Sen kun tietäisi, paha mennä sanomaan mitä kukakin on tuolle tehnyt... Sitä yritin jo aiemminkin kysellä että mistä tuo voisi johtua. Helpottaisi huomattavasti jos ei tarvitsisi jokaikistä osaa repiä irti.Myrkky kirjoitti: Eihän sulla nyt vaan ole joidenkin tukivarsien korikiinnityksessä olevat heebelit väärittepäin tai jotain vastaavanlaista radikaalia kasausvirhettä?
Työn alla: Saab 900T16 (Elonmerkkejä?)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
maljathan tunnistaa toisistaan jo ulkonäön perusteella. Niissä on siinä ulkopinnassa eri määrä niitä kohoumia. Vanhassa pienemmässä kolme ja uudemmassa isommassa kaksi. Jos nyt muistini pelaa tarpeeksi.
Jos maljat, tripodit ja vetoakselit on esim. 900i -87:sta, niin aivan takuulla se on toimiva paketti. Ei muuta, kun kovaa ajoa vaan.
Jos maljat, tripodit ja vetoakselit on esim. 900i -87:sta, niin aivan takuulla se on toimiva paketti. Ei muuta, kun kovaa ajoa vaan.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minun aikaan ei ole alatukivarsia irroiteltu, vaikka 2003 syksyllä vetaritunnelit hitsattiinkin katsastukseen. Outoa kyllä että tuo ongelma ilmenee vasta nyt, mutta taas toisaalta itsekin keltakorvana tuon satkun rakentelin ja ajaakin kerkesin rakenneltuna vain noin puoli vuotta, nykyisellä alustalla en ajanut kuin noin 500km.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Ylätukivarsiakaan ei ole minun aikaan irroiteltu, en sitten tiedä mitä minua ennen on tapahtunut, voi olla tapahtunut paljonkin, taisin olla 16. omistaja tjsp. :Df-19 kirjoitti:Onko ylätukivarret asennettu oikeille puolilleen? Ne kun ovat kovin symmetrisen näköiset mutta symmetriset ne eivät ole.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Onhan tuossa omistajia ollut, kunnon kierto"palkinto"! Jos tänään viisastuisin lisää, mitta heilumaan. Jos vielä uusintamittauksienkin jälkeen mitat täsmää niin sitten jatketaan vetareita. Liekö nuo ylätukivarsien pultit uusittu pyöränsuuntauksen yhteydessä, uudehkot tapit niissä ainakin on.Tobbana kirjoitti:Ylätukivarsiakaan ei ole minun aikaan irroiteltu, en sitten tiedä mitä minua ennen on tapahtunut, voi olla tapahtunut paljonkin, taisin olla 16. omistaja tjsp.f-19 kirjoitti:Onko ylätukivarret asennettu oikeille puolilleen? Ne kun ovat kovin symmetrisen näköiset mutta symmetriset ne eivät ole.
-Sami
Kyllähän nuo vetarit "normiajossa" paikallaan pysyivät enkä itsekään heti tuota älynnyt. Tulee vielä monesti kiinnitettyä vetari siten että lyö sisäpään paikalleen, kumin kiinni ja vasta sitten ulkopään. Tuolloin ei ainakaan huomaa että sisänivel jää liian ulos. Oli kuitenkin semmoinen lojahdus kun ampui tuon pihalle että ei huvittaisi toista kokeilla, tyypillisellä tuurilla vielä ampuu koko helvetin tripodin lohkosta läpi.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Jokohan viimisillä keksin jotain selvyyttä tähän asiaan...
Eli tuo apparin puoleinen olkatuki vaikuttaisi erilaiselta, siihen saa sormen menemään jarrukilven ja alapallon väliin, muihin pihasta löytyviin vehkeisiin (eikä myöskään tuohon kuskin puolelle) ei mene lähellekään. Jarrukilvistä tuo ero ei voi johtua joten näinköhän selviäisi tuon vaihdolla.
Kummatkohan tuossa pystykeulassa kuuluisi olla, lyhyemmällä vai pitemmällä alalenkillä?
(Vetarihommasta päätellen lyhyemmällä, tuo ero ei kyllä ole kovin suuri -> ehkä 1cm mutta kyllä tuokin auttaa jo huomattavasti. Ja jos tuon lisäksi kone vielä esim. 5mm vasemmalla niin luulisi riittävän)
Mistä vehkeestä tuo pitempilenkkinen sitten on peräisin, vaikuttaisi tuossa 99:ssä olevan kanssa lyhyemmällä mutta sitähän ei taas tiedä mitä osia siinä on...
Käykö nuo -87:n olkatuet? Jos käy niin täytyy vaihtaa niihin laakerit, todennäköisesti uusia palloniveletkin samalla.
Eli tuo apparin puoleinen olkatuki vaikuttaisi erilaiselta, siihen saa sormen menemään jarrukilven ja alapallon väliin, muihin pihasta löytyviin vehkeisiin (eikä myöskään tuohon kuskin puolelle) ei mene lähellekään. Jarrukilvistä tuo ero ei voi johtua joten näinköhän selviäisi tuon vaihdolla.
Kummatkohan tuossa pystykeulassa kuuluisi olla, lyhyemmällä vai pitemmällä alalenkillä?
(Vetarihommasta päätellen lyhyemmällä, tuo ero ei kyllä ole kovin suuri -> ehkä 1cm mutta kyllä tuokin auttaa jo huomattavasti. Ja jos tuon lisäksi kone vielä esim. 5mm vasemmalla niin luulisi riittävän)
Mistä vehkeestä tuo pitempilenkkinen sitten on peräisin, vaikuttaisi tuossa 99:ssä olevan kanssa lyhyemmällä mutta sitähän ei taas tiedä mitä osia siinä on...

Käykö nuo -87:n olkatuet? Jos käy niin täytyy vaihtaa niihin laakerit, todennäköisesti uusia palloniveletkin samalla.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
ettei siihen olisi laitettu vanhemman mallista etunapaa toiselle puolelle? 99:ssä taitaa vaihtua -81 uudempaan malliin. Onko jarrulevyt saman näköiset molemmilla puolilla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Levyt kyllä näyttävät samanlaisilta eikä navoissakaan suurta eroa ole, todella hankala paikallaan ollessa verrata. Nuo näyttävät kyllä ihan samoilta, ainoa ero mitä olen havainnut on tuo alapallon etäisyys jarrukilvestä eikä sitäkään ole päässyt täysin varmaksi toteamaan, tuo on vain "sormella kokeilemalla" havaittu.
Kyllä noissa "samannäköisissä" olkatuissa jotain eroa on, tuttu sanoi että ainakin ohjauksen asennon saa päin helvettiä pelkällä olkatuen vaihdolla, en tosin tiedä onko noissa sitten eroa vaan raidet.pään kiinnityksessä. Sitäkään en tiedä onko "lenkki" pitempi/lyhyempi vai vaan eri kulmassa (eikä tosin mahdottomuus olisi täysin erilainen pallonivelkään, tosin heitto on sentin luokkaa kuten mainitsin)...
Kunhan saisi auton tasaiselle alustalle niin saisi mittailtua noita raidevälejä yms.
Minkälaiset koneen kiinnikkeet tuon T16 kanssa pitäisi olla? Onko 8-tappisissa eroa koneen kannattimissa eri vetaripituuksien kesken?
Kyllä noissa "samannäköisissä" olkatuissa jotain eroa on, tuttu sanoi että ainakin ohjauksen asennon saa päin helvettiä pelkällä olkatuen vaihdolla, en tosin tiedä onko noissa sitten eroa vaan raidet.pään kiinnityksessä. Sitäkään en tiedä onko "lenkki" pitempi/lyhyempi vai vaan eri kulmassa (eikä tosin mahdottomuus olisi täysin erilainen pallonivelkään, tosin heitto on sentin luokkaa kuten mainitsin)...
Kunhan saisi auton tasaiselle alustalle niin saisi mittailtua noita raidevälejä yms.
Minkälaiset koneen kiinnikkeet tuon T16 kanssa pitäisi olla? Onko 8-tappisissa eroa koneen kannattimissa eri vetaripituuksien kesken?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Edessä raideväli on tosiaankin hieman yli sentin leveämpi kuin takana, ainakin korjaamokäsikijan mukaan takana pitäisi olla sentin leveämpi. Apparin puoleinen rengas vaikuttaisi olevan hieman toista ulompana joten näillä näkymin vika on tuossa olkavarressa. Pitää kai repiä se irti seuraavaksi niin pääsee vertailemaan kunnolla, ero on tosiaankin hankala havaita paikalla olevista osista.
Kiinnostaisi tietää mistä tuo tämänhetkinen olkavarsi sitten on...
Jos yrittäisi saada oikeanlaista olkavartta kehiin ja katsella yltääkö sittenkään!
Kiinnostaisi tietää mistä tuo tämänhetkinen olkavarsi sitten on...
Jos yrittäisi saada oikeanlaista olkavartta kehiin ja katsella yltääkö sittenkään!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Vaihdoin tuossa tuon olkavarren ja nyt alkoi näyttää vetarin sijoituskin paremmalta... Puolisen senttiä kun vielä saisi sisään niin olisi tarkastelujen mukaan melko optimaalinen sijoitus, mutta uskoisin että pysyy noinkin.
Piti mitttailla ihan urakalla, hirvitti senverran että kori olisi antanut periksi mutta ainakaan mittausten perusteella näin ei ole käynyt.
Olkavarsi on muuten samanlainen mutta alapallon lenkki on eri kulmassa, onkohan tuo vetarin irtoaminen vääntänyt tuota olkavartta. Aikamoinen mäjähdys se kyllä on ja vetarin noustessa kupin reunan päälle se kiilaa konetta vasemmalle/pyöräntuentaa oikealle!
Nyt pitäisi vielä säätää pyöränkulmat edes hieman sinnepäin, ei tuommoisella neljän sentin harituksella paljoa kehtaa ajella, camberikin pitäisi arpoa kohdalleen. Täytyy viedä johonkin säädettäväksi kunhan saa ensin likimain kohdalleen.
Näinköhän se nyt alkaisi luonnistua vai mitäköhän seuraavaksi...?

Piti mitttailla ihan urakalla, hirvitti senverran että kori olisi antanut periksi mutta ainakaan mittausten perusteella näin ei ole käynyt.
Olkavarsi on muuten samanlainen mutta alapallon lenkki on eri kulmassa, onkohan tuo vetarin irtoaminen vääntänyt tuota olkavartta. Aikamoinen mäjähdys se kyllä on ja vetarin noustessa kupin reunan päälle se kiilaa konetta vasemmalle/pyöräntuentaa oikealle!
Nyt pitäisi vielä säätää pyöränkulmat edes hieman sinnepäin, ei tuommoisella neljän sentin harituksella paljoa kehtaa ajella, camberikin pitäisi arpoa kohdalleen. Täytyy viedä johonkin säädettäväksi kunhan saa ensin likimain kohdalleen.
Näinköhän se nyt alkaisi luonnistua vai mitäköhän seuraavaksi...?

# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Huhheijaa, taas on suapikas yhtä pykälää lähempänä tavoitetta. Käytin tänään tuon vekottimen katsastuksessa ja sehän sujui ongelmitta. Muutoskatsastus meni että heilahti eikä autosta löytynyt toisen etupyöränlaakerin lisäksi muuta moitittavaa. Tuonkaan takia ei tarvitse käyttää uudestaan konttorilla...
Vielä on kaikkea pientä laitettavaa mutta tuskin ne koskaan loppuukaan. Jos nyt jaksaisi edes maskin/helman kiinnittää niin olisi vähän edustavampi kruisailla!
EDIT:
Kaikkea pientä tullut taas näperreltyä...
Sain jopa Megalle väännettyä jonkinasteisen kotelon, sijoituksesta ei ole vielä lopullista tietoa... (on tuohon kansikin olemassa)
http://personal.inet.fi/koti/log/mega.jpg
Akku majailee ainakin toistaiseksi tuolla...
http://personal.inet.fi/koti/log/akku.jpg
Levy ei mahdu paikalleen, täytyy kai tehdä siihen kohouma akun kohdalle. Vahvistinkin on tilapäisasennettu tyylikkäästi... On tässä kuitenkin vielä tähdellisempääkin laiteltavaa...
Vielä on kaikkea pientä laitettavaa mutta tuskin ne koskaan loppuukaan. Jos nyt jaksaisi edes maskin/helman kiinnittää niin olisi vähän edustavampi kruisailla!

EDIT:
Kaikkea pientä tullut taas näperreltyä...
Sain jopa Megalle väännettyä jonkinasteisen kotelon, sijoituksesta ei ole vielä lopullista tietoa... (on tuohon kansikin olemassa)
http://personal.inet.fi/koti/log/mega.jpg
Akku majailee ainakin toistaiseksi tuolla...
http://personal.inet.fi/koti/log/akku.jpg
Levy ei mahdu paikalleen, täytyy kai tehdä siihen kohouma akun kohdalle. Vahvistinkin on tilapäisasennettu tyylikkäästi... On tässä kuitenkin vielä tähdellisempääkin laiteltavaa...
Viimeksi muokannut lordofgreed, Pe Loka 27, 2006 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Jaahas, seuraavaksi pitäisi kai käydä tuon megaruutan kimppuun. Tällä hetkellä en tiedä tuosta kunnolla mitään. Kunhan nyt saa toimivan lambdan niin pystyisi edes jotain turaamaan... Ei myöskään mitään havaintoa minkälaisilla seoksilla pörpötellään. Mitä tuossa nyt uskalsin hieman kiihdytellä niin tuonnäköistä käppyrää tuli (kiihdytetty 2, 3 ja 4-vaihteilla):

Kuten (ilmeisesti) tuosta näkee niin pätkii sillon tällöin kun vetelee urku auki. Nakuledi pitäisi ehdottomasti laittaa niin ei tarvitsisi ihan sokkona pörpötellä. Mitenkä tuo käyttäytyy jos mankkuvena käy pudottamaan paineita? Välillä röpöttää ihan kunnolla mutta suurimman osan ajasta toimii kunnolla, yleensä pätkäsee vasta 4500rpm kohdilla (tai vaihtoehtoisesti ~0,6bar). Peruspaineilla ei pätki koskaan että olettaisin että apc:hän tuota katkoo...
Meninpä järkevyyksissäni tilaamaan seosmittarinkin, sen FMI:n 1.2:n, sen tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä mutta kun halavalla sai...
Muutoin onnistuin jopa säätämään tuota ruuttaa haluamaani suuntaan, nyt lähtee kylmänä/lämpimänä käyntiin, kiihd.rikastuksetkin toimii mielestäni hyvin ja muutenkin tuo käy kuin sveitsiläinen... auto! Ainoa härö on jos auto seisoo muutaman minuutin niin saattaa käynnistyksen jälkeen sammua, nousisikohan imuilman lämpötila tuossa paikallaan ollessa senverran. Eipä tuokaan mitään kun polkaisee kerran kaasua heti startin jälkeen, joku ~1200rpm riittää hyvin niin ei sammu sen jälkeen.

Kuten (ilmeisesti) tuosta näkee niin pätkii sillon tällöin kun vetelee urku auki. Nakuledi pitäisi ehdottomasti laittaa niin ei tarvitsisi ihan sokkona pörpötellä. Mitenkä tuo käyttäytyy jos mankkuvena käy pudottamaan paineita? Välillä röpöttää ihan kunnolla mutta suurimman osan ajasta toimii kunnolla, yleensä pätkäsee vasta 4500rpm kohdilla (tai vaihtoehtoisesti ~0,6bar). Peruspaineilla ei pätki koskaan että olettaisin että apc:hän tuota katkoo...
Meninpä järkevyyksissäni tilaamaan seosmittarinkin, sen FMI:n 1.2:n, sen tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä mutta kun halavalla sai...

Muutoin onnistuin jopa säätämään tuota ruuttaa haluamaani suuntaan, nyt lähtee kylmänä/lämpimänä käyntiin, kiihd.rikastuksetkin toimii mielestäni hyvin ja muutenkin tuo käy kuin sveitsiläinen... auto! Ainoa härö on jos auto seisoo muutaman minuutin niin saattaa käynnistyksen jälkeen sammua, nousisikohan imuilman lämpötila tuossa paikallaan ollessa senverran. Eipä tuokaan mitään kun polkaisee kerran kaasua heti startin jälkeen, joku ~1200rpm riittää hyvin niin ei sammu sen jälkeen.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Sytkäpulssin signaalitie puolalta/jostain megalle kuntoon. Sitä ei voi tehdä liian huolellisesti. Puolan miinusjohto ei välttämättä ole paras paikka ottaa signaalia. Tuossa ei vissiin sparkkia ollut?
Ja NB-lambdalla ei tosiaan kuuhun mennä, mutta silläkin jotain tekee. Kun noita vetoja lähdet tekemään ja säätöjä hakemaan niin tarkastappa että sytkä on sitten kohdillaan ja ennakot järjellisissä arvoissa ettei pata nakuttele itseään rikki.
Logeista esille sitten myös DC ja PW arvot. Muuta paineen yksiköksi Pascalit, tuo psi ei ole kovin kätevä. Ja lämpötila yksiköksi celsius. Onnistuu .cfg tiedostoista käytännön järjellä. Lue ohjeita.
Vilaseppa mega-foorumille, postasin sulle sinne asetukset.
Ja NB-lambdalla ei tosiaan kuuhun mennä, mutta silläkin jotain tekee. Kun noita vetoja lähdet tekemään ja säätöjä hakemaan niin tarkastappa että sytkä on sitten kohdillaan ja ennakot järjellisissä arvoissa ettei pata nakuttele itseään rikki.
Logeista esille sitten myös DC ja PW arvot. Muuta paineen yksiköksi Pascalit, tuo psi ei ole kovin kätevä. Ja lämpötila yksiköksi celsius. Onnistuu .cfg tiedostoista käytännön järjellä. Lue ohjeita.
Vilaseppa mega-foorumille, postasin sulle sinne asetukset.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Yllättäen ei ole taaskaan kerennyt laittelemaan saapikasta. Kilometrejä on ainakin kertynyt kiitettävästi ja hyvinhän tuo tuntuu toimivan. Tänään koin järkytyksen kun kuulin ensimmäistä kertaa tuon vekottimen äänet ulkoapäin. Enää en ihmettele miksi päät kääntyilee, hirveät polpotukset tuossa vehkeessä pienillä kierroksilla ja kyllähän nuo riittävän kovat äänet on polkiessakin...
Tuossahan on nyt tuo 3":n JT yhdellä vaimentimella, ei välttämättä olisi huono idea laittaa toista pönttöä, mutta toisaalta ei nuo äänet itseä ajaessa haittaa. Pitäisi sitten kai taikoa jostain voimaa ettei hävettäisi?
V-powerin alehinnan ansiosta edistyin ostamaan ensimmäistä kertaa tankin täyteen, jos viimisillä katselisi vähän tarkemmin mitä tuo vekotin kuluttaa...
Tuossahan on nyt tuo 3":n JT yhdellä vaimentimella, ei välttämättä olisi huono idea laittaa toista pönttöä, mutta toisaalta ei nuo äänet itseä ajaessa haittaa. Pitäisi sitten kai taikoa jostain voimaa ettei hävettäisi?

V-powerin alehinnan ansiosta edistyin ostamaan ensimmäistä kertaa tankin täyteen, jos viimisillä katselisi vähän tarkemmin mitä tuo vekotin kuluttaa...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti