9000 ja STP motor flush

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

9000 ja STP motor flush

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Mårå,

Onkos kukaan kokeillut näitä moottoripesuja. Forté: lla ja sitten edullisemmalla STPllä on näitä motor flush purkkeja.

Onko järkeä aloittaa wanhaan autoon, johon ei oman tiedon mukaan ole koskaan tällaista tehty? Pahentaako vai auttaako?

Meinasin tuota edullisempaa STPtä kokeilla. Ei ole enää kaveri töissä Tecalemitilla. Ei saa enää Fortéa henkilökuntahintaan yhyy...

-Hessu-
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos venttiilit ei naputa niin lienee aika turhaa laittaa koneeseen pesuainetta.
Molempia on tullut kokeiltua, mutta vaikutuksia on vähän vaikea arvioida kun painimet eivät naputtaneet ennen pesuakaan.

Forte taisi maksaa jotain reilut 16 euroa ja STP taitaa olla hieman alle 7, tiedä sitten onko noissa mitään eroa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Voihan noila moottorihuuhteluilla hyvällä tuurilla saada karstat esim. öljysihdistä ja öljypohjasta liikenteeseen ja samalla koko moottori päreiksi. En tiedä oliko tuolla vaikutusta omalla kohdalla, mutta en kerennyt kovin pitkään ajamaan Forte-käsittelyn jälkeen kun kampiakseli leikkasi kiinni. Tulipahan roppakaupalla kokemusta :lol: :lol: :lol:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:Voihan noila moottorihuuhteluilla hyvällä tuurilla saada karstat esim. öljysihdistä ja öljypohjasta liikenteeseen ja samalla koko moottori päreiksi. En tiedä oliko tuolla vaikutusta omalla kohdalla, mutta en kerennyt kovin pitkään ajamaan Forte-käsittelyn jälkeen kun kampiakseli leikkasi kiinni. Tulipahan roppakaupalla kokemusta :lol: :lol: :lol:
Muistanko kuitenkin väärin että sinulla oi parikin öljynvaihtoväliä Forte-käsittelyn ja konerikon välillä?

En välttämättä lähtisi pesemään hyvin huollettua ja oireetonta konetta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:
peinu kirjoitti:Voihan noila moottorihuuhteluilla hyvällä tuurilla saada karstat esim. öljysihdistä ja öljypohjasta liikenteeseen ja samalla koko moottori päreiksi. En tiedä oliko tuolla vaikutusta omalla kohdalla, mutta en kerennyt kovin pitkään ajamaan Forte-käsittelyn jälkeen kun kampiakseli leikkasi kiinni. Tulipahan roppakaupalla kokemusta :lol: :lol: :lol:
Muistanko kuitenkin väärin että sinulla oi parikin öljynvaihtoväliä Forte-käsittelyn ja konerikon välillä?

En välttämättä lähtisi pesemään hyvin huollettua ja oireetonta konetta.
No en parista tiedä, mutta Forte-käsittelyn jälkeen sitä öljyä meni niin, että kerkes jossain 1500km kohdalla vilahtamaan öljyvalo mutkassa. Vaihdon jälkeen loppuikin sitten öljyn häviäminen. Eli huuhtelun jälkeiset öljyt on liian liukkaita...

Käsittämätön hyvä muisti sulla...vielä kun muistaisit, että minne laitoit sen -93 234T trionicin purkin toissa kesänä :)

EDIT:

Pitikin oikein muistella autotallissa vietettyä kulta-aikaa ja lueskella vanha moottorirempparojekti. Jälkeenpäin ei enää ketuta yhtään, mutta silloin oli silloin :)

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27553

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Käyttää voit yhtähyvin polttoöljyä tai dieseliä.... ei ole ollut ongelmia, myös STP:tä olen kokeillut. Uskon että hyvin epätodennäköistä, että konerikko johtuisi näistä aineista oikein käytettynä. Jos Peinulla lopullinen syy on tosiasiassa ollut tuo aine, niin on kyllä käyny hyvin huono mäihä.

Toisaalta voi ajatella niinkin, että kun säännöllisesti pesee moottorinsa, niin ei sinne ehdi kertyä niitä karstakasaumia. Noita moottorinpesuja tehdään Suomessakin satoja ellei tuhansia vuosittain eri aineilla .... olen kuullut, että esim. volkkarien huolloissa tekevän monesti Forte-käsittelyn ihan lupaa kysymättäkin ..laskussa sitten näkyy pari kolmekybää ylimääräistä. :roll:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Täällä hyvä kokemus Fortésta! Eipä ole nostimet enää naputelleet kolmeen vuoteen. Teoriassa on toki mahdollista, että pesussa (pesuaineen merkistä huolimatta) lähtee karstaa liikkeelle ja päätyy... milloin mihinkin. Voisi kuvitella, että tuo SDP eikun STP on aika lailla samaa myrkkyä.

Pesun jälkeen kannattaa ehdottomasti käyttää jotkut halvat "huuhteluöljyt" koneessa, ja vasta sitten laittaa kunnon voiteet sisään.

Joku joskus jossain suositteli kysymään Fortea Mitsubishi-huollosta; siellä kun tietyistä syistä (ainakin ekat GDI:t) sitä käytetään ihan reilusti. :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

jaa ah

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

siellähän noi forte pöntöt vielä köllöttää hyllyllä ku ei ehtinyt kokeileen noihin naputtaviin nostimiin. no kuitenkin minulle ainakin annettiin kaksi purnukkaa eli ensimmäisellä pestiin kone korotetuilla kierroksilla noin puolituntia ja sit öljyt mäkeen eiku vatiin ja sit uudet öljyt sisään sen toisen purnukan kanssa joka neutralisoi sen pesevän purnukan vaikutuksen. näin minulle opastettiin ja hyviä kokemuksia ainakin työkaverilla.
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Itse käytin aikaisemman tonnarin forte käsittelyssä ja hyvin toimi sen jälkeen vaan tiedä oliko tuosta hyötyä
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Kannattaa seurata sitten niitä ohjeita. Autoahan ei saa edes liikuttaa ajamalla esim nosturille, kun pesuaineet koneessa. Aineethan eivät tietenkään voitele yhtään, vaan tekevät jo koneessa olevista öljyistä aivan lirua, että paskat ja kaikki kokkareet pilkkoituisivat ja poistuisivat koneesta. Saabin koneisssahan on ilmeisesti öljyä n. 5,5 l, mistä vaihtuu suodattimen kanssa n. 4 l. Eli vähintään toiset öljyt samalla kerralla.
9-5 2.3 MY2008
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Stp:tä kokeilin ilman mainittavia tuloksia. Luulisin että tärkeintä on vaihtaa öljyt näissa Saabin turbo koneissa 5-7 tkm välein. Itellä huomaa kunh rupee öljyt huononee tuossa ajassa. Ilmenee kylmä nakutuksena.
9000 aero -97, 9000 cde -96
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 ja STP motor flush

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onkos kukaan kokeillut tonnariin tätä operaatiota?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311

Tiedetään että lienee turhaa, mutta kun tuo Aeron ahdin pitäisi vaihtaa ja samalla huuhtoisin STP:llä konetta. Jos sitten löpöllä yrittäis liuotella öljypohjasta jämät pois. Tiedä sitten kannattaako :roll:

Ajattelin samalla ehkä kaataa tulpanrei´istä löpöä sylintereihin sisään. Liuotus ja lopuksi letkulla imemällä pois. Ilman tulppia vielä varmuuden vuoksi pyörittäis lopuksi konetta.

Varmaan toi IC pitää pestä myöskin, öljyä kun on kulunut tuolla turbolla "ihan kivasti".
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 ja STP motor flush

Viesti Kirjoittaja V-M »

Omaan tonttuun olen tuon tehnyt 3 kertaa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
juhaz_619
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 09:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 ja STP motor flush

Viesti Kirjoittaja juhaz_619 »

Mites eikö tuon nafta tempun voi myös tehdä minun v6 koneelle onko jotain erillaista siinä?
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 ja STP motor flush

Viesti Kirjoittaja V-M »

juhaz_619 kirjoitti:Mites eikö tuon nafta tempun voi myös tehdä minun v6 koneelle onko jotain erillaista siinä?
Voi tehä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin