Kilometreistä vielä...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
juhokare
"Hölösuu"

Kilometreistä vielä...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli Saabeilla on ajettu 1 300 000 km, joka on mielestäni tosi kova! 8)

Mutta paljonko on muilla premium-luokan saman kokoluokan bensakoneilla väännetty, jotta voisi vähän vertailla??? Ja entäs japseilla??
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Millä tahansa autolla ajetaan uskomattomia lukemia kun sitä hoidetaan ja käytetään asiallisesti. Ei näistä yksittäistapauksista kannata mitään johtopäätöksiä vetää.

Saabin koneilla kait voi sanoa yleensä ajettavan 300 - 500 000 km, mutta niin ajaa monella muullakin kaksilitraisella kunhan pysyy huolto-ohjelmassa.

Tietyt merkit ovat viattomampia kuin muut. Eräät merkit ovat harvoin korjattavana vaan aina huollossa, huoltoon tosin saattaa kuulua esim koko moottorin vaihto nokkaremmin katkeamisen vuoksi. Joitakin saksalaisia tekniikan ihmeitä joutuu boottaamaan niinkuin vanhaa win95:sta vähintään kerran jokaisella pitemmällä ajamatkalla, mutta ei niissäkään korjattavia vikoja ole, "huollossa" tosin vaihdetaan kaikki softa ja muutama ECU.

Saab on vikojen suhteen aika tyypillinen eurooppalainen laatuauto, vain hieman vähemmän luotettava kuin pikkujapsit :D

-J-
Saapas
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Saapas »

TM:ssä tai jossain muussa autoraamatussa oli joskus 90-luvulla juttu miehestä, joka tahkos Nissanilla yli 800 000km eikä konetta edes avattu. Vaihteisto piti vaihtaa puolen miljoonan kohdalla, kun ukkeli oli vetäny alamäissä vaihteen pois päältä ilman kytkintä ja rullaillu, tästä seurauksena viitosen hyppiminen pois päältä. Samaa se siinä sanoi kun Jussikin, huollot oli aina tehty ajallaan eikä ongelmia kestämisen suhteen tullu. Ja tuntui olevan muutenkin aika tarkka kaveri autonsa suhteen, ei varmaan revitelly sillä kippulalla. Harmitteli vain kun jaappanin ihmeen kori alkoi hävitä ympäriltä.
Auton vaihtoahan se kaveri siinä puuhasteli, pelkäs vaan ettei mikään autoliike halua Nissania sellasilla lukemilla, mutta ylläri ylläri joku japanialaisia myyvä liikehän sen sitten otti ihan vain osoittaakseen että "kyllä nää kestää" ja sai se mies siitä vielä jonkun korvauksenkin ja osti uuden auton: Japanialaisen :D
KTM SD
juhokare
"Hölösuu"

Japseista

En menisi kyllä väittämään, että japsit olisivat luotettavampia kuin Saabit. Se on mielipideasia! 8) Toijota on kyllä OK! Tietysti huiput ovat vain huiput, mutta kertoohan sekin jotain. Mutta kyllä keskivertokestolla on suurempi merkitys ehdottomasti; en kiellä.
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Omana kokemuksena. Mun 99:n kone aukaistiin, kun kilometrejä oli 323000. Ainoa mitä laitettiin uutta, oli nokkaketju ja kiristin sekä uudet tiivisteet. Kaikki muu oli kuin uutta :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jussi
"Hölösuu"

Edellisellä 9000CS:lläni oli ajettu muutama vuosi sitten kun sen vaihdoin pois n.320 000 km... juuri aamulla tankilla käydessäni näin kaverin joka sen osti ja nyt sillä on ajettu 420 000 km. Moottorille ei vielä tehty mitään.

Talbot Horizon petrolla ajoin mittarin 245 000 km lukemaan asti. Moottorille ei ollut tehty mitään lukuunottamatta vaihtoa takuuseen 11 000 km lukemissa ja itse en tehnyt sille muuta kuin vaihdoin etu- ja takapään stefat... ja kyseessä on siis auto jonka ei pitäisi esson baari huhujen mukaan kestää kuin max 100 000 km. Kyseinen auto oli liikenteessä vielä pari vuotta sen jälkeen kun sen itse hävitin.

Samaralla ajoin 198 000 ja ainoa remontti oli kytkimen vaihto 100 000:ssa. Kaiken maailman vikoja luonnollisesti oli ja kone ei koskaan, ei edes uutena, käynyt rykimättä, mutta toimi välttävästi kuitenkin.

Kaverin isä osti uutena sata ampeerin ja ajaa sillä vielä tänä päivänäkin, peltiä autoon on laitettu kolmen sata ampeerin edestä, mutta edelleen käy kuin kello.

Kaveri peri sedältään teinikorollan liki kaksikymmentä vuotta sitten... on käytössä vieläkin, käy kuin kello eikä ole pahemmin edes paikattu... kukaan ei tiedä monettako kierrosta matkamittari menee ympäri.

Onhan näitä tarinoita, mutta ei niistä sääntöä muodostu muualla kuin siellä Esson baarissa. Jotkut autot ruostuu ja sille ei käyttäjä voi mitään... ikää voi pitkittää mutta ennen pitkää tulee loppu. Oikeasti huonoja moottoreita on vähemmän, mutta käyttäjä voi käyttää hyvääkin moottoria huonosti. Huonoja voimansiirtoja taas on paljon, mutta siihenkin käyttäjä voi vaikuttaa kun tiedostaa asian.

-J-
juhokare
"Hölösuu"

...

Onhan niitä juttuja jakaa vaikka muille jos huvittaa ja jaksaa kertoa. Mutta alle 300 000 ei ole vielä älyttömän suuri. Vasta siitä ylöspäin aletaan erottelemaan. Yksilöiden perusteella ei voi siten mitään väittää varmaksi. Mutta jos otetaan tarpeeksi kattava otos niin sen perusteella voidaan sitten jo sanoakin jotain. Ja niitä 1 300 000 km ajettuja Saabbeja oli jopa 3 yksilöä, että ei se jäänyt yhteen ainokaiseen. Ja lähelle miljoonaakin oli moni päässyt muistaakseni. Mutta auton kesto paljolti kieltämättä määräytyy sen mukaan, miten sitä pitää. Ja uskon kaikesta huolimatta, että premium-luokan autot ovat selvästi parempia kuin keskiluokan autot kestoltaan ja etenkin ajo-ominaisuuksiltaan!!!!!! Ensimmäinen kerta kyllä, että joku väittää, että kaikki autot kestävät samanlailla. Sen voin kyllä tunnustaa, että jos tulevaisuudessa käytetään samojen valmistajien osia, niin ero kapenee huomattavasti eri merkkien välillä eri auton ominaisuuksissa! Mutta luulen, että vielä 90-luvun kaaroissa on eroja eri merkeillä, kun katsotaan keskiverto tilastoja.
juhokare
"Hölösuu"

Entinen autoni

Eli entinen autoni oli Volkswagen Golf CL 1.8 vm. 89 ja se oli kyllä resu nykyiseen. Kesto saattoi olla ehkä samaa luokkaa, mutta ajo-ominaisuudet olivat p***tä nykyiseen verrattuna!! Mutta VW on hyvä esimerkki todella hyvästä keskitason merkistä!!! 8) Ja kestääkin ehkä jonkusen verran. Mutta se kyllä oli vähän huonosti pidetty entisten omistajien osalta tai sitten huonompi merkki.

Siskon Toijota on pelannut moitteettomasti vaikka mittarissa on jotain 250 000- 270 000 km, MUTTA MUTTA entinen omistaja olikin katsastusmies, heh. Se hyvin luultavasti vaikutti asiaan!! Minun autooni on vaihdettu öljyt n. 10 000 km välein entisen omistajan osalta ja häntä ennen ollut omistajakin luultavasti vaihtoi öilingit ajoissa. Itse olen vaihtanut 7000-8000 km välein ja kerran olen vaihtanut öljysuodattimet. Seuraavaksi tällä viikolla pitäisi vaihtaa siihen uudet sytytystulpat ja luultavasti ajo paranee entisestään.
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Pakko vähän kehua tuota Saksan tähteä, eli Mersua. Kaverilla on ajossa vanha taksikäytössä ollut Mersu. (Oli kyllä omassa talossa taksinakin.) Kuitenkin mittari on 500tkm tietämillä ja ainoastaan automaattivaihteistoon on jouduttu vaihtelemaan joitakin osia! Toki tavalliset kulutustavarat, kuten iskarit jne. on uusittu. Sisältä tai ulkoa tuota kilmoteri määrää ei uskoisi.

Auto on yllätyssinänsä diiseli ja vieläpä lastun kera. Vm en muista, mutta 90-luvun lopulta.
STCF #3
Jussi
"Hölösuu"

Ja uskon kaikesta huolimatta, että premium-luokan autot ovat selvästi parempia kuin keskiluokan autot kestoltaan ja etenkin ajo-ominaisuuksiltaan!!!!!!
Ajo-ominaisuuksiltaan hyviä autoja löytyy monesta hinta- ja laatuluokasta ja makuja on monia. Ajo-ominaisuuksiin on kovin vaikea löytää mitään objektiivista mittaria, selkeästi vaarallisesti tai muuten epänormaalisti käyttäytyviä voi tietenkin osoitella. Jonkun mielestä jokin tietty Saab on hyvä ajaa, jonkun mielestä joku BMW, kolmas vannoo Hondan kinnereiden nimeen... toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.

Erinäköisiä luotettavuustilastoja julkaistaan ainakin Saksassa ja Ruotsissa. Ne käsittääkseni kertonevat aika koruttomasti mikä on laatuero eurooppalaisten ja japanilaisten autojen välillä. Eiköhän se ole yhteinen tavoite eurooppalaisilla merkeillä päästä laadussa japanilaisten tasolle.

Autoja ostetaan kuitenkin pääasiassa muilla perusteilla kuin teknisten faktojen perusteella... siksi suurin osa meistäkään ei ajele Toyotalla.

Premium merkeistä voi sanoa ainoastaan sen että ne ovat piirun verran kalliimpia ja herättävät piirun enemmän kateutta kuin karvalakkikansan merkit. Paremmuudesta tai kestävemmyydestä on aika paha sanoa yhtään mitään ilman että kyseessä on tunnepitoinen vuodatus.

Saab kuitenkin on teknisesti edistykselinen, minun mielestäni hyvä ajaa, kohtuullisen kestävä ja sopivan sosiaalidemokraattisesti naapureissa kateutta herättävä auto. Viaton tai poikkeuksellisen luotettava se ei ole.

-J-
juhokare
"Hölösuu"

...

Olen jotenkin samaa mieltä, mutta tuo sinun väittämäsi japsien taso epäillyttää. Jännä, että muut eivät ole niitä erityisemmin kehunneet paremmiksi. Yksikin kova saabisti työpaikalta moitti japsea, että en taas tiedä. Makuasioista voi kiistellä, mutta sovintoon niistä ei välttämättä voi päästä. Minä PIDÄN oman linjani! 8)

Ja sinun mielipide on ilmeisesti lyhennettynä: auto ku auto. Mutta mitä h***tiä me saabistit olemme järjestäneet Suomen Saab-klubi Ry:n ja keskustelemme täällä foorumissa, jos se on ihan sama, että millä ajaa. Minä en ole ainakaan tänne ihan huvikseni ja ajan kulukseni liittynyt!

Ja jos olet omistanut mm. Ladan, niin en yhtään ihmettele noita mielipiteitäsi. Meidän talossa on viimeiset 20 vuotta käytetty vain ja ainoastaan Saabbeja ja ollaan oltu tietysti tietoisia muistakin hyvistä merkeistä, ja ollaan oltu p**un tyytyväisiä näihin kaaroihin. Mutta totta on, että auto ei saa olla henki ja elämä!! Ja kyllä minä osaan ajatella järkevästi, sain mm. lukiossa filosofiasta 9,5 et silleen, ja olen erittäin tasapainoinen tyyppi. 8)

Alkaa epäillyttämään oletko edes aito saabisti? 8)
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Jaa, minä kyllä olen aikoinaan liittynyt ihan harrastus- ja huvimielessä:)
Kyllähän niillä lähes kaikilla merkeillä ajaa sen 300tkm ja ylöspäin. Eiköhän se ole kuitenkin niin, että ei niinkään ne kilometrit vaan se tapa miten ne taakseen jättää. Itselläni on mm. ollut duuniautoina Saab, Audi, Honda, Opel jne. Kyllä ajettua 100tkm. kohden Honda vaati kaikkein vähiten korjaamokäyntejä. Mutta toki Saab ja Audi olivat ajettavuudeltaan ja suorituskyvyltään omaa luokkaansa.

TÜV Auto Report 2004:n mukaan Toyota oli jälleen luotettavin. ( Auto Bild 2/2004 ) Mukana oli 15 merkittävintä Saksassa myynnissä olevaa automerkkiä. Kannattaa tutustua tuohon artikkeliin. Kyllä Toyota tekee varsin vakuuttavaa työtä:)
juhokare
"Hölösuu"

...

Niin, olen samaa mieltä; mielipide kysymys. 8) Minä taas liittyin sen jälkeen, kun sain tarkailtua tarpeeksi kauan nykyistä Saabiani ja totesin tosi hyväksi. Muuten en olisi kyllä liittynyt!

Kyllähän se auto kuin auto pääsee 300 000 ja vähän ylikin, mutta sitten erotellaan parhaat huonoimmista kuten jo aikaisemmin totesin. :) Japsit kyllä on hyviä; mm. yhdellä sedälläni on ollut monta Mazdaa ja nykyään ajelee Mazda 6:lla, MUTTA ei nyt paremmia ole härrä guuda senthään. Ja vaikka isän veli on mazdaisti niin isäntä ei suostunut kerran laittamaan siistiä Hondaa, kun ehdotin ja vielä varovasti, heh. Mielipidekymysyksiä... 8)
juhokare
"Hölösuu"

...

Joo, Toijota on hyvä ja laadukas merkki kuten jo aikaisemminkin senkin totesin. :lol:
juhokare
"Hölösuu"

Saabin pärjäämisestä testeissä!

Minä itse en ole kyllä tarkkaillut testejä hirveästi, mutta mitä tuo yksi hyvä kaveri väitti, niin sanoi, että olihan se Saab aina siellä kärki joukoissa!!! Ja tuossa viime talvena katsoin talviautotestin ja Saab tuli kolmanneksi samoilla pisteillä Pösö 206:n ja Skoda SuperB:n kanssa!! Ja kyseessähän oli tuo Saab 9-3 SS.

Ja jos kerran japsit ovat sitten niin hyviä, niin mitä sitä sitten ajelee noilla Saabeilla - vai mitä!?!? :? Meidän talon Saabeissa ei ole ollut paljon yhtään vikoja, paitsi jotain pientä. Esim. entiseen 9000 CD ei taidettu vaihtaa kuin hiilet laturiin ja sitten mäntä tai sylinteri tuonne kytkimeen! Muuten auto pelasi hyvin. Nykyisessä isännän 9-3 Sport Coupessa ei ole ollut yhtään mitään vikaa ja on alkanut himottamaan se, koska siinä on samanlainen moottori kuin minulla ja se on siisti! :lol: Voisin hommata sen ykkösautoksi ja tuon NG900:n jättää kakkosautoksi.
Vastaa Viestiin