lucaf kirjoitti:oletteko ikinä havainneet sellaista, että mitä enemmän on stressiä omassa elämässä, sitä herkemmin hermostuu liikenteessä?
Mä olen ainakin varsin hyvin tietoinen siitä että jos on tullut nukuttua huonosti ja työ ei oikein maistu ja muutenkin asiat menee päin mäntyä, tulee liikenteessä hermostuttua ihan olemattomistakin asioista ja kirottua tupeksijat alimpaan helvettiin. Tosin kun tuosta on tietoinen, sitä pystyy kontrolloimaankin.
mulla oli joskus haaveena että neliovisen punaisen tuplaysin spraymaalilla pilattuihin oviin olisin maalannut nalle-puh hahmot, yksi per ovi. mut se jäi haaveilun asteelle ja nyt haudattu ja kuopattu kun auto on avokin käytössä eikä minun käytössä enää
ja eipä tässä parane liikaa jeesustella, olen itsekin ollut turhan tempperamenttinen liikenteessä. ehkä on ollut minun onni ettei alla ole ollut tehokasta autoa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf kirjoitti:oletteko ikinä havainneet sellaista, että mitä enemmän on stressiä omassa elämässä, sitä herkemmin hermostuu liikenteessä?
Mä olen ainakin varsin hyvin tietoinen siitä että jos on tullut nukuttua huonosti ja työ ei oikein maistu ja muutenkin asiat menee päin mäntyä, tulee liikenteessä hermostuttua ihan olemattomistakin asioista ja kirottua tupeksijat alimpaan helvettiin. Tosin kun tuosta on tietoinen, sitä pystyy kontrolloimaankin.
En ole huomannut samanlaista mentaliteettia, mutta jos jostain syystä on aivan helvetinmoinen kiire, niin silloin toisten töpeksintä ja hidastelu edessä alkaa kyllä sapettamaan.
Jos ei ole kiire mihinkään, niin harvemmin sitä tulee poltettua hihojaan, paitsi jos joku haluaa ehdoin tahdoin rynnätä autollaan ennalta arvaamattomasti oman auton eteen.
wesku kirjoitti:Ei ole mitään järkeä siirtyä oikealle jos on oletettavissa että alle puolen minuutin tulisi tarve vaihtaa takaisin. Ts. jos oikealla on rekkoja vaikkapa puolen kilometrin välein ja rajoituksen mukainen nopeus 120...
Jatkuvasta vasemmalla kaistalla ajamisestakin voi saada sakot. Kerran on ollut aika lähellä, mutta kuin "ihmeen kaupalla" selvisin varoituksella. Sen jälkeen olen aina siirtynyt oikealle kaistalle, jos siellä on tilaa, eikä tarvitse himmata omaa matkanopeuttaan.
En ole huomannut samanlaista mentaliteettia, mutta jos jostain syystä on aivan helvetinmoinen kiire, niin silloin toisten töpeksintä ja hidastelu edessä alkaa kyllä sapettamaan.
(en heti keksi kiirettä joka ei johtuisi liikenteen ulkopuolisesta elämästä)
Turbo Sensonic kirjoitti:
Weskulle voisin myöntää sen, että totta kai se harmittaa aivan s**t*n*sti, jos jengi kerää kunnon jonoa vasemmalle kaistalle vielä ajaen suhteellista alinopeutta, kun oikea kaista on aivan tyhjä. Tällöin oikealla kaistalla letkan ohiajaminen (ei oikealta nopeasti ohittaminen) ja vasemmalla kaistalle siirtyminen on kuitenkin lainopillisesti arveluttavaa.
Ei siinä ole mitään arveluttavaa vaan oikealta ohittaminen ja vasemman kaistan jonoon kiilaaminen on yksiselitteisesti laitonta.
Niin, siis jos tekee nopean ohituksen oikean kautta. Mutta mitäpä jos tekeekin, niin kuin työkaverini teki? Eli vasemmalla kaistalla ollut auto himmasi nopeuttaan, mutta oikealla kaistalla ollut prätkä piti nopeutensa samana. Tästä syystä prätkä ajautui vasemmalla kaistalla olevan auton ohi ja huomatessaan oikealla kaistalla hitaammin kulkevan auton, siirtyi vasemmalle kaistalle ajaen koko ajan samaan matkanopeutta. Tästä voi sitten "jossitella", että oliko kyseessä oikealta ohitus, vai olisiko prätkäkuskin pitänyt himmata vauhtiaan, jotta tuo hitaammin vasenta kaistaa ajava auto olisi voinut ajaa hänen ohitsensa
.....Mutta mitäpä jos tekeekin, niin kuin työkaverini teki? Eli vasemmalla kaistalla ollut auto himmasi nopeuttaan, mutta oikealla kaistalla ollut prätkä piti nopeutensa samana. Tästä syystä prätkä ajautui vasemmalla kaistalla olevan auton ohi ja huomatessaan oikealla kaistalla hitaammin kulkevan auton, siirtyi vasemmalle kaistalle ajaen koko ajan samaan matkanopeutta. Tästä voi sitten "jossitella", että oliko kyseessä oikealta ohitus, vai olisiko prätkäkuskin pitänyt himmata vauhtiaan, jotta tuo hitaammin vasenta kaistaa ajava auto olisi voinut ajaa hänen ohitsensa
Poliisin sakkokäsikirjassa kohdassa "Ohittaminen oikealta moottoritiellä" on näköjään lisähuomautus "ei koske ns. ohiajamista omaa ajokaistaa käyttäen". Laissa kuitenkin asia on hiukan eri tavalla, Finlex TLA 7§3 "Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."
Jatkuvasta vasemmalla kaistalla ajamisestakin voi saada sakot. Kerran on ollut aika lähellä, mutta kuin "ihmeen kaupalla" selvisin varoituksella. Sen jälkeen olen aina siirtynyt oikealle kaistalle, jos siellä on tilaa, eikä tarvitse himmata omaa matkanopeuttaan.
Niin ei kai jatkuvasta vasemmalla ajamisesta voi sakkoja saada, niin kauan kuin oikeammallakaan ei ole "vapaata". Poliisin sakkokäsikirjassa kohta "Oikealla olevan vapaan ajokaistan käyttämättä jättäminen moottoritielllä" nps 6, liukuma 3-9, rikesakko 50
Ja vielä jos arvioi moottoritien kaistakäyttäytymistä rangaistusriskin kannalta on parempi pysyä vasemmalla verrattuna siiihen että vaihtaa oikealle ja tunkee hetken päästä takaisin:
"Ajokaistan vaihtaminen vaaraa aiheuttaen ja muita tarpeettomasti estäen" nps 10, liukuma 5-15, ei rikesakkoa