Mistäs moiset ahot??
Autostani
Joo, ahot käyt taas reippaasti punaisella ja käynti on erittäin mielyttävää johtuen siitä, että auto ei nyki yhtään alakierroksilla ja kiihtyy tasaisesti, miellyttävästi ja äkäisen puoleisesti luultavasti!
Tuossa kuvassa auto oli likainen, koska en voinut oikein pestä autoa viime viikonloppuna johtuen romuskasta/flunssasta!!
Tuossa kuvassa auto oli likainen, koska en voinut oikein pestä autoa viime viikonloppuna johtuen romuskasta/flunssasta!!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Lastu vai ei...
Viggenin väite: 1.Autossa lastu, mutta esim nakusäätö puuttuu välillä peliin jolloin ahdot maltilliset.
Eli yleensähän siinä nuo ahot näyttänee nousevan aikaslailla reippaasti, mutta joskus taas on vakio ahoilla ja tehoilla. Ja en ole ainakaan vielä huomannut mitään vuotoa tai selvää vikaa. Ainoastaan sytytystulpat voisi kyllä vaihtaa, jotta se osapuoli voidaan sulkea pois sitten ja joka tapauksessa ne pitänee vaihtaa, koska en tiedä oikein milloin entinen omistaja on vaihtanut ne viimeksi. Ajo oli ainakin vielä eilen miellyttävää verrattuna viime vuotiseen. Eli olisiko nuo niitä Stage 1:n 'oireita'?
Mutta mites sitten yleensä teillä on pelannut se Stage 1:n??? Ottaako sen kanssa kaara välillä pieniä ahtoja ja sitten yleensä niitä punasen loppupäässä suunnilleen???
Mitä olen edelleenkin laskeskellut, että tuossa voisi tosiaankin olla korkeilla ahoilla ne 195 heppaa ja vääntöä jotain 307 Nm, mutta jos mennään esim. Maptunin suhteella, niin vääntöjä voisi olla jopa huikeat 330 Nm. Mitä mieltä olette? Hyvin tuo kiihtyy luultavasti; eipä ole valittelemista.
Eli yleensähän siinä nuo ahot näyttänee nousevan aikaslailla reippaasti, mutta joskus taas on vakio ahoilla ja tehoilla. Ja en ole ainakaan vielä huomannut mitään vuotoa tai selvää vikaa. Ainoastaan sytytystulpat voisi kyllä vaihtaa, jotta se osapuoli voidaan sulkea pois sitten ja joka tapauksessa ne pitänee vaihtaa, koska en tiedä oikein milloin entinen omistaja on vaihtanut ne viimeksi. Ajo oli ainakin vielä eilen miellyttävää verrattuna viime vuotiseen. Eli olisiko nuo niitä Stage 1:n 'oireita'?
Mutta mites sitten yleensä teillä on pelannut se Stage 1:n??? Ottaako sen kanssa kaara välillä pieniä ahtoja ja sitten yleensä niitä punasen loppupäässä suunnilleen???
Mitä olen edelleenkin laskeskellut, että tuossa voisi tosiaankin olla korkeilla ahoilla ne 195 heppaa ja vääntöä jotain 307 Nm, mutta jos mennään esim. Maptunin suhteella, niin vääntöjä voisi olla jopa huikeat 330 Nm. Mitä mieltä olette? Hyvin tuo kiihtyy luultavasti; eipä ole valittelemista.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Mistäs moiset ahot??
Jos kyseessä T7, niin ei varmasti ahda kuin hetken "liikaa" jos tankoa säädetään pidemmäksi. Tilanne ihan sama kuin boksin nollaamisen jälkeen, eli tekee kalibroinnin. Sen jälkeen ei sitten pelaa ollenkaan, jos tako niin pitkä että menee "säätöikkunan" ulkopuolelle.9-5T kirjoitti:
Kyllä tangon säätö vaikuttaa huippupaineisiin kunnes trionic puuttuu peliin, orkkisviriboksilla 9-5 kestää hiukan ylimääräistä ilman nakutuksia. Varsinkin liian pitkä tango vaikuttaa sillä tavalla että maksimi paineita ei saavuteta(ei tässä tapauksessa ongelmana)
Samasta syystä et voi nostaa paineita MBC:llä.
Viimeksi muokannut Vigge, La Maalis 27, 2004 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Lastu vai ei...
Jos siellä olisi lastu, niin sen pitäisi ottaa aina noi kunnon ahdot, olettaen että kaikki kunnossa.juhokare kirjoitti:Viggenin väite: 1.Autossa lastu, mutta esim nakusäätö puuttuu välillä peliin jolloin ahdot maltilliset.
Eli yleensähän siinä nuo ahot näyttänee nousevan aikaslailla reippaasti, mutta joskus taas on vakio ahoilla ja tehoilla. Ja en ole ainakaan vielä huomannut mitään vuotoa tai selvää vikaa. Ainoastaan sytytystulpat voisi kyllä vaihtaa, jotta se osapuoli voidaan sulkea pois sitten ja joka tapauksessa ne pitänee vaihtaa, koska en tiedä oikein milloin entinen omistaja on vaihtanut ne viimeksi. Ajo oli ainakin vielä eilen miellyttävää verrattuna viime vuotiseen. Eli olisiko nuo niitä Stage 1:n 'oireita'?
Mutta mites sitten yleensä teillä on pelannut se Stage 1:n??? Ottaako sen kanssa kaara välillä pieniä ahtoja ja sitten yleensä niitä punasen loppupäässä suunnilleen???
Mittaa ihan huviksesi kiihdytysaikoja, esim 80-120 tai 100-150, suljetulla radalla tai yksityisellä tiellä tietenkin.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Ahoista
Eli voisi olettaa, että ahtoja pitää pienentää. Eli vika voisi olla siellä jossakin venttiilissä tai sitten siinä tangossa. Jos vika on tangossa, niin voiko sitä mennä oikein vääntelemään itse vai olisiko parempi mieluummin jättää huoltoukoille se hommaksi?? Ja jos vika on venttiilissä, niin kuinka iso homma se sitten oikein on?? Paljonko menee työtunteja siihen arviolta ammattilaisilta, jotka ovat aikaisemminkin korjanneet Saabeja, ja paljonko maksaa osat, että tietää varata vähän sen mukaan rahaa ja aikaa??
Millään en haluaisi luopua tuosta autosta ja enkä saabismista!!
Millään en haluaisi luopua tuosta autosta ja enkä saabismista!!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Tehoista
Ja eihän nuo tehot ja väännöt ihan huonot ole vakiopaineiksi?? Kuitenkin ajettu jo kunnioitettavat 243 300 km. Mitä labrainssi väitti, että ihan ok tulokset!!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Ahoista
Ennen kuin teet mitään sille tangolle, niin tarkista hyvä mies ne peruspaineet, jos et sitä jo ole tehnyt. Työn voi teettää joko saabilla tai tehdä itse. Jos teet itse niin tarvitse ahtopainemittarin (sellaisen mikä on todettu riittävän tarkaksi). Auton saa peruspaineilla ottamalla magvenasta piuhan irti tai painamalla kevyesti jarrua kiihdtyksen aikana.juhokare kirjoitti:Eli voisi olettaa, että ahtoja pitää pienentää. Eli vika voisi olla siellä jossakin venttiilissä tai sitten siinä tangossa. Jos vika on tangossa, niin voiko sitä mennä oikein vääntelemään itse vai olisiko parempi mieluummin jättää huoltoukoille se hommaksi?? Ja jos vika on venttiilissä, niin kuinka iso homma se sitten oikein on?? Paljonko menee työtunteja siihen arviolta ammattilaisilta, jotka ovat aikaisemminkin korjanneet Saabeja, ja paljonko maksaa osat, että tietää varata vähän sen mukaan rahaa ja aikaa??
Millään en haluaisi luopua tuosta autosta ja enkä saabismista!!
Tätä asiaa kun nyt käsitellään muutamassa eri threadissa, niin en nyt muista olitko tehnyt jo tämän tarkastuksen.
Jos peruspaineet kunnossa, niin älä koske siihen tankoon.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Mistäs moiset ahot??
Hetken jo mietin että mikä tää viesti oli, kun ruudussa pelkkä lainaus.9-5T kirjoitti:
Kuten kirjoitin hiukan pystyy nostamaan ilman että trionic tiputtaa niitä. Tärkeintä on kuitenkin se että liian pieni peruspaine rajoittaa maksimi paineita. 0,95bar on ohjearvo ja 1,05bar T7 on kestänyt painetta ilman pudotusta peruspaineille, tietenkin tämä riippuu olosuhteista sillä eikös korkeus ja muut asiat vaikuta maksimi paineeseen.
T7:ssa
lämpötilan += ahto + ja päinvastoin
korkeus + = ahto +
kostus + = ahto -
Koska ahopainetta ei suoraan käytetä ohajausparametrinä, niin ei myöskään sen nosto näy suoraan CEL:inä tai peruspaineille menona. Tämä siksi että MAF:in singaalissa saa olla tietyn verran heittoa pyydettyyn arvoon. Kun menee yli marginaalin, niin sitten käy kuten sanoit.
0.95 ohjearvo mille?
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Mikset juho soita edelliselle omistajalle ja kysy onko autoon tehty mitään. Puhelinsoitto, niin ei tarvi arvuutella mitä se konehuone on syönyt.
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Lexus GS 300
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Re: Mistäs moiset ahot??
Jäljitä vielä se ihan eka omistaja ja vaadi tunnustamaan tekonsajuhokare kirjoitti:Soitin myös entiselle omistajalle ja hän väitti, ettei olisi viritellyt saabastani. Mutta sitten häntäkin aikaisemmin on ollut yksi omistaja ainakin; mitä hän lie tehnyt.
Viimeksi muokannut 2,3T sport, La Maalis 27, 2004 19:59. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Peruspaineet...
Juu, eli selitäppä Viggen hieman tarkemmin näin se perusahtopaineen mittaus, kun se on uutta minulle!! En ole siis mitannut virallisesti. Mutta 102 km/h -nopeudella ahot olivat 1,5 mm sinisen puolella. Voisikohan sen teettää tuolla Nikusella, koska siellä osataan luultavasti ihan samanlailla tehdä työt ja vielä halvemmalla kuin Aineella (Saabin jälleenmyyjä Oulussa)?? Liekköhän niillä sellaista mittaria; pitää kysäistä tuossa ylihuomenna heiltä. Mitä olen Sepan kanssa keskustellut tuosta mittarista vähäsen, olen tullut siihen tulokseen, että voisin asentaa ehkä sellaisen pysyväksi autooni, jotta tulos olisi tarkempi ja varmempi, kun se ei kait maksa kuin jotain 30 egeä.
Joo, noista kiihdytyksistä: Nyt kävi taas vakiopaineilla ilmeisesti ja tulokset ovat seuraavat 80-120 km/h: 4. vaihteella yhdellä yrittämällä 7,0 sekunttia, jonka alle voisin päästä hieman, jos hio tekniikkaa. ja sitten tuo 3 pykälä: 5,7 sekunttia. Lähdin kolmos-vaihteella kiihdyttelemään siitä jotain 75 km/h -nopeudesta, jolloin ahdot saivat jo nousta hieman aluksi. Sitten noilla isoilla paineilla en ole kokeillut - vielä, mutta tarkoitus olisi tässä tunnin sisään ehkä käydä yrittämässä.
Joo, noista kiihdytyksistä: Nyt kävi taas vakiopaineilla ilmeisesti ja tulokset ovat seuraavat 80-120 km/h: 4. vaihteella yhdellä yrittämällä 7,0 sekunttia, jonka alle voisin päästä hieman, jos hio tekniikkaa. ja sitten tuo 3 pykälä: 5,7 sekunttia. Lähdin kolmos-vaihteella kiihdyttelemään siitä jotain 75 km/h -nopeudesta, jolloin ahdot saivat jo nousta hieman aluksi. Sitten noilla isoilla paineilla en ole kokeillut - vielä, mutta tarkoitus olisi tässä tunnin sisään ehkä käydä yrittämässä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jos lontoo taipuu, niin lukaseppa tämä
http://www.saab9000.com/procedures/exha ... stadj.html
jos ei niin kerro...
Perusahdot voi myös mitata niin ettei autoja tarvitse fyysisti ajaa. Tällöin painetta pumpataan painekelloon ja katsotaa koska se lähtee liikkeelle.
Tuo linkin takana kuvattu menetelmä on kuitenkin vähemmän työläs.
Ko. mittalaitteet löytyvät saabilta.
http://www.saab9000.com/procedures/exha ... stadj.html
jos ei niin kerro...
Perusahdot voi myös mitata niin ettei autoja tarvitse fyysisti ajaa. Tällöin painetta pumpataan painekelloon ja katsotaa koska se lähtee liikkeelle.
Tuo linkin takana kuvattu menetelmä on kuitenkin vähemmän työläs.
Ko. mittalaitteet löytyvät saabilta.
#1730
500whp.net member
500whp.net member