Riittääkö H-luokan rengas ?
Riittääkö H-luokan rengas ?
Eli kysymys kuuluu, riittääkö H-luokan rengas 9-5 farkun alla koossa 215/55R16 vai onko liian "lötkö" näin painavaan autoon ?
Houkuttelisi ostaa tuollaiset, kun hintaeroa on V-luokan kiekkoon jonkin verran ja kulutuskestävyyskin olisi vissiin hieman parempi.
Kokemuksia/mielipuolipiteitä ?
Houkuttelisi ostaa tuollaiset, kun hintaeroa on V-luokan kiekkoon jonkin verran ja kulutuskestävyyskin olisi vissiin hieman parempi.
Kokemuksia/mielipuolipiteitä ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Kyllä riittää, itse ainakin ajelen yli puoli vuotta (Nokian HP)Q-nopeusluokan renkailla. Ah, sitä hiljaisuutta ...
Mitkä renkaat ajattelit ostaa? Itsellä ois ens kevään edessä.
Mitkä renkaat ajattelit ostaa? Itsellä ois ens kevään edessä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Renkaat
Keväällä laitoin Nokian NRVi renkaat koossa 215/55/16 Wagonin alle ja hiljaiset ovat. Ennen juhannusta piti eturenkaat vaihtaa taakse ja takaa eteen koska etuset olivat kuluneet aika paljon. Renkaat myös tasapainoitettiin ja rengaskoneessa huomattiin renkaiden "vipattavan" pystysuunnassa aika paljon. Renkaan laittaja sanoi että Michelinit ovat olleet ainoat renkaat jotka eivät vipata. Seuraavaksi kokeilen niitä. Nokialaiset ovat kyllä hiljaiset, mutta alla suorastaan sulavat, eli minun kilometreillä (50 tkm/vuosi) ei tällaisilla kannata ajaa.
Muuten koko on hyvä ja aiempiin 17" renkaisiin nähden huomattavasti miellyttävämmät. Myös nopeusmittari pitää aika hyvin paikkaansa (näyttö +5 km/h)
Muuten koko on hyvä ja aiempiin 17" renkaisiin nähden huomattavasti miellyttävämmät. Myös nopeusmittari pitää aika hyvin paikkaansa (näyttö +5 km/h)
Bridgestonen ER300:t. Nykyisin alla on Misukat ja ajattelin kokeilla jotain muuta. Misukat kun tuppaavat olemaan varsin tyyriitä.JKen kirjoitti: Mitkä renkaat ajattelit ostaa?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Pitänee vissiin kertoa, miksi haluan mielipiteitä.
Tiedän kyllä, että nopeuksien puolesta Suomessa riittävät alemmankin nopeusluokan renkaat. Mutta... mulla oli joskus kymmenkunta vuotta sitten työsuhdeauto, johon rahoitusyhtiö halusi halvimmat mahdolliset renkaat, kun kesärenkaiden pinta loppui. Niin sitten H-luokan renkaan tilalle meni T-luokan rengas (oli ihan testivuottaja siltä vuodelta) ja oli muuten mahdoton auto ajaa sen jälkeen. Alusta ei toiminut ollenkaan pehmeämpien renkaiden kanssa ja tuntui jopa jossain välissä, että olisi ollut turvallisempaa pitää ne loppuunajetut kiekot alla....
Siitä lähtien olen ostanut aina rekisteriotteen mukaisen nopeusluokan renkaat. Nyt kuitenkin heräsi kysymys, että onko H-luokan ja V-luokan renkaassa niin suurta jämäkkyyseroa, että kannattaisi maksaa kalliimmasta renkaasta.
Tiedän kyllä, että nopeuksien puolesta Suomessa riittävät alemmankin nopeusluokan renkaat. Mutta... mulla oli joskus kymmenkunta vuotta sitten työsuhdeauto, johon rahoitusyhtiö halusi halvimmat mahdolliset renkaat, kun kesärenkaiden pinta loppui. Niin sitten H-luokan renkaan tilalle meni T-luokan rengas (oli ihan testivuottaja siltä vuodelta) ja oli muuten mahdoton auto ajaa sen jälkeen. Alusta ei toiminut ollenkaan pehmeämpien renkaiden kanssa ja tuntui jopa jossain välissä, että olisi ollut turvallisempaa pitää ne loppuunajetut kiekot alla....
Siitä lähtien olen ostanut aina rekisteriotteen mukaisen nopeusluokan renkaat. Nyt kuitenkin heräsi kysymys, että onko H-luokan ja V-luokan renkaassa niin suurta jämäkkyyseroa, että kannattaisi maksaa kalliimmasta renkaasta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Joo, huomasin sen, että iskarit olivat lopussa
Totuushan on, ettei tuollaisessa pikakokeilussa, mitä mekin teimme huomaa eroa vaan vasta kuorma päällä ja pitemmällä lenkillä.

Totuushan on, ettei tuollaisessa pikakokeilussa, mitä mekin teimme huomaa eroa vaan vasta kuorma päällä ja pitemmällä lenkillä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Iskarit on vaihdettu
Jaa - paha kommentoida, kun mulla ei ole koskaan täyttä kuormaa päällä. Silloin harvoin kun on enemmän tavaraa, niin perään laitetaan Muuli. Aikoinaan, kun orginaali kumit vaihdon noihin Nokialaisiin, niin suurin ero oli melutasossa. H-rengas on selvästi hiljaisempi (riippuu tietysti merkistä).

Jaa - paha kommentoida, kun mulla ei ole koskaan täyttä kuormaa päällä. Silloin harvoin kun on enemmän tavaraa, niin perään laitetaan Muuli. Aikoinaan, kun orginaali kumit vaihdon noihin Nokialaisiin, niin suurin ero oli melutasossa. H-rengas on selvästi hiljaisempi (riippuu tietysti merkistä).
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Renkaita edullisesti
Kaveri hankki mopoonsa ja kavereille kanssa renkaat allolevasta nettiosoitteesta. Homma toimi ihan kivasti ja oli vähän edullisempaa kuin Suomessa. Onko jollain kokemuksia tästä?
http://www.rengas-online.com/start.html
http://www.rengas-online.com/start.html
Re: Renkaita edullisesti
Haku-nappi on aika jeesjupeli11 kirjoitti:Kaveri hankki mopoonsa ja kavereille kanssa renkaat allolevasta nettiosoitteesta. Homma toimi ihan kivasti ja oli vähän edullisempaa kuin Suomessa. Onko jollain kokemuksia tästä?
http://www.rengas-online.com/start.html

Sillä löytyy esim:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ngasonline
H-luokan rengas kyllä käy, mutta hommaan vaikuttaa myös moni muu asia. Korkeampien nopeusluokkien renkaissa kulutuspinnan alla olevia vöitä on enemmän ja renkaan sivujen rakennetta on vahvistettu. Tästä johtuen renkaan rakenne kestää suurempia nopeuksia muuttamatta muotoaan. Rakenteen vahvistaminen vaikuttaa myös renkaan käytökseen. Sain kunnian saada katsoa muuan saksalaismerkin tehtaan koeajovideointeja, joissa renkaan nopeusluokituksien vaikutuksia tutkittiin auton käyttäytymiseen ääritilanteissa. Otoksissa sama tehtaan testikuljettaja ajoi samaa keilarataa samalla nopeudella sekä samalla autolla eri nopeusluokan renkailla. Pintana oli testiradan hyväkuntoinen asfaltti. Ajoneuvon käyttäytymistä ja väistöjen aiheuttamien korin heilahdusten sekä hallinnan säilymistä seurattiin sekä visuaalisesti, että kiihtyvyysantureiden avulla. Testin tulos ja omin silmin nähty auton käyttäytyminen olivat korutonta kertomaa... Mitä korkeampi nopeusluokka - sitä helpommin ajoneuvo oli hallittavissa hätäväistön jälkeen ja luistot olivat pienempiä sekä pito palautui helpommin, jopa vastaheilahdusten jälkeen.
Renkaan valinta on henkilökohtainen asia... Tietenkin ajoneuvokohtaisen nopeusluokituksen rajoissa, mutta...
Mitä alhaisemman nopeusluokan rengas sitä mukavampi se on ajaa tavallisissa ajotilanteissa maanteillämme, koska renkaan rakenne on pehmeä. Korkeamman nopeusluokan rengas on kovempi ja äänekkäämpikin, mutta silloin kun sen ominaisuuksia tarvitaan esim. hirveä väistäessä niin renkaan ja toimivan alustan yhdistelmä voi pelastaa henkesi. Ajoneuvo ON helpommin hallittavissa.
"Vain olennainen on tärkeää" sanotaan... Jokainen meistä valitsee oman mieltymyksensä mukaan.
Itse kärsin mieluummin hieman korkeammasta melusta ja pintatäristävämmästä kyydistä, jotta silloin kun renkaan ominaisuuksia todella tarvitaan niin ne toimivat oikein ja lapset saavat ehkä pitää isänsä... ( herkkää...!!
)
PS. Q-luokan renkaan hallittavuus ja toimivuus pitävällä pinnalla ääritilanteissa oli järkyttävää katsottavaa... Pehmeä talvinen kumiseos sulaa alle hätäväistöissä ja autoa on mahdotonta hallita.
Tämä olisi ymmärtää jos ajaa kitkarenkaita kesät ja talvet.
Renkaan valinta on henkilökohtainen asia... Tietenkin ajoneuvokohtaisen nopeusluokituksen rajoissa, mutta...
Mitä alhaisemman nopeusluokan rengas sitä mukavampi se on ajaa tavallisissa ajotilanteissa maanteillämme, koska renkaan rakenne on pehmeä. Korkeamman nopeusluokan rengas on kovempi ja äänekkäämpikin, mutta silloin kun sen ominaisuuksia tarvitaan esim. hirveä väistäessä niin renkaan ja toimivan alustan yhdistelmä voi pelastaa henkesi. Ajoneuvo ON helpommin hallittavissa.
"Vain olennainen on tärkeää" sanotaan... Jokainen meistä valitsee oman mieltymyksensä mukaan.
Itse kärsin mieluummin hieman korkeammasta melusta ja pintatäristävämmästä kyydistä, jotta silloin kun renkaan ominaisuuksia todella tarvitaan niin ne toimivat oikein ja lapset saavat ehkä pitää isänsä... ( herkkää...!!

PS. Q-luokan renkaan hallittavuus ja toimivuus pitävällä pinnalla ääritilanteissa oli järkyttävää katsottavaa... Pehmeä talvinen kumiseos sulaa alle hätäväistöissä ja autoa on mahdotonta hallita.
Tämä olisi ymmärtää jos ajaa kitkarenkaita kesät ja talvet.
Miksu kirjoitti: PS. Q-luokan renkaan hallittavuus ja toimivuus pitävällä pinnalla ääritilanteissa oli järkyttävää katsottavaa... Pehmeä talvinen kumiseos sulaa alle hätäväistöissä ja autoa on mahdotonta hallita.
Tämä olisi ymmärtää jos ajaa kitkarenkaita kesät ja talvet.
Väittäisin, että itse kulutuspinnan kumiseos on kovempaa kuin korkeamman nopeusluokan renkaissa. Lamellipinta tekee siitä "pehmeän" tuntuisen. Korjatkaa jos olen väärässä.JKen kirjoitti:...itse ainakin ajelen yli puoli vuotta (Nokian HP)Q-nopeusluokan renkailla...
Talvella saa aikaan hassuja tilanteita, kun sulalla ja kuivalla/märällä asfaltilla käyttää liikaa ahtopainetta. On ne ääritilanteissa huonot.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia