Kateutta?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

tturku kirjoitti:Ja ralliradat on kilpailua varten :D
En mä ainakaan saa mitään kiksejä jos pöllytän jotain valoista lähtiessäni. Esim. mikroautoradalla onkin sitten kaksinverroin hauskempaa, kun pääsee kilpailemaan kavereiden kanssa.
Kukin taplaa tyylillään, eihän siinä mitään. Kyllä se mua hymyilyttää kun valoista lähdetään, tai kaippa joskus jopa kiksejäkin saan. Noh minkäs sitä luonnevialleen voi... Kivaa vaan se on...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Juusokas kirjoitti:
tturku kirjoitti:Ja ralliradat on kilpailua varten :D
En mä ainakaan saa mitään kiksejä jos pöllytän jotain valoista lähtiessäni. Esim. mikroautoradalla onkin sitten kaksinverroin hauskempaa, kun pääsee kilpailemaan kavereiden kanssa.
Kukin taplaa tyylillään, eihän siinä mitään. Kyllä se mua hymyilyttää kun valoista lähdetään, tai kaippa joskus jopa kiksejäkin saan. Noh minkäs sitä luonnevialleen voi... Kivaa vaan se on...
Bensaturbolla kaahataan reikä päässä lakia rikkoen kun taas dieselillä vastaavassa tilanteessa nautiskellaan pienestä kulutuksesta ja mahtavasta väännöstä :lol:

Okei, nyt lopetan tästä aiheesta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Juusokas kirjoitti:
Totuus on vaan se että bensaturbolla on hauska polkea kun ne riisselit ei näy kuin taustapeilistä :wink:

Niinno, Kaverilla E420 CDI, se kun polkee sitä, niin itse näkyy sieltä tauspeilistä :)

No tosin mulla onkin traktori :lol:

Faijan 400 CDI myös lähtee ihan kivasti. Jos ois varaa ostaa yli 200hp kiisseli en epäröis hetkeäkään. Makso vaan sellaset vähän liikaa kun oli vaihtamassa autoa :(
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Nooh, tuon E420:n hinnalla saa jo oikeasti liikkuvan bensavehkeen.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun olen päässyt tän kesän ajelemaan tolla 99 turbollani, niin kyllä parasta antia on ollut nimenomaan ohituskiihtyvyys. Eihän nää vanhan polven bensaturbot viivalta irtoa mihinkään, vaan annas kun ohitustilanteesta on kyse, AHHH! :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Conevillage
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 23:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Conevillage »

Ajelin tuossa viime yönä Heinolan suunnalta Lahteen motaria pitkin, kun sattui jotain mielenkiintoista. Ohitin jonkin vanhan 300-sarjan BMW:n ja olin palaamassa oikealle kaistalle, kun huomasin äkkiä että perkele, sieltähän tullaan ja lujaa.
Melkein samantien baijerin ylpeys (tai auton kunnon huomioiden, baijerin romu) kiskaisi oikealta ohitseni ainakin sataaviittäkymppiä.
Jumankauta, kyllä sen ymmärtää, että teinibemarikuskia v**uttaa, kun ruotsinlaivat menee ohi, mutta ei sen takia tarvitse yrittää itseään (saatikka sitten muita muita) tappaa!! :evil:

PS: olin laittanut vilkun oikealle hyvissä ajoin, joten mistään informaatiokatkoksesta kyseinen läheltä-piti tilanne ei voinut johtua.
Vanhat: SAAB 900i -87; SAAB 9000 CD 2.0t; Saab 9000 2.3 Turbo S; SAAB 9-5 Aero -00
SAAB 9-3 Cabrio -00 "Hirsch"
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Laitetaanpas pientä ja puolueetonta (ei Saabeja tai VAG-vehkeitä mukana) vertailua suorituskyvyssä bensa vs. diesel. Uusimmassa TM:ssä on koeajossa uusi BMW 520d ja Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4. Tuo BMW on automaattivaihteinen ja moottori on nelisylinterinen kaksilitrainen turbodiesel ja Alfa taasen neliveto bensa V6. Lisäsin tähän vielä Lexuksen manuaalivaihteisen IS 220d:n tiedot, jotta voimme arvioida vaihteiston vaikutusta tuloksiin edes jotenkin.

BMW 520d: teho 120kW(4000r/min), vääntö 340 Nm (2000-2750 r/min), huippunopeus 223 km/h

Alfa 159 3.2 JTS: teho 191kW(6300r/min), vääntö 322 Nm(4500r/min), huippunopeus 240km/h

Lexus IS 220d: teho 130kW(3600r/min), vääntö 400Nm(2000-2600r/min),
huippunopeus 215 km/h

Mitatut kiihtyvyydet:

**********************Alfa***BMW***Lexus

0-100 km/h*************7,4****9,5****9,8
60-90 km/h*************4,4****3,9****4,0
90-120 km/h************4,5****4,9****5,6
60-120km/h*************8,9****8,8****9,6

BMW:ssä on kiihdytyksissä käytetty vaihteiston D-asentoa ja Alfan sekä Lexuksen arvot ovat kolmosvaihteella saatuja tuloksia.

Kun ottaa huomioon, että tuo BMW on kaikista laimein dieselmalli, mitä 5-sarjaan on saatavilla, tekee mieli kyllä sanoa, että aika laiska on tuollainen urheilullinen bensa-auto Alfa. Ei manuaalivaihteinen diesel-Lexuskaan pahasti jää, joten automaattivaihteiden vaikutuskaan ei voi aivan älytön olla. Kuinkahan 530d pärjää, sitä en tiedä. Jotenkin tuntuu, että sitten jäisi Alfa toiseksi joka osa-alueella. Tuolla 520d:llä taitaa pärjätä aika hyvin varsinkin ohituskiihtyvyydessä ahdetuillekin bensa-autoille. Sitten kun vielä katsotaan, paljonko menee polttoainetta niin yllätys onkin kova.

Kun näitä tuloksia katsoo, en yhtään ihmettele, että järkevän autoverotuksen maissa dieselautojen suosio on kasvanut kovasti. Niillähän näyttää ehtivän vallan mainiosti kulutuksenkin vielä pysyessä maltillisena.

EDIT: Lisäsin Lexuksen, että saadaan manuaalivaihteisen dieselin tulokset vertailuun mukaan.
Viimeksi muokannut Moukarimies, To Elo 17, 2006 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Moukarimies kirjoitti:Laitetaanpas pientä ja puolueetonta (ei Saabeja tai VAG-vehkeitä mukana) vertailua suorituskyvyssä bensa vs. diesel. **********************Alfa***BMW

0-100 km/h*************7,4****9,5
60-90 km/h*************4,4****3,9
90-120 km/h************4,5****4,9
60-120km/h*************8,9****8,8

BMW:ssä on kiihdytyksissä käytetty vaihteiston D-asentoa ja Alfan tulokset ovat kolmosvaihteella saatuja tuloksia.

Kun ottaa huomioon, että tuo BMW on kaikista laimein dieselmalli, mitä 5-sarjaan on saatavilla, tekee mieli kyllä sanoa, että aika laiska on tuollainen urheilullinen bensa-auto Alfa.
Ja taas mainio osoitus siitä, kuinka saadaan oikeasti nopeampi bensakone näyttämään diiseliä hitaammalta...Mitenköhän mahtaisi mennä Alfalta optimivaihteella (kakkonen) esim. tuo 60-90kmh tai 60-120 väli kakkos-kolmosvaihteella? Bemari kun kuitenkin D-asennolla osaa automaatilla hakea parhaimman mahdollisen kiihtyvyyden ja Alfalla mennään "ylivaihteella". Mitenköhän lienee samat arvot, jos Alfassakin olisi ollut tomaatti?
Hohhoijaa, toisaalta saatinhaan vertailtua se 9000Aerokin aikoinaan Testarossaa hätäsemmäksi peliksi, kun oikeaa vaihdetta ja nopeusväliä käytettiin :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Ja taas mainio osoitus siitä, kuinka saadaan oikeasti nopeampi bensakone näyttämään diiseliä hitaammalta...Mitenköhän mahtaisi mennä Alfalta optimivaihteella (kakkonen) esim. tuo 60-90kmh tai 60-120 väli kakkos-kolmosvaihteella? Bemari kun kuitenkin D-asennolla osaa automaatilla hakea parhaimman mahdollisen kiihtyvyyden ja Alfalla mennään "ylivaihteella". Mitenköhän lienee samat arvot, jos Alfassakin olisi ollut tomaatti?
Hohhoijaa, toisaalta saatinhaan vertailtua se 9000Aerokin aikoinaan Testarossaa hätäsemmäksi peliksi, kun oikeaa vaihdetta ja nopeusväliä käytettiin Laughing
Entäs jos BMW:stä olisikin ollut jokin muu kuin kaikista hitain dieselmalli ja samalla myös Alfa olisi automaatti? Eikö 70Kw tehoetua Alfalle mielestäsi merkitse mitään?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Moukarimies kirjoitti: Entäs jos BMW:stä olisikin ollut jokin muu kuin kaikista hitain dieselmalli ja samalla myös Alfa olisi automaatti? Eikö 70Kw tehoetua Alfalle mielestäsi merkitse mitään?
En muuten halua puuttua sen enempää, mutta tuon "tehoedun" hyödyntämiseen tarvitsisi käyttää sopivaa vaihdetta, jolla moottori olisi alueella, jolla tuo teho on tarjolla :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

En muuten halua puuttua sen enempää, mutta tuon "tehoedun" hyödyntämiseen tarvitsisi käyttää sopivaa vaihdetta, jolla moottori olisi alueella, jolla tuo teho on tarjolla Wink
TM:ssä jostain perustellusta syystä käyttivät kolmosvaihdetta.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Moukarimies kirjoitti:
En muuten halua puuttua sen enempää, mutta tuon "tehoedun" hyödyntämiseen tarvitsisi käyttää sopivaa vaihdetta, jolla moottori olisi alueella, jolla tuo teho on tarjolla Wink
TM:ssä jostain perustellusta syystä käyttivät kolmosvaihdetta.
Noniin, tuo perustelu ei ainakaan voinut liittyä Alfan parhaan mahdollisen kiihtyvyyden hakemiseen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Lisäsin tuohon vielä Lexus IS 220d:n, jota ei edes saa automaattivaihteisena.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Henkka #2283 kirjoitti:
Moukarimies kirjoitti: Entäs jos BMW:stä olisikin ollut jokin muu kuin kaikista hitain dieselmalli ja samalla myös Alfa olisi automaatti? Eikö 70Kw tehoetua Alfalle mielestäsi merkitse mitään?
En muuten halua puuttua sen enempää, mutta tuon "tehoedun" hyödyntämiseen tarvitsisi käyttää sopivaa vaihdetta, jolla moottori olisi alueella, jolla tuo teho on tarjolla :wink:
Alfassa on aivan takuulla välitetty vaihteistoa siten, että kakkosella olisi tuossa 60-90 kiihdytyksessä kierrosluku paljon paremmalla tehoalueella. Pitää huomioida, että maksimivääntö irtoaa 4500rpm:ssä. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

9-5T kirjoitti:Diesel kaupat aukeaa aamulla.
Onneksi ei tartte lähteä ostoksille...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Vastaa Viestiin