
Autokorjaamoiden kusetus??
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Autokorjaamoiden kusetus??
Hei! Kävin keskustelemassa siitä oikean etupyörän jarrusatulasta autokorjaamolla. HÄn kertoi, että jarrusatulan lisäksi pitäisi vaihtaa jarrulevy ja jarrupala. Lisäksi hän kertoi, että samanlainen remppa pitäisi tehdä myös toiselle puolelle etupyörää. Ihmetyttää vaan, että aluksi oli kysymys pelkästään oikean pyörän renkaasta niin miten yht´äkkiä myös vasemmasta pyörästä on tullut rikkinäinen joka vaatii hoitoa. Tuntuu vähän rahastukselta vai vaatiiko auton ns. tasapaino jarrurempan molemmille puolilleen? 

Joku voi olla asiasta toki eri mieltä, ja se suotakoon.
Mutta itse olen aina noudattanut periaatetta, että jarrut on auton ehkä tärkein varuste. Ja varmuudella vaikutus turvallisuuteen on todella suuri.
Joten tästä johtuen olen myöskin aina tehnyt kaikki korjaavat toimenpiteet mahdollisuuksien mukaan identtisesti molemmin puolin.
Tästä syystä se katsastus-setäkin on asiasta tarkkana.
Jarrut ei siis missään nimessä saa puoltaa, koska se on vaarallista.
Eli tuskin yrittävät vedättää, vaan ajattelevat ihan oikeasti turvallisuutta.
Mutta itse olen aina noudattanut periaatetta, että jarrut on auton ehkä tärkein varuste. Ja varmuudella vaikutus turvallisuuteen on todella suuri.
Joten tästä johtuen olen myöskin aina tehnyt kaikki korjaavat toimenpiteet mahdollisuuksien mukaan identtisesti molemmin puolin.
Tästä syystä se katsastus-setäkin on asiasta tarkkana.
Jarrut ei siis missään nimessä saa puoltaa, koska se on vaarallista.
Eli tuskin yrittävät vedättää, vaan ajattelevat ihan oikeasti turvallisuutta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Kannattaais siihen laittaa samalla uudet jarrunesteet, takasatulat, palat ja laikat.
Renkaatkin kannattaisi uusia.........
Hyvän korjaamon ja korjaajan tuntee siitä, että puhuu asiaa ja on kohtuuhintainen.
Eikä myy, "asiantuntemuksensa" varjolla liikoja.
Jos vaihdatat jarrusatulan, niin pyydä vaihtamaan vain se jarrusatula.
Ollaan mekin vaihdettu jarrusatuloita, "toispuoleisisti", eikä mitään pulmia jarrutustehon suhteen.
Ei ole puoltanut, jos vanhat satulat ovat ollet toimintakunnossa.



Renkaatkin kannattaisi uusia.........




Hyvän korjaamon ja korjaajan tuntee siitä, että puhuu asiaa ja on kohtuuhintainen.
Eikä myy, "asiantuntemuksensa" varjolla liikoja.
Jos vaihdatat jarrusatulan, niin pyydä vaihtamaan vain se jarrusatula.
Ollaan mekin vaihdettu jarrusatuloita, "toispuoleisisti", eikä mitään pulmia jarrutustehon suhteen.
Ei ole puoltanut, jos vanhat satulat ovat ollet toimintakunnossa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Ehkäpä ei niinkään kusetuksesta oo kyse, ite ainakin vaihdan jarruosat molemmille puolille (uusista nyt kyse) samoin jousituksen hilppeet, eli jos vaihdan satulat niin vaihdan molemmat, jos jarrulevyt on lähellä finaalia niin nekin vaihtuu, samoin palat.
Iskarit vaihtuu mielellään koko kierros ja jouset myös, mikäli puslissa/nivelissä kovasti väljiä niin vaihdan nekin.
Näistä voi olla tietenkin montaa mieltä, oma mielipide on kuitenki se että vain yhdelle puolelle tehty osaremppa on kuin kusis pakkasella lämpimikseen housuihin.
Iskarit vaihtuu mielellään koko kierros ja jouset myös, mikäli puslissa/nivelissä kovasti väljiä niin vaihdan nekin.
Näistä voi olla tietenkin montaa mieltä, oma mielipide on kuitenki se että vain yhdelle puolelle tehty osaremppa on kuin kusis pakkasella lämpimikseen housuihin.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Nyt oli muistaakseni kyse jarrusatulan vaihdosta.lintta go go kirjoitti:
Näistä voi olla tietenkin montaa mieltä, oma mielipide on kuitenki se että vain yhdelle puolelle tehty osaremppa on kuin kusis pakkasella lämpimikseen housuihin.

Jarrupalat menee vaihtoon pareittain, meilläkin.

Jarrulaikat menee, pareittain vaihtoon, jos jompikumpi menee uusiksi.
Iskareita vaihdetaan pareittain, mieluiten koko kierros.

Lahkeeseen, ainakaan omaan, emme kuse pakkasellakaan.


Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jarrut
Ei tarvii vaihtaa molempia satuloita, jos toisen puolen jarrusatula on kunnossa, mutta jarrupalat kannattaa vaihtaa aina molemmille puolille yhtä aikaa.Samoin jos tarvii vaihtaa levyt niin molemmat puolet kerralla.
;=)
900i
900i16
900i
900i16
Ihan kokemuksesta voin kertoa että katsastuksen sallimalla rajalla oleva jarrujen epätasapaino on hengenvaarallinen yhdistelmä!
Eräässä vanhemmassa harrasteautossani oli nimittäin juuri rajalla oleva jarrujen epätasapaino (muistaakseni takapyörissä), katsastusmies ajeli varmaan kymmenen kertaa testirataa ja kymmenen kertaa jarrudynossa, ja totes että on se rajalla, pakko hyväksyä. Noh, minä hymyssä suin ajelemaan, ja eräänä päivänä sitten hiukan kostealla asvaltilla, jonoajossa tuli kiire jarruttaa, jonka seurauksena laitos pisti silmänräpäyksessä lähes kokonaan poikittain kesken jonon. Siinä ei enää yhtään hymyilyttänyt se leima -> jarrut kuntoon.
Jarrulevyt, jarrupalat, jouset, iskarit vaihdetaan/kunnostetaan AINA pareittain, tai jätetään auto parkkiin. Satulat voi tietenkin vaihtaa yksittäin, mutta jos siihen liittyy pala/levy vaihtoa niin palat ja levyt molemmin puolin.
Eräässä vanhemmassa harrasteautossani oli nimittäin juuri rajalla oleva jarrujen epätasapaino (muistaakseni takapyörissä), katsastusmies ajeli varmaan kymmenen kertaa testirataa ja kymmenen kertaa jarrudynossa, ja totes että on se rajalla, pakko hyväksyä. Noh, minä hymyssä suin ajelemaan, ja eräänä päivänä sitten hiukan kostealla asvaltilla, jonoajossa tuli kiire jarruttaa, jonka seurauksena laitos pisti silmänräpäyksessä lähes kokonaan poikittain kesken jonon. Siinä ei enää yhtään hymyilyttänyt se leima -> jarrut kuntoon.
Jarrulevyt, jarrupalat, jouset, iskarit vaihdetaan/kunnostetaan AINA pareittain, tai jätetään auto parkkiin. Satulat voi tietenkin vaihtaa yksittäin, mutta jos siihen liittyy pala/levy vaihtoa niin palat ja levyt molemmin puolin.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Näin on...
kun on kysymys jarruista niin ne ei saa puoltaa katsastuksen 30 % sallimaa rajaa....Kun joutuu tekemään hätäjarrutuksen niin auto on poikittain välittömästi...
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että jos puoltavia jarruja korjaa ja herkistelee _sen jumittavan satulan_, sen jälkeen auto puoltaa vastakkaiseen suuntaan. Summa summarum. jos siis herkistellään jarrusatulaa, niin se pitää tehdä myös sille "toimivallekin".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01