
9-5 farkku t 2,0 ruostuuko mistä ?
9-5 farkku t 2,0 ruostuuko mistä ?
Ostin taannoin vm 2002 farkku saabin (musta) ja minua kiinnostaa mistä se alkaa ruostumaan jos ja kun se alkaa ruostumaan mitä kannattaa seurailla. Mitä on sen herkät paikat? Onko jollain pitkäaikaista kokemusta. Kun kaikissa automalleissa on omat paikkansa mistä ne alkaa ensiksi mädäntyä. 

Ei ole paha ruostumaan
Tutkimukset ovat tutkimuksia, mutta tässä eräs kotimainen:
http://www.autoliitto.fi/ximg/ruoste_01062005.pdf
http://www.autoliitto.fi/ximg/ruoste_01062005.pdf
Helmamuovien alle kannattaa kurkistaa ja ovien alareunoissa olevat muovilistat on helppo irroittaa ja putsata. Itse löysin omasta M2000 AeroWagonista tuollaisen ruostepaikan:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=42066
Eski
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=42066
Eski
Vi bilägare -lehden "rostregistret" kertoo seuraavaa:
Eipä näyttäisi olevan muutosta kuudessa vuodessa, ei parempaan eikä huonompaan
Uusi vuosimalli:Saab 9-5 Kombi 2,3T - 2000
Rosttestad: 2000
Rostgaranti: 6
Rostskydd:
Saab 9-5 Kombi är byggd för svenska förhållanden och har ett rostskydd därefter. Karossen består till 95% av galvaniserad plåt med 7,5 tusendels millimeter zink och har dessutom en frikostig underredsbehandling. Innerskärmar sitter i både bakre och främre hjulhus och de är utmärkt utformade för att skydda plåten. Dörrarna är emellertid känsliga partier.
I nederkant sitter en utsatt skarv med en gummilist. Där samlas fukt och smuts och någon extra behandling på insidan av plåten har Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB inte hittat.
Till skillnad från exempelvis Volvo V70, där vissa utsatta detaljer är gjorda av helt rostfria material, är Saab 9-5 Kombi helt byggd av plåt.
Därför blir betyget fyra för rostskyddet.
http://www.vibilagare.se/rostregistret.aspSaab 9-5 2,0t BioPower Sportcombi
Rosttestad: 2006
Rostgaranti: 6
Rostskydd:
Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB
Saab 9-5 kom redan 1997, vilket till viss del märks på konstruktionen. Dörrarna, till exempel, är ovanligt vikta med en känslig skarv som täcks av en gummilist under vilken smuts och fukt samlas. Det är en välkänd rostfälla.
I övrigt är bilen beständig mot rost. Karossen är galvaniserad till 94 procent med ett lager på 7,5 tusendelar. Underredet har ett bra slitlager och det finns extra behandling i balkarna. Några stänkskydd har Saab inte kostat på, men utmärkta innerskärmar skyddar hjulhusen.
Karossen är helt gjord av plåt och får en fyra i rostbetyg.
Eipä näyttäisi olevan muutosta kuudessa vuodessa, ei parempaan eikä huonompaan
