Työn alla: Saab 900T16 (Elonmerkkejä?)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Edistystä edistystä...
Pannu on paikallaan, käy ja kukkuu. Ylimääräiset sivuäänet ja käyntihäiriöt hävisivät jonnekkin tuon "pura ja kasaa"-leikin yhteydessä. Nyt lähtee kunnolla kylmänä käyntiin eikä ökähdä kun painaa kaasua. Liekö ollut jotain ilmavuotoa jossain ennen coolerin asennusta. Johtosarja odottaa edelleenkin siistimistä...
http://personal.inet.fi/koti/log/konehuone.jpg
Pitää ilmeisesti hommata pitemmät putket tuohon öljynlauhduttimeen että saa siirrettyä sen järkevään paikkaan, tämänhetkinen tilapäisratkaisu on lähinnä säälittävä, eipähän sentään pompi perässä letkujen varassa...
http://personal.inet.fi/koti/log/lauhdutin.jpg

Vielä pitäisi toiseen vetariin etsiä tripodi, olen nälissäni onnistunut hävittämään yhden. Sadepäivän sattuessa sain erillissarjankin asenneltua eteen vakiopaikoille. Mitä tuossa pikaisesti katselin niin nuo 99:in takaroiskeläpät saattaisi hyvinkin käydä tuohon eteen, todennäköisesti sopii paremmin kuin nuo 900:n lärpäkkeet.
On vaan vähän utuinen ilma tuolla ulkona, vaan mitäpä muuta sitä lauantaina viiden aikaan aamulla...

http://personal.inet.fi/koti/log/kasausta.jpg


Jos mitään ihmeitä ei (taas) tapahdu niin tänään pitäisi päästä testirundille asti. :roll:
Viimeksi muokannut lordofgreed, Pe Loka 27, 2006 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Noh, kyllähän tuolla sai testirundit heitettyä mutta vetariongelma ei ole kadonnut minnekään, vaikka miten mittailee niin ei yllä perille asti.
Tripodi jää n. 0,5-1cm ulos tuolta kupista, ei enää kehtaa tuuritella kuinka kauan se siellä pysyy...
Vetareista tuon nyt ei ainakaan pitäisi johtua, joten eikun taas etsimään vikaa. Pitääkin tarkastaa onko tuo kuskinpuoleinenkaan tarpeeksi syvällä kun olin mittaavinani että molemmat on yhtä kaukana suhteessa vetarin pituuteen. :roll:
Ei vaan oikein enää innosta purkaa/kasata mitään jos ei ole varma että siitä on jotain hyötyä.

Kysymyksiä, kysymyksiä:
Onkos 99/90/900 ala- tai ylätukivarsien mitoissa eroja? Pystyykö alatukivarsia kiinnittämään "liian ulos"?
Eikös raideleveyden pitäisi olla takana suurempi kuin edessä? Tällä hetkellä näyttäisi olevan toisin päin -> joka voisi johtua mistä?
Helvetti kun ei kehtaisi jokaikistä osaa repiä irti ja mittailla/vertailla...
Kohta väännän laipan tuohon pyörännavan ja ulomman nivelen väliin, perkeles!

Jos jollain sattuu lojumaan 900:nen pihassa ilman vetaria niin olisi havainnollistavaa tietää paljon on mitta tuon sisäkupin pohjan ja pyörännavan väliltä? (Kupin pohjalta boorien ulkopäähän)
Itse mittasin tuon auton ollessa pyörillään jolloin nuo mittauspisteet oli suurinpiirtein samassa tasossa...

Oletettavasti vika on liian ilmeinen, ei sen keksimiseen muuten voi näin kauaa mennä. Pitää kait raahata jostain toinen samanikäinen satku tuohon vierelle niin saa vertailtua missä vika... :twisted:

Ja sitten vielä uusi ihmetys, ajaessa nykäisee täyskaasukiihdytyksessä ahtojen noustessa n. 0,6:n kohdalla (max. 0,85), tiedä sitten mistä tuokin johtuu. Ei oikein uskaltanut testailla tuon vetarihomman takia...

Jotain lähestulkoon positiivistakin.
Mitä tuolla nyt uskalsin ajella niin ei onneksi käryä enää. Sain rakenneltua akulle kunnolliset kiinnikkeet konttiin ja ruosteenalut on nyt paikkailtu. Sisustaakin on hieman putsailtu/ehosteltu. Tuota vetarihommaa lukuunottamatta tuo alkaisi olemaan kasassa, mutta tällä menolla tuota ihmetellään vielä ensi kesänäkin...!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Kait olet huomioinut että 8v ja 16 venttilisen
sisemmät laakerit ne 3 siinä tähden muodossa
jotka menevät maljaan ovat eri kokoiset
vertaa 8v ja 16v eikä neulat käy keskenään
pituus ja halkaisija ero siis nämä on manuaali
lootan kanssa.
Ari 1622
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

On muuten nätti corolla tossa vieressä! 8O
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

ari_viitanen kirjoitti:Kait olet huomioinut että 8v ja 16 venttilisen
sisemmät laakerit ne 3 siinä tähden muodossa
jotka menevät maljaan ovat eri kokoiset
vertaa 8v ja 16v eikä neulat käy keskenään
pituus ja halkaisija ero siis nämä on manuaali
lootan kanssa.
Tuossa on -87 viistokeulasta nuo laakeripesät ja vetarit nivelineen. Onko noita tripodeja muuta kuin kahdenkokoisia, taisivat vaihtua joskus -87 tienoilla?
2495 kirjoitti:On muuten nätti corolla tossa vieressä! 8O
Kyllä se nätimmältä tuossa kuvassa näyttää kuin luonnossa... Velipojan hökötys, toisessa kyljessä vaan ikäviä lommoja.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

8v on pienemmät eli eivät mene 16v maljan pohjaan
tästä omakohtaista kokemusta kun vaihdettiin -88
8v 900:sta 16v 900:seen vetaria,näyttää että menee
pohjaan mutta ei todellisuudessa menekään ja ihmeteltiin
mikä vika? tulimme siihen tulokseen sitten että täytyy
vaihtaa 16v oma sisempi laakeri se tähtimallinen
ja sitten meni paikalleen että lupsahti,eli niitä
on se 2 eri kokoa 16v omansa ja 8v omansa
ota tönäri ja mittaile niin huomaat eron.
Ari 1622
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Niin tuo vain viittaa siihen kun kerroit että jää n.1cm ulos tripodi
niin uskoisin että on väärät laakerit siellä maljassa?? 8O
Ari 1622
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

ari_viitanen kirjoitti:Niin tuo vain viittaa siihen kun kerroit että jää n.1cm ulos tripodi
niin uskoisin että on väärät laakerit siellä maljassa?? 8O
Nuo laakeripesät (sisänivelen kupit) on samasta autosta kuin vetarit ja nivelet ja kyllä ne menee pohjaan asti. Aikaisemmin tuossa oli "vanhemman malliset" nivelet, kupit ja vetarit ja ongelma oli sama.

Eli vika on nyt paikallistettu siihen että pyörännavat on liian ulkona (tai laatikko liian kapea, joka tosin on melko epätodennäköistä). Tuohan taas johtuu olkatuista, pallonivelistä, tukivarsista, tukivarsien kiinnityksestä koriin tai itse korista. Molemmat eturenkaat vaikuttaisi kuitenkin olevan yhtä ulkona ja raideväli vaikuttaisi edessä leveämmältä kuin takana joten sen mukaan tuon toisenkin vetarin pitäisi olla liian ulkona, täytyypä tarkastaa vielä tuo huomenna...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Joo selvä sitten,mittaa se raideleveys että mitä kirjat sanoo ja
mitä mittanauha sanoo niin ei tarvi pähkäillä sitten sitä leveyttä.
Ari 1622
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tai voisiko ihan että laakeri tai se napa olla liian ulkona? jos napa ei pohjassa siinä laakerissa, se voisi olla syynä että vetari jää liian ulos, sillä sehän tavallaan määrää sen paikan.Tosin miten sitten jarrut toimisi, jos napa olisi ulkona??

tai sitten joku ihan käsittämätön kämmi.eli vetari väärin päin siinä nivelten välissä :lol: mutta en tiedä olisiko tuo edes mahollista ja vaikuttaisiko tuo edes miten siihen
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

lordofgreed kirjoitti:Eli vika on nyt paikallistettu siihen että pyörännavat on liian ulkona (tai laatikko liian kapea, joka tosin on melko epätodennäköistä). Tuohan taas johtuu olkatuista, pallonivelistä, tukivarsista, tukivarsien kiinnityksestä koriin tai itse korista. Molemmat eturenkaat vaikuttaisi kuitenkin olevan yhtä ulkona ja raideväli vaikuttaisi edessä leveämmältä kuin takana joten sen mukaan tuon toisenkin vetarin pitäisi olla liian ulkona, täytyypä tarkastaa vielä tuo huomenna...
Eli nuo nivelet/vetarit yms. on varmuudella oikein. Ellei sitten automaattilootaisessa ole erilaista pyöräntuentaa/vetareita niin uskoisin vian löytyvän alatukivarsista/olkatuista. Tällä hetkellä ainakaan apparin puolella ei ole ylätukivarren välissä yhtään säätöpalaa ja pyörässä on jonkin verran kallistusta (alareuna ulospäin). Renkaat on kuitenkin "samassa asennossa" ja sen käsityksen sain että auto on käytetty pyöränkulmien säädössä noilla palikoilla.
Eipä ole kerennyt vielä oikein paneutumaan tuohon ongelmaan, oli vaan pakko saada tekniikka läjään että sai auton raahattua kaverin pajalle... Kohta alkaa vielä koulutkin ja joutuu viikot kykkimään Lpr:ssa, tarkoitus oli saada siihen mennessä tuo kasaan mutta aika heikolta näyttää!

Mitä tuosta -87 900i:stä katselin niin olkatuet ei ole samanlaiset, eroa taitaa olla noissa pallonivelen lenkkien kulmissa, tämä nyt ei täysin varmaa ole koska vertasin osien ollessa paikallaan mutta näyttäisi että aika vituilleen menee jos tuon vaihtaa suoraan.Onko noissa vuosimallikohtaisia eroja vai pitäisikö vaihtaa suosiolla kaikki etutukivarret tuosta iivarista? Itseasiassa olisin sen tehnyt, mutta noissa iivarin navoissa on 450tkm ajetut etupyöränlaakerit joista tuppaa välystä löytymään. Jos tietäisi että noilla palikoilla onnistuu niin eipä tuo nyt paha rasti olisi vaihtaa noihin uusia laakereita...

Pitää yrittää mittailla taas tuota hommaa, ei vaan ole tuo auto pihassa ja joutuu töihin lähtemään joten en tiedä kerkeänkö tänään.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Etutukivarret ovat 99 ja 900 samat.
Etutukivarsien puslien KEHDOT (kiinnitys runkoon) on erilainen ainakin alatukivarsissa!! Ei pitäisi kylläkään mennä ristiin kun tais olla vähän eri se pulttijako.

Vatupassilla näkee missä kulmassa se camberi on. Silmäpelillä ihan turha katella. Ite kävin kulmat säädättään niin äijä sano että 4-astetta camberia, meinasin että fiksaan ite. No sitte tutkin asiaa ja totesin että se EI VOI mitenkää olla 4-astetta. Vatupassin ostin (23cm pitunen biltemasta 2euroo apaut) ja TASAN 0-astetta oli molemmin puolin edessä kampura. Sitte vein toiseen mestaan säädettäväks, korjasivat sen aurauksen ja näytti konekki että 0-astetta camber.

Ja jos jaksaa harrastaa trigonometriaa, niin voi laskea sen camber-kulman vatupassin avulla.

Ja sitten sellanen pikku juttu että noita vetoakseleita löytyy v*tun montaa eri mittaa:
- läjä pienikuppisille
- 90 isot kupit vanhat jarrut
- 900 isot kupit vanhat jarrut
- 900 isot kupit uudet jarrut
- 9000 (samat tripodit ku 900, todnäk. sama booriki ulommas vetarissa)
T. Pasi
99T-museopeli
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Miksi on sitten 8v -88 uudet jarrut pienemmät laakerit maljoissa
kuin -89 16i 900 piti vaihtaa napa vetareineen niin eipäs sopinut
maljaan 8v laakeri.
Ari 1622
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Mistä nuo vetarien mittaerot tulee? Eroa nivelissä/navoissa/korissa?
Ja eturenkaat näyttäisi olevan edestä katsottuna tuossa asennossa -> // \\

Onko koreissa vm-kohtaisia eroja?

Ja tällä hetkellä siis vetarit, nivelet ja kupit on samasta autosta eli -87 900i viistokeula, käsijarru eteen ja "uudemman malliset" sisänivelet.
Kun saisi mittailtua niin ehkä loppuisi tämä arpominen, hankala ratkaista yhtälöä jossa kaikki on tuntemattomia...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

lordofgreed kirjoitti:Mistä nuo vetarien mittaerot tulee? Eroa nivelissä/navoissa/korissa?
Ja eturenkaat näyttäisi olevan edestä katsottuna tuossa asennossa -> // \\

Onko koreissa vm-kohtaisia eroja?

Ja tällä hetkellä siis vetarit, nivelet ja kupit on samasta autosta eli -87 900i viistokeula, käsijarru eteen ja "uudemman malliset" sisänivelet.
Kun saisi mittailtua niin ehkä loppuisi tämä arpominen, hankala ratkaista yhtälöä jossa kaikki on tuntemattomia...
Eihän sulla nyt vaan ole joidenkin tukivarsien korikiinnityksessä olevat heebelit väärittepäin tai jotain vastaavanlaista radikaalia kasausvirhettä?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin