Pottu/T28BB/T28R
Pottu/T28BB/T28R
Haulla ja ties millä yritin löytää selkeetä vastausta muttei oikein avautunu.
Siispä kymysys kuuluu: Pottu on pottu mutta mikä toi Gik-turbonkin myymä T28BB oikein on? Onks se joku "pikkupottu", GT28r-muunnelma vai mikä ns. bolt-on -häkkyrä?
Mihin T28BB käytännössä kykenee ja mihin ei ero ajossa esim. tonnarin vakio T25-ahtimeen verrattuna?
Kiitokset
T. TimoH
Siispä kymysys kuuluu: Pottu on pottu mutta mikä toi Gik-turbonkin myymä T28BB oikein on? Onks se joku "pikkupottu", GT28r-muunnelma vai mikä ns. bolt-on -häkkyrä?
Mihin T28BB käytännössä kykenee ja mihin ei ero ajossa esim. tonnarin vakio T25-ahtimeen verrattuna?
Kiitokset
T. TimoH
28BB on ruotsalaisten keksimä nimitys 28R:lle, kun siitä tehdään ng900/og9-3/9-5 sopiva lisäämällä laippa actuaattorille, painenippa ja 5 pulttisen laippaan liitetään adapteri saabin T25:sen pakoputkiliitäntään.
Näinollen se käy kutakuinkin heittämällä GT17:sen tilalle ja imuletkun rakentamalla T5 koneisiin (erilainen saksofoni..)
Vesi/öljyletkut liene joutuu rakentelee (?)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15
(Löytyy kuvia modatusta ja modaamattomasta 28r:stä.. ja tietty 28RS:stä.
28R ja 28RS:n hyvänä puolena mainittakoon että ng900/og9-3/9-5 istuttamisessa on, että mahtuvat istumaan vakiopakosarjaan ja laippa käy suoraan ja säästyy tuhansien eurojen" pakosarjamuutoksilta. (mikäli itseltä ei pakosarjan teko luonnistu, kuten ei myöskään allekirjoittaneelta..)
Tonnariin käynee GT30 sarjalaisia vielä pakosarjaan, kunhan siinä(kin) rakentaa hieman DP ja imupuolta öljy&vesi tuloineen.
Se että onko tonnarin 28bb:llä eroa 9-3:seen tehdyllä, niin voinee joku enemmän tietävä kertoa, kuten myös mahdollista hukkaporttimodifikaatioista.
Jos jonkunnäköistä "jatkuvaa" tehotuottoa voisi sanoa, niin ht-tunen arvio:
http://www.ht-tune.com/apps/keraily/tuo ... x?o=10&t=2
25R = 250hp (vastannee lähinnä T25:sta..?)
28R (28bb) = 280hp
28RS = 320hp
Ja garretin oma arvio:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... tml#medium
2554R = 270hp (vastannee lähimpänä T25:sta?)
2860R (28bb) = 310hp (toinen malli 360?)
2860RS = 360hp (disco potato)
Todelliset tehot löytynee tuolta välimaastosta ja riippuen mittaustavasta..
Kuulalaakeriahdin on herkempi kuin liukulaakerilla oleva, mutta toisaalta heräämisherkkyyttä isompiin ahtimiin "pikkukoneessa" saa lisää myös sopivilla pakosarjoilla, nokkavirityksillä yms.. eli kuulalaakeroinnin tarpeellisuudesta ja hinta/hyöty vastineesta toimivuuden kannalta voidaan olla montaa mieltä. Yleisesti kaikki parannukset maksavat ja toiset ovat valmiita maksamaan ja toiset ei...
Hook
Näinollen se käy kutakuinkin heittämällä GT17:sen tilalle ja imuletkun rakentamalla T5 koneisiin (erilainen saksofoni..)
Vesi/öljyletkut liene joutuu rakentelee (?)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15
(Löytyy kuvia modatusta ja modaamattomasta 28r:stä.. ja tietty 28RS:stä.
28R ja 28RS:n hyvänä puolena mainittakoon että ng900/og9-3/9-5 istuttamisessa on, että mahtuvat istumaan vakiopakosarjaan ja laippa käy suoraan ja säästyy tuhansien eurojen" pakosarjamuutoksilta. (mikäli itseltä ei pakosarjan teko luonnistu, kuten ei myöskään allekirjoittaneelta..)

Tonnariin käynee GT30 sarjalaisia vielä pakosarjaan, kunhan siinä(kin) rakentaa hieman DP ja imupuolta öljy&vesi tuloineen.

Se että onko tonnarin 28bb:llä eroa 9-3:seen tehdyllä, niin voinee joku enemmän tietävä kertoa, kuten myös mahdollista hukkaporttimodifikaatioista.
Jos jonkunnäköistä "jatkuvaa" tehotuottoa voisi sanoa, niin ht-tunen arvio:
http://www.ht-tune.com/apps/keraily/tuo ... x?o=10&t=2
25R = 250hp (vastannee lähinnä T25:sta..?)
28R (28bb) = 280hp
28RS = 320hp
Ja garretin oma arvio:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... tml#medium
2554R = 270hp (vastannee lähimpänä T25:sta?)
2860R (28bb) = 310hp (toinen malli 360?)
2860RS = 360hp (disco potato)
Todelliset tehot löytynee tuolta välimaastosta ja riippuen mittaustavasta..

Kuulalaakeriahdin on herkempi kuin liukulaakerilla oleva, mutta toisaalta heräämisherkkyyttä isompiin ahtimiin "pikkukoneessa" saa lisää myös sopivilla pakosarjoilla, nokkavirityksillä yms.. eli kuulalaakeroinnin tarpeellisuudesta ja hinta/hyöty vastineesta toimivuuden kannalta voidaan olla montaa mieltä. Yleisesti kaikki parannukset maksavat ja toiset ovat valmiita maksamaan ja toiset ei...

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pottu/T28BB/T28R
Mitäs tuollainen T28BB maksaa Gikturbolla, siis ei vaihtoturbona, vaan ihan ostettuna?Timo-O kirjoitti:Haulla ja ties millä yritin löytää selkeetä vastausta muttei oikein avautunu.
Siispä kymysys kuuluu: Pottu on pottu mutta mikä toi Gik-turbonkin myymä T28BB oikein on? Onks se joku "pikkupottu", GT28r-muunnelma vai mikä ns. bolt-on -häkkyrä?
Mihin T28BB käytännössä kykenee ja mihin ei ero ajossa esim. tonnarin vakio T25-ahtimeen verrattuna?
Kiitokset
T. TimoH
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Pottu/T28BB/T28R
Eikös hinnat näy tuolta? -> http://www.gikturbo.se/?contentID=2&intType=folderTurbo Sensonic kirjoitti:Mitäs tuollainen T28BB maksaa Gikturbolla, siis ei vaihtoturbona, vaan ihan ostettuna?Timo-O kirjoitti:Haulla ja ties millä yritin löytää selkeetä vastausta muttei oikein avautunu.
Siispä kymysys kuuluu: Pottu on pottu mutta mikä toi Gik-turbonkin myymä T28BB oikein on? Onks se joku "pikkupottu", GT28r-muunnelma vai mikä ns. bolt-on -häkkyrä?
Mihin T28BB käytännössä kykenee ja mihin ei ero ajossa esim. tonnarin vakio T25-ahtimeen verrattuna?
Kiitokset
T. TimoH
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pottu/T28BB/T28R
Luitko tuota tekstiä tarkemmin?
Gikturbo haluaa vaihdossa autossasi olleen turbon, siksi termi "bytesturbo".
Mutta mitäs, jos ei halua luopua autossaan olevasta turbosta, vaan haluaa vain ostaa turbon heiltä? Hinta varmaan nousee aika s**t*n*n korkeaksi

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Pottu/T28BB/T28R
Luin. Kysyin joskus asiaa heiltä enkä ole saanut vastausta. Joten tulkitsin että sellainen ei heitä juurikaan kiinnostanut? Vaihtoehtohan on korjauttaa siellä vanha tai ostaa joku risa jonka lähettää sinne vaihtona, edellyttäen että on ne turbiini osat kunnossa.Turbo Sensonic kirjoitti:Luitko tuota tekstiä tarkemmin?
Gikturbo haluaa vaihdossa autossasi olleen turbon, siksi termi "bytesturbo".
Mutta mitäs, jos ei halua luopua autossaan olevasta turbosta, vaan haluaa vain ostaa turbon heiltä? Hinta varmaan nousee aika s**t*n*n korkeaksi
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Pottu/T28BB/T28R
Kysyin sitten puhelimellakin tuota niin vastaus oli 50% lisää hintaan.Turbo Sensonic kirjoitti:Luitko tuota tekstiä tarkemmin?
Gikturbo haluaa vaihdossa autossasi olleen turbon, siksi termi "bytesturbo".
Mutta mitäs, jos ei halua luopua autossaan olevasta turbosta, vaan haluaa vain ostaa turbon heiltä? Hinta varmaan nousee aika s**t*n*n korkeaksi
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pottu/T28BB/T28R
No sitähän mä pelkäsinkin. Eli jos on ostamassa tuolta, niin kannattaa ensin hommata jostain joku romu T25/GT17 ja lähettää se sinne.V-M kirjoitti:Kysyin sitten puhelimellakin tuota niin vastaus oli 50% lisää hintaan.
V-M
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Pakko laittaa pieni OT tähän koloon, mutta erilaisista asioiden ja aikaansaamattomuuden sekä viivästysten takia mulla vois olla käyttämätön, alkup paketissa oleva gikturbon modaama GT28R myytävänä, tarjouksia kuunnellaan
Modaus mahdollistaa ko föönin asentamisen 900/9-3 org pakosarjaan.
Tuossa yllä Hookin linkissä siis kyseinen sama kapistus.
Kuvassa oleva adapteri 3" JT:lle ei tuu mukaan, niitä saa sikahintaan gikistä, mutta tosimiehethän tekee downpipen tulon toisin

Modaus mahdollistaa ko föönin asentamisen 900/9-3 org pakosarjaan.
Tuossa yllä Hookin linkissä siis kyseinen sama kapistus.
Kuvassa oleva adapteri 3" JT:lle ei tuu mukaan, niitä saa sikahintaan gikistä, mutta tosimiehethän tekee downpipen tulon toisin

Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Pottu/T28BB/T28R
Mulla on noita jokunen kertynyt... ei kylläkään taida olla yhdessäkään ehyttä turbiinipyörää. Tai taitaa GT17:sissa olla ehyitäkin paketteja mutta T25:ei ole ehyellä turbiinipyörällä.Turbo Sensonic kirjoitti:No sitähän mä pelkäsinkin. Eli jos on ostamassa tuolta, niin kannattaa ensin hommata jostain joku romu T25/GT17 ja lähettää se sinne.V-M kirjoitti:Kysyin sitten puhelimellakin tuota niin vastaus oli 50% lisää hintaan.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Hook kirjoitti:28BB on ruotsalaisten keksimä nimitys 28R:lle, kun siitä tehdään ng900/og9-3/9-5 sopiva lisäämällä laippa actuaattorille, painenippa ja 5 pulttisen laippaan liitetään adapteri saabin T25:sen pakoputkiliitäntään.
Näinollen se käy kutakuinkin heittämällä GT17:sen tilalle ja imuletkun rakentamalla T5 koneisiin (erilainen saksofoni..)
Vesi/öljyletkut liene joutuu rakentelee (?)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15
(Löytyy kuvia modatusta ja modaamattomasta 28r:stä.. ja tietty 28RS:stä.
28R ja 28RS:n hyvänä puolena mainittakoon että ng900/og9-3/9-5 istuttamisessa on, että mahtuvat istumaan vakiopakosarjaan ja laippa käy suoraan ja säästyy tuhansien eurojen" pakosarjamuutoksilta. (mikäli itseltä ei pakosarjan teko luonnistu, kuten ei myöskään allekirjoittaneelta..)![]()
Tonnariin käynee GT30 sarjalaisia vielä pakosarjaan, kunhan siinä(kin) rakentaa hieman DP ja imupuolta öljy&vesi tuloineen.![]()
Se että onko tonnarin 28bb:llä eroa 9-3:seen tehdyllä, niin voinee joku enemmän tietävä kertoa, kuten myös mahdollista hukkaporttimodifikaatioista.
Jos jonkunnäköistä "jatkuvaa" tehotuottoa voisi sanoa, niin ht-tunen arvio:
http://www.ht-tune.com/apps/keraily/tuo ... x?o=10&t=2
25R = 250hp (vastannee lähinnä T25:sta..?)
28R (28bb) = 280hp
28RS = 320hp
Ja garretin oma arvio:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... tml#medium
2554R = 270hp (vastannee lähimpänä T25:sta?)
2860R (28bb) = 310hp (toinen malli 360?)
2860RS = 360hp (disco potato)
Todelliset tehot löytynee tuolta välimaastosta ja riippuen mittaustavasta..
Kuulalaakeriahdin on herkempi kuin liukulaakerilla oleva, mutta toisaalta heräämisherkkyyttä isompiin ahtimiin "pikkukoneessa" saa lisää myös sopivilla pakosarjoilla, nokkavirityksillä yms.. eli kuulalaakeroinnin tarpeellisuudesta ja hinta/hyöty vastineesta toimivuuden kannalta voidaan olla montaa mieltä. Yleisesti kaikki parannukset maksavat ja toiset ovat valmiita maksamaan ja toiset ei...![]()
Hook
Tattista vaan tiedoista, nyt alkoi avautua meikäläisellekin. Hintaahan tuolla tosiaan. Sitäpä täytyy mietiskellä, mikä se vaakakupissa sitten eniten painaa.
Ahtoja tuo BB kuitenkin nielee kohtuullisesti, kuinka paljon sinne uskaltaa rykästä?
T. Timo