OG900 Käsijarrun korjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

OG900 Käsijarrun korjaus

Viesti Kirjoittaja Suap »

Jarrut toimii erinomaisesti, käsijarru vain heikosti.
Käsijarruvaijeri ja vaijerin vipu liikkuvat hyvin.
Mitä tulisi korjata/vaihtaa?
Kannattaisiko ostaa vaihtojarrusatula liikkeestä, 60 euroa ?
Vai kannattaisiko korjata muuten ?
On muutes -87 ja ottaa eteen :D.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Ootko kokeillu säätää sitä :?:

Vai ??? :roll:
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Säätäminen

Viesti Kirjoittaja Suap »

On sitä "osaaja" säätänyt.
Oliko se nyt jotain 0,5 mm välystä käsijarruvivun ja satularungon väliin piti jäädä. (säädettiin hieman käsijarruvaijereita)
Luulen, että siltä osin saattaisi olla kunnossa.
Aioin kyllä itse tätä säätöä vilkaista, kun ilmat ovat nyt päivisin jo lämpimät.
Onko muuta säätöä ?
Ei ainakaan korjauskäsikirjassa muuta sanota.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

omassa 90:ssä ei toimi automaattisäätö, mutta käsijarrun saa leimattavaan kuntoon kun pyörittelee mäntää hieman ulospäin esim. rälläkän avaimella. Vaijeriin ei ole vielä tarvinnut koskea vaikka tuon pyörittelysäädön olen tehnyt jo useamman kerran.
saab 90 -85
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Mäntien pyörittely

Viesti Kirjoittaja Suap »

Viime syksynä jarrupaloja vaihtaessa pyöriteltiin etujarrumäntiä sisään ja ulos. Toinen puoli ei meinannut ensin pyöriä ollenkaan ja toinenkin oli suht tiukka.
Korjaantuisiko pienellä vaiko vähän suuremmalla remontilla ?
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Mäntien pyörittely

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Suap kirjoitti:Viime syksynä jarrupaloja vaihtaessa pyöriteltiin etujarrumäntiä sisään ja ulos. Toinen puoli ei meinannut ensin pyöriä ollenkaan ja toinenkin oli suht tiukka.
Korjaantuisiko pienellä vaiko vähän suuremmalla remontilla ?
Herkistelemällä olen saanut pelaamaan. Vekslaa kaikkia liikkuvia osia äärilaidasta toiseen tunnin verran ja lopuksi vaihtaa nesteet, niin menee taas pitkän aikaa. Kaikkien osien tulee liikkua kepeästi.
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Kiitos rohkaisusta

Viesti Kirjoittaja Suap »

Pitää varmaan pyöritellä ja liikutella osia sitten vähän pitempään.
Tuo käsijarru varmaan monella jumittuu, kun ei sitä tarvitse Saabissa käyttää, eikä oikein paljoa voikaan, kun se ottaa eteen. :?
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kiitos rohkaisusta

Viesti Kirjoittaja Jope »

Suap kirjoitti:Tuo käsijarru varmaan monella jumittuu, kun ei sitä tarvitse Saabissa käyttää, eikä oikein paljoa voikaan, kun se ottaa eteen. :?
Et pistä käppäriä päälle, kun jätät auton parkkikselle?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

siis mun ymmärtämykseni mukaan siinä on samat satulat kuin 99:ssä?
itse noita satuloita purkaneena (ei, en voi laittaa satkua uusiin satuloihin, säästän senkin mieluummin kaasareihin..:) )en voi kuin todeta, että englantilaiset ei oo osannu suunnitella e-type jaggen jälkeen kuin pelkää p..kaa.
ne satulat ei ole mulla ole toiminu kuin puol vuotta kerrallaan, sitten purku, puhdistus, jousen uudelleentaivuttaminen (siis se joka suoristuttuaan aiheuttaa pakittaessa pamauksen), niputtaminen ja kiinnittäminen.ja sit mennään taas puol vuotta.

Nyt kuukaus sitten vaihdoin "remppaamani" satulat, jotka lasikuulapuhalsin ja maalasin vasaralakalla, ja männät ja sylinteritkin tuli hoonattua, ja kasattua uusilla tiivisteillä. kassellaan josko toimis hiukan pidempään.

Lisäksi vanhoissa óli joku omituinen vika: vaikka oikea vaijeri oli säädetty tiukalle, auto kampes koko ajan vasemmalle. nyt ne oottaa purkua ja puhdistusta, sillä ilmeisesti ne käppärin linkut on TAAS jumissa.

-M
saab 99 -83 GL"S"
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tuota.. kun herkistelette satulaa, niin ottakaas auki se koko käsijarruvivun puoleinen "pesä" siitä satulasta.. meinaan sieltä tahtoo yleensä löytyä ruostehöttöä silleen lusikkakaupalla.. ei hyvä.

Tarkkaavaisina on paikallistettu sieltä myös kolme liki neliskanttiseksi syöpynyttä/kulunutta "kuulaa".. mittaamme näiden halkaisijan ja haemme uudet laakeriliikkeestä.. jos satula vain vähän syöpynyt, niin kuulat 0.5mm isommat kuin mitaten.. jos satula pahasti syöpynyt, niin mitta 2mm isompi kuin mitaten.


Netistä löyty takuulla räjäytyskuvia satulasta, jollei/ei ole nettiä, niin varaosatiskiltä saanee EHKÄ pientä korvausta vastaan.. jollei sieltäkään, niin sitten PM minulle..

Edit: kuvaa jonkinlaista.. http://www.kolumbus.fi/kariikonen/girling.jpg

Nyt pystymme numeroilla kommunikoiden puhumaan samoista osista mitä tarkoitetaan... ne kolme kuulaa siis löytyvät 2. numeron osan alta.. osa 2. on valurautaa ja sen saa halki pieksämällä vasaralla, ei tosin ihan helpolla...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin