Outo naputus. ng900 2.0T

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Outo naputus. ng900 2.0T

Viesti Kirjoittaja MrG »

Eli koneesta on kuulunut jonkin aikaa outo naputus.. Kylmällä koneella ääntä ei kuulu, mutta moottorin ollesa kuuma se kuuluu selvästi 1800rpm/jälkeen ja taajuus seuraa moottorin kierroksia..
Tuntuu niin kuin öljyn/suodattimen vaihdon jälkeen ääni olisi hieman vaijennut.

Voiko öljynpaineen ylipaineventtiili ruveta saabissa naputtamaan?:roll:
Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on jakopäänketju, mutta voiko se ruveta vielä 200tkm rallattamaan?
Mikään nostajakaan se tuskin on, koska tyhjäkäynnillä ääntä ei kuulu. :roll:

Vesimpumppu ja kaikki moniurahihnan ohjainrullat on jo vaihdettu, joten niistä se ei voi kuulua, vaikka vaikuttaakin siltä, että ääni tulisi moottorin oikealta puolelta.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Muistan taannoin omassani vähän samantyyppisen tilanteen. Tosin en muista vaikuttiko kierrokset naputustiheyteen.
Olen aina käyttänyt mobilin rallyformulaa. Taannoin kerran vaihdoin öljyt Nesteen johonki vastaavaan, vähän myöhemmin koneen lämmettyä alkoi kummallinen naputus, joka kuulosti aivan samalta kuin olisi vanhat öljyt koneessa. Pian laitoin uudet mopilit sisään, naputus hävisi... :) Outoa... liekö sitten sattumaa että naputus lakkasti muusta mystisestä syystä vai eikö se tosiaan tykännyt nesteen öljystä.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Mulla on aina ollu mobilin 0w-40 :wink:
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Naputuksesta

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Joskus 15 vuotta sitten -81 900 GLS Suapista meni jakoketju poikki ja autolla oli ajettu jonkun verran yli 200tkm. Tämä ei tapahtunut itselle vaan satuin oleen kyydissä silloin ja myöhemmin kysyin omistajalta mikä autoon tuli.

Hydrauliset nostajat alkavat monessa autossa äänteleen 200tkm paikkeilla ja tähän pystyy vaikuttamaan enemmän tai vähemmän öljyn laadulla. Yleensä nostajat pitää kylmänä kovaa naputusta ja lämmetessään vaimenee, muttei täysin lakkaa, kun ne alkaa oleen sen verran kulahtaneet sisältä/ulkoa tms.
Itse vaihdatin ex kesäautoon nostajat ja vanhoilla oli ajettu n. 230 tkm, näyttivät päälle päin ihan hyviltä, mitä nyt pientä naarmua saattoi olla pinnassa. Jollakin öljymerkillä(esim Mobil Rally Formula 5-50W) naputus saattoi olla infernaalista ja jollain paksulla öljyllä(Kendall Gt-1 20-50W) naputti pahemmin vain kylmänä, kun lämmetessään vaimeni lähes kokonaan.
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Tasapainoakselien ketjuhan se vaan oli :lol:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

MrG kirjoitti:Tasapainoakselien ketjuhan se vaan oli :lol:
Ei ole varmaan enää? :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Kolisi viimeisen kerran kun lensi autotallin peltiseen roskapönttöön :D
Vastaa Viestiin