Lesjöforssit cabbeen
Laitan kuvaa noista Touringeista illalla jahka töistä tänään pääsen...
Jousia on muistaakseni Saabin manuaalien mukaan sport-mallia tasan kahta joilla molemmilla samat speksit. Väri hopea tai pronssi. Pitäis löytyä esim Aeroista 90-93 vakiona. Noissa on 6,5 täyttä kierrosta ja ovat esim turbon jousia paksummat. Meidän pirssissä on tuommoset pronssin väriset alun alkaen. Onko muut katsellut minkävärisiä mistäkin on löytynyt? Eikös ->86 Aeroissa ollut Turbon alusta? Pari kesää takaperin tutkailtiin ´89 Aeron alustaa ja jouset oli erilaiset kun meidän ´91 mallissa. En muista mitä EPC kertoo asiasta?
Saabin mainosplakaatin mukaan eka vuosikerran aerossa on löysemmät jouset ja tiukemmat iskarit (tai päinvastoin, en muista) kuin normiturbossa.
Onko kellään heittää faktaa aiheesta?
Ei tosiaan iskarin paksuus kerro varmaan kaikkean, mutta jos vertaa noita super touringeja advantageen, on touringit heti reilusti jäykemmät.
Siis käsin painellessa.
Jousia on muistaakseni Saabin manuaalien mukaan sport-mallia tasan kahta joilla molemmilla samat speksit. Väri hopea tai pronssi. Pitäis löytyä esim Aeroista 90-93 vakiona. Noissa on 6,5 täyttä kierrosta ja ovat esim turbon jousia paksummat. Meidän pirssissä on tuommoset pronssin väriset alun alkaen. Onko muut katsellut minkävärisiä mistäkin on löytynyt? Eikös ->86 Aeroissa ollut Turbon alusta? Pari kesää takaperin tutkailtiin ´89 Aeron alustaa ja jouset oli erilaiset kun meidän ´91 mallissa. En muista mitä EPC kertoo asiasta?
Saabin mainosplakaatin mukaan eka vuosikerran aerossa on löysemmät jouset ja tiukemmat iskarit (tai päinvastoin, en muista) kuin normiturbossa.
Onko kellään heittää faktaa aiheesta?
Ei tosiaan iskarin paksuus kerro varmaan kaikkean, mutta jos vertaa noita super touringeja advantageen, on touringit heti reilusti jäykemmät.
Siis käsin painellessa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-89 aerossa oli juurikin tuo sport-paketti vakiona, eli:
edessä hopea/pronssi nro.9101932
takana hopea/pronssi nro.9101940
edessä iskarit nro.9102781
takana iskarit nro.9102799
Iskarit sport-paketissa on tosiaankin alkuperäisenä Sachs super touring, joka tuotenimenä tarkoittaa alkuperäistä vastaavaa, kun taas advantage on "parempi" iskari alkuperäiseen verrattuna, muttei sport-paketin veroinen...
Sachsilta löytyy mm -89 aeroon, jossa siis sport-alusta vakiona:
eteen 112103, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
taakse 112104, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
eteen 106006, advantage, autoihin vakioalustalla, ilman kallistuksenvakaajaa
taakse 106003, advantage, autoihin vakioalustalla
eteen 112102, supertouring, autoihin vakioalustalla ja kallistuksenvakaajalla (valmistus lopetettu)
edessä hopea/pronssi nro.9101932
takana hopea/pronssi nro.9101940
edessä iskarit nro.9102781
takana iskarit nro.9102799
Iskarit sport-paketissa on tosiaankin alkuperäisenä Sachs super touring, joka tuotenimenä tarkoittaa alkuperäistä vastaavaa, kun taas advantage on "parempi" iskari alkuperäiseen verrattuna, muttei sport-paketin veroinen...
Sachsilta löytyy mm -89 aeroon, jossa siis sport-alusta vakiona:
eteen 112103, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
taakse 112104, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
eteen 106006, advantage, autoihin vakioalustalla, ilman kallistuksenvakaajaa
taakse 106003, advantage, autoihin vakioalustalla
eteen 112102, supertouring, autoihin vakioalustalla ja kallistuksenvakaajalla (valmistus lopetettu)
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
BOGE 36-081-1
Shock Absorber
turbo Fitting Position : Front Axle
Suspension : For vehicles without stabilizer, for vehicles with standard chassis
Labour [h] : 0,30
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber System: Monotube
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber
turbo Fitting Position : Front Axle
Suspension : For vehicles without stabilizer, for vehicles with standard chassis
Labour [h] : 0,30
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber System: Monotube
Shock Absorber Type: Gas Pressure
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Hieman ristiriitaistaJuho80 kirjoitti:-89 aerossa oli juurikin tuo sport-paketti vakiona, eli:
edessä hopea/pronssi nro.9101932
takana hopea/pronssi nro.9101940
Iskarit sport-paketissa on tosiaankin alkuperäisenä Sachs super touring, joka tuotenimenä tarkoittaa alkuperäistä vastaavaa, kun taas advantage on "parempi" iskari alkuperäiseen verrattuna, muttei sport-paketin veroinen...

Olikos muuten jouset hopea vai pronssinväriset? Mulla siis pronssi ´91
mallin autossa. Tämä väri kyllä paljastui vasta kun rappasi pinnassa ollutta mustaa kökköä jonkun tovin. Kaveri kun kertoi että jousissa on värikoodi ja minä intin vastaan että kyllä ne mustat on...
Mitkä iskarit sulla on noiden jousten kanssa? Onko sun auto M89 vaiko ´89 käyttöönotettu M90? Koska tuo näkemäni toinen 89 oli mun mielestä turbon jousilla?
Nämä siis juuri kyseiset osanumerot jotka PCS:ltä myytiin.Juho80 kirjoitti:Sachsilta löytyy mm -89 aeroon, jossa siis sport-alusta vakiona:
eteen 112103, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
taakse 112104, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
Juuri nämä samat tiedot siis löytyi myös Saabnetin foorumilta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Eski kirjoitti:Allekirjoitan saman kuin Nappe noista Advantageista, mutta monet niitä suosittelivat Lesjöjen kaveriksi...
Minun Aerossa oli alunperin edessä Sachs Super -iskarit, jotka ainakin päällisin puolin näyttivät hyvin samanlaisilta kuin nuo uudet Advantaget. Mitähän nuo siniset Sachsit maksaa ja onko niitä siis vielä saatavilla..? Onko kenelläkään kokemuksia Bilsteinin Sporteista Lesjöjen kanssa..?
Eski
itsellä on mamman vectrassa bilsteinin sportit ja on tosi jämäkät. tarkoitus olisi vaitaa saabbiin myös kyseiset iskarit.

900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
Jousissa oli mun mielestä pronssi ja hopea täplät ja osanumerot päissä.
Iskarit oli juurikin nuo saabin sportit.
Nyt on alla Lesjöforsin madallusjouset ja Konin specialit, kilometrejä ehkä 10 tullut parin vuoden aikana.. Projekti vähän vaiheessa... ja vuosimalli on -89, -88 ko.
Hiton hyvä yhdistelmä on myös lesjöfors + Bilstein sport. Toisessa autossa b**teman lesjöforsit ja ainakin 10 vuotta vanhat bilsteinit ja katsastuksessa iskaritestissä edessä 85/85 takana 76/76
Ajettavuuskin on kohdallaan.
Iskarit oli juurikin nuo saabin sportit.
Nyt on alla Lesjöforsin madallusjouset ja Konin specialit, kilometrejä ehkä 10 tullut parin vuoden aikana.. Projekti vähän vaiheessa... ja vuosimalli on -89, -88 ko.
Hiton hyvä yhdistelmä on myös lesjöfors + Bilstein sport. Toisessa autossa b**teman lesjöforsit ja ainakin 10 vuotta vanhat bilsteinit ja katsastuksessa iskaritestissä edessä 85/85 takana 76/76

Ajettavuuskin on kohdallaan.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Käytin Annin iskaritestissä ja silloin oli ollu madallussarja alla about kolme kuukautta. Ihan piruuttani siis vein. Testin jälkeen menin ottamaan rapostin vastaan. Joku edustajaheppu katseli printtiä ja kysyi onko auto madallettu? Sen näki kuulemma siitä käyrästä.mikkoimp kirjoitti:no tuo iskari testikin on vähän mikä on...
alla bilsteinin racingit ja ei kovin hyviä tuloksia antanut
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tuli tässä ketjussa aikaisemmin moitittua Sachs Advantage -iskareita, mutta vähän aikaa sitten keksin mikä oli vialla. Kuvassa jousen sisällä näkyvä pohjaanlyöntikumi tulee madallusjousten kanssa niin lähelle jousilautasta, että auto pohjaa käytännössä joka montussa (sinne jää noin 1 sentti joustovaraa). Ongelma korjaantuu, kun katkaisee tuon kumipampun tuosta alimmasta urasta:

Eski

Eski
Samaa olen ajatellut kokeilla omaan Turboon. Joissain kuopissa tuntuu kuin autosta loppuisi jouset kesken ja toisisaan saattaa heittää keulaa ylös. Tätä muuten ei tapahdu ku vauhtia tulee yli 120km/h. Tämä tuli koettua, kun kävin Kauhavalta ostamassa peräkärryn ja mennessä tuli hieman hoppu.
Tuon fiksauksen voisi kaiketi tehdä tuosta jousen välistä. Meneekö terävällä puukolla vai rautasahalla?
Niin, tuon pohjaanlyöntikumen katkaiseminenhan sallii keulan joustamisen alemmas. Onko tullu enemmän maakontaktia pohjapanssariin? Sillä kyselen, kun täällä Pietarsaaressa valehtelematta aivan samperin paskat tiet.
Tuon fiksauksen voisi kaiketi tehdä tuosta jousen välistä. Meneekö terävällä puukolla vai rautasahalla?
Niin, tuon pohjaanlyöntikumen katkaiseminenhan sallii keulan joustamisen alemmas. Onko tullu enemmän maakontaktia pohjapanssariin? Sillä kyselen, kun täällä Pietarsaaressa valehtelematta aivan samperin paskat tiet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Niin no, jos se maakontakti tulee madalletulla OG:lla niin eipä siihen nuo pohjaanlyöntikumet auta. Talvella lähinnä noita sattuu, kun kaupunki hoitaa teitään niin ku olis koskaan lunta nähny
Pitänee sitten pätkäistä noi jahka kerkeää.

Pitänee sitten pätkäistä noi jahka kerkeää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
itsekkin ajattelin lyhentää nuo kumet jahka saan aikaiseksi ruveta vaihtamaan etuiskarit+yläpallot+hitsata toivottavasti pieni reikä pyöräkotelosta. ai että ihan puukolla menee? saako sen jousi paikallaan,vai pitääkö tällöin ottaa rautasaha käyttöön?`
itse pohdiskellut kun yläpallot melkein jokavuosi ,aiheuttaa hylyn konttorilla,niin syy on juuri tuossa kumissa,se kun pohjaa ensin niin ainoa mikä ottaa ns.iskun vastaan on yläpallot!
itse pohdiskellut kun yläpallot melkein jokavuosi ,aiheuttaa hylyn konttorilla,niin syy on juuri tuossa kumissa,se kun pohjaa ensin niin ainoa mikä ottaa ns.iskun vastaan on yläpallot!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
No niin. Eipä siinä tarvinnut kauaa miettiä ja lyhensin sitten noita kumia, kun on mukavasti luppoaikaa aamuisin (vaimo ja kuopus nukkuu).

Kävin pienellä testilenkillä ja ihan hyvin toimivat. Sopivassa vauhdissa esiintynyttä keulan pompotteluakaan en enää havainnut ja pienemmissä kuulunut kova kumahdus jäi kans historiaan. Niin, toi mun kuva kans on otettu keula alhaalla.
Ja suositus. Tukekaa auto takarenkaiden takaa sopivilla klapeilla tai vast., laittakaa etuvanne+lankun pätkä helman alle ja laskekaa auto alas. Tuollakin tapaa auto hieman heilui, kun puukolla nirhasi kumea poikki. Pelkän tunkin varassa niin alas tulee aivan varmasti. Puukkona oli mulla remonttipuukkojen äiti, Finman puukko

Kävin pienellä testilenkillä ja ihan hyvin toimivat. Sopivassa vauhdissa esiintynyttä keulan pompotteluakaan en enää havainnut ja pienemmissä kuulunut kova kumahdus jäi kans historiaan. Niin, toi mun kuva kans on otettu keula alhaalla.
Ja suositus. Tukekaa auto takarenkaiden takaa sopivilla klapeilla tai vast., laittakaa etuvanne+lankun pätkä helman alle ja laskekaa auto alas. Tuollakin tapaa auto hieman heilui, kun puukolla nirhasi kumea poikki. Pelkän tunkin varassa niin alas tulee aivan varmasti. Puukkona oli mulla remonttipuukkojen äiti, Finman puukko
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001