og900 nakuttaa; missä vika?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

og900 nakuttaa; missä vika?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

No niin, nyt selvisi miksi ei oikein saa ahtoja kohdilleen. Nakuttaa niin perkeleesti. Autona og900 ex-matalapaineturbo (eli Lucaksen ruisku).

Tankissa 98-oktaanista. Iso välijäähy, bensalastu, Malpassi bensanpainesäädin, Garret T3 trim60, MSD boost retard sytkänsäädin, portattu kansi.

Ensimmäiseksi tulee mieleen sytkä; kokeilin ennakkoja:
tyhjäkäynti 20 astetta
0.5 bar 14 astetta
+0.7 10 astetta
(eli siis sytkä säädetty niin että 0.7 barissa ennakko 10 astetta ja sama 10 astetta jatkuu XXX bariin asti)

Kuulostaako tuo sytkäkäyrä järkevältä ja miten sitä kannattaisi säätää)

Toinen ongelma on juuri asentamani Malpassi bensanpaineensäädin. Paineet tyhjäkäynnillä 4,5 bar. Kokeilin piruuttani pumpata ilmaa säätimeen mutta vaikka heitin sinne 1,0 bar niin Malpassin yhteen kytketty painemittari näyttää aina 4,5 bar. Ei normaalia?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

näyttäisi että loppuuu teho bensapumpusta? laskeeko kun laittaa alipaineen? saako säätämällä alemmaksi? näkeekö mittarin ajossa? onko seos mittaria?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

näyttäisi että loppuuu teho bensapumpusta? laskeeko kun laittaa alipaineen?


Laskee. Bensapumppu tosin vaihdettu uuteen viime kesänä mutta kaikkihan on mahdollistta...
saako säätämällä alemmaksi?


Saa. Ja ylemmäs... tyhjäkäynnillä ainakin.
näkeekö mittarin ajossa?
Ei, tämähän olisikin hyvä tietää... pitäisköhän teipata kamerakännykkä ottamaan videokuvaa konetilasta ilman konepeltiä :?
onko seos mittaria?


On, kapeakaistainen. Mutta seokset silti koko ajan ökyrikkaalla, mutta kuten sanoin, se on kapeakaistamittari. Mut silti kun viime kesänä kokeilin 1.6 bar ahtoja ihan hupina ja soppa loppui takuulla kesken niin mittari meni heti punaiselle.

Toivottavasti näistä vastauksista nyt jotain sais irti...

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Kyllä kone voi nakuttaa jos on liika rikkaallakin. Katsos toi http://www.innovatemotorsports.com/resources/rich.php
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

jani kirjoitti:Kyllä kone voi nakuttaa jos on liika rikkaallakin. Katsos toi http://www.innovatemotorsports.com/resources/rich.php
:?:
Aki Peltola #1132
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Olen nyt kokeillut 2.0, 2.5, 3.5 ja 4.0 barin paineita bensanpaineensäätimestä (tyhjäkäynnillä alipaineletku kiinnitettynä) ja ei auta mitään, nakutus tulee aina 0.5 barin paikkeilla ja 0.7 barin jälkeen nakuttaa kuin mummon ompelukone. En ymmärrä miksi nakuttaa näin helposti kun autossa on kuitenkin kapeakaistaisen seosmittarin mukaan ok seokset, IC on iso ja sytkänkin säädin tasan 10 asteeseen välillä 0.1-1.0 bar.

Tässä on videokuvaa tämän aamun koeajosta, kannattaa pienentää ikkuna tosi pieneksi ja käyttää mielikuvitusta koska toi video on otettu huonolaatuisella kännykkäkameralla: http://cc.joensuu.fi/~john/VIDEO_00007.mp4

Paineet nousee nollasta n. 1.0 bariin, nakuvalo välähtää kerran 0.5 barissa ja 0.7 barin jälkeen vilkkuu kuin heikkopäinen, n. 3-5 kertaa sekunnissa tjsp. Magneettiventtiilin räpätys kuuluu kabiiniin usean sekunnin tuon kiihdytyksen jälkeen (ei kuulu videossa).

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin siis nakuttaako se vai vaan vilkuttaa valoa?!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ei sitten ole mankkuvenkussa vikaa? Niin oliko nakuanturi vaihdettu milloin?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Entä sytkäromut onko kunnossa.
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Tarkoitan tuolla vastauksellani että monesti turbokoneet säädetään liian rikkaalle ja sekään asia ei ole hyväksi koneelle . Ja mistäkö tiedän olen tuota 9000 turboa säädellyt laajakaista anturin ja persedynolla sen verrän että kyllä kone rätisee kun menee soppaa liikaa.Nämähän ovat minun omia havaintoja tuosta b 202 moottorista .Sytytys osilla on suuri vaikutu että miten kone laulaa mutta itsellä on suora sytkä rakenteilla tuohon omaan koslaan.
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

mikkoimp kirjoitti:niin siis nakuttaako se vai vaan vilkuttaa valoa?!
Hyvä pointti; tämäpä tuli sit eilen testattua, ja EIPÄ NAKUTAKAAN "OIKEASTI"... Eli siis se tosiaan vilkuttaa valoa kuin heikkopäinen mutta itse kone ei kyllä nakuta, ääniä ei kuulu kabiiniin vaikka miten polkisi ja valo vilkkuu niin tasaisesti että se ei mun mielestä voi enää olla sekalaista nakutusta - koska luulisi että nakutustaajuutta voisi "säätää" kaasun käytöllä, vaihteenvalinnalla, ylä- vs. alamäki yms yms. mutta tää meikäläisen valo vilkkuu aina täysin samalla kaavalla. Jos ihan varma haluaisi olla niin säätäisi toki sytyn ahdoilla jonnekin 5 asteeseen ja katsoisi että nakuttaako muka vielä :)

No kuitenkin; valo välähtää kerran AINA 0.4-0-5 barin kohdalla riippuen miten paljon painaa kaasua eli miten nopeasti ahdot nousee ja sitten se itse vilkkuminen alkaa AINA tasan 0.7 barin jälkeen ja jatkuu monotonisena vilkutuksena niin pitkään kun ahdot on korkealla. Kierrokset ja ajonopeus ei vaikuta mielestäni tuohon vilkkumiseen mitenkään, mutta ihan varma en ole koska ajaessa on paha alkaa sitä valoa hirveästi tuijottamaan.

Mutta se on nyt varma että vilkkuminen on tasaista ja nopeaa, ja jossain on pakko olla sähkövika. Mutta mistäs sitä nyt lähtis etsimään?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Nakuledi kytkettykin mankkuvenan lediks?
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Hmmm... ei kyllä pitäisi mitenkään järjellä olla mahdollista koska boksissa oli juotettuna potikoiden ja nakuvalon johdot valmiiksi ja ne toimi viime vuonna.

Ei kenelläkään Joensuussa sattuisi olemaan nakuvalolla varustettua mustaa apc-boksia jota voisi kokeilla parin kiihdytyksen ajan? Jos ton boksin tinaukset alkaa jo vähän "vuotamaan" tai jotain... Meinaan ne piuhat on siellä boksin sisässä aika sykkyrällä...

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

itsellä oli tuossa T16 ihan samaa vikaa. eroon en siitä päässyt ja nyt on painekytkimellä ja mankulla ahdot säädetty. :wink:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin