasvoja ja liottimia ja lisäksi hinta. Normaaleista kumeista NBR kestää suurimpia osia voiteluaineista mutta kovettuu esim. pakkasnesteistä ja pakkasnesteille parasta on käyttää esin. EPDM o-renkaita. Kaikkia kumilaatuja voidaan sitten lisäaineistaa parantaakseen jotain osaaluetta esim. UV-valon kestoa mutta se vaikuttaa taas heikentävästi johonkin osaalueeseen eli nämä suojakumi ym. matriaalit ovat vaikeita kohteita. Rasvaa , kylmää , suuria muodonmuutoksia , mekaanista kulutusta, Uv-valoa jne jne. Nivelten valmistajilla suurimmat markkinat ovat lämpimissä maissa ja ominaisuudet suojakumeille haetaan sinne , ei kaameisiin pakkasiin. Itsellä on nivelissä rasvanipat ja rasvaa niin paljon että suojakumit pullistelee ja luonnollisesti öljyiset/ rasvaiset päältä ja on kestänyt pakkasta ym.
Kaksi kpl on Scantekin niveltä ja kaksi TRW ja eroa ei vielä ole huomannut kohta kuuden vuoden ja 200 000 km käytöllä. Kumit on ehjät ja nivelet timmit, kiitos nippojen! Rasvana nykyisin Polariksen violettia kelkan-alusta rasvaa mikä soveltuu ilmeisesti hyvin kumille ja muoville.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Saattaapi olla niin jotta 6 vuotta sitten laatu oli eri kuin nyt.
Taitavat kaikki halpisliikkeet myydä pääasiassa muovia eikä kumia, muovin ja kumin ero on kovin vaikea havaita nykyisin ainakin huonelämpötilassa, vanha oikea kumi muuten haiseekin ihan erille :), olisko rikkiä ilmassa.
Samoin kun on vaikea hokata nahkatakkia ja keinonahkaista.
Paska juttu kaikenkaikkiaan tosiaan on toi "kumi"- jutska, teettävät urakalla turhaa työtä.
Luonnonkumihan on kallista verrattuna kaikenmaailman synteettisiin, siinä syy. Synteettisistä varmasti hyviäkin löytyy, mutta eipä me saada noita jobbareita liipasimelle, vaikka paskaa myyvät ja säästävät esim puoli juoruu, meille siitä koituu yli 100 erkin lasku kun esim uusintakatsari, 1 timme korjaamoa, uusi nivel , matkat eestaas jne ja vitutukset ja vaivat ja riskit ( esim aurauksen vikaamat renkaat) kaupanpäällisiksi.
ja näin ympäristö säästyy ja eletään direktiivien mukaan. pitää olla aika löysäpäinen joka uskoo näihinkään perestroikkiin tosissaan.
Mutta nukkukaa yönne rauhassa: Laadun sertifiointi on suoritettu 9001:n mukaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin