Ahtopaineen säätö rajapaineventtiilillä?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

pakinen kirjoitti:
Onko joku saanut tuin toimimaan kunnolla?
On! nostaa nopeesti paineen säädettyyn ja pitää siellä. Minkä kokonen se reikä on siinä hukkiksen letkussa?
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

On! nostaa nopeesti paineen säädettyyn ja pitää siellä. Minkä kokonen se reikä on siinä hukkiksen letkussa?
Nyt on yksi reilu millinen reikä ja huopaa sen reilu +-0,1 ja tuota aiemmin oli 3kpl 1mm ja seilas enemmän..

Mahtaakos kellon säädöillä olla merkitystä?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Siis sun pitäs tehä niin monta reikää että saat halutun maksimipaineen ja sitten säätää se rajapainevena 0.1-0.2 sen alle. Sillon pitäs toimia!
Aki Peltola #1132
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Siis sun pitäs tehä niin monta reikää että saat halutun maksimipaineen ja sitten säätää se rajapainevena 0.1-0.2 sen alle. Sillon pitäs toimia!
En nyt oikeen ymmärrä mitä tuolla tarkoitat..? Sitä tässä kuitenkin haetaan, että paine pysyisi just eikä melkein siinä mihin se on säädetty!

Ihmetyttää vain silti että mistä toi viive/seilaus mahtaa johtua. Tulee mieleen sellainen, että paine-ero rajapaineventtiilin puolilla on liian suuri ja hukkaportti aukee "liikaa" ja turbo jää pyörimään tuottaen painetta vaikka hukkaportti on kiinni..mutta kuitenkin tilannehan on sama ilman rajapineventtiiliä :?

Onko sillä merkitystä ottaako tuon hukkaportin säätöön paineen turbon jälkeen heti vai vasta 'kylmältä' ilmalta imusarjasta?

Taytyy nyt viikonloppuna ehtiä testailla eri vaihtoehtoja, että tuon ongelman saisi poistettua.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eli siis otat rajapainevenan kokonaan pois ja teet vaan letkuun niin monta reikää että saat halutun maksimipaineen. Bleedaat siis. Sitten säädät rajapainevenan hieman tämän paineen alle ja kytket reijitetyn letkun varteen. 8)
Aki Peltola #1132
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

pakinen kirjoitti:Ei perhana, kyllä tuolla wilkersonilla seilaa liikaa ainakin mun ässä :(

Mutta jos tuo venttiili on lähestulkoon viiveetön niin mikäs piru järjestelmässä nyt aiheuttaa tuon seilaamisen ja piikkaamisen :twisted:

Jos kerran venttiili ei aiheuta viivettä niin eikö tilanne ole sama kuin Tremelon jousisysteemissä? Vai aukeeko toi hukkaportti portaattomasii..olen ainakin saanut sellaisen käsityksen, että se on joko auki tai kiinni?

Onko joku saanut tuin toimimaan kunnolla?
Jos haluat jäykemmän hukkaportinkellon, niin halvin tapa on virittää siihen varteen sopiva pellin lipare kiinni, johon vedät lisävieterin. Asiat kun voi tehdä niin monella tapaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kuulostaa oudolta tuo letkujen porailu ja joku rajaventtiiliyhdistelmä. Onhan noita valmiitakin settejä... samalla hinnalla.

Tänään laitoin omaan tonttuun tuollaisen TurboSmart rajapaineventtiilin ja bleedin yhdistelmä; sain kaverilta lainaan.

http://www.hevosvoima.com/site/tuottee ... ng=0&tid=6

Säädettiin paineita ajelemalla ristiin rastiin. Aloitettiin 0,7 barista. Tuon venttiilin ominaisuus on todella tarkka ylärajapaineen määritys, 0,1 baria laskee puolen sekunnin piikistä. Säätimen nupin kolmella naksauksella paine muuttuu 0,1 bar.
Nyt paineet ovat sellaiset, että 130 km/h ja 3000rpm polkaisemalla nousee 1,2 bariin ja laskee samantien 1,0 bariin. Kierrosten myötä laskee vielä 0,8 bariin.
Asia, jota hain on tuo ahtopiikkien loppuminen. Enempää ahtoja en aio ruuvata, tuo saa riittää. Pitkiä vetoja ei ole ollut tapana harrastaa, ohitukset ovat niitä spurtteja tuolla autolla. Juu, juu ja tiedetään nakutuksen vaarasta, mutta otetaan nyt sitten riskiä sen suhteen...onhan tässä otettu koko ajan riskiä kun paineet ovat karkailleet ihan järjettömiin lukemiin. Boxina on Maptunin stage-1.

Jaa miksi? No siksi, että enää en aio ostaa yhtään tuollaista romua magneettiventtiiliä joita Saab kauppaa edulliseen melkein 300 euron hintaan. Kohtahan tonnarin koneita saa edullisemmin kuin sytkäkasetteja ja mankkuventtiileitä....
antonmies
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 22:12
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antonmies »

ja sen nupin saa lukittua, kun on kohdallaan
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

Nyt tulee tyhmä kysymys :?. Kun on tämä turbotekniikka hieman outoa minulle.. Omassa satkussa on tuo magneettiventtiili rikki ja pitäisi saada paineet takaisin. Eli siis voinko laittaa tuollaisen Turbosmartin tuon venttiilin tilalle ja hoitaa homman sillä. Asennus ja säätäminen kyllä onnistuu kun on osat ja idea selvillä.
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Kuulostaa oudolta tuo letkujen porailu ja joku rajaventtiiliyhdistelmä. Onhan noita valmiitakin settejä...
Mutta ennemmin vierastan tuollasia torbosmartplus -kilkuttimia, jonka saa valita jopa kahtena eri värina...noh mutta makunsa kullakin, mutta molemmilla venttiileillä näyttää olevan samankaltaiset ongelmat.

Toi ahtopiikki tarvisi saada hävitettyä jollain konstilla :roll:

Letkujen poraaminen vain siksi kun tuo oma venttiili ainakin on takaiskuventtiili samalla.
antonmies
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 22:12
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antonmies »

Nyt ei pakinen tiedä yhtään, mistä puhuu!

edit: Meinaan jos vierastaa premium tuotetta, mutta samalla ohjausletkujen porailu on normaalia... :lol:
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

antonmies kirjoitti:Nyt ei pakinen tiedä yhtään, mistä puhuu!

edit: Meinaan jos vierastaa premium tuotetta, mutta samalla ohjausletkujen porailu on normaalia... :lol:
Jos letkujen porailu ole yhtään arveluttavaa niin mikä.. Ne paineilma laitteet vaativat takaisku venttiilin ei autot.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ihan saman asianhan se letkujen porailu ja rajapaineventtiili hoitaa ku tuo turbosmart? No tällä itsetehdyllä spoolaa nopeammin kun voi säätää rajapaineventtiilin lähemmäksi maksimiahtoja.

Toiset tahtoo tehdä itse ja toiset tahtoo ostaa sen kaupasta sinisenä tai punaisena.
Aki Peltola #1132
antonmies
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 22:12
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antonmies »

Ja turbosmarttiin voi sen vieterin vaihtaa, niin saa rajapaineeksi saa vaikka 2.4bar. Saa sitten sitä puuhastelufiilistä :lol:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

antonmies kirjoitti:Ja turbosmarttiin voi sen vieterin vaihtaa, niin saa rajapaineeksi saa vaikka 2.4bar. Saa sitten sitä puuhastelufiilistä :lol:
No helekkari! Voiko sen vielä maalata haluamansa väriseksi? 8)
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin