Akku ja sen happo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Akku ja sen happo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

99:n akusta puuttui vettä puolisen desiä/kenno, tislattua vettä ei ollut joten kaatelin niihin uutta akkuhappoa, onkos tuo nyt hyväksi vai huonoksi akulle?
Akun lepojännite oli ennen hapon lisäystä 12.2V ja lisäyksen jälkeen 12.4V (tosin mittarini herjaa tyhjää patteria eli ei ole luotettava).

Nestettä lienee haihtunut kennoista koska korkit unohtuivat auki joskus kesäkuussa (hyvin on pitänyt varauksensa).

Ja onkos haitallista asentaa liian pientä akkua, siis pääseekö akku kovin helposti ylikuumenemaan mikäli vehkeeseen on tarkoitettu esim. 30-40% suurempi alunperin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Talvellahan ne ongelmat yleensä tulee liian pienen akun kanssa. Kun mittarissa on pakkasta -25. Akun kapasiteetista on bauttiarallaa 50% käytettävissä, kun 100% saadaan yli 20asteessa. Tästä kun ynnätään yhteen, että paljonka on saatavilla virtaa pienestä akusta, kun siitä irtoaa vain puolet maksimista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:Talvellahan ne ongelmat yleensä tulee liian pienen akun kanssa. Kun mittarissa on pakkasta -25. Akun kapasiteetista on bauttiarallaa 50% käytettävissä, kun 100% saadaan yli 20asteessa. Tästä kun ynnätään yhteen, että paljonka on saatavilla virtaa pienestä akusta, kun siitä irtoaa vain puolet maksimista.
Juu, nyt akku tulisi vain tilapäiskäyttöön (ja vääränmerkkiseenkin, alkuperäinen on 100Ah). Onko kokemuksia akun mahdollisesta kiehumisesta tms?
Meidän Italiantuonti-Saabeissa on ollut kylläkin järjestään kiinni joko 40 tai 45Ah:n akku.

Perimätiedon mukaan akun käänteminen ympäri ja ravistelu mukamas voi saada oikkarissa olevan akun toimimaan, itsellä kyseinen konsti ei ole toiminut kertaakaan, yleensä on mennyt yksi kenno sököksi ja rikkinäisenä on pysynytkin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

no jos akku kiehuu liian, niin on jännitteensäätimessä vikaa-akun kapasiteetti ei omaa minun mielestä kyllä siihen mitään vaikutusta.

yhtä hyvin voit laittaa 45-60Ah akun..

kuten tässä jo sanottiin, niin se kapasiteetti omaa merkitystä talvella-elikkä on suoranaisessa yhteydessä siihen kauan pääsee sahaamaan starttia talvella..

Ja akkua kääntämään ja ravistamaan en menis missään nimessä-jos purkki on oikosulussa, niin on pudonnut tavaraa sinne purkin pohjaan ja se vaan pahentaa asiaa. Akkuja korjattiin elemennttejä vaihtaen täälläpäin neuvostoaikana. Mun käsittääkseni Suomi on kyllä sivistynyt ja vauras maa, niin, että uus akku vaan tilalle :wink:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mart96 kirjoitti:no jos akku kiehuu liian, niin on jännitteensäätimessä vikaa-akun kapasiteetti ei omaa minun mielestä kyllä siihen mitään vaikutusta.

yhtä hyvin voit laittaa 45-60Ah akun..

kuten tässä jo sanottiin, niin se kapasiteetti omaa merkitystä talvella-elikkä on suoranaisessa yhteydessä siihen kauan pääsee sahaamaan starttia talvella..

Ja akkua kääntämään ja ravistamaan en menis missään nimessä-jos purkki on oikosulussa, niin on pudonnut tavaraa sinne purkin pohjaan ja se vaan pahentaa asiaa. Akkuja korjattiin elemennttejä vaihtaen täälläpäin neuvostoaikana. Mun käsittääkseni Suomi on kyllä sivistynyt ja vauras maa, niin, että uus akku vaan tilalle :wink:
Ok, laitan tilapäisesti tuon Saabin akun. Tekisi mieli tehdä niksitopic (eräälle toiselle palstalle) siitä kuinka säästää rahaa ja vaihtaa buimurin akkuun pelkkä kenno rikkoutuneen tilalle :lol:

Hyvin tuntuu kone pyörivän pienelläkin akulla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

[quote="

Hyvin tuntuu kone pyörivän pienelläkin akulla.[/quote]

niin kato yksi arvo, joka akusta ilmoitetaan on se kapasiteetti,
toinen on sitten käynnistysvirta ja se voi pienemmällä akulla olla paljon suurempi.. Kerronpa sellaisen tarinan:
joskus vuonna 1993 työskentelin Boschin myyjänä ja tiedysti kaupittelin myös akkuja. Ja tää ei oo nyt mainostamista, mutta ei ollut mun myymistä akuista yhtään viallista :D Tänä päivänä en osaa sanoa-monet hyvät tuotteet on mennyt huonompaan suuntaan, mutta asia oli siis näin, että yksi venäläisukko ostii multa akun Fiat 127-seen. No vähän ajan päästä se oli kaupassa takasiin ja valittii kovaäänisesti, että akku ei toimii.
No mä ajoin silloin 96-lla ja tarjosin, että jospa mentäis kokeilemaan-mulla oli siinä Boschin 60 Ah akku ja vaihtoin sen siihen 44 Ah Fiattiin tarkoitettuun. No voi että kuupan startti pyörii kuin reaktiivi-siinä pienemmässä oli käynnistysvirta suurempi. No loppui ryssän ulinat siihen-sillä oli omassa Fiatissa joku vikaa starttimoottorissa..
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Edesmenneeseen diesel-Volvooni suositus oli kai 88-100Ah, jossa oli ostaessa iän vanha salama, joka hyvä että syysaamuna jaksoi hehkun jälkeen pyöräyttää. Tilalle suht uusi 55Ah Varta toisesta autosta asenteella "toimii, jos toimii", akku täytti ehkä puolet akkukotelosta. Meni huolettomasti koko talvi, kesti hehkutukset ja muutamat kerrat ilman roikkaa starttaukset 25 pakkasessa, eikä kyykännyt parin hehkun & 5-10sek startin jälkeen. Toki suositusten mukainen akku olisi ollut varmaan parempi, mutta hyvin hoiti tuo säälittävän pieni akku talven ajot.

Edit: akku oli onneksi Varta, Bosch taitaa olla sama paketti erivärisissä kuorissa. Exide on sieltä ja syvältä, helvetti mitä paskaa ilkeävät myydä suomalaisena.
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

akku

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

akusta kun haihtuu nestettä niin se on vettä, jota sinne myös pitää lisätä
eli siis tislattua vettä, nyt kun lyöt sinne pelkkää happoa lisää niin hapon % MÄÄRÄ KASVAA NIIN SUUREKSI ETTÄ SE SYÖVYTTÄÄ akun sisustan,
eli akku pots lojo ja kaput, eiku akkukauppaan.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: akku

Viesti Kirjoittaja Svc »

JSLAAKKO kirjoitti:akusta kun haihtuu nestettä niin se on vettä, jota sinne myös pitää lisätä
eli siis tislattua vettä, nyt kun lyöt sinne pelkkää happoa lisää niin hapon % MÄÄRÄ KASVAA NIIN SUUREKSI ETTÄ SE SYÖVYTTÄÄ akun sisustan,
eli akku pots lojo ja kaput, eiku akkukauppaan.
Ainoa tilanne, kun akkuun saa lisätä happoa, on jos sieltä on esim. kaatumisten takia valunut nesteitä ulos. Silloinkin lisättävän hapon ominaispainon pitäisi olla sama, kuin akussa jo olevan nesteen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin